Prof. Dr. Sinsi
|
Çorum İlinde Turizm
Çorum İlinde Turizm
-----------------------------------------------
ÖREN YERLERİ
Hattuşa 1986 yılından beri, UNESCO’nun “Dünya Kültür Mirası Listesinde”, ayrıca burada bulunan çivi yazılı tablet arşivleri de 2001 yılından itibaren yine UNESCO’nun “Dünya Belleği Listesinde” yer almaktadır Bugüne kadar bulunmuş olan 31 519 adet çivi yazılı tablet halen İstanbul’ daki Müzeler (Eski Şark Eserleri Müzesi, Arkeoloji Müzesi), Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi ile Çorum ve Boğazkale Müzelerinde korunmaktadır Akadça ve Hititçe olan Boğazkale tabletleri, bir devlet arşivi belgeleri olarak kanunlar, antlaşmalar ve yazışmaların yanısıra dini ve edebi metinlerden oluşmaktadır
Hattuşa-Boğazkale
Mısır, Babil ve Mitanni gibi Eski Doğu’nun büyük güçlerinden biri olan Hititler, yaklaşık M Ö 1200 yıllarına kadar Anadolu’nun büyük bir kısmına ve zaman zaman da Kuzey Suriye’ye hükmetmişlerdir Bu İmparatorluğun başkenti Hattuşa, Çorum’un 80 kilometre güneybatısında, Boğazkale ilçesindedir Bölge 1988 yılında Tarihi Milli Parklar statüsüne alınmıştır
Hattuşa 1834 yılında Fransız mimar Charles Texier tarafından keşfedilmiştir Bu sadece Hattuşa’nın keşfi değil, tamamen unutulmuş olan Hititlerin keşfi olarak da algılanabilir 1893-94’te Ernest Chantre’nin birkaç sondaj yapmasına ve ilk çivi yazılı tabletleri yayınlamasına kadar ki dönemde pek çok bilim adamı ve gezgin Hattuşa’yı ziyaret etmiştir Müze-i Hümayun Müdürü Osman Hamdi Bey’in desteğini alan aynı müzenin konservatörü Theodor Makridi Bey, 1906 yılında ilk büyük çaplı kazıyı başlatır, zamanın çiviyazısı uzmanı Assiriyolog Hugo Winckler’i de kazı heyetine alarak, burasının Hitit başkenti Hattuşa olduğunu tespit ederler 1931-39 yılları arasında ve 2 Dünya Savaşı nedeniyle verilen aradan sonra 1952’de yeniden başlatılan kazılar, kesintisiz olarak Alman Arkeoloji Enstitüsü tarafından sürdürülmektedir
İlk yerleşim izleri, Kalkolitik (Taş) Çağ’a kadar (M Ö 5000) inmektedir Kesintisiz yerleşmeye başlanılması ise, Eski Tunç Çağı’nın sonlarına (M Ö 3000) doğru olmuştur Bölgenin yerli halkı olan Hattiler, burada bir kent kurup, Hattuş adını vermişlerdir
M Ö 20 yüzyıl’da Orta Dicle Bölgesi’nden gelen Assurlu tüccarlar, Hatti yerleşmesinin hemen dışında, bir Karum, (bir ticaret kolonisi) kurmuşlardır Bu yıllarda Kaniş/Neşa’nın (Kayseri yanındaki günümüz Kültepe’si) denetimi altındaki, Assur Ticaret Kolonileri, Güneydoğu ve Orta Anadolu’ya yayılmıştır Adının Hattuş olduğu bilinen bu yerleşimi M Ö 1700’lerde ilk Hitit Büyük Kral’ı Kuşşara’lı Kral Anitta yıkmıştır
Hitit yazılı kaynaklarından anlaşıldığına göre, I Hattuşili’nin iktidara gelmesiyle (M Ö 1665-1640) Hattuşa, Hititlerin başkenti olmuştur
