08-20-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kıskanmak (Roman) Eleştiriler
Eleştiriler
Nahid Sırrı Örik'in eserleri, yazarın sağlığında fazla ilgi görmedi Ancak eserlerinin 1994 yılında yeniden yayımlanmasıyla yazara olan ilgi arttı ve hakkında kimi eleştiri yazıları kaleme alındı Yazara ve eserlerine gösterilen ilgi, Sultan Hamid Düşerken ile Kıskanmak'ın sinemaya uyarlanmasıyla daha da arttı
Yazar Selim İleri Radikal Gazetesinin kitap ekinde Kıskanmak romanını Sultan Hamid Düşerken'den daha sonra okuduğunu belirterek, Kıskanmak için şu sözleri kullandı:
"Soluk soluğa okumuştum Kıskanmak'ı Yıllar sonra ikinci kez okuyunca, büsbütün vurulacak, Kıskanmak için yazacaktım Bu yazım Argos dergisindedir Kim bilir hangi sayı, hangi yıl?"
Yazar ardından Nahid Sırrı ve eserinden yola çıkarak "Cemil Şevket Bey, Aynalı Dolaba İki El Revolver" kitabını yazmaya başladığını, asıl kaynağının ise Kıskanmak olduğunu belirtti
Romana ilişkin Bilkent Üniversitesi'nde "Nahid Sırrı Örik, Kıskanmak ve Psikanaliz" adıyla bir yüksek lisans tezi yazan Özge Soylu ise, tezdeki yaklaşımını şu ifadelerle ortaya koydu:
"Seniha'nın sınır kişilik örgütlenmesi sergilediği savunulur Romandaki erkek karakterlerin kadınsı özellikler gösterdiği, erkek imgesinin yeterince temsil edilmediği iddia edilir Yazarın kadın karakterleri şeytani olarak tanımlanır Nahid Sırrı Örik'in yarattığı kadın ve erkek karakterlerde Örik'in anne ve babasıyla yaşadığı ilişkinin yansımaları görülür Kıskanmak'ın başarısı, yazarın insan ruhunun derinliklerine inerek orada kötücüllük tohumlarını bulup yüzeye çıkarmasında yatar "
Yazar Enis Batur, romanın 1994 baskısının başında yer alan "Tutkunun Negatif Çehresi Üzerine Kanlı Bir Divertimento" başlıklı bir inceleme yazısı kaleme aldı Eleştirmen Fethi Naci, "Kıskanmak Eleştiri Günlüğü 5" kitabında yer alan bir yazısında romanı irdeledi Yazar Hilmi Yavuz ise, Zaman Gazetesinde yayımlanan bir köşe yazısında, Kıskanmak'ın Seniha'sıyla Sultan Hamid Düşerken'in Nimet'inin Türk romanında 'daemonic' (şeytani) karakterlere örnek verilebileceğini savundu Uyarlamanın gösterime girmesinden önce bir yazısında romana değinen sinema eleştirmeni Fatih Özgüven, "yazıldığı zamanın ötesinde bir derinliğe sahip 'kötülük hikayesi'" sözlerini kullandı
Kaynak : Wikipedia
|
|
|