08-05-2012
|
#1
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Duâ'nın Kabulünün Şartları
Duâ'nın Kabulünün Şartları
1- Kazâya muvafık olmak, yani sünnetullaha uygun bulunmak,
2- O kimse hakkında duânın kabûlü hayırlı olmak,
3- İstenilen şey muhal olmamak
Duânın kabûlü için âdâbına ve şartlarına riâyet etmek lâzımdır Bu şartların cümlesi mevcud olduğu bir durumda kabul olunma ciheti gâlib ise de kabul olunması yine meşiyyet-i ilâhiyyeye bağlıdır Binâenaleyh , dilerse kabûl eder, dilemezse etmez Fakat kul, âdâbına riâyet ederek duâyı bırakmamalıdır
Duânın kabûlünün âni olmasına kullar umûmiyyetle tahammül edemiyecekleri için istenilen şeyin bir müddet sonra verilmesi me'mûl olduğu gibi duâsı mikdarı o kimsenin üzerinden bir şerrin define sebeb olmak veyahud bilmediği bir cihetten duâsının eseri hâsıl olmak ihtimâline binâen duâya kabûl olunmadı nazariyle bakılmamalı ve "duâm kabûl olunmuyor" denilmemelidir
Teâlâ Hazretleri icâbet husûsunu, istimrâra; ya'ni geniş zamana delâlet eden muzâri' sigasıyle beyan buyurmuşdur ki, bir zamanla mukayyed değildir, demektir Kulun hakkında hayırlı olan bir zamanda kabûl eder
Yine âyet-i celîle'de:

"Rabbiniz size: "Bana duâ edin ki duânızı kabul edeyim" dedi O kimseler ki bana kulluk etmeğe büyüklendiler; pek yakında zelil ve hakîr olarak cehenneme girerler " (1)
Duâ, Cenâb-ı Hak'tan, insanların muhtaç oldukları şeyleri tazarru' ve niyâz ederek kemâl-i tevâzu' ile istirham edip istemeleridir Kulların 'a olan ihtiyaçlarını arz eylemeleridir
Duânın kabûlünün en mühim şartlarından biri de duâ esnâsında Zü'l-celâl Hazretlerinden gayri hiç bir şeye güvenmeyerek teveccüh-i tâm ile ve kat'î sûretde Hak Teâla Hazretlerine yönelmektir
Duâda iki haslet aranır;
Birincisi: İzzet-i rubûbiyyeti bilmek,
İkincisi: Ubûdiyyetten olan zilleti idrâk edip Rab-binin himâyesine ilticâ ve ihsanından müstefîd olmasını arzu eylemektir
Teâlâ mı hayırlıdır? 'la beraber bunları îcâd ve kullarının ihtiyâcını def eden bir ma'bûd var da ona mı ibâdet edersiniz? Düşünceniz ne kadar az ve kısadır Zîra Kadir'i bırakıp âcize ibâdet edersiniz " (2)
Yâni, Ey müşrikler! Sizin 'a ortak koşduğu-nuz putlar mı hayırlıdır, yoksa musîbetlerden bir musîbete veya fakîrlik ve hastalık gibi derd ve elemlerden muztar kalıb halâsına çâre arayan bir kimse duâ etdiği zaman duâsını kabul edib musîbeti âfiyyete ve fakrini ğınâya ve hastalığını sıhhate tebdîl etmekle sâhil-i selâmete çıkaran Kaadir ve Kayyum mu hayırlıdır?
Elbette kullarının ihtiyâcını def eden ve duâsını kabul edip istediğini veren Teâlâ hazretleri bunlardan hiç birine kaadir olamayanlardan hayırlıdır Binaenaleyh ma'bûd bi'l-hakk O'dur O'ndan gayri ibâdete lâyık yoktur Ve Teâlâ Hazretleri size yeryüzünde tasarrufa kudret verendir Dolayısıyla Zât-i Ecell ü A'lâya ibâdetiniz lâzımdır
'la beraber başka bir ma'bûd var mı ki gayre ibâdet edersiniz ve siz her ân arkası arkasına gelen ni'metlerin kimden geldiğini düşünmeniz gâyet az olduğundan Azîz ve Kavî 'ı bırakıp âciz ve zelîle ibâdet edersiniz
(1) Gâfir (Mü'min) Sûresi, 60
(2) Neml Sûresi, 62
|
|
|