![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..ABICHT, Johannes Heinrich: (1712-1804) Alman düşünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..ADELHARD [ Bath'lı ]: (1090-1160) İngiliz düşünür ve tanrıbilimci ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..MAX ADLER: (1873-1937) Avusturyalı düşünür ve siyaset adaomı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YAPITLAR: Kausalitaet und Teleologie im Streite um die Wissenschaft, 1904, ("Bilim Tartışmasında Nedenselolik ve Teleoloji*); Marx als Denker, 1908, ("Bir Düşünür Olarak Marx’’); Das Soziologische in Kant's Erkenntnis kritiky 1925, ("Kant'ınBilgi Eleştirisinde Sosyolojik Öğeoler"); Das Raetsel der Gesellschafu 1935, (Toplumun Gizemi) |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..Theodor Wiesengrund Adorno: (1903- ' 1969) Toplumbilim, ruhbilim ve müzik- bilim alanlarında da çalışmış, Frankfurt ' Okulu'nun "eleştirel kuram"ının felsefi mimarlarından olan Alman düşünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..ANAKSAGORAS: İonia’da Klazomenai’de ( İzmir- Urla yakınında bugünkü Güladası) doğmuş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..ANAKSIMANDROS: İlk filozoflardan ikincisi Anaximandros’tur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..ANAKSIMENES: Milet okulu’nun, bu ilk doğa felsefesi çığrının üçüncü ve sonuncu düşünürü olarak da Anaximenes gösterilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1) Anaximenes,“ bir hava (soluk) olan ruhumuz ---psykhe --- bizi nasıl ayakta tutuyorsa, bunun gibi, bütün evreni(kosmos) de soluk ve hava sarıp tutar,”diyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Anaximenes, ana maddenin canlı olması gerektiğini düşünmekle, “madde” kavramının belirlenmesine doğru önemli bir adım atmış oluyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#8 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..ARKESILAOS: Arkesilaos ( ya da Arkesilas) (316-241) Aeolia bölgesinde Pitane’de ( Bugünkü Çandarlı) doğmuş ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#9 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..Aristoteles (MÖ 384-MÖ 322) Aristoteles'in babası Nikomakhos, Büyük iskender'in büyükbabası Makedonya kralı III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Düşünsel gelişiminin ikinci döneminde Aristoteles arkadaşı Khalkedonlu Ksenokrates ve sonraki belli başlı izleyicilerden Erosos'lu Theophrastos ile birlikte o sıralarda yeni kurulmakta olan Assos kentinde(bugün Batı Anadolu'da Behramkale) yeni bir akademi oluşturdu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İÖ 343-342'de Makedonyalı II ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İÖ 339'da doğum yeri olan Stagiros'a dönen Aristoteles, İÖ 335'te yeniden Atina'ya gitti ![]() ![]() ![]() İÖ 323'te Büyük iskender ölünce Atina'da makedonya'ya karşı eğilimler yeniden ortaya çıktı ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles öteki bilimler için bir alet olarak gördüğü mantık biliminin kurucusu kabul edilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaynak : Ana Britannica ARİSTOTELES Bilginlerin öğretmeni, Bilimlerin haritasını çıkaran bilgin, Mantığı formüle eden filozof ![]() ![]() ![]() Filozof kavramını tam anlamıyla dolduran, döneminin tüm bilgi alanlarını özümsemiş bir kişilik Aristoteles ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() Babasından akıl almaz bir servet kalan Aristoteles ’in, gençlik yıllarının oldukça uçarı geçtiğini belirtiyor kaynaklar ![]() M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sokrates’in ölümü Aristoteles için iyi olmadı ![]() ![]() Atina ‘dan Assos’(Çanakkale-Behramkale)a gitti ![]() ![]() Bir süre Midilli de kaldı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Atina’ya tekrar dönerek Likeion’u kurdu ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles'in temel eserleri, mantık ve bilgi kuramı üzerine altı incelemeden oluşan Organon, doğa felsefesini açıkladığı Gökler Üzerine, Fizik ve Varlığa Geliş ve Yokoluş Üzerinedir ![]() ![]() ![]() Temel İlkeleri: Aristoteles'in bir filozof olarak en önemli özelligi, onun sağduyuya olabildiğince yakın bir düşünür olmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu varlık ögretisiyle Aristoteles, Platon'un İdealarının, onun yanlışlıkla bireyler olarak gördüğü tümeller olduğunu öne sürer ![]() ![]() ![]() Mantık Aristoteles, mantık alanında, mantık çalismalarina ondokuzuncu yüzyıla kadar temel olmuş bir mantık sistemi kurmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgi Aristoteles'e