Kişisel Bilgisayar Oyunu Tarihçe |
08-20-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Kişisel Bilgisayar Oyunu TarihçeTarihçe 1960: William Higinbotham basit bir tenis simulasyonu geliştirdi 1962: Cambridge-Massachusetts'teki Hingham Enstitüsünde Steve Russell, iki kişilik oyun seçeneği ve torpido fırlatma özellikleri içeren bir uzay gemisi oyunu geliştirdi 1971: İlk jetonlu oyun makinası oluştu Adı "Computer Space" kondu 1971-1981: Nutting Associates bu oyunun haklarını 500$'a alarak 1500 makina daha üretti Fakat bu oyun beklenen ilgiyi görmedi Busnell kazandığı 500$'la kendi oyun geliştirme şirketini kurdu Adı "Atari" idi 1981'de Atari en hızlı büyüyen şirket haline geldi 80'lerin başında birçok yeni şirket daha kurulmaya başladı Epyx, Broderbund, Sierra Online ve SSI bu sıralar kuruldu 1982: Apple II için "Zork I" , Broderbund tarafından "Choplifter" ve o zamanlar daha yeni kurulmuş olan Microsoft tarafından "Olympic Decathlon" geliştirildi Bu yılda ayrıca Access Software, Electronic Arts ve Lucasfilm Games (Lucas Arts) kuruldu 1987 Adventure ve RPGler bu yılların tercih edilen oyunlarıydı Origin'in "Ultima IV"ü ve Microprose'un "Pirates"ı listelerde bir numara oldu 1988 Oyunlar yavaş yavaş renklenmeye başladı 4 renk CGA grafiklerden 16 renk EGA grafiklere geçildi Sierra Online bu yeni grafik modunu ilk kullanan firma oldu 1989 256-VGA grafik modunu kullanan ilk oyun üretildi İlk ses kartları, Adlib, Sounblaster, oyunların biplerden daha iyi müziklere, efektlere sahip olabileceğini gösterdi Modem üzerinden oynanabilen ilk oyun da bu yıl piyasalara sürüldü Ayrıca ilk CD-ROM oyunu "The Manhole" Activision tarafından geliştirildi 1989 Bu yıl "ilk"lerin yılı oldu 256-VGA grafik modunu kullanan ilk oyun üretildi İlk ses kartları, Adlib, Sounblaster, oyunların biplerden daha iyi müziklere, efektlere sahip olabileceğini gösterdi Modem üzerinden oynanabilen ilk oyun da bu yıl piyasalara sürüldü Ayrıca ilk CD-ROM oyunu "The Manhole" Activision tarafından geliştirildi 1990 Ses kartlarının ve grafiklerin kompleksleşmesiyle iyice karmaşıklaşan oyun sektöründe kullanıcı-dostluğu (user-friendliness) diye bir kavram oluştu Lucas Arts hala kullandığı "seç ve tıkla" arabirimini tanıttı IBM-286 için SimCity bu yıl geliştirildi 1991 Birçok firma yeni yeni oluşan CD-ROM teknolojisine ayak uydurmakta zorlanmaya başladı İlk olarak birçok firma daha henüz market payı çok az olan CD-ROMlar için pahalı girişimlerde bulunmak istemedi Bu sırada stratejilerini belirleyemeyen Commodore firması için Amiga için CD32 ürününü piyasaya sürerken bu teknolojiyi kullanan ilk firma oldu Aslında tasarımcılar da bu teknolojiyi kullanmayı çok iyi bilmiyordu Bu yüzden CD-ROM'un piyasadaki ilk yılı pek parlak olmadı Üretimciler Cdlerde boş kalan yerlere oyunla alakası olmayan filmler koymaya başladı Cdler disket oyunlarının tek bir yerde toplanma aracı oldu şimdilik Cdnin potansiyelinin keşfedilmesi birkaç yıl aldı Birçok popüler oyun bu yılda çıkarıldı "Wing Commander", "Willy Beamish'in Maceraları" ve "Monkey Island" bu yılın oyunları arasında 1993 Daha kaliteli oyunlar, SVGA grafik ve yeni ses teknolojisiyle piyasaya sürüldü "Day of the Tentacle" Lucas Arts'ın SCUMM grafik ve oyun makinesiyle oluşturuldu X-Wing büyük iş yaptı Star Wars hayranları kendi X-Wing savaşçısını yönetti 1994 "Wing Commander III" belki de CD-ROM video teknolojisini kullanmayı becerebilen ilk oyundu Oyun ara demolarında film yıldızlarının videolarını içeriyodu "Indy Car Racing" ise bir Indy arabası kullanmanın yaklaşık hissini veren ilk simulasyon oyunuydu Bu yılda çıkarılan "Magic Carpet" grafik açıdan en başarılı oyunlardan biriydi o zamanlar için Bu yıl ayrıca "Doom tarzı" dediğimiz first person shooterların da çıkış yılı oldu Doom, iD tarafından piyasaya sürüldü Doom'un uzun bir hikayesi var ama özetlemek gerekirse birkaç ayda oyun piyasasını kırıp geçirdi Oyunun hala bile fanatikleri var Oyunlarda bu yıldan itibaren "Midi" ve "Wavetable Synthesis" teknolojisi kullanılmaya başlandı Böylece sesler ve müzikler daha az yer kaplayarak daha etkili oluyordu Midi bundan sonra oyunlar için mükemmel bir ses teknolojisi oldu 1995 CD-ROMların disketleri fethetmesi bu yıllara rastlar Daha hızlı, daha geniş kapasiteli Cdler programcılara daha fazla grafik, ses ve video opsiyonu verirken kullanıcılara da daha iyi bir oyun zevki yaşatıyordu Bu yıldan sonra CD-ROM sürücüsü olmayanlar oyunları takip edememeye başlayınca bir CD-ROM sürücü almaya karar verdiler Kaynak : Wikipedia |
|