![]() |
Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Bireyi Tanımada Test Dışı TekniklerBİREYİ TANIMADA TEST DIŞI TEKNİKLER Uygulanması uzmanlık gerektirmeyen, Yönergesi okunarak herkes tarafından uygulanabilen rehberlik teknikleridir ![]() ![]() GÖZLEME DAYALI: Gözlem, Gözlem Listesi, Anekdot (Olay Kaydı), Derecelendirme Ölçekleri KENDİNİ ANLATMAYA DAYALI: Anket(Soru Listesi), Otobiyografi, Problem Tarama Listesi, Bibliyoterapi BAŞKALARININ KANILARINA DAYALI: Sosyometri, Kimdir Bu? ETKİLEŞİME DAYALI: Görüşme, Oyun Etkinlikleri, Psikodrama A-GÖZLEME DAYALI TEKNİKLER 1) GÖZLEM Bir kimsenin diğer bir kimse hakkında duyu organları ile bilgi edinme yolu veya bireylerin değişik ortamlarda , çeşitli davranışları hakkında onları gözleme yolu ile bilgi toplama tekniği olarak tanımlanır ![]() ![]() Birkaç tür gözlem vardır ![]() *Gelişi güzel gözlem: Bunda bilgiler neyin, nerede, nasıl, ne zaman gözleneceğine ilişkin bir planın yapılmadığı , amacın saptanmadığı doğal bir ortamda rastlantısal olarak elde edilir ![]() Örneğin okullarda öğretmenler, öğrencileri, öğrenciler diğer arkadaşları, sevgililer birbirleri hakkında çok sayıda bilgiyi bu şekilde öğrenirler ![]() *Sistemli gözlem: Neyin nerede, nasıl, ne zaman gözleneceğinin önceden planlandığı, amacın saptandığı ve belli kurallara uyarak yapılan gözlemdir ![]() ![]() Örneğin: Öğrenciyi derste, laboratuarda, okul içi ve dışında, oyun ortamında gözlemleyerek hakkında bilgi toplanır ![]() *Katılımlı gözlem: Gözlemci, gözlenen birey veya grup ile aynı ortamda bulunur ve onlarla birlikte aynı etkinliklere katılır ![]() *Katılımsız gözlem: Gözlemci, gözlenen grup veya olayın dışında kalarak grubu veya kişiyi dışardan objektif olarak gözler ![]() Gözlem sürecinde uyulması gereken bazı ilkeler: -Öncelikle kimin niçin, nerede, nasıl, ne kadar sürede gözleneceğine ilişkin bir gözlem planı yapılmalıdır ![]() -Gözlem yapılmadan önce gözlem sonuçlarının nasıl kaydedileceği ve bilgilerin nasıl analiz edileceği kararlaştırılmış olmalıdır ![]() -Belli bir zaman sürecinde yalnızca bir kişi gözlenmelidir ![]() -Gözlem, amaca uygun olarak yeterli bir zaman süresince yapılmalıdır ![]() ![]() -Bireyin her seferde uzun süre gözlenmesi yerine kısa süreli ve farklı aralıklarla gözlenmesi tercih edilmelidir ![]() -Birey kontrollü ve doğal ortamlarda gözlenebilmelidir ![]() -Birey bir bütün olarak gözlenmelidir, ancak bir kritik davranış gözlenecekse bu davranış bireyin bütünlüğü içinde gözlenmelidir ![]() -Gözlem sonuçları olduğu gibi yorum ve değerlendirmeye katılmadan kaydedilmelidir ![]() -Birey gözlendiğinin farkına varmamalıdır ![]() ![]() -Araya zaman girince gözlemci bazı gözlemlerini unutabilir ![]() ![]() -Gözlemci gözlenen bireyin söyledikleriyle birlikte söylediklerine eşlik eden duygu ve davranışlarına dikkat etmelidir ![]() -Gözlemler, gözlemci hatalarını en aza indirme amacıyla eğer mümkünse birden çok gözlemci tarafından yapılmalıdır ![]() -Gözlemin ne zaman, hangi koşullarda ve durumda yapıldığı mutlaka kaydedilmelidir ![]() ![]() -Gözlem tekniği ile elde edilen bilgiler, birey hakkındaki mevcut diğer bilgilerle bir arada değerlendirilmelidir ![]() -Birey hakkında elde edilen bilgiler, bireyi etiketlemek amacıyla değil; bireyin bir sorununun çözümüne veya bütün olarak gelişmesine katkı amacıyla kullanılmalıdır ![]() Gözlem Tekniğinin