Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Forum İslam > İslami Genel Konular

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
gazali, hazretleri, imami, musiki

İmam-İ Gazali Hazretleri Ve Musiki

Eski 08-05-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İmam-İ Gazali Hazretleri Ve Musiki



İmam-ı Gazali hazretleri ve musiki

Sual: Bazı kimseler, hiçbir İslam âlimi müziğe cevaz vermedi ama, İmam-ı Gazali hazretlerinin müziğe helal dediğini söyleyerek çalgı dinliyorlar Böyle bir şey var mı?
CEVAP
Hayır, hiçbir İslam âlimi çalgıya, müziğe mubah dememiştir Hepsi de haram demiştir Bazı mütercimler, sima veya sema kelimesini müzik anlamı vererek tercüme ettiklerinden dolayı bu büyük hataya sebep olmuşlardır Dört mezhepte de çalgı haramdır

Aletsiz, çalgısız nağmeli sese sima [teganni] denir Çalgı aleti ile birlikte olan insan sesine gına [müzik] denir Gına haramdır (Dürr-ül mearif)

Çalgı ve kadın sesi, sima değil gınadır, haramdır (Dürr-ül-mearif)

Abdullah-i Dehlevi hazretleri buyurdu ki:
Sima [güzel ses], evliyanın kalbindeki sıkıntıyı rahatlığa çevirir Gafillerin sima dinlemesi, fıska yol açar Hiçbir çalgı caiz değildir (m 85)

İmam-ı Gazali hazretleri buyuruyor ki:

Gıybet, veya devamlı ipek giymek, yahut devamlı çalgı dinlemek gibi günahlara devam etmek kalbin kararmasına yol açar (K Saadet s580)

İçki içmek ve çalgı dinlemek gibi, kul hakkı ile ilgili olmayan günahların hepsine tevbe etmek gerekir (İhya 4/65)

Herkes dünyadaki işine göre haşr olunur İçki içenler, sarhoş olarak, çalgıcı, çalgı çalarak haşr olunur (Dürre-tül Fâhire fî-keşf-i ulûm-il-âhıre – Kıyamet ve Ahiret, s36)

Çalgı dinleyenin veya ipek giyenin şahitliği kabul edilmez (İhya 4/41)

Davet edildiği yerde günah bir şey varsa, mesela duvarda canlı resimleri varsa, yahut çalgı çalınıyorsa, kadın erkek karışık ise böyle bir davete gidilmez (K Saadet s207)

Ud ve saz çalmak haramdır (K Saadet s231)

Çalgı aletlerinin imalinden kaçınmak, zulümden kaçınmak olur (İhya 2/218)

Gizli haram işlenen eve girmek yasaktır Ancak dışarıdan duyulacak şekilde içeride çalgı çalınıyorsa, bunu duyanların içeri girip çalgıları kırması caizdir (İhya 2/802)

Fitne çıkmayacaksa kötü işler yapanlar tehdit edilebilir Mesela, kötü biri, namuslu kadına tecavüze yelteniyorsa veya orada çalgı çalıyorsa, arada ırmak veya duvar gibi bir mani varsa, o kişiye, (Bu işten vazgeç, yoksa seni öldürürüm) diye tehdit edebilir Öldürülmez ama tehdit edilir (İhya 2/815)

Kalbi ü teâlânın yasak ettiği şeylerden birine bağlılığı olanın sima, tegannili sesleridinlemesi, haram olup, onun için öldürücü zehirdir (K Saadet s 321) [Bu sözü delil gösteren cahiller, (Çalgı kötü kimselere haram, bizim gibi kalbi temizlere haram değil) diyorlar Halbuki burada çalgı denmiyor, nağmeli ses deniyor Çalgı herkese haramdır Tasavvuf büyüklerinden Mahmud-i İncirfagnevi hazretleri buyuruyor ki:(Yüksek sesle zikir yapabilmek için, kalbinde yalan ve gıybet bulunmamak, boğazından haram ve şüpheli şey geçmemiş olmak, gönlü riya ve gösterişten temiz olmak lazımdır) İşte, teganni, sima yalnız böyle kimselere faydalı olur Fıkıh âlimleri de, teganninin, böyle olmayanlar için ve çalgının herkes için, haram olduğunu bildirmişlerdir]
İnsana zevk veren ahenkli nağmeler, gönüllerde saklı olan güzellik ve çirkinlikleri açığa çıkarır Her kaptan içindeki sızar, sima eden kişinin içinde ne varsa dışına o sızar Sima kalbe ulaşınca, kalbde galip olan ne ise, onu harekete geçirir (İhya 2/675)

