Süleyman Köyü Akhisar Manisa |
08-11-2012 | #1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
Süleyman Köyü Akhisar ManisaSüleyman Köyü Akhisar Bilgileri - Süleyman Köyü Hakkında - Süleyman Köyü Tanıtımı - Süleyman Köyü Resimleri İlçe: AKHİSAR - İl: MANİSA Köy Muhtarı: ZEKERİYA KAYA Muhtarlık Erişim Bilgileri: Bilgi Yok Bilgiler Nüfus 360 (2007) Koordinatlar Posta Kodu 45200 Alan Kodu 0236 Yönetim Coğrafi Bölge Ege Bölgesi İl Manisa İlçe Akhisar Web Sitesi Süleyman, Manisa ilinin Akhisar ilçesine bağlı bir köydür Tarihi SÜLEYMAN KÖYÜ Süleymanköy, Manisa ili Akhisar ilçesi Palamut Bucağı'na bağlı bir köydür Eski Adı Süleyman obası'dır İlçeye uzaklığı 27km'dir Türkmen Yörük köyü olduğu ve Teke Türkmenleri'nden konar göçer Süleyman adında bir yörük beyi tarafından kurulduğu sanılmaktadır Orman içi köyüdür Batı Anadolu’ya gelen ilk Türkmenlerin kurduğu bu yerleşimin 13 yy sonu veya 14 yy başlarında kurulduğu tahmin edilmektedir Bölgenin, Sırt Köy (eski adı Sır Köy ) ile birlikte en eski yerleşim yeri olduğu sanılmaktadır Mezarlığında Beylikler dönemi işaretlerine bağlı mezar taşlarına rastlanmış ama tahribattan dolayı okunamamıştır Köy ve bölge ile ilk kayıt, Hünkâr Hâce Bektaş Veli öğretisinin taşıyıcısı ve propagandacısı Batıni-Kalenderi Şeyhi Abdal Musa’ya Saruhan oğlu İshak Bey’in; Manisa’da bir müddet kalan şeyh,e Palamut Nahiyesi’ne bağlı Sırt Köyü’nde “evlatlık” statüsünde bir çiftlik vakfedişinin belgesidir Bu bilgiye göre 14 yüzyılda Sultan Orhan devrinde Bursa’nın fethine katılan Alevi Bektaşi erenlerinden Abdal Musa’nın bu bölgeye geldiği ,Süleyman Obası ve Sırt Köy'de kendisine verilen çiftlikte bir müddet yaşadığı , buradan Aydın, Denizli ve Elmalı’ya gittiği ve yerleştiği tahmin edilmektedir Ayrıca, Bursa'nın fethinden önce Saruhanoğlu beyliği döneminde bu bölgede bir Türk yörük yerleşiminin olduğu da bilinmektedir Saruhan oğulları ile ilgili olarak bölgede sık sık adı geçen yörük, Türkmen, aşiret, ve cemaatlerin adları şer’iye(mahkeme) kayıtlarında Tekelü Yörükleri'nin Süleyman obasında yaşadıklarının, Süleyman obası ve Tekelü aşireti adı ve kayıtları görülmektedir 16 ve 17yüzyıllara ait Saruhan ( Palamut ) Sicil Defterlerine göre aşiretlerin son, iskanlarındaki dağılışları ile ilgili kayıtlarında da Süleyman obası veya Süleymancık obası ismi geçmektedir Aynı aşirete bağlı olan Manisa ovasında iki köy daha vardır Manisa'nın Merkeze bağlı Tekeli köyü ile Salihli İlçesine bağlı Marmara gölü kıyısında,Tekelioğlu köyüdürAyrıca Soma İlçesine bağlı Tekeli ışıklar köyü ile İzmir'in Kınık ilçesine bağlı Karatekeli köyünde Tekeli'ler yaşamaktadır Osmanlı döneminde Karaosmanoğlu ailesi ile ilgili kayıtlarda Palamut çevresi köyleri ile birlikte Saruhan sancağına bağlandığı ile ilgili şer-i sicil kayıtları vardır Karaosmanoğlu ailesinin menşei ile ilgili araştırma yapan Çağatay Uluçay Karaosmanoğlu ailesinin Yayaköy den neşet ettiğini kaydederek ailenin Türkmen olduğunu ileri sürmüştür Bu ailenin ecdatlarından Mehmet Çavuş(ö1644) ve Kara Osman (ö1706)a ait muallefat defterlerine göre bu ailenin Çivtçili, Süleymaobası ve Ballıca köylerinde "gulam ve cariyeler" kullanmak suretiyle çivtçilik yaptıklarını deve nakliyatçılığı ve hayvancılığa önem verdiklerini yazmaktadır Karaosmanoğlu ailesinin bölgede Ayan ve Mütesellim olduğunci 18 yüzyıl dönemlerinde köyün geliştiği büyüdüğü ve Karaosmanoğlu Ayanlarından Küçük Hüseyin ağa tarafından 1814 yılında köye bir cami(5) yaptırıldığı ve Bergama’da bulunan bir vakfıye ile giderlerinin karşılandığı bilinmektedir Köyün Eski Mezarlık girişinde güney tarafında yapıldığı temellerinden belli olan bu cami Ahşap taban, Ahşap çatılı, minaresiz ve son cemaat yerinin ahşap direkli revnaklı 1 cami olduğu yaşlılarca söylenmektedir Mimari açıdan bu günden değerlendirdiğimizde caminin, ahşap işçiliği açısından değerli olduğu söylenmektedir Bu cami maalesef 1940 yıllarında bakımsızlık ve cemaatsizlikten yıkılmıştır Çıkarılan Keresteleri ve tarihi mezarlıktan kesilen asırlık selvi ağaçları Palamut bucağında bir okul yapımında kullanılmıştır Caminin yıkılma sebebi Köyün yerleşim yerinin daha güneye doğru taşınması ve Osmanlının son dönemlerinde Eşkıya ve Çete baskınları nedeniyle köyün dağdan daha düze doğru kayması ve toplu olma, korunma isteği nedeniyledir Köy içinde Tarihi 1 adet çeşme vardır Yeni yapılan Caminin hiçbir özelliği yoktur Köyde Başka tarihi esere rastlanmamıştır Köy içinde yaptığımız yüzey araştırmalarında bina temellerinde Mezarlık duvarlarında,antik dönem izlerini taşıyan taşların kullanıldığı görülmüştür Mezarlık girişindeki Musalla taşının ve ayaklarının dibek taşının antik döneme ait olduğu bellidir Mezarlık girişinde üzerinde Latince yazıların olduğu pembe renkli bir mermer heykel kaidesi vardır Üzerinde çıplak ayak izi oyuğu bulunan ve mezarlık girişinde basamak olarak kullanılanbu kaidenin üzerindeki latince yazılardan Roma dönemine ait olduğu sanılmaktadırKöyde eski antik şehir kalıntılarının temel taşı olarak kullanıldığı görülmüştür Bu taşların Baklalı mevkiinden Hermokapeleia isimli Lidya ve sonraları da Roma Lejyon şehri olduğu, bilinen kalıntılardan getirildiği tahmin edilmektedir 19 Yüzyılda Fransız araştırmacı,mimar ve ressam Şarl Teksiye(Charles Teksier) Asia Minor (Küçük Asya) adlı eserinde cIII S107Süleymanköyde araştırma yaptığını ve köyün yerinde vaktiyle Blaundus şehri olduğunu eski kilise kayıtlarında Balandus deniyor diye yazmaktadır Blaundus (Balandus) antik şehrinin Süleymanköyde olduğu hakkında müellifin bu notu dışında hiç bir bilgiye ulaşamadık Bizde yaptığımız araştırmalar sonucunda Uşak İli,Ulubey İlçesi Sülümenli Köyü Sınırları içerisinde kalan Blaundus antik şehri ile isim benserliği dolayısıyla bu Küçük Asya adlı eseri ve bu bilgiyi kaynak gösteren İbrahim GÖKÇEN'in isim benzerliği dolayısıyla karıştırdığı düşüncesindeyim Tahminimize göre böyle bir antik şehir ve kilisenin köy yerleşim yerininde değil, Beşik tepesi üzerinde veya Baklalı nevkiinde olması kuvvetle muhtemeldir Hermokapelia ve bahsedilen Blaundus antik şehirleri yüzey araştırması dışında resmi olarak hiç kazılmamıştır Sultan II Mahmut Döneminde Köyün Kuzeydeki bir kısım arazisine Teke Yörükleri mecburi iskana tabi tutulup yerleştirilmiştir Bu köyün adı şimdi Evkaf teke’dir Teke Türkmenleri İran,Horasan,Türkmenistan ile Afganistan sınır bölgesinde şu an yaşayanlardan olup,Anadolu’ya ilk gelen TürkmenlerdendirKendilerine Yüvrük denen TürkmenlerdendirAlparslan’ın askerlerinin çoğu Teke Türkmenleri idiTürkmenistan'ın en kalabalık halkı Ahılteke dir Bunlara Ege bölgesinde eskiyörükler de denirYarış atları Dünya'da emsalsizdir Günümüzde Kazakistan'ın Güney dogusunda Almaata bölgesinde Tekeli isimli bir şehrin olduğu bilinmektedir Çin sınırına yakın dağlık bir bölgedir Tekeli yörüklerinin anavatanlarının bu bölge olduğu henüz kanıtlanamamıştır Araştırılması gerekir Osmanlının son dönemlerinde ve 1900-1917 yılları arasında yörede artan çete ve eşkiya baskınları neticesinde zulümden bıkan ve kendini koruyamayan Süleymanköyün doğusunda terkedilmiş bir yerleşim yeri olan Çökek obası ahalisinden bir kısmı Süleyman köye gelmiş ve yerleşmiştir Türk Yunan savaşı, Balkan savaşı , Kuman ova, Seferberlikte, Çanakkale, Sarıkamış cephesi ile Kutul Amare, Kanal, cephelerinde bu köy bir çok şehit vermiş bu nedenle Kadınlar dul kalmış sosyal yapı bozulmuş bu nedenle Kurtuluş savaşına köyden katılan 2 kişi olmuştur Kurtuluş savaşı sonrasında ve Cumhuriyetin ilk yıllarında Kütahya'nın Simav ilçesinden, bölgeye çalışmaya gelen bekar erkekler,dul Kadınlar ve Kızlar İle evlendirilerek yeni bir sosyal yapı oluşturulmuştur Türkmen ve yörük geleneği ve Orta Asya dan gelen kültür maalesef bozulmuştur Yunan işgaline uğramamış nadir Ege köylerindendir Yunan işgali döneminde Akhisar cephesi ile Tirkeş cephesine bu köy destek olmuş milis gönüllüleri ile katılmışlardırSarıtepe Kınık muharebelerine gönüllü olarak katılmışlar hatta köyden yaralananlar olmuştur İşgal döneminde Çeteler bu köyde çok soygun ve zulüm yapmışlardır Orman içi köyüdür Akhisar batısında tek doğal orman örtüsüne sahip bir bölgededir Doğal koruma alanı ilan edilmelidir Köyün arazisinin %70 ormandır Köyde Zeytinliova orman işletmesine bağlı orman isletme si ve yangın söndürme ekibi vardır havası temiz Oksijeni bol Tarım arazisi kısıtlıdır bu nedenle artan nüfus nedeniyle arazi yetmemekte ve Büyük şehirlere Manisa, İzmir , Bursa ve Akhisar’a göç vermektedir Kültür Süleyman Köyün asli unsurunu oluşturan ve kurucuları Teke Türkmenleri İran,Horasan,Türkmenistan ile Afganistan sınır bölgesinde şu an yaşayanlardan olup,Anadolu’ya ilk gelen Türkmenlerdendir Günümüzde orta asyada kendilerini Tekeli olarak adlandıran küçük topluluklar vardır yaptığımız araştırma sonucunda,Kazakistan’ da Balkaş gölü güneydoğusunda Tekeli adlı bir şehir vardır Kendilerine Yüvrük denen TürkmenlerdendirAlparslan’ın askerlerinin çoğu Tekeli idiTürkmenistan'ın en kalabalık halkı Ahılteke dir Bunlara Eskiyörükler de denirYarış atları Dünya'da emsalsizdir Köyde at yetiştiriciliği unutulmuştur Günümüzden kırk elli sene öncesine kadar yapılan düğünlerde cirit oynandığı bİr çeşit at ile yapılan değnek atma oyunu oynandığı bilinmekte ve anlatılmaktadır Göçebe ve Yörük kültürü Köyde, Konar, göçerlikle ilgili hiçbir bilgi işaret , yoktur Hayvancılık maalesef mera yokluğu nedeniyle bitmiştir 1930 yıllara kadar köyde Halı kilim, Yolluk, Çözcü, Heybe dokunduğu bilinmektedir Maalesef bu gün bu el sanatları unutulmuştur halı ve kilim tezgahı kalmamıştır Eski halı, kilim çözgü,örneklerine bazı evlerde rastlanmaktadır Adet ve ananelerine bağlı bir köydürArabacı Bozköy yanındaki günümüzde terkedilmiş olan Ballıobası ile akrabalıkları olduğu ayni aşirete mensup oldukları söylenmektedir Ayrıca Tekeli isimli Manisa ovasında 2 köy daha vardır Manisa Merkez ilçeye bağlı Tekeli Köyü ile Salihli ilçesine bağlı Tekelioğlu köyü Teke Türkmenlerinin iskan edildikleri köylerdendirAynı aşirete mensup oldukları bilinmektedir Tekeli aşiretinden olan yörükler her iki köye II Mahmut döneminde yerleştirilmişlerdir Sünnileştirilmiş Alevi köylerinden olduğu ile ilgili işaretler vardırOsmanlı dönemi kayıtlarında Tekelü yörüklerinin alevi oldukları ile ilgili yazılı bilgi vardır Prof Faruk Sümer'e göre, Çaldıran savaşında,Yavuz Sultan Selimin karşılaştığı,Safevi Hükümdarı Şah İsmail(Hatayi) nin ordusunun asli unsurunu Ustaclu, Varsak, Rumlu, Tekeli, Şumlu, Kaçar, Afşar ve Kamanlı Türkmenleri Safevi süvari ordusunu oluşturuyordu Hatta Türkmen