08-06-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Kaç Adet Nikah Çeşidi Vardır?
Kaç adet nikah çeşidi vardır?
Bunlar İslamdan önce cahilliyet devrinde uygulanan nikah şekilleridir
Nikah-ı Muta:
Belli bir ücret karşılığında, belli bir süre için şahit şart olmaksızın, cinsel yönden yararlanma ifade eden sözlerle yapılan nikâha denir İslâm'dan önce zina ve geçici bir zaman için evlenme yaygın idi İlk müslümanları tedricen bu adetten uzaklaştırmak ve evlenme imkânı kavuşuncaya kadar kolaylık sağlamak üzere Hz Peygamber (s a v) mut'a nikâhına izin vermiş, sonra yasaklamıştır Bu izin ve yasaklamanın ardından Mekke'nin fethi yılında tamamen men edildiği anlaşılmaktadır Sahabenin cumhuru ve mezhep imamları son yasaklamanın müebbet olduğu görüşündedir İbn-i Abbas bunun, domuz eti gibi zarurete bağlı olduğunu ifade etmiş; kötüye kullanıldığını anlayınca bu fetvasından rucu ettiği de nakledilmiştir Buna göre islâmî evlilik bir kaç günlüğüne gönül eğlendirmek ve tatmin olmak için değil, bir yastıkta kocamak, çoluk-çocuk sahibi olmak, Allâh'a kulluk yolunda yardımlaşmak niyetiyle yapılır (Haramlar ve Helâller, s 94 )
Nikah-ı Makt :
Dul kalan kadın kocasının mirasına dahil olurdu Başka karısından çocukları varsa en büyük oğul babasının karısına başkasından daha çok hak sahibiydi Eğer üvey annesi ile evlenmek istiyorsa onun üzerine bir elbise atar ve onu sahiplenirdi, bu genel bir uygulama şeklini almıştı
Nikah-ı Şığar :
Takas evlenmesi demektir İki kişi aynı miktar mehirle, kızlarını birbirine evlenmek üzere vermeyi taahüt ederler Kadına verilmesi gereken mehirden baba ve kocalar faydalanmış olur Burada nikâh akdi geçerli fakat şart geçersizdir ve mehir zikredilmediğinden mehr-i misil gerekir Şigar evliliği Ahmed b Hanbel, İmam Mâlik ve İmam Şafiî'ye göre fâsiddir (Kâsânî, Bedâyîus-Sanayi, Kahire 1327-28/1910, II, 282-283; Molla Hüsrev, Dürerü'l-Hukkâm Şerhu Gureril-Ahkâm, İstanbul 1979, I, 342)
Nikah-ı İstibda :
Kendi soyundan daha asil ve daha zeki bir çocuk sahibi olmak isteyen adam, karısını meziyetleriyle tanınmış bir erkeğe gönderir Kadın gebe kaldıktan sonra evine döner Koca gebelik kesin belli oluncaya kadar karısına yanaşmaz Doğan çocuk kocadan olmuş sayılır ve onun mirasçısı olurdu
Grup Evlenmesi :
Sayıları onu geçmeyen bir grup erkek, aynı kadınla cinsel ilişkide bulunurdu Kadın, gebe kalır çocuk doğurursa, doğumdan bir müddet sonra bu erkeklerin hepsini davet eder ve onlara şöyle derdi: Benimle olan ilişkinizden doğan şeyi biliyorsunuz bir çocuk sahibi oldum Erkeklerden birine hitap ederek: “Ey Ebucehil, çocuğuna istediğin adı koy” derdi Bu andan itibaren o kimse çocuğun babası olur ve babalığı red edemezdi
Serbest Birleşme :
Bazı kadınlar bütün erkekleri kabul ederler ve kapılarına bayrak asarlardı Bir çocuk doğurunca bütün müşterilerini toplar ve “kaif” denilen bir kimse çocuğun babasının kim olduğunu tayin ederdi Artık o kimse çocuğun babası olurdu
Nikah-ı Bedel :
İki erkeğin karılarını muayyen bir müddet için değiştirmeleridir
Nikah-ı Hıdn :
Erkek muayyen bir bedel karşılığında bir kaç gün birlikte yaşamak için kadınla anlaşırdı Bu bir nevi metres hayatı şeklinde olan bir birleşmeydi
Deneme Evlenmesi :
Kadının muayyen bir dostu varsa ve bundan bir çocuk doğurmuşsa, beyanı üzerine kadın o kimseye nikahlanırdı Bu bir çeşit deneme evlenmesiydi
Muvakkat nikâh:
Şahitler huzurunda belli bir süre için evlilik ifade eden sözlerle yapılan nikâha denir Bu nikâh muvakkatlık sebebiyle geçersizdir (Krş Binaye, 4/101 Şafiîlere göre de muvakkat nikâh geçersizdir
alıntıdır
|
|
|