Toplanti Ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu'na Aykirilik Hakkinda Genelge (Ceza İşleri Genel Müdürlüğü) |
|
|
#1 |
|
Prof. Dr. Sinsi
|
Toplanti Ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu'na Aykirilik Hakkinda Genelge (Ceza İşleri Genel Müdürlüğü)TOPLANTI VE GÖSTERİ YÜRÜYÜŞLERİ KANUNU'NA AYKIRILIK HAKKINDA GENELGE (CEZA İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ) TOPLANTI VE GÖSTERİ YÜRÜYÜŞLERİ KANUNU'NA AYKIRILIK HAKKINDA GENELGE (CEZA İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ) T C![]() ADALET BAKANLIĞI Ceza İşleri Genel Müdürlüğü Sayı: B 03 0 CİG 0 00 00 05/010 06 02/ 3301/01/2006Konu : Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu'na aykırılık GENELGE No : 34 Bazı kişiler tarafından çeşitli sebeplerle kanuna aykırı olarak toplantı ve gösteri yürüyüşleri düzenlendiği, kanuna aykırı olarak yapılan bu toplantı ve gösteri yürüyüşleri sırasında kamuya ya da özel kişi ve kuruluşlara ait bina, araç ve mallara zarar verildiği, basın ve yayın organlarında yer alan haberlerden anlaşılmaktadır ![]() Bilindiği üzere, Türkiye Cumhuriyeti Anayasası'nın "Toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı" kenar başlıklı 34'üncü maddesinde; "Herkes, önceden izin almadan, *****sız ve saldırısız toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkına sahiptir ![]() Toplantı ve gösteri yürüyüşü hakkı ancak, millî güvenlik, kamu düzeni, suç işlenmesinin önlenmesi, genel sağlığın ve genel ahlâkın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması amacıyla ve kanunla sınırlanabilir ![]() Toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkının kullanılmasında uygulanacak şekil, şart ve usuller kanunda gösterilir "Öte yandan, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin; "Dernek kurma ve toplantı özgürlüğü" kenar başlıklı 11'inci maddesinde; "1 Herkes asayişi bozmayan toplantılar yapmak, dernek kurmak, ayrıca çıkarlarını korumak için başkalarıyla birlikte sendikalar kurmak ve sendikalara katılmak haklarına sahiptir![]() 2 Bu hakların kullanılması, demokratik bir toplumda, zorunlu tedbirler niteliğinde olarak, ulusal güvenliğin, kamu emniyetinin korunması, kamu düzeninin sağlanması ve suç işlenmesinin önlenmesi, sağlığın ve ahlâkın veya başkalarının hak ve özgürlüklerinin korunması amaçlarıyla ve ancak yasayla sınırlanabilir Bu madde, bu hakların kullanılmasında silâhlı kuvvetler, kolluk mensupları veya devletin idare mekanizmasında görevli olanlar hakkında meşru sınırlamalar konmasına engel değildir "Hükümlerine yer verilmiştir ![]() Konu ile ilgili olarak toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkının kullanılmasında uygulanacak usul ve esaslar, 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri Kanunu'nda belirtilmiş; bu Kanun'da öngörülen yasaklarla, bunlara aykırı toplantı ve yürüyüşlere ilişkin hükümler sırasıyla, 22 ilâ 27'nci maddelerde, ceza hükümleri ise 28 ilâ 34'üncü maddelerde düzenlenmiş bulunmaktadır ![]() Toplantı ve gösteri yürüyüşü düzenleme hakkı, Anayasamızda temel hak ve özgürlükler arasında yer almış ve korunmuştur Ancak bu hakkın kanunlara aykırı olarak kullanılması hâlinde, kanunî gereğinin yapılacağı da açıktır![]() Bu itibarla; Anılan Kanun hükümlerinin uygulanmasıyla ilgili olarak suç teşkil eden eylemler karşısında; 1-Mülkî amirlikler ve kolluk birimleri ile koordinasyon sağlanarak, soruşturmaların bizzat Cumhuriyet başsavcısı veya görevlendireceği Cumhuriyet savcısı tarafından yapılması, 2-Devletin güvenliğini, kamu düzenini, genel sağlığı ve genel ahlâkı veya başkalarının hak ve özgürlüklerini önemli derecede tehlikeye düşürecek boyutta olan ve toplumda infial uyandıran eylemlere ilişkin soruşturmaların aşama ve sonuçlarından Bakanlığımız Ceza İşleri Genel Müdürlüğüne bilgi verilmesi, Konularında gereken dikkat ve özenin gösterilmesini rica ederim Cemil ÇİÇEK Bakan Kaynak: mevzuat adalet gov tr |
|
|
|