![]() |
Hayır'da Şer'de Allah'tan |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hayır'da Şer'de Allah'tanHayır'da Şer'de Allah'tan Hayır da, şer de Allah’tandır Sual: Bir zatın iddiası şöyle:“Hayır Allah’tan ama şer Allah’tan değil ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Lütfen bu konuyu âyet ve hadislerle açıklayın ![]() CEVAPKur’an-ı kerimde de, hadis-i şeriflerde de hayrın ve şerrin Allah’tan olduğu açıkça bildiriliyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Kendilerine bir iyilik dokununca, "Bu Allah’tan" derler; başlarına bir kötülük gelince de "Bu senin yüzünden" derler ![]() ![]() (Lut’un karısının azaba uğramasını takdir ettik ![]() (Güzel akıbet takdir ettiklerimiz [kaderi güzel olanlar] Cehennemden uzak tutulur ![]() (Eğer Allah insanlara, hayrı çarçabuk istedikleri gibi, şerri de acele verseydi, elbette onların ecelleri bitirilmiş olurdu ![]() ![]() (Rabbin, kendi istediğini yaratır, dilediğini seçer ![]() ![]() (Sizi de, işlerinizi de yaratan Allah’tır ![]() (Her şeyin yaratıcısı Allah’tır ![]() Müfessirlerin şahı imam-ı Kadı Beydavi hazretleri bu âyet-i kerimeyi şöyle açıklıyor: (Hayrı, şerri, imanı, küfrü ve her şeyi yaratan ancak Allahü teâlâdır ![]() ![]() Peygamber efendimiz, Kur'an-ı kerimdeki imanla ilgili âyetleri açıklayıp buyuruyor ki: (İman; Allah’a, meleklere, kitaplara, peygamberlere, ahiret gününe, [yani Cennete, Cehenneme, hesaba, mizana], kadere, hayrın ve şerrin Allah’tan olduğuna, ölüme, öldükten sonra dirilmeye, inanmaktır ![]() ![]() (Allahü teâlâ, “Bana inanıp da kadere, hayır ve şerrin benim takdirimle olduğuna inanmayan, benden başka Rab arasın” buyurdu ![]() (Bir kişi, kaderin, hayrın ve şerrin Allah’tan olduğuna inanmadıkça, mümin sayılmaz ![]() Görülüyor ki, (Hayır da şer de Allah’tandır) inancını Amentü’ye sokan Allah ve Resulüdür ![]() Cebriye denilen sapık fırka da, bu âyetlere bakınca, (Bize günahları işleten Allah’tır, biz günahlardan sorumlu değiliz) demiştir ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Rabbani hazretleri buyuruyor ki: İman-küfür, hayır-şer, hidayet-dalalet, taat-günah, Allahü teâlânın yaratması olup, hepsi de Onun takdir ve iradesiyledir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlânın yaratacağı şeyleri ezelde bilmesi, irade sıfatını yok etmediği gibi, kullarının yapacağı şeyleri de ezelde bilmesi, kulların irade ve ihtiyar sahibi olmalarına mani değildir ![]() Allahü teâlânın emirler, yasaklar koyması, insanda kesb bulunduğu içindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ elbette her şeyi bilir Yukarıda, hayır ve şerrin Allah’tan olduğunu âyet ve hadislerle kısaca ispat etmiştik ![]() ![]() Bu savların hepsinin cevabı Kur’an-ı kerimde vardır ![]() ![]() Önce şunu soralım: Bir insanın Cennete mi Cehenneme mi gideceğini Allah bilmez mi? Bilmeyen ilah olur mu hiç? Kur’an-ı kerimdeki o kadar âyetler nasıl inkâr edilir? Bunun maksadı, (Çamur at, tutmazsa da iz bırakır) misali, belki bazı gafilleri avlarım diye böyle desteksiz atıyor ![]() Önce kaderi anlatalım:Kader, Allahü teâlânın, olacak şeyleri ezelde bilmesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Allah, onların işlediklerini ve işleyeceklerini bilir ![]() (Allah her şeyi bilir ![]() (Yaratan hiç bilmez mi?) [Mülk 14] (Bütün canlıların rızkı ancak Allah’a aittir ![]() ![]() ![]() (Yeryüzünde hiçbir olay ve başınıza gelen hiçbir musibet yoktur ki, biz onu yaratmadan önce, bir kitapta [levh-i mahfuzda] yazmış olmayalım ![]() ![]() Bu âyetleri açıklayan üç örnek verelim: 1- Bir film tekrar tekrar gösterilse, bunu önceden seyretmiş birisi, ikinci, üçüncü defa seyrederken, (Baş roldeki oyuncu, attan düşüp ölecek) dese, o dediği için mi filmdeki oyuncu ölüyor, yoksa, söyleyen daha önce seyrettiği için mi biliyor? Allahü teâlâ da ezeli ilmi ile kimin nerede nasıl öleceğini ve Cennete mi Cehenneme mi gideceğini elbette bilir ![]() 2- Takvimlere, bir yıl içinde güneşin ne zaman doğup, ne zaman batacağı, hesaplanarak yazılıyor ![]() Güneş, takvimde bildirilen saatlerde doğup batar ![]() ![]() ![]() ![]() 3- Bir öğretmen, daha önceki birçok tecrübesine dayanarak, çok tembel bir öğrencisi için, (Bu öğrenci bu sınavı kazanamaz) diye bir deftere yazsa, yazılan yazı, o öğrencinin sınavını etkilemez ![]() ![]() Allahü teâlâ Ebu Leheb’in akıbetini Kur’an-ı kerimle bildirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kötülükleri yaratan başkası mı? “Şer Allah’tan değildir, herkes kaderini kendisi yaratır” diyenlere cevap vermeye devam ediyoruz ![]() Mektubat-ı Rabbanide buyuruluyor ki: İmam-ı a'zam hazretleri, imam-ı Cafer-i Sadık hazretlerine sordu: - Allah, insanların istekli işlerini, onların arzusuna bırakmış mıdır? - Hayır, rübubiyetini, [yaratmak ve her istediğini yapmak büyüklüğünü] aciz kullarına bırakmaz ![]() - O zaman kullarına, işleri zorla mı yaptırıyor? - O adildir ![]() ![]() - O halde, insanların, istekli hareketini kim yapıyor? - İşleri ne insanların arzusuna bırakmış, ne de kimseyi, o işleri yapmaya mecbur bırakmıştır ![]() ![]() ![]() Mutezile’den Abdülcebbar Hemedani,Ehl-i sünnet âlimlerinden Ebu İshak İsferaini'ye sordu: - Allah, kötülüğü, günahı istemez ve yaratmaz ![]() - Hayrı da, şerri de, her şeyi yalnız Allah yaratır ![]() ![]() - Allah kendine isyan edilmesini diler mi? - Allahü teâlâ, küfrü ve günahları dilemese ve yaratmasa, kul, zorla Ona isyan edebilir mi? Kul, irade-i cüziyyesi ile küfür, günah, kötülük yapmak ister ![]() ![]() - Bir kimse hidayet istediği halde, Allah ona hidayet dilemese, ona kötülük etmiş olmaz mı? - Kulun hakkını vermemeyi dilemez, ama kendi hakkını almayı dilemeyebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() (Dilediğini sapık yolda bırakır, dilediğine de, hidayet eder ![]() Allahü teâlâ, iyiliği ve kötülüğü, kulların irade etmesi, dilemesi ile yaratır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eshab-ı kiramdan bir zat, (Ya Resulallah, yaptığımız ve yapacağımız işler önceden takdir edilip yazıldığına göre, iş yapmanın ne önemi var) diye sual etti ![]() ![]() Aynı suali soran Hazret-i Ömer’e de buyurdu ki: (Herkes önceden takdir edilmiş olan işlere hazırlanır ![]() ![]() Aynı suali soran, başka birine de, Şems suresini okudu ![]() (İnsana iyilik ve kötülükleri [hayrı ve şerri] öğreten ve bu ikisinden birini tutmak için, ihtiyar [seçme hakkı, irade-i cüziyye] veren Allah’a and olsun ki, nefsini kötülüklerden temizleyen kurtuldu ![]() ![]() İnsan, irade-i cüziyyesini kullanmakta serbesttir, mecbur değildir ![]() ![]() ![]() Her şey Levh-i mahfuzda yazılıdır Şimdi de, “Herkesin Cennetlik veya Cehennemlik olduğunu Allah bir yere yazmamıştır, alın yazısı, kader diye bir şey yoktur” iddiasına cevap veriyoruz ![]() İnsanların başına gelecek olaylar, doğacakları, ölecekleri ve ne iş yapacakları gibi bütün bilgiler, levh-i mahfuz denilen bir kitaptadır ![]() ![]() ![]() (Allah, dilediğini siler, dilediğini değiştirmez ![]() ![]() (Herkesin ömrü ve ömürlerin kısalması elbette kitapta yazılıdır ![]() ![]() ![]() (Kader, tedbir ile, sakınmakla değişmez ![]() ![]() (Allah’ın bilgisi olmadan hiçbir dişi ne gebe kalır, ne doğurur ![]() ![]() (Göklerde ve yerde zerre miktarı bir şey, Ondan gizli kalmaz ![]() ![]() Resulullah efendimiz, kaderle ilgili âyet-i kerimeleri açıklayarak buyuruyor ki: (Allah, ilk önce Kalemi yaratıp, “Sonsuza kadar olacak olanı yaz” buyurdu ![]() (Her şey ezelde yazıldı ![]() ![]() ![]() (Kadere iman, iman esaslarındandır ![]() (Kaderi inkâr eden helak olur ![]() (Kadere inanmayan iman etmiş olmaz ![]() (Kadere inanmayan imanın gerçeğine erişmez ![]() (Kadere iman, imanın aslındandır ![]() (Kaderi inkâr edenin İslam’dan nasibi yoktur ![]() İnsanların nerede doğup nerede ve nasıl ölecekleri de kaderdendir ![]() ![]() (Allah, insanlara zulümleri [günahları veya küfürleri] yüzünden hemen ceza verecek olsaydı, yeryüzünde canlı bırakmazdı ![]() ![]() ![]() (Eğer Allah insanlara, hayrı çarçabuk istedikleri gibi, şerri de acele verseydi, elbette onların ecelleri bitirilmiş olurdu ![]() ![]() (Her ümmetin bir eceli vardır, gelince ne bir an geri kalır, ne de bir an ileri gider ![]() ![]() ![]() (Ölümü Allah’ın iznine bağlı olmayan hiç kimse yoktur ![]() (Ölüm zamanını takdir eden ancak Allah’tır ![]() (Evlerinizde kalsaydınız bile, öldürülmesi yazılmış [takdir edilmiş] olanlar, öldürülüp devrilecekleri yere giderlerdi ![]() (Allah’ın emri mutlaka yerine gelecek, yazılmış bir kaderdir ![]() Muhammed Masum-i Faruki hazretleri buyuruyor ki: Cebriyye fırkası, her şeyi Allah yaptığı için, insanlarda cüz’i irade, seçme hakkı yoktur diyerek, Mutezile fırkası da kaza ve kadere inanmayıp, doğru yoldan ayrılarak bid’at ehli oldular ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|