![]() |
Kuran'da “Ben” Ve “Biz” Kavramları |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kuran'da “Ben” Ve “Biz” Kavramları6/73 O’dur gökleri ve yeri yaratan ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah, Kuran’ı öylesine bir ahenk/uyum içinde göndermiştir ki, herhangi bir ayeti okuduğumuzda kafaya takılan bir sorunun cevabını da yine Kuran’dan bulabilmekteyiz! Fakat kimileri mesih, mehdi, şeyh, imam vd…e sorma gereği duyarlar ki, bu kez onların yanıtına göre amel etmeye başlarlar ![]() ![]() ![]() 3/103 ALLAH’ın ipine topluca sımsıkı sarılın; ayrılığa düşmeyin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3/105 Kendilerine apaçık deliller geldikten sonra ayrılık ve anlaşmazlığa düşenler gibi olmayınız ![]() ![]() Neyse biz konumuza dönelim! Kuran’daki bazı ayetlere baktığımızda “ben” ve “biz” kavramlarının değişik durumlarda kullanıldığını görürüz ![]() ![]() ![]() 15/23 Biz, elbette biz diriltir ve öldürürüz, sonunda asıl varis olanlar da biziz ![]() 40/68 Dirilten ve öldüren O’dur ![]() ![]() Kuran’ı elindeki (mevcut) diziliş şekline göre okuyanlar, yukarıdaki bu iki ayet için, (önyargılı iseler) çelişkili diyebileceklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7/37 ALLAH’a yalan iftira edenden veya ayetlerini yalanlayandan daha zalim kim olabilir? Onların kitapta anlatılan payları kendilerine erişecektir ![]() ![]() ![]() 6/61 O, kulları üzerinde egemendir ve üzerinize koruyucu melekler gönderir ![]() ![]() Eğer (yukarıdaki) 15/23′te böyle bir ifade kullanılmasaydı (sadece 40/68′deki ifade kullanılsaydı), Allah’ın hem emri verip hem de (haşa) yeryüzüne inip insanların canını kendisinin aldığını anlayacaktık! Eğer 40/68′te öyle bir ifade kullanılmasaydı (sadece 15/23′teki ifade kullanılsaydı), bu kez de “meleklerin kafalarına göre/bağımsız hareket” ettiklerini ve/veya (haşa) Allah ile birlikte çalıştıklarını düşünecektik -ki bu da meleklerin Allah’ın ortağı olacağı anlamına gelirdi! Oysa bunun bir yanılgı olacağına, yazımızın devamında değineceğiz! Allah’a en yakın olan varlıklar meleklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu elçiler/görevliler, Allah’ın sisteminde bulundukları ve buna göre hareket ettikleri için “biz” ifadesi kullanılmaktadır ![]() ![]() 41/47 Saatın (dünyanın sonunun) bilgisi O’nun katındadır ![]() ![]() ![]() 3/18 ALLAH, kendisinden başka tanrı olmadığına şehadet eder; melekler ve adaleti gözeten ilim sahipleri de… O’ndan başka tanrı yoktur ![]() ![]() Görüldüğü gibi Allah’ın ortağı olmadığına kendisi ve melekler tanıklık ediyor ![]() ![]() ![]() 38/69 “Onlar tartışırlarken Yüce Toplum’da neler olup bittiği hakkında bir bilgim yoktu ![]() Peki öyleyse nasıl oluyor bu? İbrahim’in hikayesini Kuran’dan okuyanlar bilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 6/75 Kesin bir inanca sahip olması için, İbrahim’e göklerin ve yerin yönetimini şöylece gösterdik: … 21/56 Dedi ki, “Aslında sizin Rabbiniz (Sahibiniz) göklerin ve yerin Rabbidir; onları ayırarak yaratmıştır ![]() ![]() Allah’ın “tek” liğine nasıl tanık olursunuz? Elbetteki akıl yürüterek! Akledenler, Allah’ın tek ilah olduğuna (ortağı olamayacağına) tanıklık edebilecek kişilerdir ![]() 26/28 Dedi ki, “Aklınızı kullanıyorsanız, O doğunun, batının ve aralarındakilerin de Rabbidir ![]() 22/46 Düşünen beyinlerle ve işiten kulaklarla yeryüzünü dolaşmadılar mı? Gerçek körlük, gözlerin körlüğü değil; göğüslerdeki gönüllerin körlüğüdür ![]() Özellikle de bilim adamları! 