beyleri Safevi devletinde 14 'hanlık' (üst komutanlık) ve 10 sancak beyliği (valilik) Şah tarafından Türkmen beylerine verilmişti denilmektedirAlevi olmayan bir aşiretin Şah ismail'in ordusunda ne işi vardı denilebilir Tekeli aşiretinin alevi olduğu bu bilgi ile kanıtlanmaktadır Alevi geleneğinde olan Dede, Ocak, Dede Hayırı, Okuma, Dilek dileme, Tığlama, Ulu Ağaç ve kök altından bebek geçirerek şifa arama, ağaçlara Bez bağlama, gibi geleneksel uygulamalar görülmektedir Köye ilk caminin 1814 yılında yapılmış olması ve bu caminin,Türk tipi minare yerine Minber tipi minareli olması dikkat çekicidir Şahıs adlarında dede,baba ve anne ismi konulması gelenk olup bu isimlerin konulması ataya saygı olarak değerlendirilir Ehlibeyt isimleri çok tur Hasan Ali, Hüseyin Ali, Hasan Hüseyin, Mehmet Ali birleşik isimlerin cok kullanıldığı gözlemlenmiştir Alevi bektaşi geleniği ile ilgili uygulma yoktur, tamamen sünnileştirilmiştir Karaosmanoğlu ailesi ve ayanların yörede hüküm sürdükleri dönemde sünnileştirildikleri kanaatindeyim (1) Selim name A(IIIAhmet Kitaplığı) 3592 Sayfa 87 a-b de belirtilen Alevi, Kızılbaş Oymakları: Ustacalu, Mansur, Afşar, Bayburtlu ,Beyatlı,Tekelü, Eraşlu ve Taleşlu, Türkmen, Çini, Hacılar, Şamlı, Zülkadirli, Arapkirli, Kaçar, Karadağlı, Varsak (2) F Sümer, Safevi Devletinin Kuruluşunda Anadolu Türklerinin Rolü, TTK yay Ankara 1992, sf 57 vd, 134 (3)“Safevi tarihçisi Rumlu(Sivaslı) Hasan / Ahsenü't Tevarih (Tarihlerin en güzeli ) s 52 adlı eserinde Kızılbaş devletine katılan Türkmen aşiretleri şöyle sıralamaktadır: 906 H(1500-1501) Yılının olayları Hakan İskender Şan ( Şah İsmail) Erzincan'ı onurlandırdıktan sonra Şamlu, Rumlu, Tekeli, Zülkadir, Afşar, Kaçar ve Varsak Türkmenlerine mensup müritler ve sufi topluluklarından 7,000 kişi, Karcadağ sufilerinden Muhammet Bey’in evlatları ve yandaşları ile ikiyüz kişiyle, Dünyayı koruyan dergahta toplandılar (Erdebil dergahı ) Son olarak vurğulamak isterdim ki, Tekeli aşiretinin Alevi olmaları ve bu konudaki tarihi geçmişi üzerine geniş kapsamlı araştırmaya ihtiyaç duyulmaktadır Düğünler Yalnız Düğün gelenekleri Yörük Türkmen uygulamaları ile aynıdır Kız isteme, Şerbet, Nişan, Gelin alma, bilhassa Gelin başı Türkmen özelliği gösterir Al duvaklı bu gelin başı mevsim çiçekleri ile yapılır Çok ilginçtir Eski dönemlerde gelinlik mutlaka krem renkli üç etekten olduğu mevsimine göre üzerine kaftan giyildiği anlatılmaktadırEskiden gelin mutlaka ata bindirilirdi gelin almaya Damat gitmez, sağdıçlar ve Delikanlılardan oluşan bir grup erkek tarafı ile kız evine gider gelini davul zurna eşliğinde oğlan evine getirdiKız almaya mutlaka oğlan tarından at üzerine bindirilmiş siyah kıyafetli peçeli yengeleri giderdi Damat gelin eve girmeden damatlıklarını giymez,gelin eve girer iken mutlaka buğday ve çerez ve bozuk para serpilirdi Gelin eve girdikten sonra tüm davetliler gelin evini ve odasını gezer çeyizleri görürlerdi Gelin Düğünden sonra tarlada mutlaka Kırmızı şalvar giyerdi 15-20 yıl öncesine kadar düğünlerde mutlaka davul zurna çalınır düğünler yemekli olurdu maalesef günümüzde kalmamıştır Geleneksel halk oyunları olarak davul ve çivt zurna eşliğinde zeybek oyunları oynanır Özellikle erkek oyunları çok gösterişli ve etkileyici bir özelliğe sahiptir tüm egede olduğu gibi yöresel tavrı da içeren Kartalın hareketlerinden esinlendiği bilinen sert,cesur ve etkili bir tavırla oynanır Zeybek oyunlarının en belirgin özelliği oyuncuların ferdi olarak oynamalarıdır Oyunlar bazen tek bir oyuncu tarafından, bazen de daire veya karşılıklı ikili,dörtlü gruplar şeklinde oynanırAncak grup halinde oynanan oyunlarda oyuncular oyun kurallarına,genel ve yöresel tavır özelliklerine ve müzik ritmine uyarlar Kadınlar düğünlerde ve kına gecelerinde kendi aralarında karşılıklı def ve dümbelek ve incesaz eşliğinde tek ve birden fazla kişiyle karşılıklı zeybek ve köçekçe karışımı çok naif ve zarif oyunlar oynadıkları bilinmektedir Şehirleşme ve modern hayat özentisi bu oyunları unutturmakta ve oynayanlar azalmaktadır Yemekler Yemek kültürü gelişmiştir En önemlisi Düğünlerde yapılan Kuzu Etli Keşkek’tir Kurban Bayramlarında kara fırında yapılan Sura isimli Kuzu kaburga dolması, bulgur ile doldurulan yaprak sarması, çığırtma, Zeytinyağlı Bamya, bulgur ve pirinç pilavı, İrmik Helvası ve Simit şeklinde büyük Lokması meşhurdur Ayrıca yöresel adıyla Dığan Bezdirmesi diye adlandırılan mayalı hamurun çok ince açılmış tavaya sığacak yuvarlak şekilde olan hamur işi, yağda kızartılarak yapılır belli özel günlerde hayır için dağıtılır Üzüm Pekmezi ile bandırılarak sıcak olarak yenilir Sünnet ve Düğünler mutlaka yemekli yapılır Eski dönemlerde Hidrellez kutlamalarında mutlaka oğlak kesilirdi Özel günlerde cenaze,hac ve hayır için mutlaka yemekli davetler düzenlenir Giyim Kuşam Erkek giyiminde Günümüzden 100 yıl öncesine kadar Ceketin altına şimdi bile zaman zaman moda olan yakasız gömlek giyildiği mintan ve göynek olarak adlandırıldığı yaşlılar tarafından söylenmektedir Pantolon giyilmediği şalvar ve uzun lata giydikleri , başlarına ise beyaz abani sarık (Sarıya çalan beyaz zemin üzerine, açık turuncu ipekle süslemeler yapılmış bez Buna ‘Ağabani’ de denir) sararlardıİkinci Mahmut döneminden sonra fes üzerine abani bez