Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Toplum ve Yaşam > Beslenme, Diyet ve Sağlık > Genel Sağlık

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
müzikle, tedavi, yöntemleri

Müzikle Tedavi Yöntemleri

Eski 08-17-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Müzikle Tedavi Yöntemleri





ESKİ TÜRKLERDE MÜZİK İLE TEDAVİ
Yard Doç Dr Rahmi Oruç Güvenç



Çeşitli insan toplulukları, sosyal oluşuma paralel olarak kültür değerlerinin ulaştığı vasata göre, müziğin etkilerini keşfetmişler ve pek çok konuda müzikten ve onun çok yakın öğeleri olan ritim ve danstan yararlanmışlardır



" MÖ 3 binden itibaren Altay -Türk kültürü, aynı zamanda Altay -Türk müzik kültürünün de belirleyicisidir Altay -Türk kültürü biraz olsun dış tesirlere açıktı Bunların kuzeyinde kapalı olan iki bölge vardı ki , bunlar da Hakas ve Tuva bölgeleri gibi, eski Türk kültürünün çok değerli hazineleriydi Bu her iki kültür çevresi de Altay -Türk kültür çevresi ile ilişki halindeydilerBu devrin Altay kültürünün başlıca özelliği ise, Güney Sibirya Kültür Karakterine girmesidir Bunun sonucu müziklerinde benzer özellikler bulunmaktadır Altaylılar, Orhun kıyıları, Moğol bozkırları ve İrtiş boylarına etkide bulunarak ve MÖ II binden itibaren de ilk yurtlarından ayrılarak gelecekteki Orta Asya Türk müzik kültürünün temellerini hazırlamışlardır"



" MÖ II yüzyılda Türkler, Orta Asya'nın Kuça, Balasagun gibi önemli merkezlerinde yaşarlarken buraya görevli olarak gelen Çin generalinin, dönüşünde Türklerden götürdüğü çalgılarla Çin Sarayında bir müzik takımı kurup Türk ezgileri çaldırdığı ve bu çalgıların Hunlara ait olduğu, o çağın tarihçileri tarafından günlük saray kayıtlarına geçirildiği bilinmektedir Bu sazlardan birinin "houkya" adında, ileriden boynu dönük, üzerinde perde delikleri bulunan ve sesinin gücü ile bilinen bir boru olduğu yine aynı kayıtlardan öğrenilmektedir"



" Yazılı kaynaklara göre Uygur Türklerinin bilinen en eski müzik numuneleri günümüzden 6000-8000 yılları öncesine kadar dayanmaktadır 'Şincang (Doğu Türkistan) Medeniyet Numuneleri' adlı araştırma dergisinin 1985 yılında yayınlanan 1 sayısında yer alan bir incelemede Hoten vilayetine bağlı Çerçen kazasındaki Mülçe Irmağı mecraında bulunan Mingyarkaya resminde dans eden figürlere rastlanılmıştır Arkeologların ilmi tetkiklerine göre bu kaya resimleri zamanımızdan 6000-8000 yıl öncesine aittir Uygur Türklerinin 3000 yıl önce Şaman dinine mensup olduğu çağlarda Şaman, Pirhon ve Bahşılar şarkılar söylemek ve dans etmek sureti ile hasta tedavi seansları ve merasimleri icra ederlerdi Uygur Türkleri eski zamanlarda ölülerini şarkı söyleyerek ve dans ederek uğurlarlardı



