![]() |
Maliki Mezhebini Taklidin Lüzumu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Maliki Mezhebini Taklidin LüzumuNamaz kılanlar için özürlü olunca Maliki mezhebini taklit etmeleri büyük kolaylıktır ![]() ![]() İbni Âbidin hazretleri, (Hanefi mezhebinde olanın, Maliki mezhebini taklit etmesi evladır ![]() ![]() ![]() Yine İbni Âbidin hazretleri, (Âlimlerimiz, zaruret olunca, Maliki’ye göre fetva verdi ![]() ![]() ![]() Abdesti sık bozulan hastalar ve ihtiyarlar için ve necasetten taharet için çok kolaylık gösterdiğinden, diğer üç mezhepte olan Müslümanlar, Maliki’yi taklit ederek, ibadetlerini rahatlıkla yapar ![]() ![]() Namaz kılarken abdesti bozulan Hanefi, hemen selam verip, namazdan çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Hastalık veya ihtiyarlık sebebi ile, yani, zaruret ile idrar kaçıran Hanefi’nin, tekrar abdest alması, harac, zahmet olacağı için, bu kimse, Maliki’yi taklit ederek, hemen özür sahibi olur, abdesti bozulmaz ![]() ![]() Bir kimsenin namazda abdesti bozulursa veya abdest almak güç olursa, namaza dururken Maliki mezhebini taklit eder ![]() ![]() ![]() Kan veya idrar kaçıranlar, necaset temizlemekte zahmet çekenler Maliki mezhebini taklit ederler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maliki’nin ikinci kavline göre, özür sahibi olmak için, hastalık sebebi ile çıkan, abdesti bozan bir şeyin bir kere çıkması kâfidir ![]() ![]() ![]() ![]() Dikkat edilirse, Maliki’de, Hanefi’de olduğu gibi özürlü olmak için her namaz vaktinde bir kere akması lazım değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Maliki mezhebini taklit ederken Yukarıda, Maliki’yi taklidin lüzumunu bildirdik ![]() Sual: Sık sık ağız dolusu kusan kimse, Maliki'yi taklit ederse, abdesti bozulur mu? CEVAP Bozulmaz ![]() Sual: Hemoroid sebebiyle Maliki'yi taklit eden, kan akarken ve elbisesinde fazla kan bulaşmış iken namaz kılsa, caiz olur mu? CEVAP Evet ![]() ![]() Sual: Ameliyatla, karnımdan delik açılarak torba bağladılar ![]() ![]() CEVAP Evet ![]() Sual: Gaz sıkıştırmasından rahatsızım ![]() ![]() CEVAP Abdest bozulmuş olmaz ![]() Sual: Eli kanayan, Maliki'yi taklit edip namaz kılabilir mi? CEVAP Namazı kaçırmamak için taklit eder ![]() Sual: Şuurlu hastaya, idrar için, sonda takıldı ![]() ![]() ![]() CEVAP Maliki’yi taklit ederek namazlarını kılar ![]() Sual: Maliki’yi taklide niyeti unutup namaz kılan, daha sonra hatırlayıp niyet etse namazı sahih olur mu? CEVAP Evet ![]() Sual: Vakit çıkmak üzere iken, hazırda temiz elbise de yoksa, Maliki’yi taklit edilip necasetli elbise ile namaz kılmak caiz mi? CEVAP Evet ![]() Sual: Ağzında diş dolgusu olup Maliki’yi taklit eden, ihtiyaç olunca, mukimken iki namazı cem için, Hanbeli’'yi de taklit edebilir mi? CEVAP Evet ![]() Sual: Necasetli su arıtmada çalışıyorum ![]() CEVAP Temiz elbise bulunmazsa, Maliki taklit edilir ![]() Sual: El kanamasından dolayı, Maliki'yi taklit edenin, ayağı kanasa, abdesti bozulur mu? CEVAP Evet ![]() Sual: Maliki’yi taklit eden, abdest alıp namaz kıldıktan bir ay sonra, elinde yağlı boya görse, boyayı kazıyıp yıkasa, kıldığı namaz ve abdesti sahih olur mu? CEVAP Evet ![]() Sual: Diş dolgusu, idrar tutamaması ve basurdan gelen