sarıldığı söylenmektedir Ayakkabı olarak da mest veya tulumbacı denilen bağcıksız meşin ayakkabılar çokça kullanıldığı sahtiyan çizme giyildiği bildirilmektedir Bu ayakkabı ve çizmelerin TARHALA (Darkale ) imalatı olduğu söylenmektedir Eski dönemlerde Köyde bazı Yaşlı kişilerin Efe veya zeybek kıyafeti giydiği söylenmektedir Bu kıyafetler ise mavi çuhadan yapılmış, cep ve paça ağızları siyah ibrişimle işlenmiş, dizden yukarıda kısa don, sırtlarına cepken giyer, bellerine de kırmızı, sarı, yeşil renkli ve saf ipekten dokunmuş Trablus kuşağı, bazıları da beyaz veya vişne çürüğü renkli ve ince pamuklu dokumadan kalın bir kuşak sararlardı Bu kuşağın üzerine de kütüklük bağlanır bu kuşak ve kütüklük cep görevi görür tütün tabakası, ağızlık, kama,Para kesesi bu kütüklüğe sıkıştırılır idi Erkeklerin Başlarında ise ipekli taylasan (dürülüp bağlanan beyaz ipekli ince kumaş) bulunurdu bu kıyafetlerin genelde Kırkağaç kasabasından ve Bergama'dan temin edildiği söylenmektedir Köy halkının zeybek kıyafeti dışında çoğunluğu ise elifiye don (Kesimi pantolona benzeyen bir tür şalvar 2 Mahmut'un giyime getirdiği düzenlemelerden sonra kullanıldı) ve Tarhala Çizmesi'ni tercih ederlerdi Kadın giysileri çeşitliydi Kadınlar Baş örtüsü olarak yemeni bağlanmakta,Düğünlerde nişanlarda,kına gecelerinde ve özel gecelerde Antep dokuması Kutlu ipek ve pamuk karışımı kumaştan (Sitare,yöresel adı Çitare)yapılan, şalvar giyilmekte idi ve tercih edilirdi Eski dönemlerdeki düğünlerde gelinlik olarak mutlaka üç etek giyilirdi Duvak mutlaka kırmızı renkli olurdu Gelinin ayağına mutlaka sahtiyandan Tarhala gelin çizmesi giydirilirdi Halen bu kırmızı duvak ve çiçekler ile süslü gelin başı,köyde yapılan bazı düğünlerde sürdürülmektedir Günlük hayatta don entari yani basma ve pazenden yapılmış kollu kadın gömleği giyilmekte ve altına mutlaka bol şalvar ile kıyafet tamamlanmaktadır Günlük kıyafetin üzerine köy içinde dağda bayırda tarlada kuğrak adlı siyah yeldirme örtülmektedir Halen günümüzde bu kuğrak ile örtünme adetinin yaşlılar tarafından kullanılmaya devam edildiği görülmektedir Kadınların Pek az bir kısmı iskarpin, diğerleri mest, kundura, bazıları da kısa konçlu, sarı deriden yapılmış Edik (Eskiden giyilen kısa konçlu, sarı deriden çizme Buna bazı yörelerde " Çedik " de denilmektedirBir çeşit çizme giyerlerdi Takı olarak başa bağlanan baş altını ile boyunlara takılan inciler ve ufak altınların üst üste dizilmesiyle yapılan Kıstı'lar pek revaçtaydı Düğünlerde bilhassa gençler ve yeni evliler boyunlarına altın takarlar, beşi bir yerde ortada olmak üzere sıralı altın ailenin maddi durumuna göre mutlaka takılırdı Altın takılması adeti eski dönemlerde zenginlik ve statü sembolü idi Çoluk cocuk sahibi evli orta yaşın üzerindeki kadınların ve yaşlıların altın takması ayıp karşılanırdı Giyim-kuşamdan söz açılmışken kıvrak'tan (yöresel ismi kuğrak)söz etmemek olmaz Kıvrak, Süleymanköy dışında bu bölgede, Sırtköy, Sindelli, Erdelli,Evkafteke köyleri ile Kırkağaç köylerinde'de günlük giyim ve örtünme şekli olarak kullanılmaktadır Muhacir köylerinde bu giysi kullanılmamaktadır Genelde Yörük ve Türkmen köylerinde vardır Ege Bölgesi dışında Bursa Ovasında Serme, Bareköy, Karahıdır köyleri ile İznik Gölü kıyısındaki Selöz köyünde bu örtünme şeklini bizzat gözlemlemiş bulunuyorum Akhisar ve Kırkağaç dışında ferace adı ile başka bazı yörelerde de kullanılmakla beraber, neredeyse Akhisar ve Kırkağaç kadınlarıyla özdeşleşmiş bir giysidir Son yıllarda kullanımı nispeten azalmış bile olsa annelerimizin kuşağından olup da kıvrak giymeyen yok gibidir Kıvrak'ın çok uzun yıllardır Akhisar ve Kırkağaç'ta kullanıldığı bilinmektedir; ama bunun hangi tarihte ve hangi zamandan beri kullanıldığı bilinmemektedir ayrıca bir araştırma konusudur İran'ın Horasan bölgesinden geldiğini tahmin ediyorum aynı giysi ve örtünme şeklini orada da gördüm ne zaman hangi aşiret tarafından getirildiği ve benimsendiğini tespit edemedim Kıvrak'ı giymenin amacı, kısaca na mahremden gizlenmektir Bilmeyenler için tarif edelim: Kıvrak imamların giydiği cüppeye benzeyen, fakat giyilmeyen, sadece başın üzerine örtülen siyah renkli bir giysi ya da örtüdür Bu giysinin boş olan kolları iki taraftan omuzlardan aşağı doğru sarkar Baştan itibaren yere kadar iner, önde düğme veya fermuar gibi kapatan bir şey yoktur Kıvrağı bu kadar yaygın kılan elbette ki çok pratik ve kullanılışlı oluşudur Söz gelimi aniden evden çıkmak zorunda olan bir hanım uzun bir hazırlık yapma gereği duymadan, onu başına örttüğü gibi kapıdan çıkabilir Kullanan hanımın içten tutuş şekline göre, dışarıdan bakan biri onun ya tek gözünü ya da iki gözünü görebilir Kıvrak zaman zaman siyasi-sosyal gündem oluşturmuş, resmi otoritenin yasaklama girişimleri etkisiz kalmıştır Fakat daha önce de belirttiğimiz gibi, son yıllarda kullanımı kendiliğinden azalmıştır Mahalli Sözler Deyimler A Adam : Eş,Erkek Adamlar : Erkek topluluğu Ağar : Çeşme yalağı Ağı : Zehir Akser : Akhisar Aş : Yemek Ayran Geven Ayen : Muhtar Ana : Anne Anarberi: Eşya Aşa : Ayşe Açık Kasa : Kamyon Acar : Etine dolgun şişman Aley : Kuş sürüsü Alfat : Ahlat Armıt : Armut Appecik : Temiz Pak Avlu : Evin yüksek duvarlarla çevrili bahçesi Avlu Kapısı: Evin dış kapısı B Bağır : Göğüs Badılcan : Patlıcan Bamiye : Bamya Bardak : Testi Bekmez : Pekmez Belik : İnce saç örgüsü Beri : Buraya Beriki : Bu taraftaki Bobuç : Papuç ayakkabı Börtü Böcü: Haşereat Buba : Baba Bukağı : Hayvanların ayağına bağlanan köstek Büber : Biber C Çalı Kakacı : Kendisini efe ilan edip, soygun yapan, ırza namusa tasallut eden soyguncu ve efradı Efe bozuntusu Cambaz : Hayvan alan satan kişi Çanak Bakır yemek tabağı Çatal : Ağaçtan 3 çatal uçlu deste toplama aleti Çat : İki şeyin birleştiği yer (Yol çatı,Kavşak ) Çatmak: Sataşmak Çardak: Çalı çırpı ile yapılan iptidai tarla evi Çepelli : Taşlı topraklı temiz olmayan Çekişmek : Azarlama, Münakaşa Çitare : Gaziantep dokuması kutlu kumaşı Cizme : Çizme Cibiliyet : Yaradılış maya Cıvık : Sert olmayan, yumuşak Çöğür : Kurumuş Ahlat dikeni Çöğdürmek : İşemek Çöte : Közlenmiş ateşin üzerine atılan, taze içlenmiş nohut demetinin üzerine toprak örtülerek pişmesi sağlanan bir tür çerez Çömelmek : Diz kırarak oturma D Dam : Hapishane/ Ovada tarla ve bağ içinde yapılan ev Deste çekmek: Desteleri harman yerine toplamak Denek Atma : At ile oynanan bir cins cirit'e benzer oyun Davşan : Tavşan Davulga : Sandal Ağacı Delice : Yabani Zeytin Hüdai nabit Tabiatta insan müdahelesi olmadan yetişen her meyve ağacı için kullanılır Deyvemek : Deyivermek söylemek Dirgen : Ağaç saplı demirden 5 çatallı harman sap ve destelerini toplamaya yarayan alet Dığan : Çivt saplı yayvan tava Dıkım : Bir parça, lokma Divli : Oda duvarlarına yapılan yüksek raf E Efe : Yiğit, cesur, mert, sözüne güvenilir kişi Efem : Büyük erkek kardeş Abi (Küçük kız kardeş tarafından kullanılır)Yörede erkek kardeşi olmayan kızlar, enişteleri,içinde kullanır Eksan : İhsan Enteri : Elbise Enik : Köpek yavrusu Esneksiz: Sözünü bilmeyen yerinde ve zamanında konuşmayan El : Yabancı Elle : Yabancılar Ele Gitmek : Gurbete gitmek Erinmek : Tembellik etmek Evlek : Alan ölçü birimi F Fadime : Fatma Fasilye : Fasulya Fak : Kapan G Gabeç : Bir cins meşe ağacı Ganare : İt,Köpek Gen : Uzun yıllar ekilmeyen tarla arazi Gevmek : Çiğnemek Gelin aba : Ağabeyin veya Dayının eşi Gire : Pazar Günü Gönek : İç Gömleği Gözer : Büyük delikli, gergileri, bükülmüş ve kurutulmuş bağırsaktan yapılmış elek Göveç : Güveç Toprak yemek pişirme kabı H Haney : İki katlı ev Hasanüsen : Hasan Hüseyin Havut : Deve Semeri Hayat : Evlerin Önünde iki tarafı kapalı önü açık alan Hayvan damı: Ahır Hela : Tuvalet Henki :Şu Hizmekar :Erkek Hizmetli Yemek ve Yatağı karşılanan uzun süreli maaşlı işçi Hısım : Akraba Horanta : Bir grup amaçsızca oturan çalışmayan insan topluluğu Höşmerim : Taze süzekten alınan tuzsuz koyun peyniri ve şeker karışımı ile yapılan tatlı Iİ Isıran : Tekneden hamur kopartmaya yarayan demir alet İbram : İbrahim İdare : Küçük gaz Lambası Tasarruf İnar : Nar İlik : Düğme İlkmen : İptidai Zeytin yağı lambası İsmel : İsmail İspirto : Kibrit veya Mavi Alkol K Kanare : İşe yaramaz Kaltak : Namussuz,iffetsiz,ihanet eden kadın manasına kullanılır Kandak : Kasis Kepenek : Çobanların omuzlarına aldığı keçeden yapılan dikişşis kolsuz üstlük Kesik : Sebze yetiştirilen küçük bahçe Keye : Ucu Çatal Meyve toplamaya ve ağaç dallarını aşağıya çekmeye yarayan ağaç sopa Kupa : Su Bardağı Kızan : Efe nin etrafındaki efradı Topluluk Çalışmaya gelen işçiler için söylenir Koca : EşUlu Yaşlı L Löküs : İpek gömlekli kızdırmalı Basınçlı püskürtmeli gaz lambası M Memedali : Mehmet Ali Masa : Manisa Miniyet : Hamurun pişmeden önce tekneden fırına götürmek maksadıyla kullanılan çok gözlü ağaç kab Molla : Medrese bitirmiş okur yazar Muştu : Müjde N Nodül : Üvendirenin ucundaki çivi O Ocaklık : Şömine Oda : Kahvelerin açılmadığı dönemde erkeklerin toplandığı yerKöy odası Muhtarlık makamı Okuntu : Düğün daveti ( Mutlaka kâğıtlı şeker ile yapılır) Odaya Çağırma: Muhtarlık odasına davet edilme manasına kullanılmaktadır Ö Öteberi : Eşya Örfene : Odalarda yapılan erkek eğlencesi Övendere : Ucu çivili Öküzleri yönlendirmek maksadıyla kullanılan uzun sopa P Palamut : Nahiye Merkezi,Yayaköy (Zeytinliova) Meşe Palamutu Palaz : Keklik yavrusu R Rahvan : Atın koşma biçimi S Sadeç : Çok samimi Arkadaş Sarıhanlı : Saruhanlı Seğirtmek : Koşmak Sini : BakırTepsi Sıkı sıkılama : Fişeğe barur sçma koymak Sırtmeç : Sığırtmaç,Hayvan çobanı Susa :Şose Sultan Nevruz: Hıdrellez günü Sümdük : Hak etmediği bir şeyi almak için etrafında dolanan çaba sarf eden Süsmek : Hayvanların Boynuz vurması Ş Şavk : Işık, Aydınlanma Şarapana: Pekmez ve Zeytin yağı çıkarmak için kullanı taş ve betondan yapılan tekneZeytin ve Üzüm çiğneme eski dönemlerde ayak İle yapılırdı Şerbet : Söz Kesme sonrası yapılan tören T Tekne : Ağaçtan oyularak yapılan hamur karma kabı Tulum : Peynir basılan keçi derisi Tülü : Güreş devesi Tomati : Domates Tomafil : Otomobil Tosbağa : Kaplumpağa Toğursuz: Ürün tutmamış UÜ Umar : Ömer Unla : Onlar Üskere : Geniş ağızlı derin yayvan toprak kap VY Yaba : Ağaçtan parmaklı saman küreği Yavuklu : Nişanlı Yimiş : İncir Z Zetin : Zeytin Zerdali : Kayısı Zeybek : Efe'nin Kızanları Mahalli oyunlara verilen ad Deyimler Bel Bel bakmak : Şaşırmış şaşkınca bakmak Yörüğün 3 çeşit aşı olur, üçüde ak olur Boğaz dokuz boğum dokuz kere düşünde söyle Elden artmaz, dişten artar Deli ile devletli bildiğini işler Sofrada elini, mecliste