Hitit İmparatorluk döneminde, yani M Ö 14 ve 13 yüzyıllarda, şehir yaklaşık olarak altı kilometre uzunluğunda bir surla çevrilmiştir Daha geç bir imar evresinde bu surların önüne ikinci bir duvar daha örülerek, kent daha sıkı bir savunmaya alınmıştır Bu yeni sur üzerinde bulunan, anıtsal şehir kapılarının çoğu günümüze kadar oldukça sağlam durumda gelmiştir Güney batıda, dış yüzünde aslan yontuları bulunan Aslanlı Kapı’yla, iç yüzünde, silahlı tanrının bulunduğu Kral Kapı, bunların en önemlileridir Kentin güney ucundaki Yer Kapı’nın özel bir rolü olmalıydı Burada 30 m yüksekliğinde, 250 m uzunluğunda ve 80 m genişliğinde bir toprak set oluşturulmuştur Bu set üzerinden geçen kent surunun ortalarında Sfenksli Kapı yer alır Bu kapının tam altında, Hatuşa’nın bugün içinden geçilebilen tek potern (tünel) vardır 71 m uzunluğunda ve 3 m yüksekliğindeki poternden geçilerek sur dışına çıkılmaktadır
Şehirde ayakta kalmış, izlenebilen yapıların büyük bölümü, surlar gibi, M Ö 13 yy ’ dan kalmadır Kraliyet yapılarının yer aldığı Büyükkale’de, direkli galerilerle çevrili avlular, konutlar, depo binaları ve büyük bir kabul salonuyla, büyük bir saraya ait kalıntılar ortaya çıkartılmıştır
Hitit metinlerinde sık sık “Hattuşa Ülkesinin bin tanrısından” söz edilmektedir Kuşkusuz bu tanrıların çoğu İmparatorluk başkenti Hattuşa’da kendilerine bir tapınım yeri edinebilmişlerdir Başkent Hattuşa’da bugüne kadar 31 yapı, tapınak olarak tanımlanmıştır Hattuşa’nın en büyük dini yapısı olan Büyük Tapınak, aşağı şehirdeki konutların ortasında tek tapınak olarak yükselir İki kült odası olduğu için tapınak, imparatorluğun tanrılarının en büyükleri olan fırtına tanrısı ile Arinna’nın güneş tanrıça’sına adanmış olmalıdır
Yukarı şehir’de tapınaklar yanında, kraliyet saraylarının bulunduğu Büyükkale’nin önünde, resmi işlere ayrılmış, bazı anıtsal yapılar açığa çıkartılmıştır Şehrin bu bölümünde, son Hitit Büyük Kralı II Şuppiluliuma’ nın Luvi hiyeroglifleriyle, taş üzerine kazınmış, kendisi ve babası IV Tuthaliya’nın yaptığı işleri anlatan iki büyük yazıt bulunmaktadır
Hattuşa’da son yıllarda yapılan kazıların ağırlık noktasını şehrin, hatta Hitit devletinin ekonomisine ışık tutan kazılar oluşturmuştur İmparatorluk döneminde, M Ö 13 yy ’a tarihlenen şehrin Büyükkaya sırtında, büyük boyutlarda, sayıları 11’ i bulan yeraltı siloları bulunmuştur
Hitit İmparatorluğu’nun M Ö 1200 yıllarından hemen sonra yıkılmasıyla, Anadolu Tunç Çağları da sona erer Bununla beraber, Hattuşa şehrinin arazisinin yerleşim tarihi devam eder M Ö 12 yüzyılın başlarında, Erken Demir Çağı’na tarihlenen yeni yerleşme, Frig etkilerini yansıtan bir taşra kasabasına dönüşüp büyümeye başlaması ancak, M Ö 8 yy ’ da gerçekleşir Yerleşim, Pers döneminde de devam etmiştir Hellenistik, Galat, Roma ve Bizans’a ait yerleşme ve tahkimat izleri de görülmektedir
Yazılıkaya Tapınağı
Hattuşa’nın en büyük ve en etkileyici kutsal mekanı, şehrin dışında yer alan, yüksek kayalar arasına saklanmış Yazılıkaya Açık Hava Tapınağı’dır Tapınak’ta 90’dan fazla tanrı, tanrıça, hayvan ve hayal ürünü yaratıklar kaya yüzeyine işlenmiştir
