![]() |
Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Döneminde Minyatür SanatıOsmanlı Döneminde Minyatür Sanatı ![]() Minyatürler ve minyatür sanatı, Asya kökenlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Minyatür ve Gravürler, Resim sanatının türleridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Asya Türk Toplumlarında, resim sanatının ilk örnekleri M ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı İmparatorluğunun siyasi, sosyal, kültürel, askeri ve teknolojik hayatını, padişahların özelliklerini, zaferlerini, dönemlerinde meydana gelen olayları genel olarak üç grup kaynak belirledi, yazdı ve insanlık tarihine sundu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sultan 3 ![]() ![]() Sultan 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sultanın Egri Kalesi komutanlarını otağında kabulü, Haçova Meydan Savaşı, zaferle dönen padişah ve ordusunun Istanbul’da karşılanışını konu alan eserdeki üç resim karşılıklı yapraklar üzerine yapılmıştır ![]() ![]() Şahnâmeci Talikizade ve Nakkaş Hasan’ın işbirliği ile gerçekleşen dönemin diğer şehnameleri 12 minyatürlü Şahnâme-i Ali Osman (Topkapı Sarayı Müzesi Kütüphanesi A ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı17 ![]() ![]() Yüzyılın ilk hükümdarı olan ve genç yaşta tahta çıkan Sultan 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde Sultanın adıyla tanınan Albüm ise tımarhane, kaplıcada yıkananlar, maskeli dansların yapıldığı gece eğlencesi gibi konuların işlendiği o dönem Osmanlı toplumunun çeşitli kesimlerindeki günlük yaşamı belgeleyen resimlerin yanı sıra, İran’da olduğu gibi Saray ve çevresindeki tiplerin tanıtıldığı tek figür çalışmalarını kapsar (Topkapı Sarayı Müzesi Ktp ![]() ![]() ![]() Albümün önsözünde Kalender Paşa, resimleri toplayarak bir araya getirdiğini ve sultana sunduğunu yazar ![]() ![]() ![]() Sultan 1 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sultan 2 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Aynı yıllarda resimlendirilmiş bir diğer eser Tercüme-i Şekâik-i nu’mâiye’dir (Topkapı Sarayı Müzesi Ktp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu dönemde Nakşi tarafından resimlendirilmiş bir diğer eser, Nadiri’nin şiirlerininde bulunduğu bir mecmuadır (Topkapı Sarayı Müzesi Ktp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı minyatür sanatının ve 17 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yüzyılın ikinci yarısında imparatorluğun siyasal açıdan giderek zayıflaması, peş peşe yenilgiler ve Batı’nın etkisiyle yavaş yavaş değişen beğeniler sonucu Şahname yazarhğı ve tarihi ressamlık önemini tamamen yitirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 18 ![]() ![]() 18 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Devrin adını bilmediğimiz bir sanatçısı tarafından resimlendirilen bu nüshada 140 minyatür vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sultan III ![]() ![]() Levni'nin Topkapı Sarayı Kütüphanesindeki Silsilename'sinde I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Levni'nin padişah portrelerinde de bazı değişiklikler gözlenir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dönemin padişahı III ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Levni'nin eski saraydan düğünün Okmeydanı'na gidişle başlayan resimlerini, meydanda ve Haliç'te yapılan şenlik ve gösterileri, esnaf alaylarının geçitlerini konu alan resimleri izler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kompozisyonlarındaki figürlerin eğimli sıralanışı, fondaki doğa betimlemeleri ve kimi mimari ayrıntılarla resme belirli bir derinlik vermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rengarenk lalelerin donattığı bahçelerde çeşitli eğlencelerin düzenlendiği bu zevk ve sefa dönemini bize resimleriyle aksettiren Levni’nin diğer önemli çalışmaları bir albümde toplanmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Türk minyatür sanatının son parlak dönemi olan bu yıllarda sevilerek resimlendirilen eserlerden birisi de Atat’nir Mesnevileridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Levni (17 ![]() ![]() ![]() Şair Vehbi’nin, III ![]() sünnet düğünün anlatan Surname’sini süsleyen minyatür ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı![]() ![]() ![]() Matrakçı Nasuh (d ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Matrakçı Nasuh'un minyatür-harita karışımı kendine has bir üslubu vardır, eserlerinde yeryüzünün kuşbakışı görünümünü resmeder ![]() ![]() ![]() ![]() Geometri ve matematik alanındaki çalışmaları neticesinde uzunluk ölçülerini gösteren cetveller hazırlamıştır ![]() ![]() ![]() Tarih alanında da çalışan Matrakçı Nasuh, Taberî Tarihi 'ni Mecmaü't-Tevârih adıyla Türkçeye çevirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Nasuh, Kanuni'nin Fransa kralı I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanuni'nin Gençliği , Minyatür (Nakkaş Osman ) ![]() Nakkaş Osman Onaltıncı yüzyıl yarısı sonrası Osmanlı İmparatorluğu dönemi baş minyatürcüsü ![]() ![]() Nakkaş Osman'ın