|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
demiryolu, devletinde, hakkında, hicaz, osmanlı |
![]() |
Osmanlı Devleti'nde Demiryolu -Hicaz Demiryolu Hakkında |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Devleti'nde Demiryolu -Hicaz Demiryolu Hakkında![]() Osmanlı Devleti'ndeki yol yapım yöntemleri, uzun zaman sadece askeri ihtiyaçlara dayalı olarak yerel yöneticiler tarafından yapılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Gelişen ve değişen ulaşım araçlarıyla beraber Avrupa ve Amerika'de demiryolu ulaşımının yükselen model olması Osmanlı Devleti için de ekonomik, siyasi ve askeri yönden çok büyük bir önem taşıyordu ![]() Demiryolunun yükselen model olması, kolaylık ve ekonomikliği, çağdaşlığı söz konusuydu ![]() ![]() 2 ![]() ![]() Demiryollarının yapılmasıyla tarım üretimi arttırılacak ve dolayısıyla vergilerin gelirleri de artacaktı ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti'nin demiryolu ulaşımında ekonomik olarak yetersiz oluşu, Avrupa'lı emperyalist devletlerin ekonomik ve siyasi çıkarlarına göre yapılmasına, onları çıkarlarını göz önünde bulundurmaya neden oluyordu ![]() Osmanlı Devleti'nde demiryolunun karlı amacından farklı olarak, Avrupa'lı devletin politikalarını düşündürmeye yönlendiriyordu ![]() ![]() ![]() ![]() Avrupa'lı devletler Osmanlı'da demiryolu yaparak sosyal tabanlarını güçlendirip, Osmanlı üzerinde ayrıcalık sahibi olmak istemişlerdir ![]() ![]() ![]() Avrupa'lı devletlerin çıkarlarına yönelik bir diğer durum, Osmanlı'da büyük bir sorun olan demiryollarının geçiş güzergahıdır ![]() ![]() ![]() Avrupa'nın kullandığı bir diğer husus; Osmanlı'nın içinde bulunduğu borçlardır ![]() ![]() Osmanlı Devleti'nde ilk demiryolu yapımı Tanzimat'la ortaya çıkmıştır ![]() ![]() ![]() Osmanlı Devleti'ndeki demiryolları Hicaz Hattı hariç, yabancı sermaye tarafından gerçekleştirilmiştir ![]() ![]() Osmanlı'nın demiryolundaki en önemli yöntemlerinden birisi; demiryolu yapımlarının bir ayrıcalık olarak verilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer taraftan hattın geçeceği hazine yerleri, yapım şirketine bedelsiz verilecekti ![]() ![]() Osmanlı döneminde Ruslar'dan kalan 356 kilometrelik Erzurum-Sarıkamış-Sınır hattı hariç, devletin kendisinin yaptığı 1564 kilometrelik Hicaz hattı ve yabancı şirketlerin yaptığı 6778 kilometrelik demiryolu ile toplam 8343 kilometrelik demiryolu inşa edilmiştir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Devleti'nde Demiryolu -Hicaz Demiryolu Hakkında |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Devleti'nde Demiryolu -Hicaz Demiryolu HakkındaHicaz Demiryolu ile ilgili güzel bir yazıyı da paylaşmış olalım: Hicaz Demir Yolu'nun Yapılışı Yüzde 29'u Bağışlarla Yapıldı: Osmanlı'nın son yıllarında inşaa edilen, İstanbul'dan Medine'ye uzanan, Suriye, Ürdün, Filistin topraklarından geçen bu demir ağ, dönemin karışık ilişkileri içinde çok büyük bir proje olarak ortaya çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hicaz Demiryolu'nun tarihi Sultan Abdülhamit'in tahta çıkışının 33 ![]() ![]() İngiliz The Times gazetesi haberi şu başlıkla manşetine taşıdı: “ Hicaz Demiryolu girişiminin bütünü gösteriyor ki, Türkler belli bir ideale erişmek için büyük engelleri aşmak yeteneğine sahipler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hicaz Demiryolu, Osmanlı Devleti'nin Ortadoğu üzerine çizdiği demirden bir hattır ![]() ![]() ![]() ![]() Hicaz Demiryolu Osmanlı İmparatorluğu'nun gerçekleştirdiği en son ve görkemli eserin adıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Batılılara göre Hicaz Demiryolu, mümkün olmayacak bir rüyaydı ![]() ![]() ![]() Şam şehrinden başlayarak Medine'ye ve oradan da Mekke ve Cidde'ye kadar uzanacak, Yemen ve Orta Arabistan üzerinden Bağdat'a kadar götürülecek, tüm müslümanların gurur kaynağı olacaktı ![]() ![]() Hicaz Demiryolu