![]() |
Giritli Limon Ağacım |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Giritli Limon AğacımBakanlık, destekli belgesel mübadeleyi ve yaşayanlarda bıraktığı izleri anlatıyor ![]() ![]() Benim Giritli limon ağacım Seni nerelere dikeyim Dikeyim, dikeyim Seni kalbime dikeyim… “Birinci kuşak yeni yerine alışmaya çalışır, ikinci kuşak kazanmaya bakar, üçüncüsü ise köklerini aramaya çıkar!” Ahmet Yorulmaz Bu belgesel projesi, temel olarak, Lozan’da 30 Ocak 1923’te imzalanan "Türk ve Rum Ahalinin Mübadelesine Dair Mukavelename ve Protokol"e bağlı olarak Türkiye’de yaşayan Rumlarla, Yunanistandaki Türklerin nüfus mübadelesinin bugünkü kültürel uzantılarını konu alacaktır ![]() Osmanlının çok etnisiteli yapısı, bugün Balkanlar’da süren sorunlar, geçmişte yaşanmış, benzer bir deneyim olarak Mübadelenin günceleşmesini beraberinde getiriyor ![]() Bu çok etnisiteli yapı, günümüzde farklı ulusların sınırları içinde kalmış grupların, bireylerin toplumsal kimliklerinin oluşmasında hala ciddi bir motif olarak varlığını sürdürmekte ![]() Toplumsal katmanların alt gruplarını oluşturan alt kimliklerin, salt kimlik bildirgeleri olarak ele alınması, bu konumu dar kalıplara sıkıştırmaktadır ![]() ![]() Bu konularda Yunanistan’da kapsamlı çalışmalar yapılmıştır: Göçmenlerin müzik alanındaki (Rebetika müzik) etkileri, Anadolu yemek kültürünün etkileri, linguistik açıdan günlük konuşulan dile etkileri, siyasete, ticarete, tarıma, kısaca tüm yaşam alanlarına etkileri konusunda, birçok araştırma yapılmış, yayınlar çıkarılmış ve çeşitli araştırma merkezleri kurulmuştur ![]() Türkiye söz konusu olduğunda bundan söz etmek pek olası değildir ![]() ![]() BU film projesi, işte bu ayağa dönük çabalardan biri olarak ele alınabilir ![]() ![]() Öykü, ikinci nesil mübadil iki kadını anlatır ![]() ![]() Yurdanur 60’lı yaşlarda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İrini, 70’li yaşlarda ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Filmin omurgasını iki ana karakter oluşturur ![]() ![]() İkinci, üçüncü ve dördüncü nesil mübadiller ile “bugün” durum ne, onun fotoğrafıdır aslında aranan ![]() Dördüncü nesil mübadil çocukları ve çocuklarla ebeveynlerinin ilişkileri filmin gerilim noktalarını oluşturur ![]() ![]() ![]() çalışılır ![]() Konunun anlaşılabilmesi için, arka planda mübadelenin ne olduğu, nasıl gerçekleştiğine ilişkin tarihsel bilgiler de aktarılır ![]() Filmin finalinde Yurdanur ve birkaç arkadaşı Girit’i, İrini ve onun birkaç arkadaşı İzmir’i görürler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|