Melodi ve ritim birliği müzikal olgunun gereği olarak görülür Türklerde dans, melodi ve ritim birçok amaç için kullanılıyordu Özellikle şamanik inanç çerçevesinde ayinlerin en önemli malzemeleri melodi, ritim ve danstı Bu ayinler sırasında kullanılan müzik aletleri kutsal kabul edilirdi Müzik eşliğinde icra edilen danslar genellikle bazı kutsal figürlerin taklidi şeklinde olurdu Kazak ve Kırgız Türklerinde müzik ve dans ile tedavi örneği olarak, çok eskiden beri devam eden bir dans olan "Karacorga" bir atın yürüyüşünü simgelemektedir Kartal, kurt, ayı, geyik, kuğu, 7 evliya, at, kaz bu simgelerden bazılarıdır Eski inanışa göre bu figürler Ataruhunu temsil etmektedirler Adı geçen at yürüyüşünü temel alan ve günümüze kadar gelebilmiş tedavi dansı örneği olan Karacorga (Baksı Dansı)nın benzer örneklerini Azerbaycan Gobustan kayalıklarındaki figürlerde görmekteyiz Yazılı kaynaklardan bu konuda şu bilgilere ulaşmaktayız: " Baku'dan doğu istikametine gidilirse, bir saat kadar sonra karşınıza bir kadim insanın daha resmi çıkacaktır Kobustan'da karmakarışık kaya yığınları arasında ansızın kayalar üzerine çizilmiş resimler göze çarpıyor: Av sahneleri, tören dansları oynayan bir grup insan, burun kısmında güneş işareti olan çok kürekli bir kayık, aslana benzeyen acayip hayvanlar 12 bin yılı aşkın bir zaman önce burası kadim sakinlerin yerleşim yeriydi



Eski Türklerde tedavi amacıyla kullanılan müzik ve dans konusu, sosyal hayatta mistik alanda önemli bir yer bulmuştur Baksı ve Kam adı verilen tedaviciler, bu tedaviyi bir merasimle, müzik ve ritim ve de dans ile harekete geçen sezgileriyle gerçekleştiriyorlardı Miladi VI-VII yüzyıllarda kuzey Çin'de hüküm süren Türk soyundan bir Tabgaç hükümdarı hakkında Miladi 576 tarihli bir Çin kaynağı şunu anlatıyordu: "Hükümdar ve soydaşları, Çin'de bilinmeyen ve hoş görülmeyen bir tarzda, gök ayini sırasında raks ediyorlardı Ayinin sonunda, kadın kamlar davullar çalarken Tabgaçlar, doğu yönünde yükselen kurban taşına doğru secde etmekteydiler"



Din dışı rakslar ile de merasim yapılırdı Miladi VI-VII yüzyıllardan Çin kaynakları, Gök-Türklerin, bir ayak ile hareketli bir top üzerinde durarak, denge için kollarını iki yana açıp, diğer ayakla çok hızlı bir şekilde döndüklerini anlatır



Türk müziği ve folkloru tarihi bütün Türk illerini ve kültürün pek çok dalını içine aldığı için bazı konuların birbiriyle örülü olduğunu gözlemek mümkün olmaktadır Baksı veya Kam adı verilen tedavicilerin bir çok işlevi üstlenmeleri bu konuya güzel bir örnektir Tedavici, icra ettiği müzik, ritim ve danslarla bir sanatçı gibi görünür, ama o trans içinde sezgi bilgisinden bahsettiği için medyumdur Toplumun ihtiyacı ve sorularına cevap verdiği için sosyolog ve pedagog ve de psikolog rolünü de üzerine almıştır Ulaştığı trans'ın sezgi neticesi oluşturduğu bilgi derinliği açısından, insanların duygularına yön verme imkanı sebebiyle hekim ve de manevi ihtiyaçlara cevap verme yeteneği ve konumu sebebiyle de ruhiyatçı rolünü oynamaktadır Dede Korkut misalinde olduğu gibi Dede Korkut bir yanda öğüt verir, bir yanda destan söyler, diğer yanda kopuz çalar, hasta tedavi eder ve çeşitli konularda iyi sonuçlar alınması için dua eder Bütün bunlardan anlaşılacağı üzere eski Türklerde müzik ve dansla tedavi basit bir hekim işi değil sosyo-kültürel ve spiritüel bir fenomendir Bu konuya açıklık getirmek için bazı örnekler şöyle sıralanabilir: "XI yüzyıl tarihçilerinden Gardizi, Kırgızlara dair şu malumatı veriyor: Kırgızlar arasında Faginum (Kam) dedikleri bir kişi vardır; her yıl muayyen bir günde gelir, çalgıcıları ve her türlü çalgı aletlerini getirirler Çalgıcılar çalmaya başlar, Kam bayılarak düşer; bundan sonra ondan o yıl neler olacağını, kıtlık, bereket, yağmur, kuraklık, tehlike, emniyet, düşman saldırısı hakkında sorarlar Kam hepsini söyler ve ekseriya onun dediği olur" İptidai şamanizmde şaman ile tabibin aynı şahıs olduğu kabul görür



