|
![]() ![]() |
|
Konu Araçları |
çalışması, kuran, okuma, rehberkuranı, yapacaklara, şekilleri |
![]() |
Kuran Çalışması Yapacaklara Rehber:Kuranı Okuma Şekilleri.. |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kuran Çalışması Yapacaklara Rehber:Kuranı Okuma Şekilleri..Şüphesiz müslümanlar tarih boyunca bir çok olumlu okuma şekli geliştirmiştir ![]() 1)Tahlili okuma 2) İcmali okuma 3)Konulu okuma 4) karşılaştırmalı okuma 5) Kavram çalışması yararak okuma 6)Nüzul sırasına göre okuma 1-Tahlilli Okuma Özellikleri:Okuyucu pasif, metin aktiftir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Faydaları: a)Okuyucu dinleme pozisyonunda kaldığı için ahlakidir ![]() b) Konunun detaylarına inerek ayrıntılar arasında yer alan hakikatlere dikkat etme alışkanlığı kazandırır ![]() ![]() Zaafları: a)Azami fayda için Arapça bilmek gerekir, mealden bu yöntem sınırlı fayda sağlar ![]() ![]() b) Teczii/atomik olduğu için anlamlar arasında karşılaştırma yapmaya elverişli değildir, yanlış sonuçlara götürebilir ![]() ![]() c) Ne yapmalı değil, nasıl anlamalı? Sorusu daha ön plandadır ![]() ![]() Örnekler: Nüşuz, Şefaat, Ru’yetullah: Örnek eserler: Tefsiru’l-Celaleyn 2- İcmali/Genel Okuma Özellikleri: Genel olarak okunur, detaya inilmez, özet bilgi elde etmek amaçlanır ![]() Faydaları: Kur’an’ı ilk okumaya başlayanlar için elverişlidir ![]() ![]() Zaafları: Önemli detaylar gözden kaçırılabilir ![]() Örnekler: Bütün mealler ![]() ![]() 3- Konulu Okuma Okuyucu metin karşısında aktiftir, ayetlerin ayrıntılarına inilmez, sadece konuyla ilgili boyutu üzerinde durulur ![]() ![]() ![]() Tahlili okumaya benzer, ama belli bir konu bütünlüğü olduğu için onun zaaflarını taşımaz ![]() ![]() ![]() Faydaları: a)Mealden yapılabilecek bir çalışma şeklidir ![]() b)Konunun detaylarına inme imkanı verir ![]() Zaafları: a)Kur’an ![]() ![]() ![]() ![]() b)Ayetlerin sadece bir yönüne ağırlık verildiği için diğer boyutlar gözden kaçırılabilir ![]() ![]() ![]() Örnekler: Kur’an’da Ahiret, Aile Hayatı… Eserler: seyyid Kutup, Fi zilali’l-Kur’an; Muhammed Bagır es-Sadr, Kur’an Okulu; İbni Kuteybe, Te’vîlu Müşkilâtı’l-Kur’an; İbni Kayyim el-Cevzi, el-Beyan Fi Ahkami’l-Kur’an; Ragıb el-İsfehani, el-Müfredat ![]() 4- Karşılaştırmalı Okuma Özellikleri: Ayetleri ayetlerle, konuları konularla, görüşleri görüşlerle karşılaştırarak okuma şeklidir ![]() ![]() ![]() Faydaları: a)Arapça bilmek zorunlu değildir ![]() b) Ayetler arasında görünüşte varolan çelişkiler karşılaştırmayla giderilebilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ör ![]() ![]() “Nefslerinizi öldürmeyin” (Nisa,4/29 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c) Karşılaştırmalar ve kıyaslar okumaya canlılık katar ![]() d) Müteşabih olanı muhkeme irca ederek okumayı öğretir ![]() ![]() ![]() Zaafları: a)Görüşler arasında tercihte bulunma zorluğu yaşanılır, zannın akıntısına kapılma riski taşır ![]() Eserler: Görüşlerin Karşılaştırılması bağlamında Taberi Tefsiri; Rivayetlerin karşılaştırılması bağlamında İbni Kesir, Tefsiru’l-Kebir; Kur’an ile Kitabı Mukaddes’in karşılaştırılması bağlamında Said Şimşek, Kur’an Kıssalarına Giriş; Muhammed Hamidullah’ın meal çalışması ![]() 5-Kavram Çalışması Yaparak Okuma Kelime çözümlemesi yapılarak okunur ![]() ![]() ![]() ![]() Takip edilmesi gereken genellikle şudur: a) Eğer isim cümlesinde geçiyorsa isim mi sıfat mı olduğu tespit edilmelidir ![]() ![]() ![]() b) Esas kelimenin yakın anlamlı kelimeleri tespit edilerek, hem konunun birbirine karışması önlenir hem de konunun kapsamı ortaya çıkarılmaya çalışılır ![]() ![]() ![]() ![]() c)Benzer ve zıt anlamlı kelimeler arasında bir anlam alanı-anlam haritası oluşturmak gerekir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d) Günümüzdeki kullanımlarıyla geçmişteki kullanımları karşılaştırılır; tahrif varsa gösterilir ![]() ![]() Faydaları: Efradını cami, ağyarını mani olacak şekilde konuyu tahlil etmeye yarar ![]() Zaafları: a)Arapça bilmek gerekir ![]() b)Ayrıntılı analiz gerektirdiği için zordur, Tahlîlî ve Konulu okuma yöntemlerinden yararlanılır ![]() c) Teorik ve formel kalma riski taşıdığından dolayı, konunun yeterince hayatın içindeki karşılıkları bulunamazsa ameli boyut ikinci planda kalabilir ![]() Eserler: Mevdudi, Dört Terim 6- Nüzul Sırasına Göre Okuma Sureleri peygamberimize indiği sırayla okumaktır ![]() ![]() ![]() Faydaları: a)Tenzil ve tertilin hikmetlerini kavramayı kolaylaştırır ![]() b) İslami mücadelenin seyrini, hareketin safhalarını takib etmek mümkündür ![]() Zaafları: a)Nüzul Sırasını tespit ictihadi olduğu için zannidir b)Mekki-Medeni ayırımı mutlaklaştırılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kategorizeedilmesin”diyedir ![]() Eserler: İzzet Derveze, Tefsirul’l-Hadis, Ekin Yayınları, Sözün Özü Bu okuma şekillerinin her birinin kendine özgü üstün yanları ve yine kendine özgü zaafları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslam ümmeti bu okuma şekillerinin tümünden yararlanan eserler ortaya koymayı her zaman başarmıştır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|