Sokağa Çıkabilen Engelli Eğitim Alabilir, Üretilebilir, Yaşamı Paylaşıp Ona Yeni Değe |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Sokağa Çıkabilen Engelli Eğitim Alabilir, Üretilebilir, Yaşamı Paylaşıp Ona Yeni DeğeSOKAĞA ÇIKABİLEN ENGELLİ EĞİTİM ALABİLİR, ÜRETEBİLİR, YAŞAMI PAYLAŞIP ONA YENİ DEĞER KATABİLİR ![]() Türkiye'deki 8, 5 milyon özürlünün 5 milyonu tekerlekli sandalye kullanıcısı Kas hastalıkları, omirilik felci, multible Sikleroz, kazalar vs gibi bir çok sebep tekerlekli sandalye kullanmayı gerektiriyor![]() Bedensel Engellinin bir diğerine bağımlı olmadan temel ihtiyaçlarını karşılayabilmesi, sokağa çıkıp sosyal hayata dahil olabilmeleri için manuel, akülü, scooter gibi bir çok türü bulunan tekerlekli sandalye kullanması gerekmekte Önceki yıllarda sosyo-ekonomik düzeyi yüksek kesimlerin kullandığı akülü tekerlekli sandalyeler artık fiziksel engellilerin yüzde yirmisinde bulunmakta ve bu sayı her geçen gün de artmakta Şüphesiz bu başarıda 2005 yılında yürürlüğe giren Özürlüler Yasası’nın katkısı büyük Sosyal Güvenlik Kurumu’nun engelliye verdiği sandalyenin yanı sıra sivil toplum kuruluşları da bu konuda özürlüye destek sağlamakta Sağlık YayıncılıkDAĞITILAN AKÜLÜ ARAÇLARIN ÇOĞU ‘İKİNCİ EL’ Ancak sosyal sorumluluk projeleri çerçevesinde dağıtılan araçların çoğu daha önceden kullanılmış Genelde Belçika, Hollanda, Almanya gibi ülkelerden getirilen ‘ikinci el’ ürünlerin yurtdışından temin edilmesi birçok sorunu da beraberinde getiriyor Vatandaşlar bozulan araçların ne yedek parçalarını ne de tamir servislerini bulabiliyor İmdatlarına oto tamircileri ile elektronikçiler yetişiyor Ancak ayrı bir uzmanlık ve yedek parça stoğu gerektiren tekerlekli sandalye bakım onarım işi için onların iyi niyetli çabaları başarısızlıkla sonuçlanınca engelli kullanıcılar araçlarını yurtdışına göndermek zorunda kalıyorlar Tabii 6-8 ay tekerlekli sandalyesiz kalmak ve binlerce Avro ödemek koşuluyla… BEYİD Limited Şirketi’nin bir ilki gerçekleştirerek geçen yıl kurmuş olduğu gezici bakım onarım servisi ile binlerce dolara alınan akülü araçlar, hangi il ya da ilçede olurlarsa olsunlar artık yerinde tamir ediliyor, her türlü bakımı yapılıyor, hatta kişiye özel hâle getirilebiliyor Artık Türkiye genelindeki tüm engelli vatandaşlara hizmet götürüp onları bu sıkıntılı durumdan küçük meblağlarla kurtarmaya çalışıyorlar Üstelik ‘kişiye özel tasarım’ da yapabiliyorlar… ‘KİŞİYE ÖZEL’ ARAÇ TASARLIYORLAR Beyid’in tamir atölyesi İstanbulTaksim’de İki kişi atölyeye gelen araçların genel bakım ve tamiratlarını yapıyor Diğer ikisi ise dışarıda görevli Tekerlekli sandalyesini tamir ettirmek isteyenlerin evine gidiyor Eğer büyük bir hasar yoksa sorunu yerinde hallediyorlar Problem aracın beyninde, motorunda ya da aküsünde ise mecburen alıp atölyeye getiriyorlar Şayet hasta İstanbul dışında yaşıyorsa tekerlekli sandalyenin kargo ile gönderilmesini istiyorlar Ekipteki diğer iki kişi de Isparta, Akçakoca, Bartın, Çorum, Samsun, Zonguldak gibi illere gidiyor Vatandaşlara akülü araç dağıtan belediyeler hem araçların tamir edilmesi hem de ‘kişiye özel’ hâle getirilmesi için onlardan yardım alıyor Beyid’deki hizmet sürecini başlatmak için ‘0212 361 66 61' numaralı telefonu aramak gerekiyor Firma teslim makbuzu