Balasagunlu Yusuf Hacip 'Kutadgu Bilig'de kamları otaçılar (tabibler) ile bir tutmuş; kamların insan topluluğu için yararlı kişiler olduğuna işaret etmiştir

Kerek tut otaçı, kerek kam

Ölügligke her giz asıg kılmaz em"

(Gerek hekim, tabib tut, gerek kam tut;

Eceli gelene ilaç fayda vermez)



Kanaati temsil eden Odgurmış adlı zahid, hakana nasihat verirken "bazı insanlar yoksul; bazı insanlar da kaygı ile yıpranmışlardır Bunların ilacı, dertlerine derman sendedir Bunları tedavi et, bunların Kam'ı ol" diyor ki dikkate değer

"Seningde turur kör bularnıng emi

Otagıl daru birle bolgıl kamı"



Baksı veya Kam adı verilen bu Asya Türk tedavicileri, tedavi seansı sırasında kutsal saydıkları müzik aletlerine özel önem verirlerdi Bunlar içinde kopuz kelimesiyle ifade edilen, yay,ağız ve parmakla çalınan aletlerin manevi ve terapatik bağlantıları vardı Kazakistan'ın Almatı kentinde tanıştığımız bir kopuzcu olan Simetay'ın aktardığı bilgiler önem taşımaktadır: " Kopuz Dede Korkut'un sazıdır ve yayla çalınır Baş kısımdaki tellerin bağlandığı ses burgularından birisi güneşi diğeri ayı temsil eder Gövdede telleri taşıyan köprü kısmının altı yeri, üstü de göğü temsil etmektedir Ses yayın sürtünmesi ile ikisinin arasından çıkar; bu ses ata ruhu ile bağlantı kurmaya yardımcı olur



Yazarın şu tespitleri önem taşımaktadır: " adı geçen bu musiki aleti önce deri ile kaplanıyor; derinin üzeri de geyik boynuzları ile perçinleniyordu; boğuk ve iniltili ses sihir dolu olarak böyle bir tekneden çıkıyor ve çevreye yayılıyordu Müzik, yalnızca zevk, neşe, aşk, hüzün ve eğlence katkısı değildir Devlet, millet birliğini oluşturan; savaşta orduya duygu veren, yürüyüş ve hareketini düzenleyen de, ses ve ritimdir Müzik ve kopuz veya saz, tedavi eden, ruhları dinlendiren, iradelere güç etkisi veren, aynı zamanda toplulukta birlik yaratan sosyal aletlerdi

Velilik ve ululuk sembolü idi Dede Korkut'ta görüldüğü gibi

Gazi erenlerin başına ne geldiğini söyleyen bir sembol idi

Ulularla haberleşme; medet ve yardım isteme sesiydi

Kopuzla övülen yiğitlere güç veren, boğaları ve buğraları yenmelerine imkan veren ilahi bir sesti Kanturalı hikayesinde olduğu gibi

Topluluğa haber veren, halkı uyaran kutlu ses de kopuzun kutlu sesidir Beyrek'in yurduna dönüşünde, atını verip bir kopuz alması gibi

İyi ruhları çağıran, kötü ruhları kovan kutlu ses de kopuzun sesidir



Prof Dr Bahaeddin Ögel'in Radlof'dan aktardığı şu bilgiler kopuz hakkında daha net tarifler vermektedir:



Kazak ve Kırgızların inanışına göre, Korkut Ata en büyük velilerden sayılır Kazakların kopuz ve tombure, dombra gibi sazlarını icat eden de yine Korkut Ata idi