Projesi, İslam Dünyasında ise coşkuyla karşılandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1766 kilometrelik bu büyük demiryolu projesinin yapımına ilk olarak Şam Der'a arasında başlandı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sultan Abdülhamit'in tahttan indirilmesine kadar “ Hamidiye Hicaz Demiryolu “ olarak anılan ve 1909'dan itibaren sadece “ Hicaz Demiryolu “ olan hat, 1917 senesine kadar yapılan şube hatları ile 1766 kilometre uzunluğuna erişti ![]() ![]() 30 Ekim 1918 tarihinde, Osmanlı Devleti'nin I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bugün Suriye'de kalan Hicaz Demiryolu, bir genel müdürlük altında işletilmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kudüs ve Hayfa istasyonları bölgenin önemli birer istasyonu olarak varlıklarını devam ettirmektedir ![]() ![]() ![]() Suudi Arabistan sınırları içerisinde bulunan istasyonlar ve demiryolu ise atıl bir haldedir ![]() ![]() ![]() ![]() Sevenleri ve karşı koyanları ile, amaçları ve gerçekleştirdikleri ile bundan yaklaşık bir asır önce Osmanlılar, tarih boyu medeniyetlerin kurulup yıkıldığı, hemen hemen dört kitapta da varlığı kabul edilen Peygamberler zincirinin insanlara yol göstermek üzere gönderildiği bu kutlu topraklarda, bir demiryolu inşa ettiler ![]() ![]() 8 yıl gibi bugünün şartlarında bile inanılmaz bir sürede ve sonu I ![]() ![]() Kaynak: Fahri Özparlak Kara, Demir ve Denizyolu hakkında bunları biliyor muydunuz? ________________________________________ (Alıntıdır) *Türkiye'de demiryolu yerine Karayolu taşımacılığının tercih edilmesinin, ABD'nin yaptığı Marşal yardımının bir şartı (kriteri)olduğunu, *Türkiye'de %95 olan kara yolu taşımacılığının payının; ABD'de %43 olduğunu, (St,tse ![]() *Türkiye'nin ulaşım ana planı olmadığını, *2050 yılında, Japon uzmanların yaptığı çalışmaya göre, Ankara İstanbul arasında yılda 60 milyon yolcu taşınacağını, *Mevcut durumdaki,Ankara İstanbul demiryolu hattının Abdülhamit zamanında 725 km olarak yapılmış olduğunu, *Abdülhamit zamanında yapılan demiryolunun, yolu yapan yabancı şirketler tarafından, demiryolunun geçtiği yerlerdeki maden imtiyazı hakkından yararlanmak için bilinçli olarak uzatıldığını, Atatürk'ün 1936 yılında bu yolun düzeltilmesini istediğini, *İstanbul,Ankara arasında elektrikli tren projesinin 1959 yılında hazırlandığını, *1976 yılında Demirel tarafından 411 km olarak ihalesi yapılan Ankara İstanbul hızlı Tren hattının % 40'ının tamamlandığını, ancak bunun bitirilmesinin engellendiğini, Mesut Yılmaz'ın "bu hattı tamamlamayacağız" diye bir açıklaması olduğunu ve iktidar olduğu yıllarda da bu hattın tamamlanması için çalışma yaptırmadığını, *8 Haziran 2003 tarihinde AKP'nin Ankara İstanbul hızlı tren hattını tamamlamak yerine,Abdülhamit zamanından kalan 725 km lik hattı modernize edecek şekilde Alarko ile ortak İspanyol şirketiyle bir anlaşma imzaladığını, *Bu hattın Ankara Eskişehir arası için 600 milyon dolarlık bir harcama yapılacağını ve bu projenin hızlı tren ile bir ilgisi olmadığını aksine hızlı treni engellemek için bir aldatmaca olduğunu, *Ankara İstanbul arasında,Prof ![]() ![]() *Atatürk zamanında 4075 km demiryolu yapıldığını,bundan sonraki 65 yılda ise sadece 1510 km demiryolu yapılabildiğini, *1950 yılında %50 oranında olan demiryolu taşımacılığının, 2003 yılında % 5'e düştüğünü, *Tokyo'da yüksek hızlı trenlerin (200 km/s),1964 yılında çalışmaya başladığını ve bu güne kadar bu trenlerin hiç kaza yapmadığını, *İzmir, Denizli arasının (300 km) 27 yıl önce otobüs ile 5 ,Trenle 6 saat,günümüzde ise bu mesafenin otobüsle 3,5 saat trenle yine 6 saat (ort ![]() hız 50 km /saat ) olduğunu, *ABD, Fransa ve Japonya'da 450 km/s hız yapan trenlerin hava yolu taşımacılığı ile rekabet ettiklerini, (St, TSE ![]() *600 km hız yapan elektrikli trenlerin artık kullanılmaya başlandığını,800 km hız yapan elektrikli