Prof. Dr. Sinsi
|
Bir İşte Müslüman Olanı Kayırmak Caiz Midir?
Bir işte Müslüman olanı kayırmak caiz midir?
Yüce , varlığı en güzel şekilde yaratmış ve
“ …Yaptığınız işi güzel yapın; işini güzel yapanları sever ”1
ayetiyle, insana işini en iyi bir şekilde yapmasını emretmiştir Her alanda işini en güzel bir şekilde yapmak, dinimizde “İhsân” kelimesiyle ifâde edilmektedir Nitekim sevgili Peygamberimiz (asm), “İhsan nedir Ey ’ın Rasulü?” sorusuna
“   ’ı görüyormuş gibi kulluk etmendir Her ne kadar sen O’nu görmesen de O, seni görüyor  ”2
şeklinde cevap vererek, yapmakta olduğumuz her işi Yüce ’ın görüp gözettiği ve amellerimizin O’na arz edileceği bilinciyle yapmamız gerektiğini haber vermiştir
Dinimiz, tüm yararlı işleri ’a kulluk kapsamında bir ibadet olarak nitelendirmekte, yapılan işi önemseyip güzel ve sağlam yapmayı emretmektedir Sevgili Peygamberimiz (asm)
“ her şeyde ihsânı farz kılmıştır  ”3
buyurarak, insanın yaptığı her işi ve görevi kurallarına ve tekniğine uygun olarak, sağlam, güzel, kaliteli, en iyi ve en mükemmel bir şekilde yapmasını istemektedir Sevgili Peygamberimiz (asm) diğer bir hadis-i şeriflerinde de
“Yüce , yaptığınız işi sağlam ve iyi yapmanızdan hoşnut olur ”4
buyurmaktadır
İş yapmak, bir eser ortaya çıkarmak insana özgü bir yetenektir İşi güzel ve sağlam yapmak ise işini benimsemiş sorumluluk sahibi kişilerin bir özelliğidir Mensubu olduğumuz yüce dinimiz bizlere, her alanda daha iyiyi ve güzeli ortaya koymayı öğütlemektedir Dinimiz, baştan savma hiçbir tutum ve davranışı, gayesiz bir hareketi, rast gele yapılan bir işi makbul görmemiştir İnançta sağlamlık, davranışlarda samimiyet, alışverişlerde doğruluk, sanatta incelik, yapılan her türlü işte kalite ve dürüstlük dinimizin emrettiği güzelliklerdendir
Dinimizce, yapılan işin güzel olabilmesi için öncelikle niyetin düzgün olması ve kişinin; “işini güzel yapma” arzu ve gayreti önemli görülmüştür Bu arzu ve gayret insanı, işlerinde başarılı, kendini yenileyen, yapıcı bir niteliğe sahip kılar Vicdanı temiz bir mü’min, hangi işte çalışırsa çalışsın “saatini doldurma” ve “baştan savma” şeklinde bir anlayışa sahip olamaz Böyle bir anlayışla yapılan işten elde edilen kazancın helal olmayacağı da asla unutulmamalıdır
Müslüman’ın iş hayatındaki en belirgin özelliği, işini düzenli ve en güzel biçimde yapmasıdır Mü’min, fert, aile ve toplum olarak, hayatı anlamlı kılacak ve huzur ortamı oluşturacak güzel bir çalışma sergilemelidir İlim adamı ilmî çalışmasında, tüccar ticaretinde, işçi iş yerinde, kamu görevlisi görev yerinde, kısacası herkes kendi işinde, dinimizin “işi güzel ve sağlam yapmak” olarak telakki ettiği ve öğütlediği “İHSAN”ı hedeflemelidir
İş hayatında bu güzel prensibi getiren dinimiz, başkalarına yaptırılacak işin de en güzel şekilde yaptırılmasını ve her işin ehline verilmesini emretmiştir Sevgili Peygamberimiz (asm),
“İş, ehil olmayana verildiği zaman kıyameti bekleyiniz ”5
buyurarak, işlerin verimli ve sağlam yapılmasının, onun ehline verilmesiyle ancak mümkün olacağını, aksi takdirde bozulmanın ortaya çıkacağını ifade etmiştir
İşini sağlam ve güzel yapmak, her şeyden önce fedakârlığı, ciddiyeti ve özveriyi gerektirir En güzeli ortaya koyma idealini getirmiş olan yüce dinimizin çalışma hayatıyla ilgili ölçülerini bilerek dengeli bir şekilde bunları her işimizde tatbik etmek hedefimiz olmalıdır Unutmayalım ki bir kimsenin işini güzel yapması hayatı da güzel yaşamasıdır
“Gerçek şu ki iman edip iyi işler yapanlara gelince, elbette biz işi iyi yapanların ecrini zayi etmeyiz ”6
İş yaptırırken kişinin hem uzman hem de dindar olması tercih edilmelidir Bununla beraber işi yaptırırken uzman olması ön plandadır İş konusunda uzmanlığı aynı olan iki kişiden dindar olanı tercih edilebilir Çünkü korkusu işi daha sağlam yapmasına vesile olur Başkasının hak ettiği işi Müslüman olduğu için hak etmeyene vermek ise caiz değildir
Dipnotlar:
1 Bakara, 2/195
2 Buhârî, İmân, 37 I, 18
3 Müslim, Sayd, 57
4 Beyhaki, Şu’abu’l-İman, 4/334
5 Buhari, İlim, 2
6 Kehf,18/30
|