Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Kültür - San'at & Eğitim > Ülke & Şehirler > Türkiye > Akdeniz Bölgesi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
elbistan, kahramanmaraş, kantarma, köyü

Kantarma Köyü Elbistan Kahramanmaraş

Eski 08-11-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Kantarma Köyü Elbistan Kahramanmaraş



Kantarma Köyü Elbistan - Kantarma Köyü resimleri - Kantarma Köyü hakkında - Kantarma Köyü tanıtımı Elbistan Kahramanmaraş



İlçe: ELBİSTAN - İl: KAHRAMANMARAŞ


Köy Muhtarı: Seyit BAKIR


Muhtarlık Erişim Bilgileri:

Telefon: 344 4625151

Cep Telefonu: (536)3447032

Kantarma, Kahramanmaraş ilinin Elbistan ilçesine bağlı bir köydür

Tarihi


Kantarma Sinemilli Alevilerin ocak köyüdür Soylarının Horasan'dan geldiği söylenirAtalari olan Sultan Sinemil in Türbesi Elazig Pirler köyünde dirSah Ismail ve Yavuz Sultan Selim güc mücadelesinden Anadoludaki bütün Aleviler gibi Sinemilli yerlesim alanlarindada büyük katliamlar yasanmis neticesinde Sinemilliler in bir kismi Sünnilesirken ( Bakiniz Doktora Tezi Ayfer karakaya)Ezici cogunlugu Kabileler halinde ( Sultan sinemil in 5 Oglunundan üredigi sözlü aktailarda anlatilan Haydar, Kalender, nadar, Aziz ve Sems yada Semsik Kabileleri)daha batidaki bugünkü yerlesim alanina gelip yerlesmislerdirYeni yerlesim alanlarindada karistiklari baskaldiri ve Inanclari yüzünde baski ve katliamlara ugramislardir Erzincan, Elazig ve Tuncelinde kalan ve Sünnilesmemis yakin akrabalari ile baglarini günümüze kadar korumuslardir1700yillarin sonlarinda kendi aralarinda yerlesim ve otlak alanlari nedeni ile gelisen olaylar neticesinde Kalender soyunun bir kismi Erzincana gönderilmistir"Tespitli" yazili Kaynaklar "su an icin"yok gibi görünsede "Ocak ve asiret " Lideri ailelerdeki Kullanim ve Zihniyet esyalarindaki belirtiler ("Arma ve Yazilar") Harzemsahlar i israret etmektedir Celalettin Harzemsahin Anadoluya gelisiyle ve yassicemen savasi neticesinde kisa süre sonra sehit edilmesi, beraberindekiler ve yakin cevresi bu yöreye yerlesmis ve Anadoluda önceden yerlesmis olan Alevi Türk boylarininda yardimi, destegi ile bölgede var olma mücadelesini sürdürmüslerdirTarihde ilk "Alevi" Türk devleti olarak bilinen Harzemsahlarin Bu iyi yetismis ve entelektüel seviyesi cok yüksek, egitimli Topluluklari bircok Devletin kurulmasina vesile teskil etmislerdir ( Akkoyunlular,Sefaviler vs) Arap Hanedanlarinin ve Sünni Idiolajinin baski ve Katliamlarinda kurtulabilen " Ehlibeyt evlatlari" ve sevenleri Harzemsahlara siginmislardirCogu kiz verme den kaynaklanan Evlilikler yolu ile Soylu türk aileleri ile hisim ve akrabalik baglari kuran Ehlibeyt mensuplari Cengiz istilasi ile anadoluya gelip yerlesmislerdir Cengiz imparatorlugu ve anadolu selcuklulari arasina sikisan bu Topluluk ,iki devlet arasinda Tampon olma özelliginde ve Anadolu selcuklulari icinde önceden yerlesen yari bagimsiz Alevi Türk derebeyliklarinde (" Seh Hasanli" ) yardimi ile varolmalarina bir nevi göz yumulmus olsada ,Harzemsahlara olan Kusku ve düsmanlik nedeni ile siki bir kontrol altinda olmuslardir Bu Toplulugun Konferativ bir Inanc yapisindan ileri gitmemesi icin Boy ve Oymak beyleri Ehlibeyt e olan Akrabaliklari techil edilip Secerelerle ayricalikli hale getirilirken diger yandanda bu topluluk parcalanmistirEn eski secerelerin ( Agusen,Kreysan vs) rivayetleri bu tarihe rast gelmektedir Harzemsah hanedaninin son temsilcileride korunup, saklanarak varliklarini sürdürmüslerdiler Aslinda kendi annesi Türkan hatunda Ehlibeyt soyundan olan Celalettin in bir oglu zamanin en etkin derebeylerinden ve selcuklu Komutanlarindan Seh Hasan in kizi ile evlenerek soyunu gizlice sürdürürken, Sahin ölümünde kisa bir süre önce hamile kalan ve Yine Zeynel abidin evlatlarindan olan Hatunu ndan olan cocugun ise sultan sinemil oldugu rivayeti vardir Bu sözlü aktari Sinemilli asiret ve ocagi hakkinda var olan larla örtüsmektedirZamanin sartlari göz önüne alindiginda ,hatta bugün dahi Esinin ölümünden uzun bir süre sonra cocuk dünyaya getiren kadinlarin, soy ve Konum ayricaliklari dahi olsa hali ortadadirSultan daginin dorugunda türbesi bulunan sahin soyunun gizlenmesi ve korunmasi kendine baglilik yemini verenler icin namus meselesi