bir çok değişik pentatonik gamlar dünyanın bir çok yerinde tespit edilmiştir

Sol- La- Si- Re- Mi- Sol-

1 1 1½ 1 1½ Majör Pentatonik Örnek

Sol- Si(b)- Do- Re- Fa- Sol

1½ 1 1 1½ 1 Minör Pentatonik Örnek



Kazak Türkleri'nin tedavi seanslarında, dombra ve kılkopuz eşliğinde söyledikleri melodik sözler ve Kazan Türkleri geleneğinde halen örnekleri bulunabilen Ural tedavicilerinin dombra, koray ve ağız kopuzu (gubuz) ile söyledikleri şarkı ve dualar tamamen pentatonik özellikler göstermektedir Kazak, Kırgız, Altay, Ural, Tuva, Hakas, Saha, Karaçay , Çuvaş vb Türk topluluklarının bugüne kadar gelmiş ve halk içinden derlenmiş, notaya alınıp kaydedişmiş pek çok pentatonik şarkı, dua, melodi, küy (enstrümantal olarak icra edilen ve bir konuyu dile getiren müzikal eser Örnek: "Nazlı Hanımın yürüyüşü") vardır



"Pentatonik müzik tarihten önceki çağlardan kalmadır ve bir Asya malıdır Alman müzikolog Kurt Sachs: Ezcümle pentatonizm bir yandan şimal kenarında-İskoçya'da, Laponlar arasında- bir yandan da cenupta, Macaristan'da, Gregua tegannisinde, eskilerin musikisinde ve hatta İspanya'da bulunuyor Bu halde Pentatonizm (major) ve (minör) makamlarından daha eski olmak lazımdır "Dava şudur: ortada bir 'pentatonik çatı' hakikati var; en eski ve Asyai olan öz budur A) Aslında heptatonik iken bu pentatonik çatı ananesine göre sadeleştirilmiş ezgileri bulmak, B) ve aslında öz pentatonik iken süs notları, geçici notlar veya çarpmalar gibi yarım-tonlarla heptatonik bir renk almış (fakat çatı notlarının dizisi gene pentatonik kalan) ağızları meydana koymak ayrı ayrı çalışma mevzularıdır; bu yollarda bulunacak örnekler, öz pentatonik ( pentatonik anhemitonik) tiplerinin kadrosunu genişletmeye yararlar"



Fransız yazar MHPrunieres, müzikolog Dr R Lachmann,Prof Hornbestel, Fransız M Alexis Chottin Afrika'daki Berberi ve Tuareg musikilerini incelemişler ve Türkistan pentatoniklerinin temiz ve net örneklerini gözlemlemişler ve Afrika- Orta Asya müzikal bağlantılarına işaret etmişlerdir



Avrupa'nın pek çok ülkesinde " WALDORFSCHULE" adı altında Rudolf Steiner adındaki Antroposophi biliminin kurucusunun eğitimini sürdüren okullar bulunmaktadır Sanat ile eğitimi ön planda tutan bu okullarda müzik, en önemli eğitim konusu olarak ele alınmakta ve özel olarak yapılmakta olan 'arp' ve 'flütler' ile pentatonik müzik eğitimi verilmektedir Modern caz müziğindeki improvizasyon kolaylığı ve sezgi bağlantısının gerisinde pentatonik gamlardan yararlanılması bulunmaktadır Günümüz caz ustalarından Amerikalı tanınmış virtüöz piyanist Keith Jarret Şöhretini cazda kullandığı pentatonik skalalara borçludur



