![]() |
Deyyân-Vehhâb Denklemi |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Deyyân-Vehhâb DenklemiHAYATINI VE eserini esmâ-i hüsnâ ile yoğuran, diğer bir deyişle yaşadığı, gördüğü, şahit olduğu herşeyden bir esmâ-i hüsnâ meyvesi devşiren Risale-i Nur müellifi, esmâ tefekküründe tartışmasız bir önceliği olan “Yirmidördüncü Söz”ün daha en başında, isimlerin birbirine bakan pencerelerinden söz eder ve “ ![]() ![]() ![]() ![]() Her bir isim için geçerli olan bu durumun benim nazarımda en aşikâr tezahürlerinden biri, Deyyân ve Vehhâb isimleriyle ilgilidir ![]() Deyyân ismi, bütün güzel isimlerin sahibi olan Zât-ı Zülcelâl’i ‘borç veren’ olarak tarif eder ![]() ![]() ![]() Ve tam da bu bakımdan, neredeyse Vehhâb ismiyle eş-anlamlıdır ![]() ![]() ![]() Peki, durum bu iken, bu ‘verme’ fiilinin ardındaki ism-i ilâhîyi tarif için neden Vehhâb ismi yeterli görülmemiş de, Kadîr-i Zülcelâl bir de Deyyân ismiyle tarif ve tavsif edilmiştir ![]() Bunu, dünya-ahiret ikiliği ve fena-beka denklemi içinde kavrar insan ![]() ![]() ![]() Açıkçası, Zât-ı Zülcelâl bu dünyada bizi sürekli rızıklandırıyor; bize sürekli hayat, kazanç, imkân, akıl, ilim, şifa, enerji veriyor olmakla birlikte, bu mutlak bir ‘hibe’ şeklinde değildir ![]() ![]() ![]() ![]() Bu anlamda, bütün dünyada sahip olduğumuz, üzerimizde görünen herşey O’ndan aldığımız bir borç niteliğindedir; ve bu dünya Deyyân isminin gölgesinde bir ‘fena yurdu’ niteliğindedir ![]() Diğer bir deyişle, bu dünyada Vehhâb ismi Deyyân isminin gölgesinde ve içerisinde gözükmektedir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu yönüyle, bu dünyadaki bütün ism-i Deyyân tecellileri, onun Vehhâb da olduğunu fısıldar bize ![]() Ve bütün bu tecelliler, şu dersi de taşır âlemimize: Bu fena yurdunda bu kadar çok veren, eğer borcuna sadakat gibi, borcu verenin hakkına hürmet gibi bir ahlâkı şu dünyada gösterirsen, şu fena yurdunda fani hayatın müddetince verdiğini beka yurdunda baki ve ebedî bir hayat içerisinde vermeye de kâdirdir ![]() Ki “Üzerime rahmeti yazdım” buyuran o Zât-ı Zülcelâli ve’l-ikram, Kur’ân’ıyla, ahiret âlemlerinde ebedî bir cennet hayatı vaad eder bu dünyada O’nu bilerek ve rızasını gözeterek yaşayanlara ![]() ![]() Açıkçası, nasıl bu dünyada Vehhâb ismi Deyyân isminin gölgesinde tecelli ediyorsa, ahiret âleminde de Deyyân ismi Vehhâb isminin gölgesinde tecelli edecek; böylece, bu fani dünyada bize verilen ve Vereni bilip şükrünü ifa ettiğimiz bütün nimetler ve ihsanlar bakileşip ebedîleşecektir ![]() Bütün nimetlere onun ile mazhar olduğumuz hayat başta olmak üzere ![]() ![]() ![]() Madem öyle, bu dünyadaki herşeyimizi Deyyân isminin bir cilvesi olarak bilelim ve borcunu bilir bir hal ile hallenelim ki, Rabb-ı Rahîm beka yurdunda bize Vehhâb ismiyle iltifat etsin ![]() 11/10/2005 © 2008 karakalem ![]() |
![]() |
![]() |
|