Tanrı ve tanrıça dizileri, İmparatorluk panteonunun baş tanrıları olan fırtına tanrısı ve güneş tanrıçası’ nın maiyetini oluşturuyordu Bu yorum sonucunda; Yazılıkaya “Yeni yıl şenlikleri evi” olarak tanımlanabilir Hitit kült (dini tören) metinlerine göre yeni yıl ve ilkbahar törenlerinde bir araya gelen tüm tanrılar “fırtına tanrısı’nın evi’nde” toplanırlardı Bu şenlikte kentin diğer tüm tapınaklarından tanrı heykellerinin törensel bir alayla Yazılıkaya’ ya taşınmış olabileceği değerlendirilmektedir
Yazılıkaya A Odasında kayaya işlenmiş kabartma figürlerin özel bir düzeni ve tertibi vardır Burada sol kaya yüzeyinde ikisi dışında yalnız tanrılar, buna karşın sağ tarafta da yalnız tanrıçalar belirtilmiştir Ana sahnede fırtına tanrısı ile eşi güneş tanrıçası ve ortak çocuklarının karşılaşması tasvir edilmiştir Ana sahnenin karşısındaki duvarda daha büyük boyutlarda büyük Kral IV Tuthaliya işlenmiştir Kral, güneş tanrısı’nın törensel kıyafetinde, elinde egemenlik sembolü olan ucu kıvrık asa tutar durumda, iki tepe üzerinde tasvir edilmiştir Bu kutsal alanın bu kral tarafından yaptırıldığı anlaşılmaktadır
B Odasındaki kabartmalar ana odadaki gibi kuşaklar halinde değildir; yan duvarlara dört bağımsız figür işlenmiştir A Odası’nın başlangıcında tanrılar geçidinde de tasvir edilen ve orak biçimli kılıç taşıyan oniki tanrı ve “Kılıç Tanrısı” Nergal, öbür dünya ile ilişki kuran yeraltı tanrıları anlamında olmalıdır Büyük Kral IV Tuthaliya’nın koruyucu tanrısı olan Şarruma, krala sarılmış ve ona yol gösteren bir durumda tasvir edilmiştir Büyük Kral IV Tuthaliya’nın ismi hiyeroglif yazıyla belirtilmiştir
Alacahöyük
Çorum’un 45 km güneybatısında, Ankara’nın 160 km doğusundadır
Eski Tunç Çağı ve Hitit çağında çok önemli bir kült (dini tören) ve sanat merkezi olan Alacahöyük’te 4 uygarlık çağı açığa çıkartılmıştır
Alacahöyük’te 1 uygarlık çağı, Hellenistik, Roma, Bizans, Selçuklu-Osmanlı dönemleri ile temsil edilmektedir 1 kültür katta, Geç Frig çağında höyüğün her yanı iskan edilmiştir Küçük evlerden oluşan bu kat, seramiğine göre, M Ö 650’den daha eski değildir
Mabedi, büyük yapıları, özel-blok evleri, sokakları, büyük küçük su kanalları, şehir suru, biri kabartmalı ortastadlarla süslü sfenksli, diğeri poternli anıtsal kapılarıyla Hitit İmparatorluk Çağı’nın müstahkem olmayan, düz ovaya kurulan tipik temsilcisi höyüğün 2 kültür katını oluşturur
Kalker temel üzerine andezit bloklarla inşa edilmiş olan Sfenksli Kapının genişliği 10 metredir O, bir yolla bağlandığı büyük mabedin anıtsal geçididir
Alacahöyük 3 uygarlık katını Eski Tunç Çağı (M Ö 2500-2000) oluşturur Hitit kültürüne kaynaklık eden kültürlerin önde geleni olan yerli Hatti uygarlığı’nın aydınlanmasında çok katkıları olan Alacahöyük Eski Tunç Çağı hanedan mezarları, bu çağın en önemli buluntularıdır İntramural mezarlar özel olarak ayrılmış bir alanda toplanmıştır Dört yanı taşla örülmüş dikdörtgen mezarlar ahşap hatıllarla(kiriş) kapatılmış, damları üzerine kurban edilmiş sığır başları, bacakları yerleştirilmiştir Altın, gümüş, elektrum, bakır, tunç, demir ve değerli taşlardan oluşan zengin ölü hediyeleri onların hanedana ait olduklarını göstermektedir Çoğu altın, gümüş kapların dövme, dökme, kakma teknikleri, altın mücevheratın ince süsleri uzun bir gelişmenin ürünleridir
