Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Siyasal Bilgiler / Hukuk

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
borsasi, istanbul, kiymetler, kotasyon, menkul, yönetmeliği

İstanbul Menkul Kiymetler Borsasi Kotasyon Yönetmeliği

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

İstanbul Menkul Kiymetler Borsasi Kotasyon Yönetmeliği




İSTANBUL MENKUL KIYMETLER BORSASI KOTASYON YÖNETMELİĞİ

İSTANBUL MENKUL KIYMETLER BORSASI KOTASYON YÖNETMELİĞİ

İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Kotasyon Yönetmeliği
Sermaye Piyasası Kurulundan
Resmi Gazete Tarihi: 24/06/2004
Resmi Gazete Sayısı: 25502
BİRİNCİ BÖLÜM : Genel Hükümler
Amaç
Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı, menkul kıymetlerin İstanbul Menkul Kıymetler Borsası kotuna alınması, kotta kalması, kottan geçici veya sürekli çıkarılması, Borsa pazarlarında işlem görmesi ve işlemlerin sürekli veya geçici olarak durdurulması esaslarını düzenlemek, menkul kıymetlerin sağlıklı ve etkin bir piyasada açıklık ve dürüstlük içinde işlem görmesini sağlamak üzere menkul kıymetleri Borsa kotunda bulunan ve/veya Borsa pazarlarında işlem gören ortaklıkların uyması gereken kurallar ile Borsaya verilmesi gereken bilgi ve belgeleri belirlemektir
Kapsam
Madde 2 - Menkul kıymetleri Borsa kotuna alınacak veya alınmış ortaklıklar, menkul kıymetleri Borsa pazarlarında işlem görecek veya gören ortaklıklar, kotasyon başvurusu yapan kuruluş ve ortaklıklar bu Yönetmelik hükümlerine tabidir
Dayanak
Madde 3 - Bu Yönetmelik, 2/10/1984 tarihli ve 84/8581 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Menkul Kıymetler Borsalarının Kuruluş ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmeliğin 58 inci maddesinin (g) bendine dayanılarak çıkarılmıştır
Tanım ve Kısaltmalar
Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen;
Kanun: 28/7/1981 tarihli ve 2499 sayılı Sermaye Piyasası Kanununu,
İlgili Bakanlık: Sermaye Piyasası Kurulunun ilgili olduğu Bakanlığı,
SPK: Sermaye Piyasası Kurulunu,
Borsa: İstanbul Menkul Kıymetler Borsasını,
Yönetim Kurulu: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Yönetim Kurulunu,
Genel Yönetmelik: 6/10/1984 tarihli ve 18537 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 2/10/1984 tarihli ve 84/8581 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe giren Menkul Kıymetler Borsalarının Kuruluş ve Çalışma Esasları Hakkında Yönetmeliği,
Ortaklık: Menkul kıymetleri Borsa kotuna alınmış veya alınacak ve/veya Borsa pazarlarında işlem gören veya görecek anonim ortaklıkları,
Mali Tablo: Hisse senetleri borsada işlem gören ortaklıklar için geçerli olan SPK'nın muhasebe düzenlemeleri çerçevesinde hazırlanan ayrıntılı bilanço, gelir tablosu ve diğer tabloları,
İlk Kotasyon: Ortaklık hisse senetlerinin ilk kez Borsa kotuna alınmasını, ortaklığın borçluluğu temsil eden menkul kıymetlerinin Borsa kotuna alınmasını,
İlave Kotasyon: Başvuru tarihinde Borsa kotunda hisse senetleri bulunan ortaklığın sermaye arttırımı nedeniyle ihraç ettiği yeni hisse senetlerinin kotasyon işlemini,
Halka Açıklık Oranı: (
Mülga tanım : 08/08/2007 - 26607 SRG Yön1mad )

İMKB Saklama Merkezi: İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Takas ve Saklama Bankası Anonim Şirketini ve/veya Yönetim Kurulunca belirlenen ve Sermaye Piyasası Kurulunca onaylanan diğer takas ve saklama kuruluşlarını,
ifade eder
Halka Açıklık
Madde 5 -
( Mülga madde: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön2mad )