göre, bilgi tümel olanın, formun bilgisidir, bu nedenle yargıda dile getirilebilir olan bir bilgi, formlar arasındaki özsel bağlantılara ilişkin bir kavrayıştan meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metafizik Onda metafizik, var olanı var olmak bakımından ele alan, var olan bir şey olmanın ne anlama geldiğini araştıran bilimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Aristoteles, kendisine tüm kategorilerin yüklendiği bu özneye 'töz' adını verir ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles'te töz bir madde ve bir formdan meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde ve form ayrımı, Aristoteles'e göre, doğada varolan herşeye uygulanmak durumunda olan bir ayrımdır ![]() ![]() ![]() ![]() Aristotales (Ek Bilgiler) Milattan önce 384-322 yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli bilim adami ve filozof ![]() ![]() Aristoteles'in temel eserleri, mantik ve bilgi kurami üzerine alti incelemeden olusan Organon, doga felsefesini açikladigi Gökler Üzerine, Fizik ve Varliga Gelis ve Yokolus Üzerinedir ![]() ![]() ![]() Temel Ilkeleri: Aristoteles'in bir filozof olarak en önemli özelligi, onun sagduyuya olabildigince yakin bir düsünür olmasidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu varlik ögretisiyle Aristoteles, Platon'un Idealarinin, onun yanlislikla bireyler olarak gördügü tümeller oldugunu öne sürer ![]() ![]() ![]() Mantik: Aristoteles, mantik alaninda, mantik çalismalarina ondokuzuncu yüzyila kadar temel olmus bir mantik sistemi kurmustur ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgi: Aristoteles'e göre, bilgi tümel olanin, formun bilgisidir, bu nedenle yargida dile getirilebilir olan bir bilgi, formlar arasindaki özsel baglantilara iliskin bir kavrayistan meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metafizik: Onda metafizik, var olani var olmak bakimindan ele alan, var olan bir sey olmanin ne anlama geldigini arastiran bilimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Iste Aristoteles, kendisine tüm kategorilerin yüklendigi bu özneye 'töz' adini verir ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles'te töz bir madde ve bir formdan meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde ve form ayrimi, Aristoteles'e göre, dogada varolan herseye uygulanmak durumunda olan bir ayrimdir ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles (Ek bilgilerin devamı) Milattan önce 384-322 yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli bilim adami ve filozof ![]() ![]() Aristoteles'in temel eserleri, mantik ve bilgi kurami üzerine alti incelemeden olusan Organon, doga felsefesini açikladigi Gökler Üzerine, Fizik ve Varliga Gelis ve Yokolus Üzerinedir ![]() ![]() ![]() Temel Ilkeleri: Aristoteles'in bir filozof olarak en önemli özelligi, onun sagduyuya olabildigince yakin bir düsünür olmasidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu varlik ögretisiyle Aristoteles, Platon'un Idealarinin, onun yanlislikla bireyler olarak gördügü tümeller oldugunu öne sürer ![]() ![]() ![]() Mantik: Aristoteles, mantik alaninda, mantik çalismalarina ondokuzuncu yüzyila kadar temel olmus bir mantik sistemi kurmustur ![]() ![]() ![]() ![]() Bilgi: Aristoteles'e göre, bilgi tümel olanin, formun bilgisidir, bu nedenle yargida dile getirilebilir olan bir bilgi, formlar arasindaki özsel baglantilara iliskin bir kavrayistan meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Metafizik: Onda metafizik, var olani var olmak bakimindan ele alan, var olan bir sey olmanin ne anlama geldigini arastiran bilimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Iste Aristoteles, kendisine tüm kategorilerin yüklendigi bu özneye 'töz' adini verir ![]() ![]() ![]() ![]() Aristoteles'te töz bir madde ve bir formdan meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Madde ve form ayrimi, Aristoteles'e göre, dogada varolan herseye uygulanmak durumunda olan bir ayrimdir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#10 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..Arşimet (Archimedes) Arşimet (Archimedes), M ![]() ![]() ![]() ![]() Roma generali Marcellus, Sirakuza'yı kuşattığında, Archimedes adlı bir mühendisin yapmış olduğu silahlar nedeniyle şehri almakta çok zorlanmıştı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Archimedes hem bir fizikçi, hem bir matematikçi, hem de bir filozoftur ![]() ![]() ![]() ![]() Geometriye yapmış olduğu en önemli katkılardan birisi, bir kürenin yüzölçümünün 4?r2 ve hacminin ise 4/3 ?r3 eşit olduğunu kanıtlamasıdır ![]() ![]() Archimedes'in