4 kültür katını oluşturan Geç Kalkolitik Çağ ana toprak üzerine kurulmuş ilk uygarlıktır
Ortaköy-Şapinuva
Hitit Devletinin önemli kentlerinden biri olan Şapinuva, (Ortaköy), Çorum’ un 53 km güneydoğusundadır Çekerek nehri etrafında yer alan Göynücek Ovası ile Alaca Ovası arasındaki geçit üzerindedir
Hitit Çağında, hem siyasi hem de coğrafi konumu nedeniyle stratejik bir noktada yer alan şehir, önemli bir askeri ve dini merkezdir Ortaköy kazılarında açığa çıkan ve sayıları 4 000’e ulaşan çivi yazılı tablet ve fragmanların (parça) oluşturduğu arşivde, Hititçe yazılmış olanların yanısıra Hattice, Hurrice ve Akadca yazılmış idari, askeri, dini ve fal metinleri bulunmakta olup, bunların büyük bir kısmı Orta Hitit dönemine (M Ö 14 yy) aittir Buradaki yazışmalardan Taşmişarri (III Tuthaliya) – Taduhepa kraliyet ailesinin bu şehirde hüküm sürdüğü anlaşılmaktadır Devam eden kazı çalışmalarında bugüne kadar A binası ismi verilen anıtsal idari yapı ve B Binası olarak adlandırılan ticari yapı açığa çıkartılmıştır
Hüseyindede Eski Hitit Kült Merkezi
Hüseyindede, Sungurlu ilçesi, Yörüklü Kasabası’nın yaklaşık 2 5 km güneyinde yer alan bir tepedir Bu tepenin güney ucundaki hafif eğimli arazi; Eski Hitit Dönemi yerleşim alanlarındandır
Sungurlu Yörüklü Beldesi Kazılarında
Bulunan Hitit Dönemine ait Kabartmalı Vazo
Hüseyindede’de bulunan önemli eserler kabartmalı vazolardır Buradaki kült yapısında bulunan ve tümlenebilen her iki vazonun frizlerinde, müzik ve dans eşliğinde sürdürülen kült törenleri sahnelenmiştir Hitit dini bayramlarında gerçekleştirilen dans ve müziğin önemli yer tuttuğu bu törenlerin konu zenginliği, yazılı belgelerden de bilinmektedir Hüseyindede vazolarında, Hatti geleneğini sürdüren ve Fırtına Tanrısı’na tapınmada önemli yer tutan tasvirler bulunmaktadır Vazolar, yazılı belgelerde anlatılan çeşitli bayram törenlerinin hikaye şeklinde tasvirine en uygun sanat eserleridir
Kapılıkaya Anıtsal Kaya Mezarı
Çorum-Osmancık karayolunun Kırkdilim mevkiinde yolun sağında, derin vadilerin oluşturduğu engebeli bir arazi üzerinde yer almaktadır
Hellenistik Döneme tarihlenmekte olup, (M Ö II yy) komutan İKEZIOS’a aittir Çay seviyesinden yüksekliği 65 m dir
DİĞER YAPILAR
Hüseyin Gazi Türbesi
Alaca’nın güneyinde, Mahmudiye Köyünün yakınında yer alan yapı kompleksi, 13 yy ’a tarihlendirilmektedir Hüseyin Gazi Külliyesi; medrese, medresenin girişindeki aşevi, doğusunda türbe, kuzeyinde havuz, avlunun kuzeyinde çeşme ve kompleksin kuzeydoğusunda bugün depo olarak kullanılan misafirhane yapısından oluşmaktadır
Çorum Kalesi
Şehrin güneyinde, alçak bir tepe üzerinde, ovaya hakim bir konumda kurulmuş olan kalenin kesin yapım tarihi bilinmemektedir
17 yy da Çorum’a gelen Evliya Çelebi kalenin Sultan Kılıç Arslan tarafından inşa edilmiş bir Selçuklu yapısı olduğunu anlatır
Kale, kare planlıdır Yapı malzemesi olarak düzgün kesme taş, moloz taş ve Roma-Bizans dönemlerine ait devşirme taşlar kullanılmıştır Kale içinde küçük bir cami ile konutlar yer almaktadır
