Ardıçlı, Pülümür Kültür |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Ardıçlı, Pülümür KültürKültür OLASI TELİF HAKKI İHLALİ Bu madde sayfasının içeriği aşağıdaki kaynağın telif haklarını ihlal ediyor gibi görünmektedir Lütfen sağdaki "Göster"'e tıklayarak ilgili yönergeleri okuyun! Bu madde Vikipedi:Telif sorunları sayfasında listelenmiştir Telif ihlali durumu açıklığa kavuşana kadar lütfen değişiklik yapmayınız Bu konuda yeni bir madde yazmak niyetindeyseniz, lütfen bu geçici alt sayfayı kullanınız Telif hakkı ihlali bulunan madde metinlerinde değişiklikler yapmak genellikle telif sorununu sona erdirmez Birçok durumda en iyi yöntem maddeyi baştan yazmaktır Telif durumu açıklığa kavuştuktan sonra yazdığınız geçici madde bu sayfaya taşınacak ya da bu sayfa ile birleştirilecektir Mevcut içeriğin telif haklarına sahipseniz ya da bu içeriği GNU Özgür Belgeleme Lisansı şartları altında kullanmaya izniniz var ise, lütfen bunu maddenin tartışma sayfasında ve telif sorunları sayfasında maddenin listelendiği yerin altında belirtiniz Mevcut içeriğin telif hakları durumu belirsiz olan kısmını yeni yazacağınız madde metninde kullanmayınız Mevcut telif sorunlu olduğu düşünülen içerik GNU Özgür Belgeleme Lisansına sahip olduğu halde silinir ise (her zaman değil ancak çoğu zaman) Vikipedia mirror/clone yardımıyla geri getirilecektir Bu etiketin konulmasınından 7 gün sonra telif sorunlu bölüm veya maddenin tamamı silinecektir Geçici alt sayfada yeni bir madde yazılmış ise telif sorunu giderilmiş metin ile birleştirilecek ya da metnin yerini alacaktır Herhangi bir fikir ve sanat ürününün telif hakları sahibinden izin alınmaksızın Vikipedi'de kullanımı, Vikipedi ilke ve kuralları ile yasalara aykırıdır Israrla telif sorunlu içerik kullananların Vikipedi sayfalarında değişiklik yapmalarına, Vikipedi engelleme politikası doğrultusunda geçici veya sürekli kısıtlamalar koyulabilir Yapacağınız özgün katkılar, bu maddede telif hakları sorunları olmasına rağmen olumlu karşılanacaktır Madde sayfasının geçmişine bu bağlantıdan ulaşabilirsiniz Bilge kişiliği ile tasavvuf ehli evliya olan Büyük Seyidşahverdi ve onun evlatları gerek çevresinde ve gerekse, yaşlıların anlatımlarına göre, yaşadığı dönemde Osmanlı Sarayı tarafından da ilgi görmüş 16 yüzyılda Osmanlı Padişahları tarafından Babamansur'un diğer iki evladıyla birlikte soy şecerelerini tasdik edilmek üzere İstanbul'a davet edilmiş Söylenceye göre, Padişah göstermiş oldukları kerametler neticesinde çırağ hakkı olarak bir saray (Çırağan Sarayı) vakfetmek istemiş Fakat bunu kabul etmeyerek memleketlerine dönmüşlerdirBu üç evliyanın portrelerini yaptıran padişah soy seceresini tasdik etmişBu portrelerin Topkapı Sarayında Padişah portreleri bölümünde olduğu söylenmektedir Gelenk ve Görenekler Yüksek ahlak ve fazilet sahibi olan bu dedelerin kış aylarında görgü ve düşkünlük cemleri yaptıkları,kadın ve erkeklerin okutulduğu, edep erkan sahibi ve sofist kişiler yetiştirdikleri söylenmektedir Saf, duru, bilge, kemalet sahibi, saygın vasıflar taşıyan bu köy