Asya Baksı'ları ve Kam'ları bazen günlerce süren ayinlerinde pentatonik melodileri irticalen icra edip trans haline girebilmektedirler Bu konuda yazılı bir belgeyi aynen aktarmakta fayda görüyorum: "Sıtma ve Şamanizm:Burada ben müthiş bir sıtmaya tutulmuştum Bu bende Buhara'dan beri vardı Hükümet azasından Abdülhamit Arifov kinin getirmişti O da kulaklarıma kötü tesir ediyordu Bir gün dediler ki yakında aq-car ismindeki köyde çok tecrübeli bir baksı yani şaman var Ona tedavi ettirelim Ben de çarnaçar razı oldum Bahşıya haber verdiler köyüne gittik Meğerki bunlar Karlıklar'danmış; o bir gün hazırlığını görecekmiş İkinci gün akşamı gittik Bir Özbek çadırı içinde büyük bir ateş yakılmıştı Kapkara sakallı 40 yaşlarında görünen sağlam yapılı Baksı normal bir insan sıfatıyla çay içip konuştuktan sonra arkadaşlarıyla bir daire yaptı Elinde düngür denilen davulu çalarak şamani şarkılarını söyleyip dönmeye başladı Başkaları da dönüyorlardı Bu merasim uzun sürünce Baksı Bana geldi Sen bize inanmıyorsun; ruhlar gelmiyor,okumayı tatil edelim dedi Ben de aman tatil etme, ben inanırım dedim Yine bir müddet döndüler, çaldılar şarkı söylediler Nihayet bunlardan biri vecde geldi Ağzından beyaz köpükler çıktı ve kendini kaybetti Onu bir kenara çıkarıp yatırdılar, böylece birkaç kişi vecde geldikten sonra nihayet Baksı'nın kendisi de vecde geldi Orada hazır bir demir kürek vardı Onu yanan ateşe koymuşlardı Bir ağaç sap sokarak Baksı küreği kaldırdı Ağaç saplar yanmaya başladı Ağzına su atıp küreğe püskürttü Ateşten sıçrayan su tanecikleri yüzüme geliyor ve beni yakıyordu Kokma korkma iyidir dediler Nihayet o Baksı ateşte yanan bu demir küreği dişleriyle ağzına aldı Birkaç defa etrafımda bu şekilde dolaştı ve tekrar ateşe attı Bu arada Baksı'ya her taraftan sualler soruluyordu Benim iyi olacağımı söyledi Emir'in muvaffak olup olmayacağını sordular Nihayet o kendine geldi; bana da artık iyileşeceksin ilaç filan almayın dedi Ağzına yanmış küreği aldığı halde siyah bıyıkları yanmamıştı Ateşin sahte olmadığını da sıçrayıp yüzüme kadar gelen su damlacıklarından biliyorum İşte bu suretle hayatımda ilk defa olarak hakiki bir şaman ayini görmüş oldum; gerçi küçüklüğümde de böyle bir hastalığımı bizde 'Bağucu' denilen Baksı tedavi etmişti Bundan sonra kinin almadım ve sıtmayı da hissetmedim Bu zat dolandırıcı olmayıp hakiki Baksı sayılıyormuş Hiçbir ücret veya hediye kabul etmedi Bu şaman ayinlerini yaptırmam burada yaşayan Özbeklerin bana karşı münasebetlerinde daha samimi olmalarına sebep oldu Bu muhitte Özbekler bana çok hürmet ederler ve molla diye konuşurlardı Cebbar Bek bir gün Özbek eşrafından 40'a yakın zevatı beni tanıtmak üzere çağırmıştı Bunlar emir taraftarı değillerdi Onlarla çok güzel sohbetler yaptık Böylece Cebbar'ın yanında bir aydan fazla zaman kaldım"



" Pentatonizmin eskiliği: Gerek Firikya pentatonikleri hakkındaki Grek notlarının, ve gerek Macarların Asya'dan getirdikleri ezgilerin ana çatısının gene o olması keyfiyeti, pentatoniğin Asyai eskiliğini belirtmeye yetecek ilk deliller gibi sayılır Fakat gelecek kitapta, bir takım Leh, İskandinav, İskoç ve İrlanda şarkılarında ve Afrikanın Berberi müziklerinde de pentatonizmin şümullü yeri bulunduğunu görünce, onun 'eskiliği' maddesinden başka en uzak göçlerle olan ilişiği meselesi üzerinde de düşünmek gerekli olduğuna inanacağız İşte böylece, Türk halk musikisinin en eski tonal tipinin "pentatonik çığır" olduğu anlaşılmış oluyor, çeşitlerini mukayeseli bir şekilde belirtmek işi Türk müzikolojisinin başlıca endişelerinden olmaktadır"



Dünyaca tanınan kalp cerrahı Prof Dr Mehmet Öz ölüm korkusu yüzünden kalp ameliyatlarında ölüm vakalarının çokluğunu belirtirken, eski Türklerin müzik terapi uygulamalarının örnek melodik icra şekillerini içeren ve tarafımızdan hazırlanan müzik terapi CD'lerinin dinletilmesiyle ölüm vakalarının azaldığını ve tedavide başarı sağlandığını kendi kitabında tarafımıza ayırdığı sayfalarında yazarak belirtmektedir



