![]() |
İslam Tasavvufu (El-Lüma) |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Tasavvufu (El-Lüma)İSLAM TASAVVUFU (EL-LÜMA) TASAVVUF İLMİ VE SUFİLER Sufiler inanç konusunda hadisçiler ve fakihlerle aynı görüşü paylaşan, onların ilimlerini benimseyerek onların esaslarına karşı çıkmayan kimselerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “SUFİ” ADI NEREDEN GELİYOR? Sufilerin diğer ilim erbabından farklı ilk özellikleri, farzları yerine getirmekten ve haramlardan kaçınmaktan başka malayani denilen boş ve anlamsız meşguliyetleri terk etmek, maksadları ile aralarına giren her türlü alakadan sakınmaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() 1-”Ümmetimin içinde ilham ve keşfe mazhar (mükellem-muhaddes) bazı insanlar vardır ![]() ![]() 2-”Nice yüzü gözü tozlu, saçları dağınık, kılık kıyafeti eski kimseler vardır ki, Allah adına yemin ederler, Allah onların yeminlerini kabul eder ![]() ![]() ![]() 3-”Ümmetiminden bir zata vardır ki onun şefaati sayesinde Rebia ve Mudar kabilesi kadar insan cennete girecek tir ![]() ![]() 4-”Ümmetimden Kur’an okuduğunda huşu duyan kimseler görürsün ![]() ![]() ![]() 5-”Ümmetimden yetmiş bin kişi hesap görmeden cennete girecektir ![]() ![]() Tasavvuf Allah’ın dostlarının gönlüne kelam-ı ilahisini anlamak, hitab-ı ilahisinden hüküm çıkarmak üzere açtığı bir keşf ve ilham ilimidir ![]() “SUFİ” ADI NEREDEN GELİYOR? Sufiler sadece bir ilimde teferrüd etmiş, sadece bir makam ve hale bürünmüş kimseler değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Teala hazretleri İsa(as ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() BAZI TASAVVUF TARİFLERİ Muhammed b ![]() ![]() Semnun: “Tasavvuf hiçbir şeyin sana, seninde hiçbir şeye malik olmamandır” ![]() ![]() ![]() SUFİ KELİMESİNİN ANLAMI Abdulvahid b ![]() ![]() Zünnun Mısri’sen: “Onlar o kimselerdir ki Allah’ı herşeye tercih ederler ![]() ![]() Sufi kelimesinin aslı “Safevi”dir ![]() ![]() ![]() İlmi Tarif: Tasavvuf kalplerin kirlerden temizlenmesi, yaratıklara karşı güzel muamele, şer’i meselelerde Allah Resulu’ne tabi olmaktır ![]() Hakikat Lisanıyla Tarif: Mülkiyet ve varlık iddiasından uzaklaşmak, göklerin yaratıcısına bağlanarak beşeri sıfatların esaretinde kurtulmaktır ![]() Marifet aslında bir Hakk vergisidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1-Ma’rifet-i ikrar (söylenen ma’rifet) 2-Ma’rifet-i hakikat (gerçek ma’rifet) 3-Ma’rifet-i müşahede Zahidler üç tabakadır: 1-Mübtediler: Elinde avucunda bir malı olmayan elinde bulunmayan malın sevgisi gönlünde yer tutmayanlar ![]() 2-Tahkik Ehli: Dünyanın tamamından nefsen ait hazları tektir ![]() ![]() 3-İstiğna Ehli: Bu grupta yer alanlar, “dünyanın tamamı kendi mülkleri olsa, bundan dolayı ahirette herhangi bir sualle karşılaşmayacak ve Allah nezdinde kendilerine ayrılan ecirden de bir eksilme olmayacak” olsa bile yine zühd içinde yaşarlar ![]() Tevekkül üç çeşittir: 1-Mü’minlerin Tevekkülü: Tevekkül, ubudiyette bedeni devreden çıkarıp kalbi rububiyete bağlamak mikdar-ı kafi şeyle yetinmektedir ![]() ![]() 2-Havasın Tevekkülü: Allah’a bir sebep ve vasıta ile tevekkül eden kimse, tevekkülünü Allah’a, Allah ile ve Allah için yapıp sebeplere bağlanmadan mütevekkil olmadıkça gerçek tevekkül ehli sayılmaz ![]() 3-Havassü’l-havasın Tevekkülü: Tevekkül, olmadan (keynuyet) önceki gibi, senin varlığının Allah’a aid olmasıdır ![]() ![]() “Onların yüzlerinde sevinç ve mutluluğun sevincini görürsün ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitap ve sünnete uyma konusunda insanlar üç kısımdır: 1-Ruhsat, mübah, tevil ve genişlik yolunu tutanlar ![]() 2-Farz, sünnet, dini had ve ahkam bilgisine bağlananlar ![]() 3-Farz ve sünnet konusunu sağlamlaştırdıktan sonra, dini ahkamda hiçbir cehaleti kalmayan, bunlara ilaveten hal, amal, ahlak ve yüce duygulara gönlünü bağlayan, hukukun gerçeklerini araştıran sıdk ve tahkik ehli kimseler ![]() TASAVVUFTA ADAB Allah Teala buyurur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YEMEK, TOPLANTI