İskilip Kalesi
İlçe merkezinde bulunan ve Osmanlı Dönemine tarihlenen kalenin üç yanı sarp kayalık olup, sadece kuzey-batıdan çıkış mümkündür Kalenin inşa edildiği sarp kayalığın eteklerinde Roma Devrine ait kaya mezarları bulunmaktadır
Osmancık Kandiber Kalesi
İlçe Merkezinde Kızılırmak’ın kuzey kenarındaki tabii kayalığın üzerine inşa edilmiştir Selçuklu Dönemine tarihlenen kale içinde ikinci bir kapı daha bulunmaktadır Kale, İstanbul’dan Amasya’ya uzanan ticaret yolu üzerindedir Kalenin güneyinde Roma Dönemi kaya mezarları yer almaktadır
Hacıhamza Kalesi
Hacıhamza Beldesindeki İncesu Deresi’nin kuzeyinde yer alan kale yamuk planlıdır Şeriye Sicil kayıtlarında III Ahmet tarafından 1723 yılında yapıldığı anlaşılan kale, 1940’lı yıllara kadar kasaba halkını içinde barındırmıştır
İskilip’te Redif Kışlası
Kışla, kuzey – güney istikametinde dikdörtgen planlıdır Bodrum kat dahil üç katlıdır Yapı 20 yy başına tarihlenmekte olup, Geç Osmanlı Devri mimari özelliklerini yansıtmaktadır
Çorum Saat Kulesi
Şehrin merkezinde ve minare stilinde yapılmıştır Beşiktaş Muhafızı Çorumlu Yedi-Sekiz Hasan Paşa tarafından 1894 yılında yaptırılmıştır Güneye açılan yuvarlak kemerli kapısı üzerinde, 8 sıralı araları cetvelli ve 1312 tarihli mermer kitabede:
Kitabede;
“Şehinşah-ı zaman Abdülhamid Han-ı keremkarın
Ferman-ı kiramından Hasan Paşa-yı bihemta
Bütün evkatını vakf eyledi ihya-i hayrata
Muvvaffak eylesun her dem anı amaline Mevla
Bu saat kulesi ez cümle hayrat-ı güzininden
Yapıldı yümn-ü evferle bu şehri eyledi ihya
Çıkup bir vakt-i eşrefde yazıldı babına tarih
Bu mikat-i celili yapdı bak Lütfi Hasan Paşa, 1312” yazılıdır
Sarı renkli kesme kum taşından yapılan kulede, sekizgen kaideden Türk üçgeni motifli bir papuçla gövdeye geçilmektedir Üzeri kurşun kubbeyle örtülü olan kulenin dört bir tarafında saat kadranı vardır Şerefeye yuvarlak kemerli kapıdan 81 basamaklı merdivenle çıkılmaktadır
Sungurlu Saat Kulesi
Kule, 1891 yılında Kaymakam Edip Bey tarafından yaptırılmıştır Kare prizma gövdelidir İkinci kat hariç her katta yuvarlak kemerli küçük pencereler yer alır Kesme taştan yapılan kulenin en üst katında, dalgalı saçaklı ahşap bir köşk, onun altında dört yönde yuvarlak saat kadranı ve altta demir parmaklıklı bir balkon bulunur
Koyunbaba Türbesi
Osmancık İlçe merkezinde bulunan ve Osmanlı padişahlarından Sultan II Beyazıt zamanında 1469 tarihinde yaptırılan türbe, yüksekçe bir tepe üzerinde kurulmuştur Evliya Çelebi’ye göre türbe alanında cami, yemekhane, ziyafet odası, konuk evleri ve kurşun kaplı bir türbe yaptırılmıştır Ancak, türbe dışındaki yapıların bugün temelleri kalmıştır Türbenin çift kanatlı, derin oyma tekniği ile işlenmiş ahşap kapısı bugün Çorum Müzesi’nde korunmaktadır Türbe 1989 yılında Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından restore edilmiştir
Veli Paşa Hanı
