Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Kültür - San'at & Eğitim > Ülke & Şehirler > Türkiye > Karadeniz Bölgesi

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bilgiler, ekonomisi, hakkinda, zonguldak

Zonguldak Ekonomisi - Zonguldak Ekonomisi Hakkinda Bilgiler

Eski 08-10-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Zonguldak Ekonomisi - Zonguldak Ekonomisi Hakkinda Bilgiler



Zonguldak ilinin ekonomisi mâdenciliğe ve sanâyiye dayanır Ormancılık, hayvancılık ve tarla tarımı ikinci önemli bir kaynaktır İl sınırları içinde zengin kömür (kara elmas) yatakları bulunur Bunlara dayalı demir-çelik fabrikaları ve bunlara bağlı yan sanâyii ekonominin belkemiğidir Zonguldak bir nevi işçi şehridir


Tarım: Zonguldak il ekonomisi büyük ölçüde mâdenciliğe ve sanâyiye dayanmasına rağmen, faal nüfûsun yarısı tarım sektöründe (tarım, ormancılık, avcılık ve hayvancılıkta) çalışır


Ormanlar geniş bir bölgeyi kaplamasına rağmen ekili alan azdır Başlıca tarım ürünleri buğday, arpa, yulaf, mısır, bakla ve fasulyedir Sebze ve meyvecilik gelişmiş olup, en çok karalahana, hıyar, sakızkabağı, pırasa, ıspanak, armut, fındık, erik, dut, ceviz, kestâne, kızılcık ve kiraz yetiştirilir


Ekime müsâit alanlar az ve engebeli olduğu için tarım araçlarının kullanılmasına izin vermez fakat tarımda sulama gübreleme ve modern araçlar kullanılır


Hayvancılık: Zonguldak ilinde çayır ve mer’a çok az olmasına rağmen hayvancılık (besi hayvancılığı) oldukça gelişmiştir “Jersey” ırkı inekleri ile sığır cinsi ıslah edilmiştir Sığır sayısı daha fazladır Ayrıca koyun, kılkeçisi ve tiftik keçisi beslenir Tavukçuluk ve arıcılık gelişmiştir


Zonguldak ilinde balıkçılık da önemli yer tutar Zonguldak ve Bartın kıyılarının açıkları hamsi sürülerinin yuvalandığı yerlerdir Ereğli ve Amasra’da balıkçı barınakları vardır Bu ilde hamsinin yanında kalkan, istavrit, palamut, mezgit, lüfer ve torik de avlanır


Ormancılık: Zonguldak ili orman varlığı bakımından çok zengin sayılır 540000 hektara yakın orman ve 30000 hektara yakın fundalık alanı vardır Orman içinde 254 ve orman kenarında 269 köy vardır İl genelinde bol miktarda sanâyi odunu ve yakacak odunu elde edilir


Mâdenler: Zonguldak ili mâden kömürü bakımından Türkiye’nin en zengin ilidir Mâden kömürü Türkiye Kömür İşletmeleri Kurumunun Ereğli Kömür İşletmesi tarafından çıkarılır Faal nüfûsun % 15’i ve 50000’e yakın kişi mâden çıkarma işlerinde çalışır Mâden kömürü çıkarılan üretim havzasında 14 milyar ton kömür rezervi vardır Zonguldak ilinde zengin mâden kömürü yanında demir, manganez, barit, kalker, dolamit, kuvarsit, alüminyum ve kil de bulunmaktadır


Kömür yatakları Ereğli’nin doğusunda Köseağzı yakınından başlar, Kozlu, Zonguldak, Kilimli arasında büyük damarlar hâlinde bulunur Çatalağzı bölgesinde yer yer kaybolur Kömür havzasının boyu 180 km, eni 50 km’dir 1829’da bulunan kömür 20 sene sonra işletilmeye başlanmıştır Bu bölgedeki kömürün enerjisi bol, kalitesi üstün ve dünyânın en iyi cins taşkömürleri arasında yer alır Senelik istihsal 10 milyon tona yakındır Devrek’te bakır ve Çaycuma’da volfram çıkarılır


Zonguldak’ta bir kısmı yer üstünde çalışırken, çok sayıda kişi de yerin çok derinliklerinde mâden kömürünü yer üstüne çıkarmak için çalışır


Enerji: Zonguldak ilinde kömür artıkları ile çalışan Çatalağzı Termik Santrali vardır Üretilen elektrik enerjisi Marmara bölgesine ve Batı ve İç Anadolu’ya verilir Termik Santral, Etibank tarafından işletilir