Kalbinde haller hasıl olmayan, hasıl olsa da nefsi şehvetten kesilmemiş tasavvuf yolcularına güzel ses, nağme faydadan çok zarar verir Ali Hallaç; Şeyh Ebu’l Kasım-ı Gürgani’nin müridlerinden idi Sima için izin istedi (Hiç bir şey yeme, sonra lezzetli yemekler yersin O aç halinle simaı yemekten çok istiyorsan, sima yapman caizdir) buyurdu Kalb hallerine kavuşmayan, hak yolu, halleri ile anlayamayan, yahut bazı hallere kavuşup henüz şehvetten kesilmemiş olan müridlere üstadları simaı yasaklamalıdır (K Saadet s325)

Simaı eğlence ve oyun şeklinde âdet etmek haramdır Nitekim bazı küçük günahlar vardır ki, devam edilirse büyük günah olur Bazı şeyler ara sıra ve az olursa mubah olur Çok olunca haram olur (K Saadet s329)

Ses dinlerken, ud, keman, ney, saz, kaval gibi hiç bir çalgı çalmamalıdır Her çalgıyı çalmak ve dinlemek haramdır Hoş olduğu, hoşa gittiği için haram değildir Bir kimse hoşa gitmeyecek şekilde rastgele çalsa da,ustalıkla çalmasa da yine haramdır (K Saadet s326)

Kalbde helal olan şeyin sevgisi [mesela sevgisi] varsa, sima [ilahi, kaside gibi nağmeli sesler] onu artırıyorsa o kimsenin teganni dinlemesi helal olur Kalbinde, dinimizin yasak ettiği bir şey olanın teganni dinlemesi günah olur (K Saadet s322)

Bayramlarda ve arada bir olursa [Hazret-i Âişe validemizin seyrettiği zenci cariyelerinki] oyunlar, teganniler ve bunları seyretmek haram değildir (K Saadet s322) [Cariyelerin saçını başını açmaları günah olmadığı gibi nağmeli sesleri de haram değildir]

Düğünlerde def çalmak ve teganni etmek mubahtır (KSaadet s323)

Teganni, raks, def çalmak, kılıç ve kalkan oyunları ve neşeli günlerde zencilerin oyunlarını seyretmek mubahtır (İhya 2/695)

Bayram günü zenci cariyelerin oyunlarını Resul-i ekrem efendimiz kapı üzerinden Hazret-i Âişe’ye seyrettirmiş ve ikisi beraber bakmışlardır (İhya 2/827)

Kusurları, azapları bildiren [çalgısız] kasideleri, ilahileri dinleyerek üzülmek, ağlamak sevaptır Ancakü teâlânın kaza ve kaderini beğenmeyip, ona üzülüp, üzüntüsünün artması haramdır (K Saadet s324)

Hacca gidenin, Kâbe, hac, Mekke, Medine şiirleri, ilahileri, kasideleri dinlemesi ve bunları güzel sesle okuyup para kazanması helaldir (K Saadet s323-324)

Hacıları uğurlarken Kâbe, zemzem ve diğer mübarek makamları öven ve Arab çölünü anlatan şiirlerde nefesli ve telli çalgılar yoksa, bunların hepsi caizdir (İhya 2/690)

Düşmanlarla savaşmayı ve sevgisi uğruna canını feda etmeyi kuvvetlendiren kahramanlık şarkılarını [mehter marşlarını] dinlemek mubah olur (K Saadet s324)

Düğün, ziyafet ve sefer dönüşü gibi sevinmek gereken yerlerde, bayram günlerinde nağmeli seslerle, teganni ile neşelenmek caizdir (K Saadet s324)

Düğün ve benzeri yerlerde davul, def çalmak haram değildir Hacılar ve askerlerin davul, bando çalması caizdir Ahlakı bozuk gençlerin davul çalması da haramdır (K Saadet s326)

Çalgı âletleri üçe ayrılır:
1- Haram olanlar Tambur, düdük, zurna gibi şarkıcılara eşlik eden aletlerdir
2- Mekruh olanlar Bunlar tek başına çalınmadığı halde şarkıcıyı coşturan kaval gibi aletlerdir
3- Mubah olanlar Bunlar da eğlence aleti değil de boru ve harp davulu gibi haberleşme aletleri ile nikah için çalınan def gibi toplantıya çağırma ve herhangi bir hususu ilan etmek için kullanılan aletlerdir (Mükaşefetü´l Kulub - Kalblerin Keşfi)