VE ZİYAFET ADABI Ebu’l-Kasım Cüneyd şöyle der: “Dervişler üzerine üç yerde rahmet-i ilahiye iner: A-Yemek yerken, çünkü onlar tam ihtiyaç duymadıkça yemek yemezler ![]() B-İlmi toplantılarda, çünkü onlar böyle yerlerde sıddık ve evliyanın halinden başka birşey konuşmazlar ![]() C-Sema (güzel sesle okunan bir ilahi vs ![]() ancak Hakk’tan dinlerler ayağa kalkacak olurlarsa da vecd tesiriyle kalkarlar ![]() SEMA’A DAİR MESELELER Allah Teala buyurur: “O yaratmada (halk) dilediği arttırmayı yapar ![]() ![]() 1-Allah’ın gönderdiği nebilerin her biri güzel seslidir ![]() 2-Allah, güzel sesli nebisini dinlediği gibi hiçbir şeyi dinlememiştir ![]() 3-Allah güzel sesle okuyan kimseyi, sahibinin şarkıcı bir cariyeyi dinlemesinden daha güzel dinler ![]() 4-Hz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İslam Tasavvufu (El-Lüma) |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İslam Tasavvufu (El-Lüma)İKİNCİ KISIM * Sağlam bir tasavvuf çizgisinde hangi özellikler bulunmalıdır? a-Ehli sünnet ve ve’l-cemaat çizgisinde sağlam bir inanç ![]() b-Kitap ve sünnete uygun derin bir ibadet hayatı ![]() c-Düzgün bir muamelat, d-Muhammedi bir ahlak ![]() * Tasavvuf hangi ölçüleri içinde taşır? a-Tasavvuf manevi tecrübe ile anlaşılan hal ilmidir ![]() b-Tasavvufi bilginin konusu Marifetullah’tır ![]() c-Tasavvuf tatbiki bir ilim olduğundan mürşid vasıtası ile öğrenilir ![]() d-Tasavvuf tecrübi olduğu için kitaptan öğrenilmez ![]() e-Tasavvufun bilgi kaynağı felsefe ve kelam gibi akılla sınırlı değildir ![]() ![]() f-Tasavvufi eğitim tarikat denilen özel yollarla katedilir ![]() * İslam’ı tasavvuf, cihad ve nur gibi ekol ve fırkalara ayırmak acz ifadesi değil midir? Farklı yapıdaki bu cemaatle, birbirleri ile uğraşmadığı ve önündeki hizmet planına göre birşeyler yaptığı sürece faydalıdırlar ![]() * Günümüzün bozuk şartlarında, herşeyin nefse ve şehvete hitab ittiği bir zamanda sadece tasavvuf yeterli olur mu? Günümüzde tasavvufa belki her zamankinden daha fazla ihtiyaç vardır ![]() ![]() ![]() * İlmiye sınıfı tarikatlara itiraz ediyor veya soğuk bakıyor avam hemen teslim oluyor ve mesafe katediyor ![]() İlmiye sınıfının tamamen karşı çıktığını söylemek yanlış olur ![]() ![]() ![]() * Bugün tasavvufi cemaatlerde görülen sarığın hizmete engel olduğunu söyleyenler var ![]() Tasavvuf grupları arasında sosyal olaylara ve kılık-kıyafete bakış farkı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() * Bediüzzaman hazretleri “üveysi” olarak yaşamıştır ![]() Üveysilik: Bir mürşidle görüşmeden manevi yolla, rüya tarikıyla yol almaktır ![]() ![]() ![]() ![]() * Bediüzzaman Risalelerinde tasavvufu bir meyve; tasavvuf ehli ise Ankara’dan İstanbul’a gitmek için bir vasıta olarak tanımlıyor ve bu zamanda kişinin mutlaka bir yere bağlanması gerektiğini savunuyor ![]() İkisi çelişkili değildir ![]() ![]() ![]() ![]() * Bir cemaat: “Zaman; tarikat zamanı değildir, imanı kurtarma zamanıdır ![]() ![]() Bu söz XX ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() * Şeyhin sahtesi ile gerçeği nasıl ayırt edilir? En önemli ölçü şeriata riayet ve İslami esaslara bağlılıktaki hassasiyettir ![]() * “Şeyhi olmayanın şeyhi şeytandır” sözünü izah eder misiniz? Bu söz Beyazıd-ı Bestami’ye atfedilir ![]() ![]() * Kadınlar da intisab etmeli midir? Kur’an da kadınların İslam, iman, taat, sıdk, sabır, huşu, tasadduk, oruç, namusu koruma ve zikir konusunda erkeklerle aynı olduğu vurgulanmaktadır ![]() ![]() * Salik ve meczub kime denir? Salik: Seyr-u süluk’a girmiş, riyazat, mücahede ve muamele ile nefsini arıtıp ruhunu yüceltmeye ve müşahedeye eremeye çalışan kimse ![]() Meczub: Hakk’ın tecellileri kendisine seyr-u süluksuz olarak zuhur eden kimsedir ![]() * “Peygamber dururken mürşide rabıta yapılmaz, biz peygambere rabıta yapıyoruz” diyenler var ![]() Zaten Peygambere rabıta yapacak seviyeye gelmiş bir kimsenin şeyhe rabıta yapmada ısrar etmesi şirk sayılır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|