Vicdan Nedir ? |
08-17-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Vicdan Nedir ?Sözlük anlamıyla vicdan;yanlış ve doğrunun ne olduğunu bildiren duygu,içsel sesDavranışlarımızın ahlakça değerli olup olmadığı hakkında öznel şuurBu şuur yapmayı ya da yapmamayı öğütleyerek,uyararak,suçlayarak,kınayarak,yar gılay arak onaylayarak kendine özgü bir biçimde yaşam ve eylemlerimize etki eder Ruhsal bilgiye göre vicdan:ruhun özmalı olan bir yetenektir,kudrettirve tekamül oranında gelişir Vicdan; insan ruhunun en mumtaz hususiyeti en ileri bilgi kaynagi… O, birseye “evet” dedimi; onu ne akil yalanlayabilir, ne de duyu organlari… Vicdan, akil ve bes duyu… Hepsi de insana birseyler takdim ederler, ayri ayri hakikatlara kapi acarlar Ama, ustunluk daima vicdandadir; onu akil takip eder, bes duyu ise en sonda gelir Gercek akil bir hakikati buldu mu, onun duyu organlarina ters dusmesi hicbir mana ifade etmez Bunun en guzel ornegi, dunyanin dondugunu aklin emretmesine karsilik hissin reddetmesidir Neticede akil galip gelmis, hokum ona gore verilmistir Hissin akil karsisindaki durumu ne ise, aklin vicdan karsisindaki durumu da odur Vicdana ters dusen bir akilla amel edilmez Bir hakikati vicdanen biliyorsak, onun olmadigina dair getirilen butun akli(!) deliller demagojiden ileri gitmez Mesela, yaptigimiz bir haksizlik icin vicdanimiz bizi tazib ediyorsa, aklin ileri surecegi hicbir ozur, derdimize deva olmaz Insan bir cok hakikati vicdanen bilir Gorme, isitmeden ne kadar farkli ise vicdanen bilme de aklen kavramadan o kadar ayridir Vicdanda kiyas, mantik, fikir yurutme hipotezler kurma yoktur O, butun bunlara muhtac olmaksizin hakikatlari dogrudan bilir Maviyi yesilden gozumuzle ayirdettigimiz halde, “sefkatin sevgiden” yahut “korkunun endiseden” farkini vicdanen biliriz Insan kendi varligini da vicdanen bilir Bunun icin dusunup tasinmasina, “acaba ben varmiyim, yok muyum?” diye bir soru ortaya atmasina ve sonunda “madem ki dusunuyorum, o halde varim” gibi manasiz deliller getirmesine ihtiyac yoktur Insan kendi varligi gibi, kendi sifatlarinida yine vicdanen bilir Hayatta oldugunu, ilmi, iradesi bulundugunu, gormeye isitmeye sahip oldugunu hep vicdanen bilir Bunlardan suphe ettigi olmaz Insan, gozune inanmayabilir; “acaba yanlis mi goruyorum?” diye gozlerini ogusturup yeniden bakabilir Keza, aklina da inanmayabilir; “yanlis mi anladim?” diye yeniden okuyabilir Ama, vicdani hususunda, onun bildirdikleri hakkinda boyle bir tereddute dustugu olmaz Alıntı |
|