en parlak matematik başarılarından biri de, eğri yüzeylerin alanlarını bulmak için bazı yöntemler geliştirmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Archimedes Parabolün Dörtgenleştirilmesi adlı kitabında, tüketme metodu ile bir parabol kesmesinin alanının, aynı tabana ve yüksekliğe sahip bir üçgenin alanının 4/3'üne eşit olduğunu ispatlamıştır ![]() İlk defa denge prensiplerini ortaya koyan bilim adamı da Archimedes'dir ![]() Eşit kollara asılmış eşit ağırlıklar dengede kalır ![]() Eşit olmayan ağırlıklar eşit olmayan kollarda aşağıdaki koşul sağlandığında dengede kalırlar: f1 · a = f2 · b Bu çalışmalarına dayanarak söylediği "Bana bir dayanak noktası verin Dünya'yı yerinden oynatayım ![]() ![]() Archimedes, kendi adıyla tanınan sıvıların dengesi kanununu da bulmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() Archimedes'in araştırmalarından önce, tahtanın yüzdüğü ama demirin battığı biliniyordu; ancak bunun nedeni açıklanamıyordu ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#11 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..ANSELMUS 1033-1109 yılları arasında yaşamıştır ![]() ![]() Augustinus’un “anlamak için inanıyorum” önermesini almış, inancı akıl ile temellendirmeye çalışmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#12 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..Aleksandros (M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Özellikle dil çalışmalarını büyük bir dikkatle yapmışlardır ![]() ![]() ![]() Çeşitli yöndeki çalışmaları sayesinde Peripatos okulu, özellikle "bilim dallan" alanında yapılan araştırmaların temelini oluşturmuştur ![]() ![]() Aristo'ya gelinceye kadar bilim ve felsefe birbiriyle kaynaşmış durumdaydı ![]() ![]() ![]() İlkçağın sonlarına doğru İskenderiye bilimsel araştırmaların merkezi olmuştur ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#13 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..Ainesidemos (Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Ainesidemos şu görüşten yola çıkıyor: Bilgimizin kaynağı ya "algılar"dır ya da "akıl" ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan dünyayı insan gözüyle, balık dünyayı balık gözüyle, böcek ise dünyayı böcek gözüyle görür ![]() ![]() ![]() ![]() Biz cisimlere katı ya da yumuşak derken, dokunma duyumuz bize cisimleri böyle gösterdiği için bu yargıda bulunuruz ![]() ![]() Çeşitli hayvan cinsleri arasında görülen bu farklılık, insanların kendi aralarında da vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Karşımda duran bir elmaya bakalım ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi acaba bu çeşitli duyumlardan hangisi bana elmanın gerçek realitesini tanıtıyor? Bu da yanıtı olmayan bir sorudur ![]() ![]() ![]() Şimdi insan ile balığı bir daha karşılaştıralım: İnsanın gözü ile obje arasında hava bulunur; oysa balığın gözü ile obje arasında su vardır ![]() ![]() ![]() Şimdi de bir boynuz alalım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilginin kaynağı olarak gösterilen "akıl"a gelince: Önce, düşünce dediğimiz şey nedir? Düşünmek, bir akıl yürütmede bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Acaba bu açık seçik ve kesin bilgiler nereden geliyor? Bu açık seçik ve kesin bilgiler de belki daha başka yargılardan çıkarılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Fakat bir de, sonuç elde ederken, temel aldığım yargıların doğruluğuna güvenebilir, inanabilirim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak ne "afat" ne de "akıl" bizi kanıtlanması mümkün doğru bilgilere ulaştıramaz ![]() ![]() ![]() ![]() Septikler eleştirilerini karakteristik olarak iki noktaya yöneltmişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() Tüm bilgilerimiz "neden"i arar, bir başka deyişle, sebep-sonuç arasında bir ilişki kurmaya çalışır ![]() ![]() ![]() ![]() Oysa biz, ancak olayların akışında az ya da çok bir belirliliğin olduğunu kabul edebiliriz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Filozoflar.. |
![]() |
![]() |
#14 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Filozoflar..Thomas Aquinas Thomas Aquinas (1225 - 1274) İtalyan Katolik filozof ve din adamı ![]() Napoli krallığının soylu ailelerinden birinin oğluydu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thomas’a göre dini doğrular ile akıl iki ayrı bilgi kaynağıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thomas tümel kavramların nesnenin özünde olduğunu düşünür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Thomas'ın en önemli eseri Summa Theologica dır ![]() |
![]() |
![]() |
|