Yararları Gözlem, bireyin doğal ortamda gözlenmesine dayandığı için diğer bireyi tanıma teknikleri ile elde edilemeyen orijinal bilgilerin doğrudan elde edilmesine olanak veren bir tekniktir ![]() Gözlem tekniği, bireyin sadece sözlerini değil bu sözlere eşlik eden davranış ve beden dilini de gözlemeye ve böylece bireyin duygu ve düşünce davranışları arasındaki çelişkileri anlamaya olanak sağlayan bir tekniktir ![]() Gözlem bireyin çeşitli gelişim dönemlerindeki bütün halinde gelişmesini izleyerek gelişim özelliklerini karşılaştırmaya en uygun olan bir tekniktir ![]() Gözlem her yaştaki bireyi veya grubu incelemek amacıyla kullanılabilecek bir tekniktir ![]() Gözlem tekniği kullanılması kolay, fazlaca araç gereç kullanılmayı gerektirmeyen maddi bakımdan ekonomik olan bir tekniktir ![]() Gözlem tekniğini uygulamak için özel bir zaman ayırmak, öğrenciyi dersinden, çalışanı işinden alıkoymak söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() Gözlemsel Teknikte Bazı Sınırlılıklar 1- Gözlemsel tekniği gözlenen birey, durum veya olayın gözle görülebilen kulakla duyulabilen söz, düşünce ve davranışları hakkında bilgi verir ![]() ![]() ![]() 2- Bir gözlemin nesnelliği ve bilimselliği gözlemcinin önyargılarına, davranışlarına ve duygularını anlama ve algılama gücüne, duygusal kararlılığına, olaylara bakış açısına ya da yaşam felsefesine, davranışlar arsındaki ilişki ve çelişkileri kavrayabilme yeteneğine, gözlem tekniğini uygulama ve sonuçlarını kaydetmedeki becerisine vb ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Okullarda öğretmenler öğrencilerini, yöneticiler diğer çalışanları ve anne-babalar çocuklarını gözlemlemektedirler ![]() ![]() ![]() 2) ANEKDOT (OLAY KAYDI) (Vak’a kaydı, olay kaydı) Anekdot, gözlem sonuçlarının kaydedilmesi amacıyla geliştirilmiş özel bir formun adıdır ![]() ![]() Anekdotlar ayrı ayrı kartlar biçiminde hazırlanacağı gibi, taşınabilir defterler biçiminde de olabilir ![]() ![]() Anekdotlarda, öğrenciye ilişkin tüm gözlemler kaydedilmez ![]() ![]() Bir anekdotta; Gözlemcinin adı, soyadı ve unvanı, Gözlenen öğrencinin adı, soyadı, numarası, sınıfı ve şubesi, Olayın geçtiği yer ve zaman Gözlenen olayın objektif olarak betimlenmesi Gözlemcinin yorumu ve önerisi için ayrılmış kısımların bulunması, gereklidir ![]() 3) GÖZLEM LİSTESİ Öğrencilerin çeşitli alanlara ilişkin özelliklerinin sıralandığı ve bu özelliklerden hangisinin çocukta olup olmadığını belirlemeye yarayan gözleme dayalı araçlardır ![]() Örneğin: “Üstün zihin yeteneği” , “yaratıcı yeteneği” , “liderlik yeteneği” olan veya öğrenme güçlüğü çeken çocukları belirlemek için kayıt çizelgeleri gerekir ![]() 4) DERECELENDİRME ÖLÇEKLERİ Gözlemlerin kayıt edilmesi için kullanılan araçlardan biridir ![]() ![]() ![]() 1- Sayısal Ölçekli 2- Betimsel Ölçekli 3- Karşılaştırmalı 4- Grafik Ölçekli ‘dir ![]() B-KENDİNİ ANLATMAYA DAYALI TEKNİKLER 1) ANKET Bireyin ailesi, kişisel nitelikleri, çeşitli konulara ilişkin duygu ve düşünceleri hakkında bilgi etmek amacıyla hazırlanmış yazılı sorular grubudur ![]() ![]() ![]() Anket sorularını hazırlamak uzmanlık işidir ![]() ![]() Anket kullanılırken toplanan bilgilerin gizli tutulacağı , bilgileri amaç dışı başkaları ile paylaşılamayacağı açıkça belirtilmelidir ![]() ![]() Ankette dört soru sorulabilir: 1 ![]() ![]() ÖRN:sizce enflasyonun en önemli nedeni nedir? 