![]() |
Kişinin Namazda Bir Şeyler Düşünmesi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kişinin Namazda Bir Şeyler DüşünmesiKişinin Namazda Bir Şeyler Düşünmesi 151- Yahya b Bükeyr bize anlatarak dedi ki: el-Leys bize Cafer'den, o d-A'rac'dan, o Ebû Hüreyre'den (ra) şunu nakletti: ALLAH Resulü (sav) buyurdu ki: Namaz için ezan okunduğu zaman evtan yellenerek ezanı duyamayacağı kadar uzağa çekilir Müezzin sustuğunda geri gelir Namaza kamet getirildiğinde tekrar dönüp çeki*lir Kamet bittiğinde tekrar gelir Sonunda kişi ile kendi arasına girer ve "Şunu hatırla, bunu hatırla" diyerek aklında olmayanları söyler Tâ ki adam, kaç rekat kıldığını bilemez olur [color="darkgreen"]Ebû Seleme b Abdirrahman dedi ki: Sizden biri böyle yaptığında kâdede iken iki secde yapsın Ebû Seleme bunu Ebû Hüreyre'den (ra) din*lemiştir Şerh Cafer" olarak zikredilen râvi, İbni Rebîa el-Mısrî'dir Kaç rekat kıldığını bilemeyinceye kadar" ifadesi, namazda namaz dışı şeyler hakkında düşünmenin onun sıhhatini bozmadığı anlaşılmaktadır Bunun istisnası, namazın rükünlerinden her hangi birinin terk edilmesidir ki, namaz ancak bu durumda bozulur Hüküm Hanefî mezhebine göre sırf kalbî kuruntu ve evhamlar namazı bozmaz Örneğin bir kişi namazda diliyle terennüm etmeksizin bir şiir veya konuşma düzenlese namazın saygınlığını ihlâl etmiş olmakla beraber namazını boz*muş olmaz Yeri gelmişken namazda huşûya ulaşabilmek hakkında bir şeyler söyle*mekte fayda görüyoruz: Namazda huşûya erebilmek için kalbi diri tutmak, namaz kıldığını bütün varlığıyla hissetmek, okuduklarını ve tesbihatını mânâları ile özümsemek, Yüce ALLAH'ın makamı karşısında aczini ve basitliğini kavramak, O'nun rahmetinden ümitvâr olmak ve huzurunda edebe aykırı davranışlarda bu*lunmaktan haya etmek gerekir Bunları yapmaya çalıştıkça kılınan namazın giderek daha huşûlu ve ve*rimli olduğu yakinen görülecektir Ders Bu hadis-i şeriften çıkarabileceğimiz en mühim ders, şeytanın namazda dahi Müslümanı rahat bırakmadığının bilincinde olmaktır O lânetli varlık, tâ Elest bezminde ileri sürdüğü iddiasını gerçekleştirmek için Müslümanın huşu ve huzura en fazla ihtiyaç duyduğu namazda bile kalbiyle arasına gir*mekten ve ona, namazla ilgisi olmayan şeyleri hatırlatmaya çalışmaktan geri durmaz Evham ve kuruntu adını verdiğimiz bu şeytanî hatırların namazı bozmasa da zevkini ve kıymetini ihlal edecekleri aşikârdır Bu nedenle na*maza başlarken niyeti sağlam tutmak, dünyevî kaygı ve endişelerden olabil*diğince sıyrılmak gerekir |
![]() |
![]() |
|