Ud, sanc [zil], telli çalgılar, berbed ve benzeri Irak çalgılarının hepsi yasaktır İçki içenlerin âdeti olmayan davul ve benzerleri [düğünlerde] yasak değildir (İhya 2/685)

İçki âlemlerinde kullanılan trampet, nefesli ve telli çalgılar haramdır Bu çalgılar yasak, diğerleri ise mubahtır Mubah olanlar def, davul, şahin, kadib gibileridir (İhya 2/701)
Vezinli güzel ses haram değildir Şayet kötü sözlerden meydana gelmişse, ister nağmeli okunsun, ister nağmesiz okunsun haramdır (İhya 2/686)

Kur'an-ı kerimi teganni ile okumak haramdır (K Saadet s333) [Tecvide uygun olarak teganni edilirse mahzuru olmaz]
Mescitlerde Kur’anı teganni ile okuyanları nehy etmek farzdır (İhya 2/823)

Resulullah efendimiz, Rebi' binti Muavvizin evine geldi Cariyeler def çalıyor, şarkı söylüyorlardı Onu görünce kesip, kasidelerle Resulullahı övmeye başladılar [Buhari’nin rivayet ettiği] (Susun, önceki söylediğinize devam edin) buyurdu Çünkü onu övmek ibadettir Oyun eğlence arasında ibadet olmaz (K Saadet s333)

İmam-ı Gazali hazretlerine ait bu yazıların özeti şudur:

1- İçki içenlerin dinlediği nefesli çalgıları ve bütün telli çalgıları çalmak ve dinlemek haramdır

2- Şarkıcının kazancı haramdır Şahitliği kabul edilmez, hediyesi alınmaz

3- Belli zamanlarda [düğünlerde, bayramlarda] ve belli şartlarla [ibadete karıştırmamak, haram şeyler söylememek şartıyla] def, davul gibi çalgılar çalmak caizdir Bunlara da diğer nefesli ve telli çalgıları karıştırmak caiz değildir

4- Hacca gidecek olanın Kâbe, hac, Mekke, Medine şarkılarını dinlemesi, askerlerin cesaretlerini artırıcı savaş, kahramanlık şarkılarını, [mehter marşlarını] dinlemesi caizdir Bayramlarda, düğünlerde, hac yolunda çalınması mubah olan çalgıları bile, her zaman dinlemeyi ve çalmayı âdet haline getirmek caiz değildir

5- Müslümanların bayramlarda sevinmeleri, sevinçlerini göstermeleri caizdir Bayramlarda def ile söylenen şarkıyı dinlemek ve içinde kılıç-kalkan oyunu gibi oyunları seyretmek mubahtır Bunları âdet haline getirmek, her zaman yapmak caiz değildir

6- Kur’an-ı kerim okumak veya Resulullahı övmek [Mevlid] gibi ibadetlere def dahil hiç bir çalgıyı karıştırmak caiz değildir, yasaktır

7- Tasavvuf ehli zatların sema [ilahi, kaside gibi nağmeli insan sesi ve şiir] dinlemesi caizdir Sema sırasında bunlara çalgı karıştırmak haramdır Sema, henüz kalbi tam temizlenmemiş, kalb hallerine kavuşmamış müritlere yasaktır

Yukarıda; Peygamber efendimizin ve onun vârisleri olan bütün İslam âlimlerinin çalgıya haram dedikleri kesin delillerle ispat edildi Çalgının haram olması konusunda acaba âyet-i kerime yok mu diyenler çıkabilir

Kur’an-ı kerimin birçok yerinde (Resulüme uyun) buyuruluyor Eğer Kur’anı herkes anlasaydı, (Resule uymaya lüzum yok, herkes Kur’andan anladığına uysun) denirdi Aksine Kur’anın açıklanması istenerek buyuruluyor ki:
(İhtilafa düşülen şeyleri açıklayasın diye bu kitabı sana indirdik) [Nahl 64]

Kur’an-ı kerimde, sadece (’a uyun) denmiyorResulüne de uyulması emrediliyor: (Resule itaat eden, ’a itaat etmiş olur) [Nisa 80] (Demek ki Resulullaha uymak ’a uymaktan ayrı değildir)

Yine Kur’an-ı kerimde buyuruluyor ki:

( ve Resulüne itaat eden, en büyük kurtuluşa ermiştir) [Ahzab 71]

(Resulüm de ki, "Bana uyun ki, da sizi sevsin!") [A İmran 31]

