Manisa Sözlü Tarih |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Manisa Sözlü TarihMANİSA Sözlü Tarih Gyges Söylencesi Lidya Kalı Kandaules çok sevdiği güzel karısıyla,Sardes’teki sarayında güzel günler geçirmektedir Ona göre karısı dünyanın en güzel kadınıdır Askerleri arasında en yakın dostu Gyges’e sık sık karısının güzelliğinden sözeder Ama Gyges ilgilenmez görünür Bunun üzerine Kandaules günün birinde Gyges’e şöyle der:"karımın ne denli güzel olduğunu söylediğimde pek inanır görünmüyorsun Kulak,göz kadar öğretemez doğruyu insana !![]() ![]() O halde bir de onu çırılçıplak gör![]() ![]() " Gyges karşı koyar ve yakarır: "Efendim ne yakışıksız bir şey istiyorsunuz benden,efendimin karısını çırılçıplak görmek olurmu? Bir kadın üstünü çıkardımı utancından da soyunmuş olur İnsanoğlunun namus kurallarını kullanmasından buyana çok zaman geçmiştir Bunların öğrenilmesi gerekenlerinden biri de ’yalnız senin olana bak’tır Tüm kadınlar arasında en güzelinin sizin karınız olduğuna inanıyorum Yalvarırım benden böyle bir suç işlememei istemeyin " Kandaules aldırmaz o denli üsteler ki sonunda Gyges kabul etmek zorunda kalır Gece olunca Kandaules ,Gyges’i yatak odalarına götürür,kapının ardına saklar Bir süre sonra karısı gelir,soyunmaya başlar Gerçekten çok güzeldir Yatağa uzanmak için sırtını döndüğünde Gyges kapıdan çıkar,ama kadın olanları fark etmiştir Duygularını belli etmez ama onuru yaralanmıştır Ertesi gün Gyges’i çağırır :"Senin için iki yol var " der Bunlardan birini seçebilirsin Ya Kandaules’i öldürür,beni de Lidya Krallığını da al ya da Kandaules’e hoş görünmek için gördüklerini bir daha görmemen için ölmeye hazır ol Evet ikinizden biri ölecek,Ya benim onurumla namusumla oynayıp beni suç işlemeye iten o,ya da çıplak görmekle edep kurallarını çiğnemiş olan sen Seçim senin " Gyges güç durumda kalmıştır Sonunda kendi canını kurtarmak için o gece Kandules’i öldürür Böylece krallık Heraklesoğulları soyundan ,Mermnadesler denilen Gyges’in soyuna geçer Midas’a İlişkin Söylence Silenos şarap Tanrısı Dionysos’un yaşlı bir satyrdir Bir gün Tanrı Frigya,lidya,dağ ve koruluklarında dolaşırken Silenos uyuya kalır Köylüler onu bulur Boynundaki çiçek çelenkleriyle bağlayarak Midas’a götürürler Midas onu tanır ve on gün on gece sarayında ağırlar Sonra da yaşlı yoldaşını ,Dionyos’a götürür Dionyos buna öyle sevinir ki Midas’a her dileğini gerçekleştireceğini söyler Midas her dokunduğunun altın olmasını ister Dionyos sözünde durur,dileğini gerçekleştirir Midas sarayına dönerken dokunduğu bir dal altın olur,yerden topladığı bir avuç çakıl altına dönüşür Eline aldığı bir buğday başağı altın döker Çok mutludur,ama sofraya oturupta eline aldığı ekmeğin altın olduğunu Şaraba dokunduğunda bir altın külçesine dönüştüğünü görünce dileğinin korkunçluğunu anlar Sonunda bu duruma dayanamayan Midas ,Dionyos’a giderek eski durumuna getirilmesini ister O da Sardes’e dönerek Sart Çayı kaynağına çıkmasını , burada topraktan