2 ![]() ![]() ![]() ÖRN:Kaç yaşında evlendiniz? ( )17 yaş ve daha küçük ( )18-20 ( )21-25 ( )26-30 ( )31 yaş ve daha büyük 3 ![]() ![]() ÖRN:Yağmurlu gecelerde kendinizi kötü hisseder misiniz? 4 ![]() ![]() ÖRN:öğretmenlerinizin size davranışlarından ne derece memnunsunuz? ( )oldukça memnunum ( )kısmen ( )memnun değilim Anketler; 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Anketlerde her şeyden önce ,cevaplama güvenliğini ve katılma oranını yüksek tutmak için net ve yeterli bir açıklamaya gerek vardır ![]() ![]() ![]() ![]() 2) PROBLEM TARAMA LİSTELERİ Problem tarama listeleri, bireyin gereksinimleri, kişisel sorunları, sağlık, bedensel gelişim,benlik algısı,sosyal destek sistemi, okul, öğretmenler, aile,gelecek,meslek seçme,insan ilişkileri gibi konularda bireyin yaşamakta olduğu sorunlar hakkında bilgi toplayan ve bireylerinin sorunlarının giderilmesi için yardım etmeyi amaçlayan bilgi toplama araçlarıdır ![]() Bu envanterin amacı:Bireyin sahip olduğu önemli problemleri saptayarak bu problemlerini çözmesi ,için öğrenciye yardım etmek ve böylece öğrencinin bir bütün olarak gelişmesine, okula uyum sağlamasına ve akademik başarısının yükselmesine katkıda bulunmaktır ![]() Problem tarama listeleri, o okulun özellikleri, öğrencilerin gereksinimlerini, gelişim dönemlerini dikkate alarak hazırlanmalıdır ![]() ![]() Problem tarama listelerinde problem cümleleri 30 ile 400 arasında değişir ![]() ![]() ![]() Problem tarama envanterlerini hazırlamak zor değildir,uzmanlık gerektirmez ![]() ![]() Problem tarama listeleri hazırlanırken şu yol izlenebilir: -Problem tarama listesi uygulanacak gruba çeşitli problem alanlarıyla ilgili açık uçlu sorular sorularak grubun problemleri hakkında kabaca bilgi toplanabilir ![]() -Bu toplanan bilgiler, öğretmenler ile uzmanların gözlemleri birleştirilerek bir geçici problem tarama listesi hazırlanır ![]() -Geçici problem tarama listesi üzerinde her problem cümlesi gözden geçirilir ![]() -Maddeler amaca uygun bir biçimde yazıldıktan sonra bir de açıklama yazılarak bu geçici form deneme uygulaması için hazır hale getirilir ![]() -Problem tarama listesi geçici formunun deneme uygulaması, esas uygulama grubuna benzer 30-40 kişilik küçük bir gruba uygulanır ![]() -Deneme uygulamasından sonra problem tarama listesi üzerinde gerekli düzeltmeler yapılarak esas form oluşturulur ![]() ![]() Problem tarama listelerinin sonuçları öğrenciler, öğretmenler, yöneticiler ve veliler ile paylaşılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Problem tarama listeleri ile ilgili çeşitli açıklamaların ışığında, listeler tüm bir okulun eğitim programının yeniden düzenlenmesinde;okul psikolojik danışma ve rehberlik programının örgütlenmesinde ve geliştirilmesinde; bireylerin kendi problemlerini daha iyi anlamalarını sağlamada;psikolojik danışmaya ihtiyaç gösteren çok problemli öğrencilerin belirlenmesinde; psikolojik danışma sürecinin etkinliğinin artırılmasında; öğrencilerin problemlerinin yaş,cinsiyet, sosyo-ekonomik durum gibi değişkenler bakımından nasıl farklılaştığını incelemede kolaylıkla kullanılabilmektedir ![]() 3) OTOBİYOGRAFİ Otobiyografi, bireyin geçmiş ve şimdiki yaşantısı ile geleceğe ilişkin planlarını yazılı olarak anlatmasıdır ![]() ![]() ![]() Bireylere otobiyografi yazdırılırken genellikle iki yol benimsenebilir: bunlardan birisi; bireyin