Yard Doç Dr Rahmi Oruç Güvenç ve Teo Psk Gerhard Kadir Tuçek (Avusturya Doğu Müzik Terapisi Okulu Müdürü) tarafından geliştirilen ve Avrupa'da bir çok hastane ve tedavi merkezlerinde uygulanan aktif müzik terapi seansı: Bu uygulamada ana düşünce; unutulmuş duyguları yeniden uyarmak ve yeni duygular üreterek kişinin içinde bulunduğu hali değiştirmek ve sağlıklı yaşama şartlarına adaptasyonu sağlamaktır Bu amaçla, uygun hareketlerle, tabiatta bozulmadan devam eden uyuma ve dengeye ulaşma faaliyeti olarak tarif edilebilecek olan seans; pentatonik ve yarı pentatonik ve otantik olarak yaşayan Türk musikisi repertuarı ile, tabii, otantik enstrümanların icrası beraberliğinde yürütülmektedir Otistik, nevrotik, pasif, korkak, çekingen, sıkıntılı kişiler ile spastik, özürlü kişilerde hem duyguların değişmesi şeklinde hem de egzersiz vasıtası ile hareket kabiliyetinin gelişmesi yönünde olumlu terapi etkileri bu seans ile sağlanabilmektedir


SEANSIN UYGULANMASI:

1 hareket el, göz ve kalp arasında denge sağlamak ve elleri tanımak ( Beyindeki nöronların en çoğu eller ile dile ayrılmıştır)

Hareket kolların dıştan içe daire çizmesi şeklinde olup; tarifi, dış tesir ve uyarılardan uzaklaşıp, bize bahşedilen gerçek değerlere ve kendi özümüze yönelmek Sağlık için, birlik ve bütünlük duygularına ulaşmak için iç konsantrasyon

Hareket kolların dıştan içe geniş kavis çizerek, yere paralel hareketi Kavuşma, yol ve mesafe kat etme, ulaşma, yüzme, uçma, koşma gibi tabii hareketlerle rezonans çalışması

Hareket stres ve fizik-enerji blok merkezleri olarak bilinen omuzları ve sırt-göğüs kas ve kemiklerini çalıştıran bir hareket Eller belde sabit tutularak iki omzun da öne arkaya ve sağa-sola hareketi esas alınır(Baksı dansı örneği)

Hareket eller belde olmak üzere başın öne-arkaya ve yanlara hareketidir Özellikle ense ve boyun kasları ile beyne giden sinir ve damarlar için geliştirici ve yol açıcı egzersiz olarak tarif edilir(Baksı dansı örneği)

Hareket seans boyunca öğrenilen hareketlerin tabiat hareketlerindeki uyum ve denge düşünülerek zorlama olmadan - içe doğacak ve derinden hissedilecek şekilde icraatı (Kuş uçuşu, at koşuşu, su akışı, rüzgar esişi vb gibi) Bu seans sonunda ayağa kalkılır ve bütün vücut hareket eder, yavaş yavaş ağırlaşarak seans biter


PASİF ( RECEPTİV) TERAPİ


Büyük islam bilgin ve filozoflarından İbn-i Sina ( 980-1037), musikinin tıpta oynadığı rolü şöyle tanımlamaktadır: " tedavinin en iyi yollarından, en etkililerinden biri, hastanın akli ve ruhi güçlerini arttırmak, ona hastalıkla daha iyi mücadele için cesaret vermek, ona en iyi musikiyi dinletmek , onu sevdiği insanlarla bir araya getirmektir"



Eski Türk hekimlerinden Şuuri'nin 'Tadil-i Emzice' adlı eserinde müzik ile tedavi hakkında geniş bilgi vardır Şuuri, 'Tadil-i Emzice'de belirli makamların günün belirli zamanlarında etkili olduğunu belirtmektedir Ona göre:

Rast ve Rehavi makamları: Seher zamanları etkilidir

Hüseyni makamı: Sabahleyin etkilidir

Irak makamı: Kuşlukta etkilidir

Nihavend makamı: Öğleyin etkilidir

Hicaz makamı: İki ezan arası etkilidir

Buselik makamı: İkindi zamanı etkilidir

Uşşak makamı: Gün batarken etkilidir

Zengüle makamı: Gurubdan sonra etkilidir

Muhalif makamları: Yatsıdan sonra etkilidir

Rast makamı: Gece yarısı etkilidir

Zirefkend makamı: Gece yarısından sonra etkilidir



Günümüzden 900 sene önce Selçuklu Sultanı Nureddin Zengi tarafından Şam'da yaptırılan Nureddin Hastanesi'nde musiki makamları tedavi amacıyla kullanılmıştır



