|  | Helikopter Pervaneleri |  | 
|  08-17-2012 | #1 | 
| 
Prof. Dr. Sinsi
 |   Helikopter PervaneleriGünümüz taşıtları içinde en çok yönlü ve şaşırtıcı olanı helikopterdir  Üç boyutta da hareket edebilmesi, hemen hemen her yere gidebilmesi nedenleri ile uçaklarla yapılamayan birçok özel görevlerde de kullanılabilirler  Ancak helikopterlerin uçma mekanizmaları uçaklara göre oldukça karışık, üretim maliyetleri de daha yüksektir  Helikopterleri uçaklardan ayıran önemli özellikler, havada asılı durabilmeleri, kendi eksenleri etrafında dönebilmeleri ve geri geri uçabilmeleridir  Uçaklarda gerekli gücü motor sağlar ama asıl havada kalabilmelerini sağlayan kanatlarıdır  Helikopterlerde ise havada kalmayı sağlayan motora bağlı pervanelerdir  Onları bir çeşit dönen kanat olarak düşünebiliriz  Bir helikopterde iki veya daha fazla kanat olabilir  Kanatlara hafif bir açı verilip, ana motor çalıştırılınca, dönen kanatlar helikopteri kaldırmaya çalışır  Yerde iken sorun yoktur ama havalanınca helikopterin gövdesi, pervanenin dönüş yönünün tersine dönmeye başlar  İşte burada bu hareketi durdurabilecek ilave bir güce ihtiyaç vardır  Bu ilave gücü sağlamanın en kolay yolu, dönüş yönüne dik ilave bir pervane koymaktır  Buna kuyruk rotoru denilir  Kuyruk rotoru aynen uçak pervanesi gibi bir itiş gücü yaratır ve helikopterin gövdesinin dönmesini dengeleyerek sabit kalmasını sağlar  Kuyruktaki pervaneyi döndüren ayrı bir motor yoktur  Hareketini ana motordan bir şaft ile alır ve altındaki dişli kutusu vasıtası ile dönmesi gereken devirde döner  Helikopterleri tam olarak kontrol edebilmek için ana ve kuyruk pervanelerinin ayarlanabilir olmaları gerekir  Kuyruk pervanesinde kanatların eğimlerinin, yani açılarının ayarlanması ile helikopterin kendi ekseni etrafında dönebilmesi sağlanır  Ana pervane ise çok önemlidir  Yükseklik değiştirmeyi, ileri ve geri gitmeyi, dönmeyi o sağlar  Bunun için de inanılmaz derecede dayanıklı olması gerekir  İşin asıl sırrı ise ana pervanenin dönen kanatlarının eğiklik açılarının bir tam tur süresince değişmesidir  Helikopterlerin havada hareketsiz kalabilmeleri için pervanelerin açıları da sabit olmalıdır  Bu açıları tüm kanatlarda aynı anda değiştirmekle alçalma ve yükselme sağlanır  Kanatlar arkaya geldiklerinde açıları büyük, öne geldiklerinde daha küçük ise ileri doğru hareket, tersi durumda da geriye doğru hareket sağlanır   | 
|   | 
|  | 
|  |