ile servis teknik formu hazırlıyor Araç atölyede ayrıntılı şekilde elden geçirildikten sonra gerekli malzemelerle maliyet çıkarılıyor Eğer müşteri “Ücreti kabul ediyorum ” derse akülü tekerlekli sandalyenin tamirine başlanıyor Tamir maliyeti kabul edilmezse araç tekrar eve teslim ediliyor Fakat 60 TL’lik servis ücreti alınıyor Araçların onarım maliyeti hasarına göre 70 ila 1000 TL arasında değişiyor Ama her yıl hastanın bakım yaptırması şartıyla ürünün bakım tamir servis garantisi 1 yıl Müşteri “Nasıl olsa garantisi iki yıl ” diyerek araba bozulana kadar bakım yaptırmazsa firma ‘kullanıcı hatası’ deyip hasarı garanti kapsamına almıyor Çünkü araçtaki küçük bir sorun 5 liraya halledilebilecekken ihmal edildiğinde bu rakam 1000 liraya kadar çıkıyor Her gün dışarı çıkıp bir yerden bir yere gitme zorunluluğu bulunan hastalara da kendi araçları tamir edilene kadar sandalye kiranalabiliyor Araçtaki tahribata göre akülü araçların tamiri 7-30 gün sürüyor Beyid’in tamir atölyesinde çalışan Suat Bügelek, genelde araçların beyinlerinin ya da aküsünün bozulduğunu söylüyor Çünkü engelli vatandaşlar akülü araçları gerektiği gibi kullanmayı bilmiyor Onlara bu konuda hiçbir eğitim verilmiyor Araçların çoğunluğu bağış yoluyla geldiği için kullanım kılavuzları da bulunmuyor Yerli ürünler de yine belli kurum ve kuruluşlar eliyle tedarik edildiği için vatandaşlarla imalatçı firma arasında bir iletişim olmuyor Engelliler araçlarını aküsü bitene kadar kullanıyor Bilinçsizce şarja takıldığında da akü bitiyor, geriliyor Şarj kendini toparlamazsa da araba bozuldu zannediliyor ve bir köşede beklemeye alınıyor Teknik ekip, araçların kullanılmasa da haftada bir kez muhakkak şarj edilmesi gerektiğini söylüyor Akü sağlığının engelli araçlar içinse önemi büyük Hatta bozulduğunda maliyeti 400 lira kadar Beyid, akülü araçları kişiye özel tasarlayarak satıyor Hatta bazı il ve ilçelerden bu yönde talepler de alıyor Mesela belediye yurtdışından bağış yoluyla onlarca akülü araç getiriyor Bu araçları özrü birbirinden farklı vatandaşlara uygun hâle getirmek ise Beyid’e düşüyor Skolyozlular ve yatak yarası bulunan müşterilere özel minder uygulanıyor Denge problemi yaşayanlar için farklı emniyet kemerleri ile pilot koltuk devreye sokuluyor Böylece hasta yokuş çıkarken arkaya yaslanıyor, inerken de tam tersi gerçekleşiyor Kolları olmayan ya da ellerini kullanamayanlar için de joyistiği ağzıyla oynatabilmeleri için özel aparatlar yapılıyor Ayrıca Beyid; engelli, yaşlı ve süreğen hastalardan gelen talepler doğrultusunda 2 el satış ve takas konusunda da yardımcı oluyor AKÜLÜ ARAÇ BAKIMINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKEN HUSUSLAR • Arıza oluştuğunda mutlaka yetkili bir servise müracaat edilmeli • Araç her kullanıldığında şarj edilmeli En az 8, en fazla 12 saat 12 saatlik bir şarjla 5 saat durmadan gidilebiliyor • Araç kullanılmadığı zamanlarda da 10 günde bir şarj edilmeli • Araca her yıl bakım yaptırılmalı • Akü değişiminde mutlaka jel akü kullanılmalı Normal araçlarda kullanılan aküler kesinlikle takılmamalı Bu, aracın bozulmasına sebep olur • Temizliği için özel ilaçlar var Suyla kesinlikle yıkanmamalı Nemli bezle silinmeli • Yağmurlu günlerde büyük su birikintilerinin içinden gidilmemeli
|
|
|
|