![]() |
Hayrı Ve Şerrin Allahtan Geldiğini Bilmek.. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Hayrı Ve Şerrin Allahtan Geldiğini Bilmek..Hayrı ve Şerrin Allahtan geldiğini bilmek ![]() ![]() Ünlü alman filozofu Kant, "imana yer bulmak için, aklı aradan çıkarmak zorunda kaldım" derken, umulur ki, soyut ile somut dengelerdeki başkalaşım nedeniyle bu kelimeler ağzından dökülmüştür ![]() Gerçekte, aklı başında, uygun, tutarlı; şuurlu bir yaşam biçimi içinde olmak; hırs, kin, nefret gibi duyguları kontrol altına alabilmek, asgari düzeyde inanç için gereken şartlar arasında sayılmaktadır ![]() ![]() ![]() Bir bakıma Kant’ın anlatmak istedigi gibi "imana ulaşmayan aklı" aradan çıkartmak ve tazelemek gereğine işaret etmiştir ![]() Aslında Kur'an' a göre iman ile akıl, aynı varlığın gerçekte tek ve bölünmez bir realiteye bakış aşamalarındaki değişik adlandır ![]() Şöyle ki, ilim kesret boyutunda bir beşer adı altında zuhura çıktıgında "akıl" adını alır ![]() ![]() Mutlak varlığın ilmi, perdeli olarak zahir olduğunda almış olduğu isim olan "akıl"ın; üst boyutlarda yerini alabilmesi için aracı katına yani, imana ihtiyaç vardır ![]() ![]() Hiç şüphe yoktur ki, Kur’an’ın birbirinden değerli ayetlerinin herbiri, Allah'a iman etmeyi direkt, dolaylı veya uyarı mahiyetinde bildirirken, aklı kullanmayı, düşünmeyi, muhakeme ve tefekkür gücünü çalıştırmayı öngörüyor ve ilk âyet ile tüm insanlığı içine alabilecek şekilde hitap ederek orijinal bir kavramla bizlere yönleniyor: İkra Oku! Okumanın dayanmak istediği hedefe ulaşmak da, işte belirtilen iman sırrı ile mümkündür ![]() Yani, varlık ve oluşların hikmetini bilmek, Mutlak Yaratıcı ile aradaki perdeyi kaldırabilmek, bu sırrın şartlan arasinda bulunuyor ![]() Ayını zamanda, edinilen bilgilerle Kur'ansal kavram ve düşüncenin günümüze yansıyan oluşlarının mutlaka birliktelik taşıması gerekiyor ![]() Bu perspektiften bakıldığında, varlık aleminde her hareketin belli prensipler neticesinde ortaya çıktığı saptanacaktır ![]() iman, bilinmeyene hitap ederken, basireti örtüp köreltmek anlamına gelmez ![]() ![]() "Bu dünyada a'mâ olan, ahiret hayatında da a'mâdır ![]() ![]() ![]() Şurası kesin ki, iman rast gele bir anlayışın ifades’i değil, ilmin ve bir değerlendirmenin göstergesidir ![]() ![]() ![]() "İşte bu imanın en güzel şekli, kendisidir!” demektedir ![]() İnançta oluşabilen tereddüt, bir anlamda nedencilik, sorgulama, yapıcı bir ortam içinde geliştiginde faydalı; tabu haline dönüştüğünde ise, zanna tabi ve zararlı olur ![]() "Zannın Hak adına hiçbir degeri yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() İnsan, nefsine şu soruyu sormalıdır: "Ben Allah'a inanç sahibi bir insan olarak, hayrı terkibiyetime uygun bir şekilde, memnuniyetle birinci sırada kabul ederken, şer denilen oluşları da aynı hassasiyetle kabul edebilir miyim?" Kesin olan şu ki, kişi artı beş ile eksi beşi nötr hale getirmedikçe bu şıkkın geçerliligini sağlayamaz ve hakiki mânâda iman sahibi olamaz ![]() Hz ![]() "Allah yolunda Uhud Dağı kadar altın harcamış olsan, başına gelebilecek olanların senden şaşmayacağına, gelmeyecek olanların da asla isabet etmeyeceğine inanmadıkça Allah'a iman etmiş olamazsın" Tasavvufun yakine, ikana ve mutlak şuura giden yol adını verdiği iman anlayışı, mistisizm yönünde yaşayan insanda temel yapı taşını teşkil etmiyorsa, üzerinde kurulacak binanın herhangi bir depremde yerle bir olacağından kuşkunuz olmasın ![]() Bu nedenlerle, imanda akıl ve denge fonksiyonları çok iyi değerlendirilmelidir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|