Anlaşıldığına göre, Horasan kaynaklı Türk Sanat musikisi ve Horasan-Anadolu musiki makamlarımızın olgunluğu ile gelişen pasif-receptiv müzik terapi geleneği icrası sırasında hastalar rahat bir şekilde oturarak veya uzanarak dinlenme halinde idiler Bu tedavi şeklinde amaç, hastaların emosyonel durumlarını değiştirerek onları rahatlatmak ve kendine güvenlerini kazanmalarına yardımcı olma idi



Viyana'da Meidling Rehabilitasyon Merkezi'nde komada bulunan hastalara Türk musikisi makamları dinletilerek terapi uygulamaları yapılmakta olup, beyinde alfa ve teta dalgalarının değiştiği tespit edilmiştir ve bir çok hastanın müzik terapi seansları ile komadan çıktıkları gözlenmiştir

Hastalara Müzikle Terapi

Türk müziğinin çeşitli makamlarıyla hastalara terapi yapıp binlerce yıllık geleneği yaşatan TÜMATA Grubu, Kayseri'de 800 yıl önce hastaların müzikle tedavi edildiği Gevher Nesibe Şifahanesi'nde geleneği yeniden canlandırdı




Türk müziğinin çeşitli makamlarıyla hastalara terapi yapıp binlerce yıllık geleneği yaşatan TÜMATA Grubu, Kayseri'de 800 yıl önce hastaların müzikle tedavi edildiği Gevher Nesibe Şifahanesi'nde geleneği yeniden canlandırdı

Türk Musikisini Araştırma ve Tanıtma (TÜMATA) Grubu, 3 Şifa Turları adı altında ülkenin dört bir yanındaki şifahaneleri ziyaret ederek, eğitim çalışması yapıyor İzmir'de verdikleri konserle başladıkları tur kapsamında Manisa, Bursa ve Amasya'daki şifahanelerde çalışma yapan grubun son durağı Kayseri'deki Gevher Nesibe Şifahanesi oldu Alman, İspanyol, Avusturyalı ve Türk müzisyenlerden oluşan grup, şifa turları kapsamında Mardin ve Edirne'deki programın ardından İstanbul'da vereceği konser ile çalışmasını tamamlayacak

TÜMATA Grubu'nun kurucusu Yrd Doç Dr Rahmi Oruç Güvenç, yaptığı açıklamada, 1975 yılında kurduğu


bırakıyor Mesela, rast makamı huzur, zirgüle makamı uyku, saba makamı cesaret ve kuvvet, hicaz makamı tevazu, hüseyni makamı rahatlık verir Bu makamların her birini farklı hastaların tedavisinde kullanabiliyoruz'' diye konuştu

Viyana'daki bir hastanede yaptıkları uygulamada, Türk musikisi dinletilen koma halindeki hastaların beyin dalgalarında hareketlilik tespit edildiğini belirten Rahmi Oruç Güvenç, Gazi Üniversitesi'nde otistik, spastik ve hiperaktif çocuklar üzerinde yaptıkları çalışmada da, çocuklardaki stres hormonlarının müzikle terapi sonunda yüzde 40 azaldığının görüldüğünü vurguladı Güvenç, ''Ayrıca, dünyaca ünlü kalp cerrahı Prof Dr Mehmet Öz, hastalarını tedavi ederken bizim CD'lerimiz kanalıyla müzikle terapi yöntemini kullandığını açıkladı'' dedi

Eğitim çalışmaları kapsamında müzikle terapi uygulaması yapan ve unutulmaya yüz tutmuş 300 civarındaki müzik aletini kullanabilen insan sayısını artırmayı amaçladıklarını ifade eden Yrd Doç Dr Güvenç, ayrıca Türk müziği makamlarının insan sağlığına etkileri konusunda gelecek nesilleri aydınlatmayı hedeflediklerini sözlerine ekledi

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.