Sanâyi: Zonguldak ili sanâyi bakımından İstanbul, Kocaeli ve İzmir’den sonra gelir Zengin mâden kömürü, enerji santrali, liman şehri oluşu, gür orman varlığı, başta demir-çelik tesisleri olmak üzere pekçok sanâyi tesisinin kurulmasına ve ilin ileri bir sanâyi bölgesi hâline gelmesinin başta gelen sebebi olmuştur Zonguldak limanı 1893’te yapılmıştır Karabük Demir-Çelik Fabrikasının yapımına 1937’de başlandı 1948’de Karadeniz Ereğlisi limanı yapıldı 1949’da Filyos Ateş Tuğla Fabrikası açıldı Eskiden beri Ereğli ve Bartın’da bulunan büyük tekne tersâneleri geliştirildi Çok sayıda, mobilya fabrikaları, kireç, kâğıt ve bisküvi fabrikaları; 1970’ten sonra artan özel sektöre âit fabrikalar önemli sanâyi kuruluşlarıdır


Çaycuma’da Türkiye’nin üçüncü büyük kâğıt fabrikası, yem fabrikası, deri ve kösele atölyeleri, CDK Demir Sanâyi Koll, Şti, Devrektaş, Çaytaş, Dokap Orman Ürünleri işleten fabrikalar bulunmaktadır


İlin en önemli sanâyi kuruluşları Karabük Demir-Çelik İşletmeleri (KDÇİ) ile Ereğli Demir Çelik İşletmeleri (Erdemir)’dir Türkiye’de ağır sanâyiinin kalbi Ereğli ve Karabük’te atar Ereğli’deki tesisler Ortadoğu’nun en büyük tesisleridir Karabük’teki fabrika genel olarak inşaat demiri, pik boru benzeri yuvarlak maddeler, Ereğli saç levhalar, teneke gibi yassı maddeler îmâl eder


Ulaşım: Karayolu: Milletlerarası E-5 karayolunun İstanbul-İzmit-Bolu-Ankara bölümü Gerede yakınından ayrılan Devrek-Çaycuma ile Zonguldak’a ulaşır Karasu’dan îtibâren Karadeniz’e (kıyıya) paralel olarak uzanan yol Adapazarı’ndan ayrılan bir yol ile birleşerek E-5 karayoluna bağlanır Gerede yakınından ayrılan diğer bir yol Karabük-Safranbolu-Bartın-Kurucaş’a ulaşır Bu hat üzerindeki yerleşim merkezleri de Gerede vâsıtasıyla E-5 karayoluna bağlanır


İl sınırları içinde devlet yolları uzunluğu 1003, il yolları 490 km olup, bu yollar oldukça iyi kalitededir 3000 km yol vardır (1994)


Demiryolu: Ankara-Kayseri hattından ayrılan Çankırı ilinin güneydoğu ve güneybatı doğrultusundan geçerek Eskipazar’ın kuzeyinde Zonguldak il topraklarına giren hat; Karabük-Çaycuma-Bartın ilçelerinden sonra kıyıya paralel giderek Zonguldak’a ulaşır Ankara-Zonguldak arasında hergün Kara Elmas Ekspresi karşılıklı olarak çalışır Ayrıca Zonguldak-Karabük, Zonguldak-Çaycuma ve Zonguldak-Gökçebey arasında karşılıklı olarak günde 3 posta treni sefer yapar


Denizyolu: 1953’te işletmeye açılan Zonguldak limanı 460 m uzunlukta ve 25 m genişlikte kuzey mendireği ile 412 m uzunlukta ve 12 m genişlikte güney mendireği vardır Aynı anda 7 gemi doldurma ve boşaltma yapabilmektedir Rıhtımlarda havzada üretilen kömür yüklenir ve ocaklarda kullanılacak direkler boşaltılır Yolcu gemileri ve feribotlar 300 m uzunluktaki rıhtıma yanaşırlar

Ereğli’de iki ayrı liman vardır Ayrıca Deniz Kuvvetlerinin 8640 m’lik kapalı ambarı ile Ereğli Kömür İşletmesinin açık kömür depoları da bulunur Bartın limanında da 1500 m’lik bir kapalı ambar ile yükleme boşaltma kapasitesi 800 ton olan bir liman bulunmaktadır (1994)

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.