Çepni Mahallesinde yer alan han, Yozgat Beylerinden Veli Paşa tarafından yaptırılmıştır Yapım tarihi bilinmemektedir Ahşap olan ve 1 000 m² lik bir alanı kaplayan han iki katlı olup yalnız ön cepheye bakan köşk bölümü üç katlıdır Gerek planı gerekse mimari açıdan Osmanlı Çağı hanlarına örnek teşkil etmektedir Market olarak kullanılmaktadır
Yeni Hamam
Erzurum Beylerbeyi Ali Paşa tarafından 1573 yılında yaptırılan hamam, dikdörtgen planlı olup yapı malzemesi olarak taş kullanılmıştır İki kısımdan oluşmaktadır
Paşa Hamamı
Tacettin İbrahim Paşa Bin Hacı Bey tarafından 1484 yılında yaptırılmıştır
Hacıhamza Hamamı
1514 yılında Sinan Paşa tarafından yaptırılan hamama giriş, iki kapı ile sağlanmaktadır Soyunmalık, ılıklık ve iki adet sıcaklık kısmı vardır
Koyunbaba Köprüsü
Osmancık İlçe merkezinde Kızılırmak üzerinde bulunan Koyunbaba Köprüsü II Beyazıt zamanında yapılmıştır Yapımına 1484 yılında başlanmış, 1489 yılında tamamlanmıştır Uzunluğu 250 m , genişliği 7,5 m olan köprü dikdörtgen kesitli sarı kesme taşlardan yapılmıştır Sivri kemerli 19 gözlüdür Ancak bugün zamanla ırmak birikintileriyle dolması nedeniyle 15 gözü görülebilmektedir
Adını ünlü Türk velilerinden Koyunbaba’ dan alan köprünün kitabesi Arapça harflerle yazılmıştır Birbirine paralel 5 sıradan meydana gelmektedir Kitabede köprüyü yaptırandan bahsedilmekte olup, köprü mimarı hakkında herhangi bir bilgi verilmemektedir Kitabede:
“Yardımından dolayı Alllah’a Hamd ve doğru yolun klavuzu Muhammed ve onun yüce ailesine ve halkı doğru yola yönelten ashabına salat olsun Dünya, ibret sahiplerinin nazarında hayır ve geçit köprüsüdür Yaratıklar için sürekli hayat ve sevinç imkansızdır Ne mutlu o başlangıç ve sonu düşünen kimseye ki, ahiret yolcuğuna devir için sevap edine Sürüp giden sadaka ise, ne güzel sevaptır Sadır ola bu yüce emir, bütün ülkelerde sürekli geçerli olsun
Ulu, adaletli, bilgin sultan ve yiğit, yüce hakan, milletlerin yönetimini elinde tutan, arap ve acem sultanlarının sultanı, gazi ve mücahitlerin efendisi, kafir ve müşrikleri kahreden, krallar sultanı ve denizler hakanı, ihsan ve kudret sahibi Allah’ın desteklediği “ Sultan Ebül-Fetih Beyazıt bin Mehmet Han” Allah onun saltanatını gece ve gündüzler birbirini izledikçe sürdürsün Kıyamet gününde sevaba ermek, üzerinden geçenlere ibret olmak, umum tarafından faydalanılmak amacıyla sürekli bir hayır olan bu değerli köprünün sağlam olarak yapılmasını emreyledi Bu hayırlı eserin tesisi, 889 senesinin Şaban ayında başlandı ve 894 senesinde tamam oldu “ denilmektedir
Maraz Hatça Çeşmesi
Yeniyol Mahallesi, Eskisaray 3 Çıkmaz Sokakta bulunan oluk kısmı blok taşa oyulmuştur Üst kısmındaki kaş kemerin üst kısmında 1342 tarihli bir kitabe yer almaktadır
Baltacı Mehmet Paşa Çeşmesi
Osmancık’ta bulunan çeşme, Baltacı Mehmet Paşa’nın birinci sadrazamlığı sırasında 1705 yılında yaptırdığı dört çeşmeden biri ve ayakta olanıdır Batıya bakan ön yüzünde beyaz mermerden, üç sütun üzerine 18 mısralık bir kitabesi vardır
GEZİ YERLERİ
Çorum bölgesi, tarihi ve kültürel varlıkları yanında ; halkın gezebileceği ve piknik yapabileceği bir çok tabiat güzelliklerine de sahiptir
Çatak Tabiat Parkı