dilini sakla İnsan olanın sözü doğru, özü doğru, işi doğru,olmalıdır Kocasından sonra kalkan karıdan, hazirandan sonra ekilen darıdan, hayır çıkmaz Misafir, umduğunu deyil, bulduğunu yer Koyunu gören yün, Kovanı gören bal sanırmış Eline, Diline, Beline hakim ol Aşına, eşine, işine sahap çık Özüne, sözüne, gözüne bağlı ol Ateş almak için mi geldin Barut Gibi Efil efil esmek Öküz öldü ortakçılık ayrıldı Yarım yumurtanın veresiyesi olmaz Koyun ile korkuyon, Kuzu ile seviniyon Maniler Kadifeden kesesi Kahveden gelir sesi Nere mekân bağlamış Ciğerimin köşesi Bilmeceler Toprak yapar yapısını ,demir açar kapısını (Karpuz) Küçücük fıçıcık, içi dolu turşucuk (Limon) Ufacık fincan içi dolu mercan (Nar) Çarşıdan aldım bir tane eve geldim bin tane ( Nar ) Alçacık boyu var,kadifeden donu var ( Patlıcan) Karakız sarkıp durur,düşeceğim diye korkup durur (Zeytin) Dağda taktak, Suda şip şip,arşın ayaklı, burma bıyıklı( Balta) (Balık) Bilmece bildirmece el üstünde kaydırmaca ( Sabun ) Çarşıdan alınmaz, mendile sarılmaz, elde tutulmaz, tadına doyum olmaz(Uyku ) Yer altında yağlı kayış (Yılan) Bizim evde kuyu var, kuyunun içinde suyu var, suyunun içinde dili var(lamba) Halk Ezgileri Donuna Bak Donuna Entarisi Al Basma Dere Boyu Giderim Çaya iner ağlarım Halk Oyunları Köyde oynanan Erkek oyunları, Ağır zeybek sınıfına girmektedirTüm Ege'de oynan bilinen zeybek oyunlarının hepsi bu köyde oynanmaktadır Erkek oyunları genellikle dokuz zamanlı sözsüz ağır zeybek havalarıdır Çalgıları eski dönemlerde mutlaka davul zurna idi Saz, Kabak Kemane, çalınmaz ve bilinmez Davul büyüktür Zurna Kaba Eğe zurnasıdır Müzisyenler çalgıcı olarak adlandırılır ve mutlaka Akhisar veya Kırkağaç'tan getirilirdi Düğünler ailenin maddi durumuna göre 1 davul 1 zurna çalınarak yapılır ama davulun ve zurnanın çivt olması müzik ve ritim açısından önemlidir Çivt davul zurna köyde zenginlik işareti olup, şan söhret için yapılırdı Bir davulun ritim vurması ve 1 davulun ince çubuk ile çalınan velvelesi ile oyun başlar Zurnanın biri müziğe derinlik katmak amacı ile ti çalar Usta zurnacı ise parçanın özelliği olan armanoyi çalarak oyuncunun mahareti ve ayak hareketlerine ve ritme göre oyunu ustalıkla yönlendirir Usta zeybek oyuncuları,özellikle oyununu tek oynar ve oyun oynayanın işareti ve daveti olmadığı sürece oyuna girilmez Davet edilmeden oyuna girilmesi ayıplanır ve meydan okuma olarak algılanabilir Kız kardeşi evlenen erkek kardeş düğünde oynamaz Bilhassa Efe ve yaşlılar tek oynar Oyun başladıktan sonra, oyuna sonradada dahil olunmaz Oyun müziğin başlaması ile başlamaz oyuncuların müziği ve ritmi anlayabilmeleri için bir bekleme süresi vardır Bu süre ana ritimlerin tamamının çalınmasına kadar da uzayabilir Grup halinde oynanan zeybek oyunlarında oyuncular meydana çıktıklarında davul ve zurnanın ritmine göre hiç bir fiğür ve kısıtlama olmadan içlerinden geldiği gibi irticalen oynarlar Oyuncuların oyun fiğürlerinde uyum ve karekter birliği beklenmez isteyen içinden geldiği gibi oynar Aynı oyunu farklı oyuncular farklı fiğür ve yorum ile oynayabilirler Toplu ve kalabalık grup halinde oynanan bazı zeybeklerde uyum aranır ve oynayanlardan beklenir Ciftetelli ve Kasap havalarında bu özelliklerin hiçbiri uygulanmaz Genelde yörede oynanan zeybekler bir ve iki kişi ile oynanan ferdi oyunlardır Son dönemlerde oynanan zeybek oyunlarına hiç benzemez Folklör ekibi adı altında izlediğimiz zeybeklerin tamamı kıyafetler de dahil olmak üzere yozlaşmış ve bozulmuş yöresel özellikleri kaybettirilmiştir Oyunların Başlıcaları şunlardır;Harmandalı Zeybeği, Aydın Zeybeği, Soma Zeybeği, Koca Arap Zeybeği,Koca Ümmet Zeybeği, Çivt Hava, Cihan Yandı Zeybeği, Edremit Zeybeği, Bakır Zeybeği gibi zeybek oyunlarıdır Kadın oyunları Köyde oynanan kadın oyunları İnce saz eşliğinde veya kadınların kendileri tarafından def,dümbelek, sini,kazan gibi ritm veren araçlar çalınarak karşılıklı oynanır Oyunlar, nişanlarda,kına gecelerinde,düğünlerde gece eğlencesi olarak oynanır Düğünlerde kadın çalğıcı ve köçek getirilir, bazı oyunlar sözlüdür genelde çalgıcılar tarafından seslendirilirErkeklerin kadın oyunlarını izlemesine ve beraberce oynamalarına izin verilmez Hıdrellezde Köyün genç kızları bir evde toplanarak kendi aralarınad çalıp oynayarak eğlence düzenlerler karşılıklı maniler söylerler Bu köye has karşılıklı oynanan zeybek ve çivtetelli karışımı çok güzel kadın oyunları vardır Oyuna davet edildiğinde hemen kalkılmaz bir kaç ısrardan sonra kalkılırOyunda, hısım ve akraba daveti önemlidir davet geri çevrilmez Tanımadığı bilmediği insan ile oyun oynamak ancak tanışma faslından sonra olur Genelde Manisa kadın oyunlarında hareketli bir ritm bulunmasına rağmen, bu köydeki oyunların ağır ve sakin oynanması dikkat çekicidir Kadın oyunlarında oyuncu kısıtlaması yoktur oyuna istendiği anda katılınabilir Kadın oyunlarından bazıları şunlardır: Lambada şisesiz yanmazmı, Donuna bak donuna, Bahçelerde börülce, Mermere Yolları,Konsol Üstünde Mumlar, Nalbandım, Ninnaların Ninnası, Yörük Yaylası, Mermere, Düz Ovanın Çamları, Ağır Hava,Bakırlar, Gımıldan, Hadi Yarim, El Havası Seyirlik Oyunlar Düğünlerde günümüzden 30 yıl öncesine kadar mutlaka gece oturma denilen gece eğlencesi düzenlenirdi Köy meydanında yakılan büyük ateş