08-18-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Bilinçli Tüketici - Bilinçli Tüketici Nasıl Olunur ?
Bilinçli Tüketici - Bilinçli Tüketici Nasıl Olunur-Bilinçli Tükedici Olmak İçin Bilinmesi Gerekenler
Hepimizin muhakkak ihtiyaçları olmuştur Kimisi iPod, kimisi ayakkabı, kimisi cep telefonu almıştır Peki ihtiyaçlarımızı karşılarken veya karşıladıktan sonra acaba ben nasıl bir tüketiciyim sorusu aklımıza gelmişmidir Veya ne kadar bilinçliyiz Mesela bunu şöyle ölçelim ürün bozulduğunda ilk iş olarak servisine mi ***ürüyoruz?Cevabınız evet ise yazıyı sonuna kadar okumanız yararınıza olacaktır
Ürünü alma aşamasınayken:
Ürünümüz bir cep telefonu olsun Yaman marka bir cep telefonu var Bu telefon internetteki herhangibir alışveriş sitesinde 500 Ytl olsun, herhangibir tekno markette 505 Ytl olsun, dışarıdaki bir telefoncuda da 515 Ytl olsun Telefon ve modeli üçünde de aynı Ancak gördüğümüz üzere fiyatlar farklı onun için önce belirlediğimiz özelliklerde bir telefonun veya ürünün fiyatını bir araştırmalıyız Ve internetten aldığımız ürünlerin kargo ücretlerini de bu hesaba katıp doğru bir kıyaslama yapmamız lazım Diyelim ki en uygun tekno markette çıktı ve gittim alacağım Mutlaka yanındaki aksesuarları, ambalajın içerisinde gelen kitapçıkları ve buna benzer materyalleri kontrol etmemiz lazım Diyelim ki ben Yaman marka telefonu aldım eve geldim ve kulaklığı çıkmadı Aldığım yere ***ürdüğümde ne ile karşılaşacağımı bilemem Bana satan kişican veya dişican “ben size tam vermiştim” diyebilir Bu tür olaylara meydan vermemek için ilk kontrol öenmli Ha unutmadan mutlaka fiş, fatura, teslim fişi gibi bir belgeyi almayı unutmayın
Ürünü aldıktan sonra:
Yaman marka cep telefonumuzu aldık ve eve geldik Ancak daha hiçbirşeyini bilmiyoruz Ve bu marka ve modelden kullanan arkaşlarımız var Tutup da arkadaşımızdan öğrenmiyoruz kullanımını Herşeyin en doğrusu kutunun içerisinde gelen kullanma kılavuzunda mevcuttur Arkadaşımızın doğru kullandığını bilemeyiz Değil mi?Onun için ilk kullanımdan önce mutlaka kıvavuzu okumalı ve talimatları yerine getirmeliyiz Ha bir de şu kısım var ürünümüzü bir buzdolabı olarak değiştirelim Buzdolabını aldınız evinize geldi, yetkili servis tanıtımını yaptı ve gitti Bu arada da elektrikler gitti geldi Elektrik geldikten sonra buzdolabından sinyal sesi geliyor Bozuldu diye hemen aldığımız yeri veya servisi aramanın bir mantığı yoktur Kılavuzunda zaten onunla ilgili kısımlar var Açıp okusak aslında onun bozulmadığını elektriğin gidip geldiğini ve dolabın içindeki yiyeceklerin kontrol edilmesi gerektiğini bize haber veren teknolojik bir sinyal olduğunu kendimiz de göreceğiz ilk iş olarak servisi veya satıcıyı aramakla aslında o insanların da vaktini çalmış oluyoruz (kendimizden biliyorum buzdolabı ile ilgili gelen en çok şikayet bu
Üründen memnun kalmadıysak:
Evet işin en caf caflı kısmı burası Tüketici Hakları diye bir hakkımız var Ancak bunu bazen abartanlarımız var Ürünümüz yine buzdolabı olsun Huriye teyze Yaman marka bir buzdolabı alsın Eve gelsin ikinci gününe de arıza yapsın Ve Huriye teyzem bu markaya karşı soğukluk hissetsin Olabilir dedi ve servisi çağırdı Servis geldi arızayı giderdi ve gitti Birkaç gün sonra yeniden arızalandı Yine servis geldi yine tamir etti yine gitti Veee evet üçüncü arıza Artık Huriye teyzem dolabın değişmesini isteyebilir Üçüncü arızadan sonra ürünün değişimini talep edebiliriz Veya para iadesi de isteyebiliriz Ancak düzgün çalışan bir dolaba saçma bir bahane bulup bunu değiştirin diyemeyiz Mesela bu saçma bahane buzdolabının küçük gelmesi olabilir Ama bunda suç tüketicinindir Çünkü kendisi beğenerek, görerek almıştır Ve eğer asılsız bir bahaneyle ürünün değişimini istersek, tüketici haklarımızı kullanmaya çalışırsak, yerel gazetede orda burda o markayı kötülersek bilin ki hapı yuttunuz Çünkü firma aleyhinize bir tazminat davası açabilir Alanya’da böyle bir olay mazide yaşanmıştı Babacanın birisi A marka buzdolabının arızalı olduğunu ve firmanın değiştirmediğini gazeteye fotoğraf çektirerek vermiş A marka yetkilileri yanlarında bilirkişiler ile babacanın dolabını incelemişler ve tüketici hatası olduğu ortaya çıkmıştı Ve sonrası kötü bir macera olmuştu babacan için Firma babacana 10 milyarlık tazminat davası açmış ve paşa paşa da kazanmıştı Onun için hakkımızı bilmemizde fayda var Yani herşey tüketici hakkına girmez Bir ürün alındıktan sonra 1 ay içinde iade edilir ama hangi şartlarda olduğunu bilmek lazım
|
|
|