İl merkezine 22 km uzaklıkta, en rahat gidilip gelinebilen bu mesire yeri, günübirlik piknik yapmaya uygun olarak düzenlenmiştir Orman alanı ağırlıklı olarak karaçam ağaçları ile kaplıdır
Kargı ( Eğinönü ) Yaylası
Kargı ilçesinin kuzeyindeki yüksek dağlık bölgede yer almaktadır Çorum’a 140 km, Kargı’ya 26 Km uzaklıktadır Kargı Yaylası bölgede birbirine bağlantılı şekilde bulunan ; Aksu, Karandu, Göl, Örencik, Karaboya ve Gökçedoğan yaylaları ile bir grup oluşturmaktadır Bu yaylalarda, yöresel yayla mimarisine uygun yayla evleri geleneği halen devam etmekte olup Aksu ve Gökçedoğan göletleri bulunmaktadır
Abdullah Yaylası
Kargı ilçesinde, İlin en yüksek noktası olan Kös Dağı (2 050m) üzerinde yer almaktadır Çorum’a uzaklığı 114 km’ dir İstanbul-Osmancık-Samsun karayoluna 12 km mesafededir 1 450 m rakıma sahiptir Bozulmamış doğası, sarıçam, karaçam ve diğer kendine özgü bitki örtüsü ile gezmek, kamp kurmak ve piknik yapmak için uygun yaylalardandır Yaylada 22 yataklı konaklama ünitesi ve lokanta bulunmaktadır
Bayat Kunduzlu ve Kuşçaçimeni Yaylaları
Çorum İli Bayat İlçesi sınırları içerisinde , ilçenin kuzeyindeki dağlık Karatepe mevkiinde yer almaktadır İl Merkezine 100 km İlçe Merkezine 25 km uzaklıktadır Yaklaşık 1800 metre rakımlıdır Yöre halkı yayla geleneğini bu yaylalarda sürdürmektedir Zengin bitki örtüsü ile kaplı olan yaylalarda sarıçam, karaçam ve köknar ormanları dikkati çekmektedir Bol su kaynakları ve bozulmamış tabiat yapısı ile yayla turizmine elverişli alanların başında gelir
Karaca Yaylası
Osmancık ilçesine bağlı Başpınar beldesinde bulunmaktadır Çorum-Osmancık yoluna 20 km , Çorum’a 50 km mesafededir Bölgeye İstanbul-Samsun Karayolu ve Ankara-Çorum-Osmancık Karayolundan ulaşmak mümkündür
Sıklık Mesire Yeri
Çorum- Samsun karayolu üzerinde , günübirlik gidilen İl merkezine yakın bir mesire yeridir
Bahabey Çamlığı
Çorum Devlet Hastanesi bitişiğinde bulunmaktadır Halkın piknik yapma amacıyla gittiği yerlerdendir
İncesu Kanyonu
Ortaköy İlçesi İncesu Köyündedir Tek giriş ve çıkışı bulunan İncesu Kanyonu, 12,5 km uzunluğundadır Genişliği 40-60 m arasında değişmektedir Kanyonun her iki yamacı sarp kayalık olup, yer yer ormanlık alanlara rastlamak mümkündür Kanyon, mevsimine göre rafting ve trekking sporları için uygun özellikler taşımaktadır
KONAKLAMA YERLERİ
Üç yıldızlı oteller;
Çorum’ da Anitta Otel - 0-364-213 85 16 / 17-18-19
Büyük Otel - 0-364-224 69 92
Dalgıçlar Otel - 0-364-223 09 09
Sungurlu’ da Mavi Ocak Motel-Restorant - 0-364-313 00 33
İki yıldızlı oteller;
Çorum’ da Kolağası Otel - 0-364-213 54 51
Otel Pithana - 0-364-213 19 71
Sarıgül Oteli - 0-364-224 21 25
Boğazkale’ de Aşıkoğlu Oteli - 0-364 452 20 04
LOKANTALAR
Turizm İşletme Belgeli; merkezde Katipler Konağı, Büyük Vadi Dinlenme Tesisleri ve Sungurlu’da Baktat Dinlenme Tesisleri restoran olarak hizmet vermektedir Ayrıca Antep Sofrası, Ada Lokantası, Özbeyler İskender, Hacıbey Lokantası, Oltu Çağ Kebapçısı, Konak ZD, Hancılar Et Lokantası, Güleryüz Restoran, Hasan Zahir Et Lokantası ve Ata Restoran hizmet vermektedir
|