etrafında Davul zurna eşliğinde erkekler mahalli zeybek oyunları oynarlardı Bunun dışında gece oynanan seyirlik oyun bilinmemektedir Bu oyunlara kadınlar sadece seyirci olarak katılırlar kendileri oynamazlardı Düğünlerde eski dönemlerde çirit oynandığı bu sebeple çiritçi atlar yetiştirildiği anlatılmaktadır Bu oyun çok uzun yıllardan beri oynanmamakta ve günümüzde oynayan da kurallarını bilen de kalmamıştır Değnek atma oyunu ise yaklaşık 40 yıldan beri oynanmamaktadır Orta Asya'dan gelen kültür mirası oyunlarımızdan biridir Tekeli yörüklerinin,at sevgisi ve yetiştiricisi olduklarının ve iyi binici oldukların da bu oyun bir delilidir Bu oyunda atın ve biniciliğin aynı zamanda savaşa hazırlık oyunu olduğunun izi de vardır Oyun için yerden en az 10 metre yüksekliğinde koşulacak yolun enine bir ip gerilir ve üzerine düğün sahibinin hediyesi olan basma, pazen,ipekli kumaşlar,havlu asılarak bir hat oluşturulur Seyirciler koşan atlardan ve seken ciritlerden zarar görmemesi için yüksek yerlere çıkarlar Atların mutlaka eyerli ve üzengili olması esastırFerdi bir oyundur Atlıların belli bir mesafeden hız kazanarak geldikleri ve binici tarafından çirit sopasının yere vurularak sektirilmesi ve bu ipin üzerinden geçirilmesi ve hediyelerden birini kazanması esasına dayanan bir oyundur Binicilik hüneri gerektiren bir oyundur Aynı zamanda iyi binici olmak da yetmez,hız, yerden seken çiriti gerilen ip üzerinden aşırtmak ve cirit sopasını yerden attan yere eğilerek ve yardım almadan almak gibi hüner ve beceri de gerektirir Oyuna katılan Atlılar sıra ile uzak mesafeden hızlanarak gelip kendi tayin ettikleri bir yerde ellerindeki sopayı ustalık ve maharetle yere vururlar ve bu ipin üzerinden geçirirlerdi Bu şekilde hediyeler kazanılırdıİp üzerinde bağlı olan hediyeler bitinceye kadar oyuna devam edilirdi Yörede iyi binici ve at sahibi ciritçiler özellikle düğünlere davet edilir deynek oyununa katılmaları istenirdi Kazanılan hediyeler binicinin boynuna ve ata sarılarak köy içinde gezilirdi Bu oyunu oynayacak ne binici, ne ciritçi, nede at vardır Maalesef unutulmaya yüz tutmuştur Kurallarını bilenler ve en son seyredenler oynayanlar hayattadır Sülaleler Aleler Ayenler Ahmet Çavuşlar Bakkallar Boşnaklar Çobanlar Çıkırıkçılar Delalar Demirciler Deveciler Daşoğlanlar Habeşler Hacılar Halil Çavuşlar İmamlar Kadirler Küçük Mehmetler Lazlar Molla Oğulları Muratlar Paşalar Şerifler Solaklar (Acemler) Süleymanlar Ümmetler Üsen Ağalar Yörükler --Nusret ERTÜRK 08:31, 16 Temmuz 2008 (UTC) Coğrafya [değiştir] Manisa iline 47 km, Akhisar ilçesine 27 km uzaklıktadır Koordinatları:38° 58' 55" Kuzey, 27° 36' 2" Doğu, dur Akhisar İlçesinin batısında Yunt dağlarının başlangıç noktasındadır Bölgenin en yüksek tepesi olan Çamlıca dağının "Çalıkbey Yaylası"(1074 Mt) güneyindeki bulunan Ada Tepesinin (670 Mt) güney yönünde dar bir vadi içinde kurulmuştur Köy Kalker ve tüf kayaları üzerinde kurulmuşturYörede bu sert yapıya "Kayrak Taşı" adı verilmektedir Kuzeyde Evkafteke Köyü,Kuzeybatı'da Kınık İlçesi Yayla Köyü,Doğuda Sindelli Köyü, Güneydoğusunda Erdelli Köyü, güneyinde Sırt Köy, Batı yönünde Büknüş Köyü ile çevrilmiştir Denizden yuksekliği 237 metredir Bitki Örtüsü Doğal kızılçam ormanları ve maki bitki örtüsü hakimdir Kızılçam (Pinus brutia), Mazı (Thuja)saçlı meşe (Quercus cerris), Mazı meşesi (Quercus infetoria), Palamut meşesi (Quercus ithaburensis susbsp, macrolepis), Kermez meşesi (Quercus coccifera), Tüylü meşe (Quercus pubescens)görülmektedir Az miktarda; Porsuk,Ardıç,Kavak, Selvi,Melengiç,(Pistacia terebintuhus) Çitlenbik)Erguvan,Pinar,Yabani zeytin(Olea oleaster)Katır tırnağı,( Spartium Junceum) Somak, Böğürtlen,(Kür üzümü)Ahlat,Dağ ve Çakal eriğine de az olsada rastlanır Ada dağının kuzeydoğu ve güney batı yönünde Sandal ağacı (Yöresel adı: Davulga )sahalarına rastlanmıştır Az miktarda Mersin (Myrtus)vardırDere boylarında söğüt ve Çınar ağaçları ile Ayıt çalısı(Vitex agnus Çastus) çok miktarda vardır Köyün %70 orman arazisidir Tarım arazilerinin tamamına Zeytin ağacı dikilmiştir Az miktarda, Ceviz, Nar, Badem, Armut,Elma, Erik,İncir ve Ahlat (Pirus elaegrifolia)ağacı vardır Meyve yetiştiriciliği gelişmemiştir Otsu bitkiler Ayrık otu (Agropyrum repers)Beyaz tırfıl,Çayır Otu,Çimen,Yüksük otu,Kanola, Yabani Sarmaşık,Hatmi,Sütleğen,Turp otu, Nergis ( Calendula officinalis)Hardal,Gelincik,Il gın,Çiğdem,Lale,Boya otu,Yüksükotu,Sığırkuyruğu,Yon ca, Çarkıfelek,Hindibağ,Isırgan otu,Kuzukulağı, Labada,HorozibiğiYabani Karanfil, Ayı Kulağı (Primula auricula)SahlepÇakırdiken,Acı dülek,Kındıra otu, Şifalı Bitkiler Peygamber çiçeği (Gökbaş, mavi peygamber çiçeği) Dağ (yayla) çayı,Adaçayı (Salvia triloba)Şapla (Salvia officinalis)Tozlak (Polyporus) Yılanyastığı (Draconculus vulgaris) Kabakulak otu (Aristolochia) Kantoron ( Erythrea centaurium) Acı Kekik: (Thymus, Origanum) Kekik: (Thymus vulgaris )Karakekik,Bayırkekiği,Karabaş kekik,Kocakekik, oşarak adlandırılmakta ve Taş kekiği" veya " Yemiş kekiği " adıyla anılan 3 çeşit kekik türü bölgemizde yetişmekte ve kullanılmaktadır Kokar sedef (Ruta greveolens)Nane(Menta:Yabani Nane ve Dere kenarlarınada yetişen Kurbaga Nanesi ismi ile adlandıran nane çeşitleri vardır,Hardal ve Kapari bitkisi'ne düz ve ova sulak tarlalarda