olmusturSinemilliler bu " Cöl""Mezar" da gelenin 5 Oglundan(Haydar, Kalender,Nadar,Aziz,Sems) üremislerdir Sinemilliler cografik olarak Büyük bir alana yayilmakla beraber agirlikli olarak bugünkü K Maras ili Elbistan,Pazarcik ve komsu iller Sivas,Malatya,G Antep, Hatay, Erzincan, Elazig,Tunceli Van,Urfa ,Adana ve kuzey Suriyede yasiyorlar Ocak merkezi Elbistan, Pazarcik ve Cevresinde Ibadet dili olarak Türkce ve Günlük hayattada Türkce ,Farsca kurmance Karismi yöre dialeki etkinken,Daha güneyde ve Kuzey Suriyede Arapca Farsca,Türkce agirlikli bir bir kurmance islev görürErzincaqn ,Elazig,Tunceli ve Vanda Farsca, Türkce karisimi bir dialek konusulurBütün yerlesim alanlarindaki ortak özellik Ibadet dilinin Türkce olmasidir Van ve cevresinde yasayan Sinemillilerin Sah Ismail in Devletlesmesinde onun Ordusunda yer alan Sinemilli güclerinin sonradan Devlet yapisinin degismesi ile daha etkisiz görevlerle uzaklastirilan asimile olmayan sinemilliler olduklari,sözlü aktarilari ve birnevi hatira olarak saklanip kutsal hale getirilen Arma-Tug larda anlasilmaktadir Kantarma dolayisi ilede sinemillilerin son ulusu Insani kamil olarak Büyük Tacim dede olarak bilinmektedir Görsel ve Duysal kayitlarda yukaridakiler Büyük Tacim dede ( Bakir) tarafindanda aktarilmistir 900 yili askin bir tarihin yasanan tecrübeleri isiginda dikkati ve kettumlugu elden birakmamak sarti ile kendisine teslim edileni ayni itina ilede kendisinde sonrakilere aktarma görevini yerine getirmistir Alevilerin Yazili kayitlarin yoklugundandan yakinilmasi aslinda bir nevi Gercegi icermiyor Bu Belgelere sahip cogu Aileler 1960-1990 yillari arasinda ki yasanan yozlasma ilede cogu Arap alfabesine hakim bireylerin bu sürec icinden hakka yürümeleri ve dönemin sartlari geregi birnevi Alevilerdede yasanan KÜLTÜR DEVRIMININ türkiye uzantisi olarak Aile bireylerinin bu isi ögrenmeye isteksizligi yüzünden cikinlara sarilip ya topraga gömülmüs,ya yaslilarin sandiklari icinde biryerde duruyor,yada Kantarmada ve Aligül dede olayinda oldugu gibi Dedelerin yüzleri ciletle dogranarak kitaplara el konulup yeni bir Kültür yaratmak ugruna eskinin kayitlari Koyaklarda yakilmistir Öyleki alevi ler disaridan gelen tehdite karsi kendilerini yüzyillardir hazirlamis ve birikimlerini bir sonraki kusaga aktarmayi becerebilmislerdir yaliniz 1960-1990 larda yasananlara hazirliksiz yakalanmislardir Birikimlerini aktarabilecekleri kusagin bu birikime sahip olmak istegi olmasi bir tarafa hatta bunu yok etme azmi ile karsi karsiya kalmislardir Su andaki ortam ise bir yigin Belgenin,el yazisi orjinal in Cogu bencillik ve Güvensizlik yüzünden Anlamaktan yoksun Birikimi olmayan bireylerin elinde biryerlerde Cürümeye ve Güveylere terk edildigidir Ocaklarin etki alanlari icinde Toplumun sosyo ekonomik durumu ile ilgili bir nevi gündelikler olan Defterler(Ocaga bagli Ailelerin Genetik özelliklerine kadar Detayli kayitlar: Örnegin X Sülalesinde cok sikca görülen el ve ayaklardaki 6 sar parmakli olma özelligi ve bunun bebekken nasil kesilerek alindigi, yada Y Sülalwsinin Dogustan Tirnaksiz bir Genetik özelliginin olmasi vs) dahi yasak ve Tarihi eser olarak algilanip paha bicilmez afdediliyor Imparatorluklarin devletlerin yok olmasina ragmen Soylarinin yok olmadiginin bir cok kaniti vardir( Butukenlilerin Uzun Hasan soyunda olup Akkoyunlu Hanedaninin temsilcileri oldugu-Sini-test, Kazan,Irbik, Hali Cezve Takimlarindaki Arma ve yazitlarda isbatlidir) Gercekler toplumlarin yasamlarinda gizli olup,ancak günlük yasamlarinin parcalari bir araya getirilirse büyük Resim ortaya cikarBu Baglamda Secerelerin en eskilerine ulasmayi hedef almakla beraber hala bir nevi kutsal hatira olarak saklanan ama coguda Hurdacilarda yok olmus Canak, cömlek olarak kücümsenen esyalarin tasdigi kaynak olma degerininde farkina varmak gerekiyorNasilki Misir, Hitit ve diger uygarliklara ait bir esya tarihin gizliliklerini aydinlatmaya yetiyorsa, Evimizde ki Bakir bir Sininin üzerindeki bir arma ve ufak bir yazi da kendi tarihimize isik tutabiliyorKantarma, Gücük,Kastal, Malap, Zerdekes,Zillihan,Karacar,Bozl ar, Tavla köyleri tarihe isik olacak bu tip tarihi eserlerle doludurBir Cin atasözü " Kim oldugunuzu ögrenmek istiyorsaniz? Neye sahip oldugunuzu bilin!" der

