![]() |
...İslamda Nikah'ın Önemi... |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() ...İslamda Nikah'ın Önemi...NİKÂH Evlenme, kocaya gitme, cinsî temasta bulunma, sarhoş etme, evlenmeleri yasak olmayan bir erkekle bir kadın arasında yapılan ve müşterek hayat ve nesli sürdürmek için bir bağ meydana getiren akit ![]() Tarih boyunca, çeşitli milletlerde ve hukuk sistemlerindeki evlilik anlayışı ve tatbikatı aynı olmamıştır ![]() ![]() Nikâh akdi eşlerin veya temsilcilerinin serbest iradesiyle oluşur ![]() ![]() I) Koca hakimiyetine dayanan evlilik: Tarihin eski çağlarından beri yaygın olan evlilik şekli budur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2) Eşlerin eşitliği esasına dayanan evlilik: Ondokuz ve yirminci yüzyıllarda gelişen sosyal ve ekonomik şartlar, kadının da ekonomik hayatta ve birçok idarî kademelerde görev almasına yol açmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3) Ortalama sistem: Bu sistemde karıkoca esas itibariyle eşit olmakla birlikte, evlilik birliğinin korunması ve devamı için erkeğe bazı hususlarda üstünlük tanınmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm'daki duruma gelince; bu konuda genel bir prensip söylemek güçtür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mal varlığı bakımından bu şekilde geniş hürriyete sahip olan kadın, şahsî bakımdan kocasına tabidir ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulur: "Erkekler kadınlar üzerinde hakimdirler ![]() ![]() "Erkekler kadınlar üzerinde daha üstün bir dereceye sahiptirler" (el-Bakara, 2/228) ![]() Ancak İslâm, kadına, kocaya itaatı emrederken, kocaya da kadına karşı bir takım ödevler yüklemiştir ![]() ![]() Nikâh teriminde erkeğin, kadının cinsel yönlerinden yararlanma anlamı vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evliliğin meşrûluğu Kitap, Sünnet ve İcmâ delillerine dayanır ![]() Kur'an-ı Kerîm'de şöyle buyurulur: "Size helal olan kadınlardan ikişer, üçer ve dörder tane nikâh edin" (en-Nisâ, 4/3); "Sizden bekârları ve kölelerinizle cariyelerinizden salih olanları evlendirin ![]() ![]() ![]() Evlilik konusunda pek çok hadis-i şerifler nakledilmiştir: Allah elçisi, gençlere hitaben şöyle buyurmuştur: "Ey gençler topluluğu! Sizden kimin evlilik yükümlülüklerine gücü yeterse evlensin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Üç kişi Allah Elçisinin eşlerine onun gece ibadetini sormuşlar; belki azımsayarak birincisi "Sürekli gece namazı kılmaya", ikincisi "sürekli oruç tutmaya", üçüncüsü de "kadınlardan sürekli ayrı kalmaya ve hiç evlenmemeye" karar verir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mümin, Allah korkusundan ve O'na itaattan sonra, iyi bir kadından yararlandığı kadar hiç birşeyden yararlanmamıştır ![]() ![]() Evlenmenin meşrûluğu üzerinde bütün ümmetin görüş birliği vardır ![]() Evlenmenin hükmü: Evleneceklerin durumuna göre nikâhın hükmü farz, vacib, sünnet, haram, mekruh veya mübah kısımlarına ayrılır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Diğer yandan Hz ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Şâfiî'ye göre ise, bu durumda evlenmek mubahtır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Şâfiî'nin diğer bir delili şu ayettir: "Haram olanlar dışındaki kadınlar, onları mallarınızdan harcayarak almak, onlarla evlenmek ve zinâ etmemek şartıyla size helal kılındı" (en-Nisâ, 4/24) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eş seçimi Evlilikte eş seçimi önemlidir ![]() ![]() ![]() "Kadınla dört şeyden dolayı evlenilir: Malı, soyu, güzelliği ve dindarlığı ![]() ![]() İslâm hukukuna göre nikâh akdi hem medenî bir muâmele, hem de bir ibadettir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şâfiîlere göre, evlilik satım akdi gibi dünyaya ait işlerden olup, bir ibadet değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şâfiîlerin bu görüşüne çoğunluk fakihler karşı çıkmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslâm'da nikâh akdi sırasında evlenecek erkekle kadının veya hukukî temsilcilerinin ve şahitlerin dışında dinî veya resmî bir görevlinin bulunması zorunlu değildir ![]() ![]() ![]() Hristiyan toplumlarında nikâhın dinî veya medenî niteliği uzun süre tartışma konusu olmuş; kimi ülkelerde nikâh tamamen kiliselerde akdedilirken, kimi ülkelerde de medenî nikâh esası benimsenmiştir ![]() Fransa'da 1787 Kasımında çıkarılmış olan bir kral buyruğu ile Katolik olmayanların evlenmelerini dilerlerse ikametgâhlarının bulunduğu yer kilisesinde, dilerlerse aynı mahallin hakimi önünde akdedebilecekleri kabul edilmiştir ![]() ![]() Osmanlı Devleti uygulamasında 1917 tarihli "Hukuk-ı Aile Kararnamesi" Hristiyanlar için kısmen dinî ve kısmen medenî bir evlenme usulü getirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı hristiyan ülkeler sonradan medenî evlenmeyi kabul etmekle birlikte, önce dinî nikâhın akdedilmesini şart koşmuşlardır ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