rastlanmaktadır Tarımı Yapılan Bitkiler Tütün, Arpa, Buğday,Nohut, Burçak,Mercimek, Susam,Pamuk tarımı yapılmaktadır Son yıllarda bu ürünlerin tarımı tamamen durmuştur Az miktarda tütün ekilmektedir Eskide dönemlerde önemli bir Bağ varlığı ve bağcılık bilinmesine yapılmasına rağmen tamamen terk edilmiştir Zeytincilik birinci ürün olmuştur Fauna Köy bitki ve iklim şartlarının elverişliliği dolayısıyla çeşitli ve zengin bir yabani hayvan varlığına sahiptir Başlıcaları: Çamlıca dağındaki Yılkı atları Az olsada Karaca, Çakal,Yaban domuzu,Tilki, Sansar,Köstebek,Tavşan yaşamaktadırYaban domuzu en bol olan yaban hayvanıdır Kuşlar Bölgemizde kuş varlığı ile ilgili çiddi bir araştırma yapılmamıştır Amatörce gözlemlediğimiz kuşların başında Kartal gelmektedir Ada dağında ve Çalık Bey Yaylasında yaşamaktadırYırtıcı kuşlardan,Atmaca, Şahin görülmektedir Serçe,Kumru, Kırlangıç, Karga, Kerkenez,Puhu, Kukumav, Duduk Kuşu,Saksağan,Kara ve Gri Ağaçkakan, Kuyruk kaldıran,Ak Kuyruk sallayan, Öter ardıç kuşu,Yabani Güvercin, Üveyik,Nadir de olsa Arı Kuşu,Baştankara,Çoban aldatan, Yaban Güvercini,Tahtalı,Sığırcık ve Leylek yaşamaktadırGöçmen kuşların geçiş yaptığı dönemerde az miktarda Keklik,çulluk,Bıldırcın'a rastlanmaktadır Ötücü Kuşlar Saka,İspinoz,Florya,Bülbül Sürüngenler Engerek Yılanı,Ok Yılanı,Benekli Yılan,Su Yılanı,Tarla Faresi,Geniş parmaklı Keler, Kertenkele,(Süleymancık)Tosbağ a, Kırkayak,Çiyan Nesli Tükenen Hayvanlar Bölgemizin ormanlık olması nedeniyele geçmiş dönemlerde yaşayan hayvanlardan,insan nufusunun artması, Tarım arazilerinin çoğalması, Zirai ilaçlama, kaçak ve bilinçsiz avlanma sonucunda yok olan ve 1970 yıllarına kadar bölgede yaşadığı şöylenen bu gün ise tamamen yok olan yabani hayvanlar ise şunlardır Boz Ayı : En son 1940 lı yıllarında görülmüştür Kurt : 1960 yıllarına kadar varlığı bilinmektedir Karakulak : Yaban Kedisi 1962 Yılına kadar nadiren görülmüştür Sırtlan : 1970 li yıllara kadar varlığını sürdürebilmiştir Çakal : Varlığı tartışmalıdır bazı köylüler halen yaşadığını idia etmektedirler Eski dönemlerde yaz kış akan derelerde yaşayan sazangillerden tatlı su balıklarının,Kurbağa,Su yılanı, Tatlı su kaplumbağaları ise aşırı kuraklık nedeniyle, derelerde su kalmaması köy foseptiğinin arıtılmadan derelere verilmesi sebebiyle yok olmuştur Göç mevsimlerinde derelerde nadiren görülen su kuşları susuzluk nedeniyle maalesef bu bölgeye ugramamaktadır İklim Köyün iklimi, Akdeniz iklimi etki alanı içerisindedir Yazlar kurak ve sıcak, Kışlar ılıman ve yağışlı olması gerekir iken son yıllarda tüm Ege bölgesinde olduğu gibi yeterli yağış alamamaktadır En soğuk ay Ocak, Şubat en sıcak ay ise Temmuz ve Ağustos aylarıdır Kar yağışı yok denecek kadar azdır Aralık, Ocak ve Şubat aylarında Kırağı ve Don olayı yılda birkaç gün de olsa görülmektedir Sonbahar ve Bahar yağışları'da son yıllarda oldukça azalmıştır Kış mevsiminde de yeterli yağış alamamaktadır Yağışlar son iki yılda normal seyrine girmiş bulunmaktadır Eteğinde kurulduğu Ada dağı yüksek kesimlerine kar yağsa bile tutmamaktadır Çamlıca ve Havut tepelerine kar yağmakta ve uzun süre kalmaktadır Yaz ve kış aylarında Çivtlik boğazından gelen poyraz,Lodos, İmbat rüzgarları dolayısı ile doğal acclimatizations sahiptirMevsimine göre ılık ve serin rüzgarlar esmektedir Bu nedenle havası çok temizdir Nüfus Yıllara göre köy nüfus verileri 2007 360 2000 411 1997 393 Ekonomi Köyün ekonomisi tarıma dayalıdırTütün ve zeytin tarımı yapılmaktadır Son yıllarda tütün tarımı Kotalar nedeniyle sürekli gerilemekte ve zeytincilik ön plana çıkmaktadır Sulu tarım maalesef yapılmamaktadır Yüzey sulama için gerekli akasu maalesef yoktur mevcut dereler yazın kesilmektedir Tüm tarım alanlarına son yıllarda zeytin fidanı dikilmektedir Uslu cinsi zeytin ile yapılan Çekişte’si Hurma zeytini ve Eski Yağ Zeytini Ağaçlarından elde edilen zeytinlerle geleneksel usullerde çıkarılan Zeytinyağı meşhurdur Kendi kendine yeten sebze ve meyve ihtiyacını kendi karşılayabilen bir köydür Hayvancılık maalesef bitmiştir mera yoktur ahır hayvancılığı besicilik yapılmamaktadır köyde az miktarda keçi, koyun sürüsü ve özel merak olarak arıcılık yapılmaktadır Orman içi köyüdür Köyün arazisinin %70 ormandır Köyde Zeytinliova orman işletmesine bağlı orman isletme si ve yangın söndürme ekibi vardır havası temiz Oksijeni bol Tarım arazisi kısıtlıdır, bu nedenle artan nüfus nedeniyle arazi yetmemekte ve Büyük şehirlere Manisa, İzmir , Bursa ve Akhisar’a göç vermektedir Muhtarlık Yerleşim yerinin köy tüzel kişiliği alması ile birlikte köyün tüzel kişiliğini temsil etmesi için köy muhtarlık seçimleri de yapılmaktadı Seçildikleri yıllara göre köy muhtarları: 2009 - Zekeriya KAYA 2004 - Zekeriya KAYA 1999 - Zekeriya KAYA 1994 - Mustafa ÖZER 1989 - Mehmet Ali AKGÜN 1984 - İhsan Aydar Altyapı bilgileri Köyde, ilköğretim okulu vardır 8 yıllık öğretim yapılmaktadır Köyün hem içme suyu şebekesi hem kanalizasyon şebekesi vardır Köy içi yolları parke taşı döşemedir Ptt şubesi yoktur ancak ptt acentesi vardır Sağlık ocağı ve sağlık evi yoktur Köye ayrıca ulaşımı sağlayan yol asfalt olup köyde elektrik ve sabit telefon vardır Kaynak : Vikipedi, özgür ansiklopedi Kaynak : Yerel Net Köyünüze ait bilgi ve resimleri bu konu altında paylaşabilirsiniz |
|