(Ona uyun ki, doğru yolu bulasınız!) [Araf 158]

(Resulümün verdiğini alın, yasak ettiğinden sakının!) [Haşr 7]

( ve Resulüne itaat eden Cennete, isyan eden Cehenneme gider) [Nisa 13,14]

(İndirdiğimi insanlara beyan edesin, açıklayasın) [Nahl 44]

(O Peygamber, güzel şeyleri helal, çirkin şeyleri haram kılar) [Araf 157]

(O, [Resulüm] vahiyden başkasını söylemez) [Necm 3,4]

Demek ki Peygamber efendimiz kendiliğinden haram etmiyor, vahye dayanıyor yani ’ın bildirmesine dayanıyor Bir de bazı âyetler var, onları herkes anlayamıyor (İndirdiğim Kur'anı insanlara açıkla) buyuruyor Bazı âyetlerde müzik haram edilmiştir Bunu Resulullah açıklayabiliyor Biz bakınca anlayamıyoruz Mesela müziği haram eden iki âyet:

Lokman suresinin 6âyetindeki lehv-el hadis ifadesi müzik olarak bildirilmiştir Lehv-el hadis, Türkçe olarak boş söz, boş eğlence gibi manalara gelir Ama bu boş eğlencenin, yani ahirete fayda vermeyen bu eğlencenin müzik olduğu bildirilmiştir

İbni Mesud hazretleri yemin ederek lehv-el hadis’ten kasıt, çalgı aleti ve musiki olduğunu söylemiştir (Tefsir-i ibni kesir, Tefsir-i medarik) [İbni Mesud gibi büyük bir zata inanmayan cahillere ne denir ki?]

(Mevahib-i aliyye) ismindeki tefsirde, lehv-el hadis âyeti şöyle tefsir ediliyor:
Yalan hikayeler yazarak veya şarkıcı kadınlar tutup herkese ses nağmeleri dinleterek, Kur’an dinlemelerine engel olmaya çalışanlara Cehennem ateşini müjdele! (Mevâkib tefsiri)

Bir hadis-i şerifte debuyuruluyor ki:
(Üçü hariç, her lehv bâtıldır) [Deylemi]
Demek ki lehv, bir oyun, bir eğlence, bir çalgı olduğu için böyle buyuruluyor
Müfessirler, İsra suresinin 64 âyetinde şeytana, (Vestefziz bi savtike [Sesinle oynat]) demenin çalgı ile oynat demek olduğunu, bu âyetin, her çeşit çalgıyı haram ettiğini bildirmişlerdir (Şeyhzade)

Müfessirler Enam suresinin 70 âyetini, (Dinlerini [şarkı ile, musiki ile] oyun ve eğlence haline sokanlardan uzak dur) şeklinde tefsir etmişlerdir

(Şimdi siz bu söze [Kur’ana] mı şaşırıyorsunuz? Gülüyorsunuz da ağlamıyorsunuz ve siz gafletle oynuyorsunuz) [Necm 59-61]

Medarik tefsirinde entüm samidün ifadesi, (Kur'an okunduğunu işittikleri zaman onu dinletmemek için teganniye [şarkı türkü söyleyerek şamataya] başlarlar, oynarlardı) diye açıklanıyor

İbni Abbas ve Mücahid hazretleri de bu ifadenin şarkı olduğunu söylemiştir (İgaset-ül-Lehfan)

Böyle âyetler olmasa bile Resulullahın bildirdiğini kabul etmemek ’ı kabul etmemek olur Böyle yapanların da kâfir olduğu yine Kur’an-ı kerimde bildiriliyor

İmam-ı Rabbani hazretleri buyurdu ki:
Cenab-ı Hak, Kur’an-ı kerimde, Muhammed aleyhisselama itaat etmenin, kendisine itaat etmek olduğunu bildiriyor O halde, Onun Resulüne itaat edilmedikçe, Ona itaat edilmiş olmaz Bunun pek kesin ve kuvvetli olduğunu bildirmek için, (Elbette, muhakkak böyledir) buyurup, doğru düşünmeyenlerin, bu iki itaati birbirinden ayrı görmelerine meydan bırakmadı Yine ü teâlâ, (Kâfirler, ü teâlânın emirleri ile Peygamberlerinin emirlerini birbirinden ayırmak, bir kısmına inanırız, bir kısmına inanmayız diyerek, iman ile küfür arasında bir yol açmak istiyorlar Bu kâfirlerin hepsine çok acı azap hazırladık) buyurmaktadır (1/152)


Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.