![]() |
Yüce Allah'a ve O'nun Sıfatlarına İman |
![]() |
![]() |
#1 |
[KAPLAN]
|
![]() Yüce Allah'a ve O'nun Sıfatlarına İmanYüce Allah'a ve O'nun Sıfatlarına İman İmanın temelini teşkil eden altı şart vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın "Rahman, Rahim, Halık, Rezzak, Hakîm, Rabb, Mübdî, Azîz, Gaffar, Tevvab, Hak" gibi daha birçok mübarek isimleri ve büyük sıfatları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer kısmı da Sübut Sıfatları'dır ki, bunlar Hayat, İlim, İrade, Kudret, Semi, Basar, Kelâm, Tekvîn sıfatları olmak üzere sekizdir ![]() ![]() İşte biz, böyle kemal sıfatları ile vasıflı bulunan şanı yüce bir Allah'a ve O'nun bu büyük sıfatlarına iman ederiz ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
[KAPLAN]
|
![]() Vücud Allah Tealâ'nın varlığı demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Biliyoruz ki, bu âlemde hiçbir şey kendiliğinden var olacak bir durumda değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bütün bunları yokluktan var eden ve sonra yok eden, kuvvet ve hikmet sahibi Yüce bir yaratıcının varlığından asla şübhe edilemez ![]() Yüce Allah'ın varlığını isbat için Kelâm (Akaid) ilminde ve felsefe kitablarında pek çok delil yazılıdır ![]() ![]() "Şübhe yok ki, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün değişmesinde akıl sahibleri için (Allah'ın varlığını, kudret ve azametini gösteren) büyük işaretler vardır ![]() ![]() Bu âyet-i kerime güzelce düşünülürse, Yüce Allah'ın varlığına, kuvvet ve kudretinin büyüklüğüne dair sayısız deliller önümüze çıkar ![]() ![]() ![]() ![]() İşte yukarıda Türkçe anlamını verdiğimiz âyet-i kerime, bu gerçekleri haber veriyor ve bizi uyarıyor ![]() "Akıl ve anlayış sahibleri o kimselerdir ki, ayakta iken, otururken, yanları üzere yatarken (her hallerinde) Allahı anarlar; göklerin ve yerin yaratılışı üzerinde düşünürler (ve derler): Ey Rabbimiz; Sen bunları boşuna yaratmadın ![]() ![]() ![]() Bütün bu âyetler, İslâm dininde aklın ve düşüncenin ne kadar büyük önem taşıdığını da bize göstermiş oluyor ![]() "Düşünce gibi bir ibadet yoktur," buyurulmuştur ![]() Gerçekten İslâm dininde aklın ve düşüncenin büyük yeri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() İşte akıllı insanlar o kimselerdir ki, gökleri, arzı, gece ve gündüzleri, göklerde parıldayan ve her biri güneşten binlerce defa daha büyük yıldızların ihtişamını düşünürler, yeryüzündeki sayısız canlı ve cansız yaratıkları gözönüne alırlar ![]() ![]() ![]() Hatta böyle büyük varlıkları değil, bir zerreden küçük olduğu halde büyük bir duygu ile hayat ve görevini sürdürmeye çalışan bir mikrobu, yine bir zerreden küçük olduğu halde başlı başına bir kuvvet hazinesi olan bir atomcuğu düşünmek bile, gerçek akıl sahibi bir insan için Allah'ın yüce kudret ve hikmetini tasdik etmeye yeterlidir ![]() Büyük bir nizam ve intizam içinde yaratılan bütün bu güzel ve acaib varlıklar rasgele mi olmuştur? Bunlar bilgi ve hikmetten yoksun olan yahut hayal edilen bir tabiatın eseri midir? Asla böyle yanlış bir hükme hiçbir akıl sahibi varamaz ![]() Yine tekrar ederek diyoruz ki, Yüce Allah'ın varlığını ve büyüklüğünü anlamak ve kabul etmek için, bundan önceki maddede anlamını yazdığımız âyet-i kerimeyi güzelce düşünmek yeterlidir ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
[KAPLAN]
|
![]() Kıdem Ezeliyyet, evveli olmamaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Kadîmdir, sonradan var olan şey Allah olamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
[KAPLAN]
|
![]() Beka Ebediyet, sonu bulunmamak sıfatıdır ![]() ![]() Yüce Allah Beka sıfatı ile vasıflanmıştır; çünkü ebedîdir, bâkidir, varlığının sonu yoktur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
[KAPLAN]
|
![]() Havadise Muhalefet Sonradan var olmuş şeylerden ayrı olmak sıfatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Mükevvenat ve mümkünat (yaratılan ve yaratılabilen) dediğimiz şeyler değişirler, başkalaşırlar, birbirine benzeyebilirler ve sonunda yok olurlar ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların ve diğer yaratıkların birçok ihtiyaçları vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Başkasına muhtaç olan ve yaratıkların ölümlü vasıfları ile vasıflanan bir insan İlâh olamaz ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
[KAPLAN]
|
![]() Kıyam Bizatihi Varlığı ve durması kendi zatıyla olmak manasında bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç olarak denilir ki, Yüce Allah'ı var eden bir varlık düşünülemez ve O'ndan başka bir yaratıcı varlık da olamaz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