35/28 Aynı şekilde, insanlar, hayvanlar, çiftlik hayvanları da çeşitli renklerdedir ![]() ![]() ![]() II ![]() 97/1 Biz onu (Kuran’ı) Kudret Gecesinde indirdik ![]() 4/166 Fakat ALLAH, sana indirdiğine tanıklık eder ![]() ![]() ![]() ![]() 44/2-6 Apaçık olan bu kitaba andolsun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İndirileni, Allah mı indirmiştir yoksa indirilecek olanın Allah’tan gönderildiğine tanıklık yapan melekler/elçiler mi? Aslında sadece buradaki örnekler (ayetler) bile “ben” ve “biz” kavramlarını açıklamaya yetmektedir! Veya, 50/16 İnsanı biz yarattık ve onun kendi kendine neyi fısıldadığını iyi biliriz ![]() ![]() 38/75 “Ey İblis, ellerimle yarattığıma secde etmekten seni alıkoyan nedir? Büyüklük mü tasladın? Yoksa baş mı kaldırdın?” dedi ![]() İnsanın yaratılmasında melekler yardımcı/ortak mı olmuşlardır? Yoksa “tek” Allah’ın yaratmaya karar verdiği bir varlığın yaratılışına mı tanıklık yapmışlardır? 50/16′ya dikkat! İnsanın yaratılışı gizli yapılmamıştır! Yaratılış safhalarına tanıklık edenler aynı zamanda insanı öğrendiler ve işte o tanıklar, insana gözcülük etmektedirler (82/10-12, 50/17, 75/36) ![]() Sonuç Eğer melekler, Allah’ın tanığı değil (haşa) ortağı olmuş sayılsaydı ve/veya başka tanrılar da işin içinde olmuş olsaydı ve bizler Kuran’daki “biz” ifadelerinin bunlara atfen kullanılıyor olduğunu (kazara) kabul etseydik durum ne olurdu? Hiç şüphesiz şu ayetlerle karşılaşırdık! 21/22 O ikisinde (gökler ve yerde) ALLAH’tan başka tanrılar olsaydı ikisi de kaosa girecekti ![]() ![]() 31/11 Bu ALLAH’ın yaratışıdır ![]() ![]() ![]() Bazı ayetler “Sadece Allah’ın kendisi için kullanılmıştır (20/14)”, bazıları ise “Allah’ın sistemi için (21/73)” ![]() Allah’ın sistemine, Allah’ın “tek ilah” olduğuna tanıklık yapanlar dahil olabilmektedir ![]() ![]() 18/51 Onları ne göklerin ve yerin yaratılışına, ne de kendilerinin yaratılışına tanık yapmadım ![]() ![]() Peki Allah “tek ilah” olduğu halde ve bilinen başka bir ilah da olmadığına göre, kime ve/veya kimlere karşı “biz” ifadesini kullanmaktadır ![]() ![]() ![]() 10/103 Sonunda elçilerimizi ve inananları kurtarırız ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kuran'da “Ben” Ve “Biz” Kavramları |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kuran'da “Ben” Ve “Biz” KavramlarıÖncelikle şunu belirtelim ![]() ![]() ![]() Cenâb-ı Hakk’ın vahiyle sabit kıldığı meselelerde mezhepler arasında görüş ve uygulama farklılığı söz konusu değildir ![]() ![]() ![]() İnsan fıtratına ve tabiatına göre teferruâtta bir takım farklılıkların bulunması da gayet tabiîdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdi, suya sadece “ilâçtır; vaciptir” diyemezsiniz ![]() ![]() ![]() İşte bir mezhepte farz olan bir husus, diğer bir mezhepte sünnet ise, bunu rahmet eseri saymak lâzımdır ![]() ![]() ![]() ![]() Meselâ Kurban Bayramında hali vakti yerinde olanların kurban kesmeleri Hanefî Mezhebine göre vacip; Şafiî Mezhebine göre sünnettir ![]() ![]() Meselâ Hanefî Mezhebine göre, yanında kocası, babası, erkek kardeşi, oğlu, dayısı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Netice itibariyle mezhepler arası ihtilâfları ve görüş farklılıklarını; insanların fıtratlarına, tabiatlarına, özel durumlarına ve problemlerine sunulan farklı birer “hakça çözüm” önerileri olarak değerlendirmeli, her tabiatın her mezhebe değişik zamanlarda ihtiyaç duyabileceğini nazara almalı; her mezhepte muhtelif tabiatlara muhtelif çözümler sunulmuş olabileceğini dikkatimizden uzak tutmamalıyız ![]() ![]() ![]() Ancak, farklı bir mezhebin görüşü ile amel edecek isek, bunu mutlaka bir ihtiyaca binâen yapmalı; keyfî yapmamalıyız ![]() |
![]() |
![]() |
|