İKİNCİ BÖLÜM : Kotasyona İlişkin Genel Esaslar
Kotasyona Konu Olacak ve Borsada İşlem Görecek Menkul Kıymetler
Madde 6 - Borsada, ortaklık hakkı veya alacaklılık hakkı sağlayan ve SPK tarafından menkul kıymet olarak kabul edilen sermaye piyasası araçları kote edilebilir
Bu Yönetmelik ile kotasyon esasları düzenlenen menkul kıymetler dışında kalan diğer menkul kıymetlerin kotasyonu ile ilgili esas ve usuller, SPK'nın onayı ile Yönetim Kurulu tarafından belirlenir
Menkul kıymetlerin Borsada işlem görmeleri esastır Bir ortaklığın halka arz edilmiş hisse senetleri, esas olarak aynı işlem sırasında işlem görür Ancak, ortaklığın halka arz edilmiş farklı haklara sahip hisse senetleri bulunuyor ise, Yönetim Kurulunun kararıyla birden fazla işlem sırası açılabilir
Bir menkul kıymetin ilgili pazara kabulüne, ihraçcı kuruluşun veya elinde sözkonusu menkul kıymetten Yönetim Kurulunca tespit edilecek asgari miktarda bulunduran borsa üyeleri ile ilgili menkul kıymetin halka arzına aracılık hizmeti veren aracı kuruluşun başvurusu üzerine Yönetim Kurulu karar verebilir Aracı kuruluşlarca kotasyon başvurusu yapılmış ise ilgili ortaklık gerekli tüm bilgi ve belgeleri Borsaya vermekle ve kotasyon ücretlerini zamanında ödemekle yükümlüdür

(Ek fıkra: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön3mad)
Ortaklık haklarını temsil eden menkul kıymetlerin Borsa pazarlarında işlem görebilmesi için, hisse senetleri halka arz olunmuş anonim ortaklık statüsü için Kanunda belirtilen ortak sayısından az olmamak üzere en az 250 gerçek ve tüzel kişiye satıldığının belgelenmesi şarttır Satışa sunulan menkul kıymetlerden %5 ve üzerinde pay satın alan gerçek ve tüzel kişiler, kurumsal yatırımcılar hariç olmak üzere pay sahibi sayısının hesabında dikkate alınmaz Bu menkul kıymetlerin Borsa'da satış yöntemiyle satılmış olması halinde pay sahiplerine ilişkin Merkezi Kayıt Kuruluşu kayıtları esas alınır

