|  | Cebelitarık Cebelitarık Köprüsü |  | 
|  08-20-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Cebelitarık Cebelitarık KöprüsüCebelitarık Köprüsü 14 km'lik Cebelitarık Köprüsü Cebelitarık Boğazı'nın üzerinde inşaa edildiğinde, şimdiye kadar yapılmış en uzun ve en yüksek köprü ünvanını alacak  Bu köprü tamamlandığında Müslüman bir ülkenin kültürüyle, Hristiyan bir ülkenin kültürü arasında bağ oluşturacağı ve Afrika ile Avrupa arasında ekonomik bağlantıların artmasına yardımcı olacağı düşünülüyor  Özellikler Yer: Cebelitarık'da Fas ile İspanya arasında Uzunluk: 14 km, Herbiri 7 km olan iki kısımdan oluşuyor  Yükseklik: Köprünün herbir kulesi yaklaşık 900 m yüksekliğinde  Genişlik: 5 şerit, her iki yönde de 2 emniyet şeridi Malzeme: Fiberglass Kabloların uzunluğu: Yaklaşık 1  640  000 km ( Dünya'nın etrafını 41 defa dolaşabilecek uzunlukta ) Maliyet: 15 milyar dolar Bu köprüye ölçüleri en yakın olan köprü: Japonya' daki Akashi Köprüsü, Dünya'nın en uzun asma köprüsü uzunluğu yaklaşık 4  2 km Köprüyü Tehdit Edebilecek Tehlikeler Rüzgarın hızının kulelerin tepesinde 128 km/h' yi bulması Sahra Çölü'nde meydana gelen kum fırtınaları Okyanus akıntısı Gemi çarpmaları Trafik Afrika kıtasının kuzeye doğru ilerlemesi Cebelitarık Köprüsü'nün tasarım özellikleri 1  Köprünün deniz trafiğinin olduğu bölgelerden birinin üzerine yapılıyor olması ve geçiş yapan gemilerin köprüyü tehdit edebileceği ihtimali: Köprünün boyutlarından ötürü yapılacak adacıkların, boğazdan geçiş yapan gemiler tarafından zarar görebileceği düşünülerek, bunun yerine suyun altında bir tampon bölge oluşturulması planlandı  2  Açık denizde inşaa edilecek olması: Tasarımcılar, karar verme aşamasında köprüyü yapmak için boğazın en sığ yerini seçmek zorundaydılar  Fakat sığ bölgenin uzunluğu yaklaşık olarak 32 km' yi buluyordu  Bunun anlamı, yoğun deniz trafiğinin olduğu bu bölgede, pek çok iskelenin yapılması anlamına geliyordu  Tasarımcılar bunun üzerine, boğazın en dar yerini seçerek su altına bir "dağ" inşaa etmeye ve köprüyü ortadan ikiye bölmeye karar verdiler  3  Köprünün açıklığının yaklaşık olarak 14 km olması yeni düşünceler üretilmesini ya da iki geleneksel asma köprü teknoloji arasında seçim yapılmasını gerektiriyordu: Yapılacak köprünün açıklığının fazla olmasından dolayı, kuleden kuleye kablolarla asılarak, otoyolun ağırlığını destekleyerek yapılacak köprü, eğilebilir ve devrilebilirdi  Kabloların kulelerden çıkarak doğrudan yola bağlanması durumunda çok yüksek kulelerin yapılması gerekiyordu  Tasarımcılar neden bu iki teknolojiyi birlikte kullanmayalım diyerek; Cebelitarık Köprüsünün tasarımında 7 km'nin 2/3'ü asma kablolarla, geri kalan kısım kulelerdeki diagonal çubuklara bağlanarak "cable - stay" teknolojisini kullanmaya karar verdiler  4  Köprüdeki