kendisi hakkında her konuda istediği gibi serbestçe yazması istenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otobiyografi diğer tekniklerle elde edilemeyen ve gerçekten elde edilmesine gereksinim duyulan bilgileri elde etmek amacıyla yazdırılmalıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Otobiyografi bireyi tanıma teknikleri içinde geçerliliği en düşük olan tekniklerden biridir ![]() ![]() Otobiyografinin yararlı yanları: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() Otobiyografinin sınırlılıkları: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() 4) BİBLİYOTERAPİ Bibliyoterapi; kitaplarla terapidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde bir uzman psikolojik danışman ile birlikte uygulanan bibliyoterapinin belli başlı özellikleri şunlardır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Kitaptaki olaylarla kendi yaşamındaki olayları bütünleştirip duygularını anlayabilen çocuğunsorunlu olduğu noktada kendini görüp tanıması, iyileştirmeyi kabul etmesiyle terapi amacına ulaşmış olur ![]() C-BAŞKALARININ KANILARINA DAYALI TEKNİKLER 1) SOSYOMETRİ Sosyometri, bir grubu oluşturan bireylerin sosyal durumunu,birbirleri ile olan ilişki biçimlerini, grup içindeki alt gruplar, kısaca grubun gerçek görünümü ve gurup bütünlüğü hakkında objektif bilgi edinmek için en güvenilir teknik gösterilir ![]() Sosyometri belirli bir zamanda bir grubun bütün üyeleri arasında mevcut tüm sosyal ilişkileri ortaya koyması bakımında pratik ve kullanışlı bir yöntem olmakla birlikte bu sosyal ilişkilerin arkasındaki nedenler değerler ve tutumlar hakkında fazla bir ipucu vermez ![]() ![]() Sosyometri uygulamasından güvenilir sonuçlar alabilmek için uyulması gereken kurallar: *Sosyometri sonuçları özel ve gizli tutulmalıdır ![]() ![]() *Sosyometri uygulaması dostça bir hava içinde hiçbir zorlamaya dayanmadan yapılmalıdır ![]() ![]() *Sosyometri uygulamasından önce sınıfta ya da guruptaki üyeler birbirlerini yeterince tanımış olmalıdır ![]() *Sosyometri uygulaması aynı sınıf ya da gurupta belirli aralıklarla tekrarlanmalıdır ![]() ![]() *Sosyometri uygulamasından elde edilen bilgiler bireylere verilecek psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerinin programlanmasında dikkate alınmalı, bu bilgiler uygun bir yaklaşım biçimleri içinde bireylerle paylaşılmalıdır ![]() Sosyometri uygulaması yapılırken şu şekilde bir yönerge kullanılabilir; Yanıt kağıdına; tarih, adınız ve soyadınızı açıkça yazınız ![]() Yazdığınız isimleri kimseye göstermeyiniz, kimseyle konuşmayınız ![]() Önce iyi düşününüz sonra yazınız, eğer cevap kağıdına yazabileceğiniz üç arkadaşınızın ismi, yoksa iki, o da yoksa bir kişinin ismini yazınız, hiç kimse yoksa kağıdı boş bırakınız Arkadaşınızın adını ve soyadını yazarken tercihlerinizi derecelere göre yapınız ![]() İstediğiniz arkadaş, o gün sınıfta yoksa onun da adını yazınız ![]() Sosyometri uygulaması sonuçları gizli tutulacaktır ![]() 2) KİMDİR-BU TEKNİĞİ Bir sınıf yada grup içindeki sosyal ilişkileri ortaya çıkaran sosyometrik tekniklerden biridir ![]() ![]() Kimdir bu tekniği uygulanırken bir dizi olumlu ve olumsuz davranışlar sıralanır ![]() ![]() Davranışlar listesi kısa bir açıklama ile her davranışın yanına yeterli bir boşluk bırakılarak teksir edilir ve gruba dağıtılır ![]() ![]() ![]() Kimdir-Bu tekniği uygulamasının sonuçlarını