(Ek fıkra: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön2mad )
Türkiye'de veya dışarıda yerleşik yatırım ortaklıkları, yatırım fonları, özel emeklilik kuruluşları ve SPK'ca kurumsal yatırımcı olduğu kabul edilen diğer tüzel kişiler kurumsal yatırımcı olarak kabul edilir
Kota Alınmış Menkul Kıymetlerin Borsada İşlem Görmesi
Madde 7 - Borsada kota alınmış menkul kıymetler için Yönetim Kurulu kararı ile hisse senedi pazarı, tahvil pazarı ve diğer menkul kıymet pazarları teşekkül ettirilebilir Teşekkül ettirilen pazarlar ve buralarda işlem görecek menkul kıymet türleri Borsa bülteninde ilân edilir Pazarlar teşekkül ettirildikleri usule göre kaldırılabilir
Kot içi pazarda işlem gören menkul kıymetler, bu Yönetmelikte düzenlenen, kottan çıkarmayı gerektiren durumların oluşması halinde, Yönetim Kurulu kararı ile geçici veya sürekli olarak işlem görmekten men edilebilir Yönetim Kurulunun işlem gören menkul kıymetlerin kottan geçici çıkarılmasına ilişkin kararında aksine hüküm yok ise, bu menkul kıymetler kot dışı pazarda işlem görür Kottan geçici çıkarma süresi dolduğunda, sözkonusu menkul kıymetler tekrar kot içi pazarda işlem görmeye başlar
Kotasyon Başvurusu
Madde 8 - Kotasyon başvurusu bir dilekçe ile yapılır Dilekçe ekine bu Yönetmelikte belirtilen belgeler eklenir
Menkul kıymetlerinin Borsa kotuna alınmasını talep eden ortaklıklarca, içeriği, türü ve şekli Borsaca belirlenen Kotasyon Bilgi Formu doldurulur
Kotasyon bilgi formları, ilgili ortaklığı ve ihraç edilen menkul kıymetleri tanıtıcı bilgileri içerir Bilgi formlarının şekil ve içeriği, menkul kıymetlerin türüne, ihraçcı ortaklığın faaliyet konusuna göre Borsa tarafından belirlenir Bilgi formunda verilen bilgilerin ilgili ortaklıkça belgeye dayandırılması ve ortaklığın yetkili yöneticilerince imzalanmış olması şarttır Belgeye dayandırılmayan bilgiler mevcut ise ya da belgeler yeterince açıklayıcı nitelikte görülmez ise; Borsa, ilgili ortaklıktan açıklamaları doğrulayıcı yazılı beyan isteyebilir Ortaklığın mali durumu, menkul kıymetlerin özellikleri, ortaklarına ilişkin bilgiler hakkında, bilgi formunda yeralan açıklamaların doğruluğunun onaylanması ilgili kişi, kuruluş ve ortaklıklardan istenebilir
Başvuruya Eklenecek Belgeler
Madde 9 - Borsaya yapılacak ilk kotasyon başvurularında aşağıda yeralan bilgi ve belgelerin bir dilekçe ekinde Borsaya iletilmesi zorunludur
a)
( Değişik bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön4mad )
Bilgi formu (Form A ve Form B),
b) En son değişiklikleri içerir toplu şekilde hazırlanmış ve ortaklık yetkililerince onaylı ortaklık ana sözleşmesi,
c) Ortaklığın tabi olduğu özel mevzuat var ise, buna göre alınmış yetki ve izin belgeleri, bir başka ortaklığın lisansı altında çalışılmakta ise lisans sözleşmesi ve benzeri sözleşmelerin örneği ve lisans belgesinin örneği,
d) Son üç yılda yapılan olağan ve olağanüstü genel kurul toplantılarına ilişkin belgeler,
e) Son üç yıllık mali tablolar ve son 3 yıla ilişkin bağımsız denetim raporları,
f)
( Değişik bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön4mad )
Başvuru tarihi, başvuru yapılan yılın üçer aylık dönemlerini geçmiş ise, bir önceki üç aylık dönemin sonu itibariyle düzenlenmiş ve bağımsız denetimden geçmiş ara mali tablolar,
g)
( Mülga bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön4mad )

h) SPK'dan alınan kayıt belgesi, izahname, sirküler örnekleri ve bunların yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ile günlük gazeteler,
i)
( Mülga bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön4mad )

j) Varsa aracı kuruluşlar ile yapılan anlaşmaların örnekleri,
k) Ortaklığı temsile yetkili kişilerin imza sirküleri,
l) Kuruluş ve kuruluştan bu yana tüm ana sözleşme değişikliklerinin yayımlandığı Türkiye Ticaret Sicili Gazeteleri,
m) Nama yazılı hisse senetlerinin bulunması durumunda bu senetlerin devir ve temlikinde beyaz cironun kabul edildiğine dair yönetim kurulu kararı,
n) Aracı kuruluşça satış fiyatının tesbitine ilişkin hazırlanan raporun örneği,
o) Halka arza ilişkin satış sonuçları (satış işlemi bitmemiş ise tamamlanır tamamlanmaz gönderilecektir),
p) Kamuyu aydınlatma kuralları ve diğer düzenlemelere uyulacağına ilişkin şekli ve içeriği Borsa tarafından belirlenen beyan yazısı,
r) Varsa ortaklık aktifinde kayıtlı bulunan gayrimenkul ve menkullere (makina, teçhizat gibi) ilişkin sigorta poliçeleri,
s) Varsa ortaklık mülkiyetinde bulunan marka, logo, royalty ve benzeri haklara ilişkin belgeler
t)
( Ek bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön4mad )
Bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (h) ve (k) bentleri gereğince Borsa tarafından belirlenen usul ve esaslara göre düzenlenen ve hukuki durumu teyit eden rapor ile diğer beyanlar