fışkıran sularla yıkanmasını söyler Kral denileni yapar ve kurtulur Dur Hasan Baba Söylencesi Yörede Hasan Baba adında bir ermiş yaşamaktadır Saruhan Bey’i hocanın ününü duymuştur Asker göndererek onu çağırtır Hoca askerlerin geleceğini önceden sezer Onları bir küçük tencere yemekle karşılayıp iyice doyurur Atlarının önüne koyduğu bir tutam saman da tüm atlara yeter Askerler şaşırır Ama bir şey demezler Hoca’yla yola koyulurlar Hoca yayan gitmektedir Yolda askerler bir küçük tencere yemek ve bir tutam otla kendilerini ve atlarını doyurmasının gizini öğrenmek ister Hoca hiç ses etmez Askerler o denli sıkıştırır ve bunaltırlar ki sonuda orada bir taşın üstüne ata biner gibi oturur ve uçmaya başlar Askerler ardından "Dur Hasan Baba dur![]() ![]() "diye bağırırlar Hoca kıbleye dönüp taşı durdurur Askerlerin komutanı "biz senin ne olduğunu gördük,şimdi de sen bizi gör " der Oradaki büyük bir kayayı kılıcıyla ikiye böler Hoca da yumruğunu kayaya dayar,bastırır Kaya hamur gibi oyulur Komutan ellerine sarılıp bağışlamasını yalvarır Ama hoca açıkca keramet göstermiştir Oracıkta ölür Öldüğü yerde Dur Hasan Baba Köyü kurulur İnanışa göre at gibi taş ,komutanın kestiği,Hoca’nın oyduğu kaya günümüzde de yanyana durmaktadır Hocanın bindiği taşta baldır ve topuk izi vardır Ali Gölüne İlişkin Söylence Yörede yaşayan Ali Adlı bir çoban ağanın kızına vurulur Kızda çobanı sevmektedir![]() Bey günün birinde durumu öğrenir Çobanı çağırtır Nurhak Dağları’nda bir kış geçirirse kızını vereceğini söyler Çoban atını dağa sürer Günümüzde Ali Gölü’nün çevresindeki bir mağaraay sığınır Bir süre dayanır,ama sonra ölür Söylenceye göre sığındığı mağaranın duvarlarında Ali’nin ölüm nedeni şöyle açıklanmaktadır "Açlıktan ve susuzluktan değil,dağların uğultusundan öldü "İnanışa göre mağaranın önündeki oyuk taş Ali’nin atının yemliğidir O günden sonra da mağaranın yakınındaki göle Ali gölü adı verilir Malik Ejder’e İlişkin Söylence Söylenceye göre Maraş’ın dört teepsinde dört saahbi yatmaktadır Bunlar Şeyh Ukkaş,Malik Ejder,Osman Dede,Sâd İbni Ebi Vakkas’tır Malik Ejder,Malik Ejderli Tepesi’nde yatmaktadır gömütü çok büyük ve üstü açıktır söylenceye göre Hz Muhammed,Malik Ejder’le Osman Dede’yi Maraş’ı almakla görevlendirir Bunlar uzun ve zor bir yolculuktan sonra Maraş yakınlarına gelir Bir çeşme başında uyuya kalırlar Düşman üzerlerine gelir Aralarında zorlu bir savaş olur Bu iki ulu kişiyle baaş çıkamayan düşman geri çekilir Malik Ejder tepesi günümüzde de kutsal sayılmakta olup bir adak yeridir Şeyh Ukkaş’a İlişkin Söylence Şeyh Ukkaş zamanının büyük ermişlerindendir Maraş’ın alınması için düşmanala dövüşmüş,zor durumda kalınca da "taş olun" diyerek develeri taşa çevirmiştir Bölece düşman geri çekilmek zorunda kalmış,Şeyh Ukkaş’ta oracıkta ölmüştür Maraş’a bir günlük uzaklıkta bulunan Şeyh Ukkaş ziyaret yerinin yakınında deveye benzer bir taş bulunmaktadır Bu kaya ziyaretçiler tarafından rahatlıkla görülebilmektedir![]() |
|
|
|