sakinleri için tanıyan çevre tarafından şu söz söylenmektedir 'Her köyden bir deli getirin Gersinot'tan kim rast gelirse getirinGersinot'lular ikrar kültürünün hukuk, edep erkanına bağlı, tüm insanları ve canlıları ve cansız varlıkları kendisinden yüce tutan, mihmandar,yardımsever bir düşünce yapısındadırlar Gersinot Babamansurları Sivas ve civarındaki Koçkiri aşiretinin,Dersim bölgesindeki Şeyhasan aşiretine bağlı 12 aşiretin,Kureyşan ocağı ve birçok aşiretin pirleridirDersimdeki diğer aşiretlerin büyük bölümünün de mürşitleridir Köye gelen misafirlerini Ulushatun denilen yere kadar yolda karşılamak ve yine bu yere kadar uğurlamak adettir Köyün çocukları ve gençleri Mayıs ayında yabanda,o yıl doğmuş körpe kuzulara 'Bere' dedikleri şenlikler yaparlardı ve bu şenlik tereyağlı bişiler,gözlemeler,lokmalar,helvalar ve çeşitli ziyafetlerle bir bayram havasında kutlanırdı Genç kızlar ve delikanlılar da Süplüs Dağı'na çıkarak çeşitli şenlikler yapar, dileklerde bulunurlardı Yayla hazırlıklarında çadır yerleri ve ağıllar yapılır, çadırı olmayanlar da ağaç ve otlardan 'holık'dedikleri yayla evlerini tamamlayarak, büyük bir coşkuyla at ve katır sırtında veya öküz kızaklarıyla yaylalara göçerlerdi Her yıl Mayıs ayında bir önceki yıl hakka yürüyenlerin 'mezar kaldırma 'ziyaretleri yapılarak lokmalar pişirilir,kurbanlar kesilir, Kur'an okunarak dualar yapılır Eskiden güz aylarında taliplere giden Gersinot'lu dedeler taliplerini görgüden geçirerek müşküllerini hal eder,düşkünleri kaldırmak için cem ve cemaatler yaparlardıBu süreç mart,nisan ayına kadar devam edermiş Köyde güz aylarında,hakka yürüyenler için her aile hayır yemekleri (çiye merdon) vererek Kur'an okuturlarmış Açlar doyurulur,çıplaklar gidirilirmiş Kışın Hızır ayında üç gün oruç tutulur, kurbanlar kesilir, Kavut ve lokmalar pişer, pirler ve dedeler cemler tutarmışMuharrem ayında on iki imamlar ve kerbela şehitleri için on iki gün matem orucu tutulur,on üçüncü günü kurbanlar kesilir, aşure pişirilerek dağıtılır Geleneklerin yaşatıldığı dönemlerde üç gün süren düğün ve sünnet törenlerinde çoğunlukla davul zurna eşliğinde halaylar çekilir, misafirlere et, bulgur ve yöre yemekleri sunulurdu Düğünlerde oynanan bazı oyunlar: Dik halay, Tamzara, Temırağa, Nare ve karşılama Yaz aylarında iş ve güç zamanı çevre köy ve aşiretlerden ırgatlar toplanırmış Bir düğün hevesiyle gayret içinde çayırlar biçilir, çarşırlar kesilir, bağlanır ve taşınırmış Yaylalardan dönülünce, tekrar kış hazırlıklarına başlanırmış Başlıca yemekleri; kurut ayranlı gendime çorbası (Germiya Doy), babuko(zerfet), Nonoşir, haşıl, keşgek, keledos, sokçir, tereyağlı döğmeç, gırık, bişi, kavurmalı ve çökelikli bicik,pesara, baharda çiriş (yelug), savıl, tırsık vb yeşil sebze çorba ve haşlamaları, çarşır mantarı (göbeği)) yemekleridir Köyün Tereyağı, Tulum peyniri,süzme yoğurdu(payizdo),kavurması, patatesi,oğlak ve kuzusu meşhurdur Pülümür'ün eski ismi olan Kuzuçan ile ilgili, bazı tapu tahrir belgelerinde köylülerden Kuzuçanlıoğulları olarak da bahsedilmektedir Kaynak : Wikipedia |
|