( Ek fıkra: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön4mad )
Borsa'ya yapılacak ilk kotasyon başvurularında, Borsa'ya sunulacak mali tabloların düzenlenme dönemleri için bu hisse senetlerinin halka arzına ilişkin izahnamede yer alan mali tablo dönemleri esas alınır

( Değişik fıkra: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön4mad )
Menkul kıymetin türüne veya ortaklığın yapısına göre Borsa tarafından birinci fıkrada belirtilen bilgi ve belgelerden bazıları istenmeyebileceği gibi ilave bilgi ve belge de talep edilebilir Bu Yönetmelik kapsamında ortaklıklar tarafından Borsa'ya sunulan bilgi ve belgelerdeki yanlışlık ya da noksanlıklardan ortaklıklar sorumludur Ortaklıklar, menkul kıymetleri Borsa'da işlem görmeye başlamadan önce bu bilgi ve belgelerde önemli değişiklik ve gelişmeler olması halinde Borsa'ya derhal yazılı bilgi verirler
Başvurunun İncelenmesi
Madde 10 - Kotasyon başvurusu Borsaya ulaştığında, öncelikle gerekli bilgi ve belgelerin tam olup olmadığı araştırılır İlgili ortaklıklardan başvuruda eksik görülen bilgi ve belgelerin tamamlanması istenir Borsa tarafından ilâve bilgi ve belge istenmesi durumunda ihraçcı ortaklığa süre verilebilir Borsa tarafından verilen süre içinde, ortaklık, istenen bilgi ve belgeleri tamamlamaz ise Yönetim Kurulu başvuruyu kabul etmeyebilir
İlk kotasyon başvurularında, Borsa görevlileri ilgili ortaklığın merkezinde ve faaliyet birimlerinde inceleme yapabilirler Bu incelemede, ortaklık yetkilileri ile görüşülerek ortaklığın üretim teknolojisi, faaliyetleri, yatırımları, iş plânları ve finansman durumları hakkında bilgiler alınır İlâve kotasyon türündeki başvurularda, Borsaca gerek görülmesi halinde, ortaklık nezdinde inceleme yapılabilir Ortaklıklar, Borsa görevlilerine incelemelerinde her türlü yardım ve kolaylığı sağlamak ve mali tabloları ile her türlü hesap ve işlemlerini incelemeye açık tutmak zorundadırlar
Başvurular 60 gün içinde sonuçlandırılır Eksikliklerin tamamlanması için verilen süreler hesaba katılmaz
İlave Kotasyon Zorunluluğu
Madde 11 - Hisse senetleri Borsa kotunda bulunan ortaklıkların bedelli ve/veya bedelsiz sermaye artırımları nedeniyle ihraç edecekleri hisse senetlerinin dağıtım tarihinin Borsaya bildirilmesi, bu Yönetmeliğin uygulanması bakımından ilave kotasyon başvurusu olarak kabul edilir Bu ortaklıkların sermaye artırımı nedeniyle ihraç edecekleri hisse senetleri, sermaye artırımının tamamlandığına ilişkin belgeler ile bilgi formu dışında, bu Yönetmeliğin 9 uncu ve 10 uncu maddelerinde belirtilen bilgi ve belgelerin verilmesi gerekmeksizin ve bu Yönetmelikte yer alan kotasyon şartları aranmaksızın Borsa kotuna alınır Sermaye artırımının tamamlandığına ilişkin SPK'dan alınan belge veya Ticaret Sicili tescil belgesi, alındıktan sonra bilgi formu ile birlikte 2 iş günü içerisinde Borsaya gönderilir
Hisse senetleri Borsa kotunda bulunan ortaklıkların sermaye artırımı nedeniyle ihraç edecekleri hisse senetleri, ortaklara dağıtım tarihinden itibaren ilgili düzenlemeler çerçevesinde Borsada işlem görmeye başlar
Kot Listeleri
Madde 12 - Borsa kotuna alınması Yönetim Kurulunca kabul edilen menkul kıymetlerin özellikleri ile bunları ihraç eden ortaklıklara ilişkin bilgiler kot listelerine kaydedilir
Kot listeleri aylık olarak yayınlanır Kot listeleri, menkul kıymet cinsine, kote ediliş türüne, ortaklığın faaliyet gösterdiği sektöre göre çeşitli bölümlerde düzenlenebileceği gibi, farklı listeler halinde de düzenlenebilir
