Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
anne, murzî, murziasüt

Murzî (Murzia-Süt Anne)

Eski 08-05-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Murzî (Murzia-Süt Anne)



Çocuğunu emziren kadın, süt anne; ikibuçuk yaşını doldurmamış çocuğa bir defa da olsa sütünü emziren kadın anlamında bir İslâm hukuku terimi Süt emene "razî" ve "razîa", süt emme sebebi ile meydana gelen süt kardeşliğine de "razâ" denir
Murzî'nin hukukî hükmü Kur'ân-ı Kerim'in en-Nisa sûresinin 4/123 ayetinde beyan edilmiştir Bu ayette evlenilmesi haram olan kadınları sayan Teâlâ şöyle buyurur: " Sizi emziren süt analarınız, süt hemşireleriniz (ile evlenmeniz) size haram kılınmıştır " Bu ayetten çıkarılan hüküm, (saç, kollar vs gibi başkalarının başkasının haram olduğu yerlerine) bakmanın helal, nikâhsız haram olmasıdır Rızâ, sebebiyle mirasçı olunamaz
Bir kadının murzi olabilmesi için zat-ı leben yani süt sahibi olması gerekir Zat-ı leben olmayan bir kadının memesi çocuğun ağzına girmekle murzi' olmaz Murzî sayılacak bir kadın dokuz yaşından daha küçük olamaz Fakat bu kadının bakire olması, sinn-i iyas (hayzdan kesilme yaşı) haline ulaşıp ulaşmaması, ölü veya sağ olması değişmez Süt de çocuğun midesine ağızdan veya burundan gitsin, memeyle veya emzikle verilsin, az veya çok olsun değişmez, süt emme hükmü ve murzîlik sabit olur Suya, ilaca veya hayvan sütüne katılan kadın sütünde hüküm, çok olana göredir Kadının sütü, katıldığı şeyden çoksa kadın murzî olur (Ö Nasuhî Bilmen, Islılahat-ı Fıkhiyye Kamusu, II, 78) Yemek yapılan, yemeğe katılan, pişirilen, peynir, yoğurt veya ayran halinde çocuğa verilen sütle kadın murzî olmaz (el-Mavsılî, Abdullah b Mahmud, el-İhtiyar III, 119)
Bir kadının murzî olabilmesi için emzirdiği çocuğun, İmam Ebu Yusuf (ö 182) ve İmam Muhammed (ö 189)'e göre iki, İmam-ı Azam Ebu Hanife (ö150)'ye göre iki buçuk yaşından büyük olmamalıdır İkibuçuk yaşından büyük bir çocuğu emzirmekle murzî olunmaz
Murzî, razî nin süt annesi; kocası, süt babası; çocukları süt kardeşleri olup nikâhları haram olur Yani, süt emen erkek ise; emziren kadın anası, ninesi, kızları, torunları vs ile; eğer kız ise, kadının kocası, oğulları, torunları, babası, dedesi vs ile nikâhlanması haram olur Hadis-i şerifte: "Raza yönünden haramlık nesep yönünden haramlık gibidir" (el-Emir Muhammed b İsmail es-San'anî, Subulu's-Selam, Kahire 1960, III, 213) buyurulmuşsa da nesep yönünden haramlık daha umumîdir
İslâm'da çocuk babaya ait sayıldığı için, eşler arasında meydana gelebilecek boşanma hallerinde, kadın çocuğu emzirmekle mükellef tutulamaz Koca, çocuğu emzirecek bir murzî bulmak mecburiyetindedir Eğer annesi çocuğunu emzirmek isterse öncelik hakkı ona aittir Bu takdirde ayrıldığı eşinden emzirme parası alabilir Ama çocuk başka murzilerin memesini almazsa, babanın veya çocuğun başka murzi tutacak varlığı yoksa, yahut da başka murzî bulamazlarsa bu takdirde ana, çocuğunu, emzirmeye diyaneten ve kazaen mecburdur (H Karaman, Mukayeseli İslâm Hukuku, İstanbul 1982 II, 344-345)
Murzîin çocuğu ne kadar süreyle emzireceği Bakara sûresi 2/233 ayette tafsilatıyla anlatılmıştır: "Emzirmeyi tamam yaptırmak isteyenler için anneler çocuklarını tam iki sene emzirirler Bu annelerin nafakaları ve elbiseleri örfe göre babaya aittir Hiç bir kimse gücünün üzerinde bir şeyle mükellef tutulamaz Siz evladınızı başkasına emzirtmek isterseniz, vereceğiniz emzirme ücretini güzellikle teslim ettiğinizde size bir günah yoktur 'tan korkunuz ve biliniz ki yaptığınız her şeyi hakkıyla görendir"
Bu ayetten, süt emzirme müddetinin en fazla iki yıl olduğunu ve bu sürede çocuğun asıl anası olan murzî'in yiyecek ve giyecek giderlerinin normal ölçülerde olmak kaydıyla babaya ait bulunduğunu anlıyoruz Baba bu giderleri gücü ölçüsünde yerine getirmekle yükümlüdür
Boşanma hallerinde baba, çocuğunu annesi dışında bir başka murzî tutup emzirtebilir Bu takdirde murzi'e anlaştıkları, emzirme ücretini vermelidir Gerçi çocuğun annesinin şefkati herkesten fazla olduğundan emzirmeye daha çok hak sahibi olan validesi ise de, valide boşanıp başka kocaya varmış yahut çocuğun babasına eziyet için emzirmemek veya sütü kesilmek, hastalanmak, vs gibi durumlardan başka murzî'e ihtiyaç duyulursa, başka kadınlarla pazarlık edip emzirtmekte sakınca yoktur Şu kadar ki emzirmek üzere seçilecek kadının müslüman, namuslu, temiz ve hastalıksız olması lazımdır Çünkü sütün çocuğun tabiatında bir etki bırakacağı tabii olduğundan babanın dikkât etmesi gerekir Zaruret hallerinde bu özellikler aranmaz Çünkü çocuğun hayatı her şeyden önemlidir (Mehmet Vehbi, Alıkam-ı Kuraniyye, İstanbul 1971 s 168)
Yüce 'ın emir ve yasaklarının tamamının birer hikmeti vardır Bu emir ve yasaklar kulların maslahatı için konulmuştur Ama bazan bunlardaki hikmet ve maslahatlar kavranamaz İçkinin haramlığı gibi bazı şeylerdeki hikmet gayet açık olmasına ve anlaşılmasına rağmen, süt emmenin bazı kimselerle evlenmeyi haram kılması gibi şeylerin hikmeti henüz anlaşılabilmiş değildir Bu günün tıbbî imkanlarıyla anlayamadığımız bu hikmetleri belki de ilerde anlayabileceğiz
Süt emmenin bazı evlenmeleri haramı kılmasının tehlikeli neticelerinden emin olmak için, zaruret almadıkça murzî'nin başka çocukları emzirmekten sakınması gerektiğini fakihlerimiz ifade etmektedirler (Ö Nasuhî Bilmen, age, II, 78-92)

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.