Prof. Dr. Sinsi
|
Yüzük Takmak
Islâm'a göre; erkekler de kadınlar da yüzük takabılirler Ancak, yüzüğün takılış maksadı ve yapıldığı madde ile ilgili bazı şartların gözetilmesi gerekir
Hanefî mezhebine göre, maddesi ne olursa olsun ihtiyaç duyulmaması halinde yüzük takılmaması daha iyidir
Altından yapılan yüzükleri erkekler takamazlar Takarlarsa haram işlemiş olurlar Kadınlar ise takabılirler (el-Mevsılî, el-Ihtiyar fi Ta'lili'l-Muhtar, Mısır IV, 224: Merginânî, el-Hidaye, IV, 82; Ibn Abidîn, Reddü'lMuhtar, Ist 1233, V, 216) Hz Peygamber bir hadisinde; Ipek ve altın ümmetimin erkeklerine haram, kadınlarına helal edilmiştir" buyurmuştur (Tirmizî, Libas, 1)
Gümüşten yapılan yüzüğü hem erkekler hem de kadınlar takabılirler Ancak, erkeklerin takacakları yüzüğün, kadınların taktıklarına benzememesi ve ağırlığının üç gramdan daha az olması gerekir (el-Cezîrî, Kitabü'l-Fıkh ale'l-Mezahilai'l-Erbaa, II, 16; Alâuddin Abidin, El-Hediyyetü'l-Alâiyye, 1978, 318)
Demir, bakır, kurşun ve tunç gibi madenlerden yapılan yüzükler hem erkeklere hem de kadınlara mekruhtur (el-Mevsılî, a g e , IV, 224) Akîk ve yeşim gibi kıymetli taşlardan yapılanlar ise kadın erkek herkes için caizdir (Ibn Abidin, a g e ; V, 315)
Yüzüğün kaşına 'ın, Peygamberin ya da kişinin kendi adını işletilmesi de mahzur yoktur Fakat insan ve hayvan gibi bir canlının resminin konulması günahtır Kaşında 'ın ismi veya Peygamber'in adının yazılı olduğu bir yüzükle helâya giren kişi, yüzüğünü gizlemelidir Eğer yüzük sol elinde ise taharetleneceğinde parmağından çıkarmalıdır (Ibn Abidin, a g e , V, 317)
Yüzük, her iki elin her hangi bir parmağına takılabilir Ancak, küçük parmağa takılması sünnettir (Ibn Abidin, a g e , V, 316; Kamil Miras, Tecrid Tercemesi, XII, 108)
YÜZÜK TAKMANIN DİNİMİZDEKİ YERİ VAR MIDIR?
Yüzük takmak hususunda ihtilaf vardır
Hanefi mezhebine göre yüzük gümüş olursa erkek ve kadın için mübahtır Tunç, demir gibi şeylerden olursa erkek için haramdır
Şafi'i mezhebine göre ise gümüş yüzük takmak sünnettir Çünkü Peygamber (sav) gümüş yüzük takardı Enes'den rivayet edilmiştir: Peygamber (sav) Kisra, Kayser ve Necasi'ye birer mektup yazmak istedi Peygamber'e (sav) "Bunlar mühürsüz mektup kabul etmezler” denildi Bunun üzerine Peygamber (sav) gümüş bir yüzük yaptırdı Ve üzerindeki nakış " 'ın Resulü Muhammed” cümlesinden ibaretti
Hulefa-yı Raşidin'in de birer gümüş yüzüğü vardı Hz Ebubekir'in yüzüğündeki nakşı (Ni'mel Kadiru u) Hz Ömer'inki ise(Kefa bil mevti vaizen), Hz Osman'ın ki de "Le ta'tebirunne ev letendemun'ne), Hz Ali'nin ki de (El-Mülkü lillah) idi
|