...İslamda Nikah'ın Önemi... |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() ...İslamda Nikah'ın Önemi...A ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bazı ülkelerde medenî evlenme şekli zorunlu hale getirilmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nikâh'ın Rükünleri Bir şeyin varlığı kendi varlığına bağlı olan ve onun yapısından bir parça teşkil eden ana unsura "rükün" denir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefîlere göre evlilik akdinin rükünleri icap ve kabulden ibarettir ![]() ![]() Akdin konusu; eşlerin evlilikten amaçladıkları birbirinin cinsel yönlerinden yararlanmadır ![]() ![]() ![]() ![]() İcap, evlenme akdi taraflarından birisinin ilk olarak yaptığı tekliftir ![]() "Benimle şu anda evlenmeyi kabul ediyor musun?" teklifine, diğer tarafın "Kabul ettim" şeklindeki cevabı "kabul" niteliğindedir ![]() ![]() ![]() Çoğunluk İslâm fakihlerine göre icap, kadının velisi veya vekili tarafından erkeğe yapılan evlendirme teklifidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İcap ve Kabulde Bulunurken Uyulacak Şartlar 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şâfiî ve Hanbelîlere göre ise evlilik akdi yalnız nikâh ve tezvic sözcükleri ile meydana gelir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() Evlilik akdinin geçmiş zaman siygasiyle oluşması konusunda görüş birliği vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Şimdiki zaman siygası ise Hanefi ve Mâlikîlere göre akdi o anda meydana getirmeye delâlet eden bir karînenin bulunması halinde evlilik akdi meydana getirmeye elverişli sayılır ![]() ![]() ![]() Evlilik akdinde emir siygası da kullanılabilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Soru siygası icap sayılmaz, belki icaba çağrı niteliğindedir (bk ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evlilik Akdinde Velînin Rolü: Akıllı ve ergin erkek, velisi olmaksızın kendi irade beyanı ile evlenebilir ![]() ![]() ![]() ![]() Allah Teâlâ şöyle buyurur: "Eğer mümin bir kadın kendisini Peygamber'e hibe edip de, Peygamber de onu nikâhla almak isterse ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Şâfiî, Mâlik ve Ahmed b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur'an-ı Kerim'de şöyle buyurulur: "Kadınların kendilerini, kocalarına nikâh etmelerine engel olmayın" (el Bakara, 2/232) ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğunluk hukukçular bu konuda bazı hadis-i şeriflere de dayanmışlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hanefiler çoğunluğun bu görüşünü ve delillerini şu şekilde eleştirmişlerdir: Yukarıda zikredilen el-Bakara, 232 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evliliğin Tek Kişi Tarafından Akdedilmesi: Evlilikte tek kişinin asîl veli veya vekil sıfatıyla iki tarafı birlikte temsil ederek, şahitlerin önünde akdi meydana getirmesi mümkün ve caizdir ![]() 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
...İslamda Nikah'ın Önemi... |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() ...İslamda Nikah'ın Önemi...Şâfiîler yalnız iki tarafın velisi sıfatıyla, bir kişinin iki tarafı temsil edebileceğini söylerler (eş-Şirbînî, Muğnîl-Muhtâc, Mısır (t ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nikâh Akdinde Özel Şartlar Belirlemek: Evlilik akdi yapılırken eşlerden birisi diğerini yük altına sokacak bir şart öne sürse ve karşı taraf da bunu kabul etse, böyle bir şart bağlayıcı olur mu? 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() Şartla ilgili bir yasak bulunursa, böyle bir şartı yerine getirmek mekruh olur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evliliğin hükümlerinden olan, eşlerin birbirinin cinsel yönlerinden yararlanması ve kadının nafaka hakkı gibi vazgeçilmez özlük haklarını ihlâl eden şartlar da geçersizdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Evliliğin Sıhhat Şartları: Evliliğin geçerli olması için şu şartların gerçekleşmesi gerekir: 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() Delil şu hadislerdir: Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Akitlerde şahit, genellikle anlaşmazlık halinde tarafların haklarını korumada ispat kolaylığı sağar ![]() ![]() ![]() ![]() Evlenme Şahidinde Aranan Nitelikler: Evlenmede şahidin fonksiyonu, evlenmeye ilişkin icap ve kabulü işitmek ve anlamaktan ibarettir ![]() ![]() ![]() Şahitte aranan nitelikler şunlardır: a ![]() ![]() ![]() b ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam Şâfiî'ye göre bu ayet nikâh akdini kapsamaz ![]() ![]() ![]() Hanefîlere göre, kadınlar nikâhta taraf oldukları gibi, bir erkek için iki kadın olmak üzere şahitlik yapabilirler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() c ![]() ![]() Hanbeliler dışındaki çoğunluk, şahitlerin hür olması gerektiğini söylerler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() d ![]() ![]() İki tarafın müslüman olduğu bir evlenmede her iki şahidin de müslüman olması gerektiğinde görüş birliği vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() e ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() f ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() g ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() >>>>> |
![]() |
![]() |
|