en iyi bilinen çalışması 1560- 1570 yılları arasına dayanan Pers elyazması ile yapılan Firdawsis Shahnama nin Türkçe'ye tercümesidir ![]() ![]() ![]() Osman'ın tasvir stili "kolay anlaşılabilir, buna rağmen idrak türünden" olarak tanımlanır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sultan Selim II (1512-1520) -Nigari ![]() “Galatalı” lakabıyla tanınmıştır ![]() ![]() ![]() Büyükbabası satrançta Abdülkadir adıyla ün yapmış, devrinin satranç oyununda meşhur bir satranç ustası olup, bu konuda bir risale yazmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yavuz Sultan Selim’in (Saltanatı:1512-1520), Nakkaş Nigari tarafından yapılmış portresinin aslı bugün Paris’te Bibliotheque Nationale’de bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kaptan-ı Derya Hızır Hayrettin (Barbaros) Paşa’nın portresi de Topkapı Sarayı Müzesinde bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Aslı Topkapı Sarayı Müzesi’nde bulunan “Süleymanname” adlı yazma eserde de tasvir edilmiş olan ünlü denizci, Kanuni Sultan Süleyman’ın huzurunda, kendisine oturma izni verilmiş olarak, beyaz sakallı ve yaşlı hali ile görülmekte, her iki minyatür arasında bariz benzerlikler bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() Yüzyılın Levni’den sonra en önemli sanatçısı Abdullah Buharidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı![]() Osmanlı Minyatürürlerinin Evreleri ![]() El sufinin yazdığı yıldızlar üzerine Kiitab Suvar el Kevakib el Sabita, Mardin de 1135 de Arapça olarak basılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kitap 1205-06 Tarihli Arapça’dır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bilinen örnekler Anadolu resim sanatının ilk örneklerinin bilimsel içerikli olarak Diyarbakır ve yöresinde Artuklu emirlerin ve Konya da seçkin sınıfın desteği ile 12 ve 13 ![]() ![]() ![]() 15 ![]() ![]() Osmanlı Minyatür sanatının gelişimi altı evrede almıştır ![]() 1 ![]() ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() 5 ![]() ![]() ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() Oluşum Evresi (1451 -1520) ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ahmeti’nin iskendernamesi 1416’da Amasya’da yapılmıştır ![]() Nizami’nin Hamse’si 1442 yılında yapılmıştır ![]() Külliyat-ı Katibi de Abdullah Nişaburi’nin kasideleri vardır ![]() ![]() ![]() Dilsuzname 1455-1456 da Edirne’de yapılmıştır ![]() Cerrahiyyetü’l-haniye 1456-66 yıllarında Amasya’da hazırlanmıştır ![]() ![]() ![]() Dünya tarihinin çizgisini değiştiren ender hükümdarlardan birisi olan Fatih Sultan Mehmet’in kimliği ve sanat koruyuculuğu minyatür sanatı açısından büyük önem taşır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() II ![]() ![]() Kelile ve Dinme Bidpay’ın bu ünlü eserinin Farsça çevirisinin minyatürlü yazması ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Osmanlı giysilerini belirgin olmaya başladığı Osmanlı karakterinin oturduğunu görürüz ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() Geçiş Evresi (1520 -1574) ![]() Bu dönemde üretilmiş 50 minyatürlü eser vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu evrede edebi eserler sayıca çok olmakla sultanların yaşamlarını etkinliklerini anlatan şehnameler, seferleri anlatan gazavatnameler önem kazanmıştır ![]() Bunların ilki Şükri’nin Selimname adlı mesnevi biçimdeki manzum eseridir ![]() ![]() Kanuni Sultan Süleyman dömeminin en önemli sanatçısı Matrakçı Nasuh tur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kanuni döneminde saray nakkaşlarının albümlerde yaptıkları tasvirler çok akıcı, çok ince çizgi ve figürlerle sanat eseridir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Döneminde Minyatür Sanatı![]() Klasik Evre (1574 -1603) ![]() ![]() ![]() Osmanlı minyatürü kendine özgü kişiliğine kavuşmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Seyid Lokmanın önemli eserlerinden biri Zübdetü’t-Tevarih’tir ![]() ![]() ![]() ![]() Gazavatname türü eserlerde vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Geç Klasik ve Duraklama Evresi (1603 -1700) ![]() Minyatür sanatında nicelik ve nitelik bakımından bir düşüş göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Melekler, cinler, vakvak ağacı gibi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İkinci Klasik Evre ya da Neo - Klasik Evre (1700 -1750) ![]() 18 yy ilk yıllarında başlayarak Levni, Abdülcelil Çelebi durumu olumlu yönde değiştirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Levni’nin Surname için yaptığı minyatürler bu alanda büyük yenilik getirmiştir ![]() ![]() I ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1750’den sonrası Osmanlı minyatürünün sonu ![]() Lale devrinden sonra matbaanın yaygınlaşmasıyla minyatürlü el yazması yapımının giderek azıldığı görülmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Teknik ve içerik bakımından yeni türler gelişmiş, tutkallı boyalarla yapılan geleneksek minyatürler suluboya ya da guaj resimlere dönüşmüştür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|