Kültür

Sinemilli Aşiretinin merkezi olan bir Anadolu Alevi Kurmanç köyüdür Bu bölgedeki birçok köy Kantarma köyünden ayrılmadır ve bu köyler Kantarma Dedelerine bağlıdır Köy Alevi Ocak köyüdürIleri derecede tasavvuf ehli yetismis Insanlarin bulundugu mekandir Türk Halk Müzigi, Alevi Tasavvuf Müzigi, Semah,Tevhid ve Mesire derlemelerine e kaynaklik etmistirÖnemli bir kültür birikim Merkezidir

Coğrafya

Kahramanmaraş iline 205 km, Elbistan ilçesine 45 km uzaklıktadırElbistan ovası içinden geçen Söğütlü çayının başlangıç noktasına yakın yüksek dağların çevrelediği yeşilliğin ve bahçelerin bol olduğu ve belkide en güzel köydür(kişisel, subjektif ifade) Kantarma köyü yeraltı zenginliklerinin! çok olduğu ve madenlerin bol olduğu bakir alanlara sahiptir(Hangi madenlerin bulunduğuna ilişkin ayrıntı belirtilmedi)

İklim

Köyün iklimi, Doğu anadolu iklimi ve karasal iklim etki alanı içerisindedir

Nüfus
Yıllara göre köy nüfus verileri
2007 50
2000 101
1997 62

Köy Nüfüsü büyük ölcüde yurt disinda Belcika, Alamanya olmak üzeri maras olaylari olarak adlandirilan Katliamdan sonra yöreyi terk etmistir okuryazarlik ve Yüksek Ögrenim orani yöre ve Türkiye oraninin cok üstündedir

Ekonomi

Köyün ekonomisi geçmiştetarım ve hayvancılığa dayalıydıancak göçler nedeniyle bunlar yok denecek kadar azdır

Muhtarlık

Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadır

Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları:
Seçim Yılı Muhtar
2004 Seyit Bakır
1999 Abuzer Erdoğan
1994 Abuzer Erdoğan
1989 Aligül Bakır
1984 Aligül Bakır

Altyapı bilgileri

Köyde, ilköğretim okulu vardır ancak kullanılamamasının yanı sıra taşımalı eğitimden yararlanılmaktadır Köyün içme suyu şebekesi vardır ancak kanalizasyon şebekesi yoktur Ptt şubesi ve ptt acentesi yoktur Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır





Kaynak : Vikipedi , Özgür Ansiklopedi

Kaynak : yerel net

Köyünüze ait bilgi ve resimleri bu konu altında paylaşabilirsiniz

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.