08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Afrodisias Sebasteion Tapınağı: İulius-Claudius Hanedanı İmparatorlarının İbadet Yeri
Sebasteion Tapınağı: Iulius-Claudius Hanedanı İmparatorlarının İbadet Yeri
Tapınak, Afrodisyas'ın kuzey-güney doğrultusunda uzanan ana caddenin doğu kenarında ve Aphrodite Tapınağı'nın önavlusunun güneybatısında yer alan, Roma İmparatorlarına (Sebastoi) ait kutsal alanda bulunmaktadır Roma İmparatorlarının tanrı olarak kabul edildiği dönemde, imparatorların gücüne saygı göstermek ve kent ile Roma İmparatorluğu arasındaki kuvvetli bağı vurgulamak amacıyla yapılmıştır İmparatorların Tapınağı anlamına gelen Sebasteion sözcüğü de bu ilişkiyi doğrulamaktadır
Tapınak, Roma'nın ikinci imparatoru Tiberius döneminde (M S 14-37) yapılmaya başlanmış, Nero döneminde M S 60 yılı civarında bitirilmiştir Aphrodite'ye, Roma'nın tanrı imparatorlarına (Theoi Sebastoi) ve Afrodisias halkına adanan tapınak, yerel iki ailenin önderliğinde yapılmıştır
Tapınak dört bölümden oluşur: Doğu uçta yüksek merdivenlerle ulaşılan ana tapınak yapısı ve batı uçta yer alan anıtsal kapı (propylon) ile ortadaki avlunun her iki yanında yer alan uzun revaklar
Kentin ana kuzey-güney caddesi üzerindeki Propylon oldukça yüksek ve sütunlarla süslenmiş bir yapıdır Alt katta ion, üst katta korint sütunların yer aldığı kapının üzerinde barok bir alınlık vardır Toplam 16 sütun dört sayvan (aedicula) meydana getirmektedir Bunların içinde bir dizi heykele ait kaideler bulunmaktadır
Bu girişin sonrasındaki merdivenlerle mermer döşeli bir avluya girilmektedir 14 m x 90 m boyutlarındaki bu avlunun doğu ucunda Roma korint tarzı bir tapınak, kuzey ve güney kenarlarda ise yükseklikleri 14 m 'ye ulaşan 3 katlı yapılar yer almaktadır Kuzey ve güney cephelerdeki yapıların ikinci ve üçüncü katlarında insan boyutunda yapılmış 200 adet kabartma bulunmaktadır Giriş katında dor, ikinci katta ion, üçüncü katta da korint üslubunda olan sütunların toplam sayısı 300'ün üzerinde olup, giriş katındaki odalar, yapının üretim merkezi ve pazar yeri olarak kullanıldığı Geç Antik Çağ'da eklenmiştir
Tapınağın mimarisi, Hellenistik ve Roma geleneklerini birleştirmektedir Ortadaki dar bir alanın oldukça yüksek ve süslü yan cephelerle çevrelenmesi ve payelerle duvara bitişik yarım sütunlar arasındaki kabartmalı cephelerin tasarımında antik tiyatroların sahne binası süslemelerinden esinlenilmiş olması yapının Hellenistik yanını ortaya koymaktadır
Kaynak : Wikipedia
|
|
|