[KAPLAN]
|
![]() Vahdaniyet Birlik, yalnız başına olmak, benzeri olmamak; çoğalmaktan, parçalara ayrılmaktan ve eksilmekten beri bulunmak gibi mânaları ifade eden bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Tealâ her yönü ile birdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah ulûhiyetinde, zatında ve mabudiyetinde bir olduğu gibi, yaratıcı olmasında da birdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
[KAPLAN]
|
![]() Hayat Dirilik demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu sıfatlardan mahrum olan bir varlık, kendi kendine hiç bir şey yaratamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuç şudur ki, kâinatın yaratıcısı olan Allah, Hayat sıfatı ile vasıflanmıştır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
[KAPLAN]
|
![]() İlim Bilmek, idrak etmek sıfatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah'ın böyle her şeyi bildiğini güzelce düşünüp doğrulayan bir insan, elbette daima uyanık bulunur, her söz ve hareketini bir edeb üzere düzenler ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
[KAPLAN]
|
![]() İrade Dileyebilmek, ihtiyar edebilmek sıfatıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah bütün bu kâinatı ezelî olan iradesi üzere yaratmıştır ![]() ![]() İşte bütün bunlar, Allah'ın irade sıfatı ile vasıflı bulunduğuna birer şahiddir ![]() ![]() ![]() ![]() "Allah dilediğini hemen yapar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
[KAPLAN]
|
![]() Kudret Güç ve kuvvet manasında bir sıfattır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah dilerse bir anda binlerce âlemi yoktan var eder ve dilerse onları bir anda yok eder ![]() ![]() Yüce Allah'ın bu büyük kudretini iyice düşünen bir mümin, O'nun büyüklüğü önünde eğilir, O'nun kudretinden titrer, O'nun kutsal emirlerini yerine getirir ve yasaklarından sakınır ![]() "Allah her şeye kadirdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
[KAPLAN]
|
![]() Semi İşitme kuvvetidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
[KAPLAN]
|
![]() Basar Görme kuvveti demektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalbi iman dolu bir insan, Yüce Allah'ın kendisini görüp gözetmekte olduğunu bilir ve üzerinde düşünür ![]() ![]() "Biliniz ki, Allah bütün yaptıklarınızı görür ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
[KAPLAN]
|
![]() Kelâm Bir manayı belirten, bir maksadı anlatan söz demektir ![]() ![]() ![]() Yüce Allah, kendi kadîm kelâmını, dilediği zaman şanına uygun bir şekilde meleklerine işittirir, bildirir ve anlatır ![]() Allah Tealâ'nın peygamberlerine dilediği şeyleri vahy ve ilham etmiş olması da bu kelâm sıfatının bir tecellisidir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
[KAPLAN]
|
![]() Tekvin Var etmek, yaratmak manasınadır ![]() ![]() ![]() Yüce Allah'ın bu alemleri yaratıp yok etmesi, kullarını yaratıp yaşatması, onları beslemesi sonra da öldürüp başka bir aleme onları götürmesi, hep bu tekvin sıfatının tecellisi ile olur ![]() "Allah bir şeyin olmasını dilediği zaman, ona "ol" der, o da oluverir ![]() Yüce Allah'ımızın kutsal sıfatlarına ait verdiğimiz bilgiye bir özet yaparak deriz ki: Yüce Allah'ın varlığı ve birliği büyüklüğü ve kudreti, ezelî ve ebedî oluşu ve diğer yüce sıfatları apaçıktır ![]() ![]() Bir düşünelim: Bu kainatta hiçbir şeyin kendiliğinden var ve yok olamayacağını kendiliğinden kımıldanamayacağını ilim ve fen haber vermiyor mu? Biz ise, milyonlarca alemin, milyonlarca parlak yıldızların varlığını, bunların hareket ve sükun hallerini görüp biliyoruz ![]() Yine biliyoruz ki, bilgisi olmayan, kudret ve iradesi bulunmayan bir şeyin, bir gaye ve hikmete yönelik bir takım güzel ve üstün eserleri var etmesi mümkün değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Artık bu kadar yararlı olan bu güzel eserlerin, ilim, kudret ve hikmet sahibi olan ezelî bir yaratıcıya muhtaç olmadığını kim söyleyebilir? Şimdi biz, bütün bu dış alemdeki varlıklardan bakışlarımızı çevirip kendi nefsimize ve duygularımıza bakalım ![]() ![]() ![]() ![]() O halde şüphe yok ki, kendi varlığını ve sorumluluğunu yitirmedikçe, hiç kimse, Allah'a iman inancından, bir yaratıcının var olduğu düşüncesinden asla yoksun olamaz ![]() "Gökten ve yerden rızık veren Allah'dan başka bir yaratıcı var mı?" Kaynak:Büyük islam ilmihali |
![]() |
![]() |
|