trafiğin akıcılığını ve güvenilirliğini sağlamak: Trafiğin 5 şeriti her iki yönde "spun glass" teknolojisi ile yapılacak yolun üzerinde akması planlanıyor  Fiberglass malzemeler, çimentoya oranla beş kat daha dayanıklı  Herhangi bir kırılma anında ya da diğer hasarlarda, örümcek ağına benzer yapısı sayesinde kolaylıkla izole edilebiliyor  Fiberglass köprülerin yapımı betonarme köprülere oranla daha kolay; fiberglass malzemeyle yapılacak köprünün yapımı birkaç gün ya da hafta sürerken betonarmeyle bu süre 3 ayı bulabiliyor  Batı Avrupa Almanya | Avusturya | Belçika | Birleşik Krallık | Fransa | Hollanda | İrlanda | İsviçre | Lihtenştayn | Lüksemburg | Monako Doğu Avrupa Azerbaycan1 | Beyaz Rusya | Bulgaristan | Çek Cumhuriyeti | Ermenistan2,6 | Gürcistan1 | Kazakistan1 | Macaristan | Moldova | Polonya | Romanya | Rusya1 | Slovakya | Ukrayna Güney Avrupa Andorra | Arnavutluk | Bosna-Hersek | Hırvatistan | İspanya | İtalya | Karadağ | Kıbrıs2,6 | Makedonya | Malta | Portekiz | San Marino | Sırbistan | Slovenya | Türkiye1 | Vatikan | Yunanistan Kuzey Avrupa Danimarka | Estonya | Finlandiya | İsveç | İzlanda | Letonya | Litvanya | Norveç Aslında başka kıtalarda olan fakat Avrupa'nın sistemine entegre olan devletler İsrail3,6 BM üyesi olmayan tanınmayan veya kısmen tanınmayan devletler Abhazya6 | Dağlık Karabağ6 | Güney Osetya1,6 | Kosova6 | KKTC6 | Transdinyester6 Bağımlı bölgeler Ağrotur ve Dikelya | Cebelitarık | Faroe Adaları | Grönland5 | Guernsey | Jan Mayen | Jersey | Man Adası | Svalbard Özerk bölgeler Acaristan1 | Adıge Cumhuriyeti | Yayınevi : ?land | Aosta Vadisi | Aragona | Asturias | Aynoroz | Azorlar | Balear Adaları | Bask Bölgesi | Başkurdistan | Bosna-Hersek Federasyonu | Çeçenistan | Çuvaşistan | Dağıstan | Ekstremadura | Endülüs | Flandre | Friuli-Venezia Giulia | Gagavuzya | Galiçya | Galler | İngiltere | İnguşya | İskoçya | Kabardino-Balkar | Kalmıkya | Kanarya Adaları4 | Kantabria | Karaçay-Çerkesya | Karelya | Kastilya ve Leon | Kastilya-La Mancha | Katalonya | Kırım | Komi | Kuzey İrlanda | Kuzey Osetya-Alanya | La Rioja | Madeira Adaları4 | Madrid | Mari El | Mordovya | Murcia | Nahçıvan3 | Navarra | Nenets | Sardinya | Sırp Cumhuriyeti | Sicilya | Tataristan | Trentino-Alto Adige | Udmurtya | Valensiya | Valonya | Voyvodina Diğer siyasi varlıklar Avrupa Birliği 1 Kısmen Asya'da | 2 Tamamen Asya'da, fakat tarih, siyas ya da kültürel sebeplerden dolayı genellikle Avrupa ülkesi olarak tanımlanır | 3 Tamamen Asya'da, fakat tarih, siyas ya da kültürel sebeplerden dolayı Avrupa'nın sistemine entegre olmuştur | 5 Tamamen Kuzey Amerika'da, fakat tarih, siyas ya da kültürel sebeplerden dolayı Avrupa'nın sistemine entegre olmuştur | 6 Belli oranda tanınan veya tanınmayan ülkeler Kaynak : Wikipedia | 
|   | 
|  | 
|  |