kan sebebiyle Maliki'yi taklit edenin eli kanasa, abdesti bozulur mu? CEVAP Evet bozulur ![]() Sual: Maliki'yi taklit eden, abdest aldıktan sonra, Maliki'ye göre niyet etmediğini hatırlasa, o anda niyet etse, sahih olur mu? CEVAP Evet sahih olur ![]() Sual: Şafii mezhebini taklit ederken beş sene önce haccetmiştim ![]() ![]() CEVAP O haccımı ve namazlarımı Maliki’yi taklit ederek kıldım denirse sahih olur ![]() Sual: Dolgu sebebiyle Şafii’yi taklit ediyorum ![]() CEVAP Evet uygundur ![]() Sual: Unutup necasetli elbise ile namaz kılan, namazdan sonra hatırlasa, (Bu namazı Maliki’ye göre kıldım) dese, sahih olur mu? CEVAP Evet ![]() Sual: Unutarak mukimken mestlere 24 saatten fazla mesh ettim ![]() CEVAP Evet, unutmak ile caizdir ![]() İyi anlaşılamayan sualler Aşağıdaki sual ve cevaplar, bazı okuyucularımız tarafından iyi anlaşılmamıştır ![]() Sual: Maliki’yi taklit eden, öğleyi asrı evvele kadar kılamazsa, tekrar Hanefi’yi taklit edip öğleyi asr-ı evvelde kılsa caiz olur mu? CEVAP Caiz olur ![]() Açıklaması şöyledir: Öğle namazı, ikindi ezanı okununcaya kadar kılınamazsa kazaya kalır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek ki, trafik sıkışıklığında kalmak, imtihanda olmak, namaz kılacak yer veya abdest alacak su bulamamak, unutmak gibi herhangi bir mazeretle öğleyi vaktinde kılamayan, asr-ı evvelde kılarsa, imam-ı a’zam hazretlerine göre vaktinde kılmış olur ![]() Maliki, Hanefi veya Şafii olan kimse, bu kavle uyarak, öğleyi birinci ikindide (Asr-ı evvelde) kılarsa, öğleyi kazaya bırakmamış, vaktinde kılmış olur ![]() İyi anlaşılamayan sual-cevaplardan biri de şudur: Sual: Eldeki kanamadan dolayı, Maliki’yi taklit edenin, ayağı kanasa, abdesti bozulur mu? CEVAP Evet ![]() Kitaplarda diyor ki: Namaz kılarken semavi [gayr-i ihtiyari yani elinde olmayan] bir özürle abdesti bozulan Hanefi, hemen namazdan çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() Semavi özürler, Maliki’yi taklit edenin de abdestini bozmuyor ![]() ![]() ![]() Böyle özürleri olan kimsenin ayağını veya öteki elini bıçak kesip kan çıksa, abdesti bozuluyor, çünkü bu semavi özür olmuyor ![]() ![]() Bu özürler abdesti bozmuyor ama, çamaşırımıza kan, irin, idrar ve ishal bulaşıyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Âlimlerimizin bildirdiğine göre, unutup necasetli elbise ile namaz kılan, namazdan sonra, necasetli elbise ile namaz kılmış olduğunu görse, o namazı iade etmeyip, (Bu namazı Maliki’ye göre kıldım) demekle namazı sahih olur ![]() Bu ruhsatlardan faydalanmamak takva ve azimet olmaz ![]() ![]() (Seferde [sıkıntı içinde] oruç tutmak takvadan sayılmaz ![]() (Seferi iken [sıkıntı içinde] Ramazan orucunu tutan, mukimken oruç yiyen gibidir ![]() Bir âyet meali: ( size kolaylık ister, zorluk istemez ![]() Maliki’yi taklit daha kolaydır Sual: Diş dolgusu olanın Şafii’yi mi, yoksa, Maliki’yi mi taklit etmesi daha uygun olur? CEVAP Maliki mezhebini taklit etmesi daha uygun olur; çünkü daha kolaydır ![]() ![]() ![]() ![]() İbni Âbidin hazretleri buyuruyor ki: Hanefi mezhebinde olanın, Maliki mezhebini taklit etmesi evladır; çünkü, İmam-ı Malik, İmam-ı a’zamın talebesi gibidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|