kolayca yorumlayabilmek için toplanan bilgilerin tablolar halinde özetlenmesi ve bireyin kendini ve başkalarını hangi davranışlarda kaç kez yazdığını sayısal olarak belirlenmesi gerekir ![]() ![]() Kimdir-Bu? tekniğinin sosyometriden farkı; Görüldüğü gibi Kimdir-Bu tekniği uygulaması sosyometri uygulaması ile paralellik göstermektedir ![]() ![]() Kimdir-Bu ? tekniği uygulanması örneği: “Bana arkadaşını söyle sana kim olduğunu söyleyeyim ![]() Sevgili arkadaşlar; Kimdir-Bu? Bulunduğunuz sınıf içinde nasıl tanındığınızı belirtmek amacıyla hazırlanmış bir tekniktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() D-ETKİLEŞİME DAYALI TEKNİKLER 1) GÖRÜŞME Görüşme,bireyi tanıma çalışmalarında en yaygın olarak kullanılan bir tekniktir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Görüşmenin konuşmadan farkı 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() Görüşmenin olumlu yönleri: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Görüşmenin sınırlı yanları: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Görüşme, hangi konuda kiminle yapılırsa yapılsın,bazı soruların sorulup cevapların alındığı bir soruşturma süreci biçiminde düşünülmemelidir ![]() ![]() ![]() Görüşme sonuçlarının kayıt edilmesi gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) OYUN Oyun, çocuklar için kendini tanıma,kendini anlatma ,düşünme ve deşarj olma aracıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çocuğun oyun ortamında oyuncaklarla ilişkisi, oyunda aldığı roller, benimsediği davranış kalıpları, kurallara uyma düzeyi, grupla işbirliği yapma,kişisel sorumluluk üstlenme,ilgisi becerileri, duygulanım düzeyi,liderlik özellikleri, başkalarının özelliklerine saygılı olma,bencillik, paylaşımcılık gibi çok sayıda niteliği gözlenerek çocuk hakkında bilgi elde edilebilir ![]() ![]() Oyun aracılığıyla çocuk çok çeşitli yönlerden kendini tanıma,üstün ve zayıf yönlerini anlama, zayıf yönlerini geliştirme, kendini başkalarıyla kıyaslama ve akranlarını tanıma fırsatını da yakalamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Oyunların ruh sağlığına etkisi:Çoğu kez çocuğun oyun tercihlerine ve davranışlarına bakarak temel ilgi alanlarını, kişisel tutum ve eğilimlerini tanımak, ruhsal güçlüklerini ve davranış bozukluklarını teşhis etmek mümkün olmaktadır ![]() ![]() ![]() 3) PSİKODRAMA Psikodrama, bireyin kendisi için kaygı ve üzüntü kaynağı olan bir psikolojik problemini bir rol olarak alıp bir grup karşısında gerçek yaşamında olduğu gibi oynayarak ortaya koymasıdır ![]() ![]() Psikodramada bir yönetici danışman veya terapist ile grubu oluşturan danışanlar ya da izleyiciler vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Psikodrama bireyin grup içinde problemlerini yaşantısal olarak oyunla sergileme fırsatı vererek onun tüm duygularını ortaya koyması ve problemi hakkında daha çok bilinçlenmesi sağlaması bakımından etkili bir terapi tekniğidir ![]() ![]() Psikodrama sürerken danışanın yani esas oyuncunun ortaya koyduğu davranışları ve bu davranışlar arasındaki ilişkileri anlama ve gerektiğinde bir yönetici olarak terapistin yapacağı girişimler, yorum ve yönlendirmeler çok önemlidir ![]() ![]() Psikodrama, oyun oynama bittikten sonra yorum ve tartışmalarla gruptaki diğer üyelerin ve seyircilerin de katılmaları uygun olur ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|