trenlerin ise deneme aşamasında olduğunu, *Türkiye'de yılda 10-12 bin kişinin trafik kazalarında öldüğünü, (St, tse ![]() **Türkiye'de % 7 si trenle yapılan taşımacılığın, elektrikli trenle yapılan taşıma olarak %30 çıkarılması durumunda,yıllı k 36 milyar dolar tasarruf edileceğini, (Prof ![]() ![]() *AKP'nin acil eylem planında söz konusu olan15 bin Km yolun,Yapılabilirlik (fizibilite) çalışmasının, jeolojik ve jeofizik etütlerinin,şehir içi geçiş planlarının,bilimsel değerlendirmesinin olmadığını,(Prof ![]() ![]() (Şu sıralarda Cumhurbaşkanlığına soyunan şimdiki başbakan RTE nin, seçilebilmek için verdiği 2 vaadinden biri, 15 bin km "duble" yol yapmak idi ve seçildi ![]() ![]() *Tarsus Adana Gaziantep arasında yapılan yolun,keşif bedelinin,360 milyon dolar,keşif uzunluğunun 243 km,öngörülen bitiş tarihinin 1991 yılı olduğunu, Ancak bu yolun 258 km olarak, 2001 yılında 4,2 milyar dolara bitirildiğini, (Doç ![]() ![]() *Otoyolların geçtiği alanların ,on kilometre sağ ve on kilometrede solunun, kirlilik nedeniyle tarım alanı olmaktan çıktığını, *Türkiye'nin en verimli ovalarından biri olan İzmir,Menemen Ovasının ortasından,otoyol geçirmek için proje hazırlandığını,otoyolun ovanın 4 bin dönüm arazisini yok edeceğini ![]() *Otoyolların verimli ovalar içinden geçirilmesinin Türk tarımını yok etme planının bir parçası olduğunu, *Ovanın içinden geçen karayolları kenarlarındaki bağlardan ihraç edilen üzümlerin, zararlı madde bulunduruyor olmaları nedeniyle geri iade edildiğini, *Taşımacılığını %95 oranında karayolu taşımacılığı ile yapan Türkiye'nin,kaza sayısında 195 ülke arasında 12 ![]() *Trafik kazalarının 4 yıllık zararının,25 trilyon olduğunu,(2002) *Yüksek hızlı demiryolunun km maliyetinin 1 ![]() ![]() ![]() ![]() *Ankara İstanbul arasındaki yolda yapılan bolu tüneline (25 km) harcanan para ile, Ankara İstanbul arasını 1,5 saate indirecek demiryolu yapılabileceğini, Bu demiryolunun tüm enerji ihtiyacının, Mudurnu çayından karşılanabileceğini, ( Prof ![]() ![]() *Türkiye'de Avrupa'daki toplam sayıdan daha fazla, Otobüs ve kamyon olduğunu, *Avrupa ülkelerinde, elektrikli trenle yük taşımacılığının en düşük olduğu ülkede,bu oranın % 60 , yolcu taşımacılığında ise en düşük oranın % 80 olduğunu, *Japonların yaptığı araştırmaya göre,karayolu taşımacılığının,deniz yoluna göre %166 daha pahalı olduğunu, (St, tse ![]() *1 km karayoluna yapılacak harcama ile 5 km demiryolu yapılacağını, *Karayolunda 5 ila 10 birim harcanarak taşınan yükün,demir yolunda 1 birim harcanarak taşındığını, *Ülkemizde,deniz yolunun yük taşımacılığındaki payının % 0 ![]() olduğunu,(2002) *Demiryolu ulaşımının, komünist ülkelerin tercihi olduğunu öne süren Özal'ın, Türkiye'de cumhurbaşkanlığı yaptığını,(bir benzerinin de yapmak üzere olduğunu ) *Gaziantep Adana arasında 4,5 milyara yapılmış olan çift yolun,günde 25 bin araç trafiği için ekonomik olduğunu,ancak bu yolda günde sadece 2 ![]() *İstanbul Ankara arasını 3 saat, Ankara Mersin arasını da 3 saatte alacak olan bir demiryolu yapılsa bunun maliyetinin 4 milyar dolar olacağını, (Bu hat sıradan bir hat olmayıp, Türkiyeyi besleyen sebze ve meyva seralarının "atar damarı" olduğunu ve "maliyetleri" bu yolun belirlediğini, dümdüz Konya ovasını elektirikli trenlerin soğuk havalı vagon katarlarının avrupaya ulaştıklarını düşünün ![]() ![]() *300 milyar dolar olan dünya deniz taşımacılığından,Yunanistan 60 milyar dolar pay alırken, bizim ise 2,5 milyar dolar dahi pay alamadığımızı, *Batum'dan Hopa'ya bir TIR'ın 3 bin dolar, Bir vagonun 2500 dolar taşıma ücreti aldığını, Bir vagonun 3 TIR'ın taşıdığı yükü taşıdığını, (2003) *Ulaşım,enerji, eğitim gibi temel politikaları yanlış olan bir ülkenin kalkınamayacağı nı,(ve doğal olarak şöyle yada böyle "yok olmaya" doğru sürükleneceğini ama bunu asla hak etmediğini ![]() ![]() BİLİYOR MUYDUNUZ? |
![]() |
![]() |
|