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Kotasyon Şartları
Ortaklık Haklarını Temsil Eden Menkul Kıymetlerin İlk Kotasyonu
Madde 13 - Ortaklık haklarını temsil eden menkul kıymetler, ilk kotasyon şeklinde kote ediliyor ise; başvurunun, başvuru tarihine kadar ihraç edilmiş bu tür menkul kıymetlerin tamamını kapsayacak şekilde yapılmış olması ve ortaklığın;
a) Son 3 yıl ve ilgili ara dönem dahil olmak üzere mali tablolarının bağımsız denetimden geçmiş olması,
b) Kuruluşundan itibaren en az 3 takvim yılı geçmiş olması ve son 3 yıllık döneme ilişkin mali tablolarının yayınlanması,
c)
(Değişik bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön5mad)
Son 2 yıla ilişkin mali tablolarına göre (halka arz edilen hisse senetlerinin piyasa değerinin en az 38000000 YTL veya halka arz edilen hisse senetlerinin nominal değerinin ödenmiş ya da çıkarılmış sermayesine oranının %35 olması halinde son 1 yılda) vergiden önce kâr etmiş olması,
d) Bağımsız denetimden geçmiş son bilançosundaki özsermayesinin en az 10 trilyon TL olması,
e) Halka arz edilen hisse senetlerinin piyasa değerinin en az 15 trilyon TL ve nominal değerinin ödenmiş ya da çıkarılmış sermayesine oranının en az % 25 olması (Bu oranın % 25'in altında olması halinde, halka arz edilen hisse senetlerinin piyasa değerinin en az 30 trilyon TL olması),
f) Finansman yapısının faaliyetlerini sağlıklı bir biçimde yürütebilecek düzeyde olduğunun Borsa yönetimince tespit ettirilmiş ve kabul edilmiş olması,
g) Esas sözleşmenin Borsada işlem görecek menkul kıymetlerin devir ve tedavülünü kısıtlayıcı veya senet sahibinin haklarını kullanmasına engel olacak kayıtlar içermemekte olması,
h) Ortaklığın üretim ve faaliyetlerini etkileyecek önemli hukuki uyuşmazlıkların bulunmaması,
i) Borsa yönetimince geçerli kabul edilebilecek durumlar dışındaki nedenlerle son 1 yıl içinde üretimine 3 aydan fazla ara vermemiş olması, tasfiye veya konkordato istenmemiş olması ve Borsaca belirlenen diğer benzeri durumların yaşanmamış olması,
j) Menkul kıymetlerin, piyasadaki mevcut ve muhtemel tedavül hacmi bakımından Borsa yönetimince önceden belirlenecek kriterlere uygun olması,
k) Kuruluş ve faaliyet bakımından hukuki durumu ile hisse senetlerinin hukuki durumunun tabi oldukları mevzuata uygun olduğunun belgelenmesi,
şarttır
Oydan yoksun hisse senetleri ve imtiyazlı hisse senetleri gibi üzerinde taşıdığı haklar bakımından özelliği bulunan ortaklık hakkı veren menkul kıymetler için Yönetim Kurulu ilâve şartlar isteyebileceği gibi birinci fıkrada belirtilen şartlardan bir kısmının aranmamasını da kararlaştırabilir
Bu maddenin birinci fıkrasının (c), (d) ve (e) bentlerinde belirtilen tutarlar, Devlet İstatistik Enstitüsünü
n yıllık üretici fiyatları genel endeksinde meydana gelen ortalama fiyat artışı oranı dikkate alınarak Yönetim Kuru
lunca arttırılabilir
Birleşme ve Bölünmelerde Kotasyon
Madde 14 -
( Değişik madde: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön6mad )

Hisse senetleri Borsa kotunda bulunan bir ortaklığın infisah ettirilerek tüm aktif ve pasiflerinin hisse senetleri Borsa kotunda bulunmayan bir başka ortaklığa devredilmesi ya da birleşme suretiyle yeni bir ortaklık kurulması durumlarında, devralan/yeni kurulan ortaklıklar hakkında bu Yönetmeliğin ilk kotasyon esasları uygulanır ve bu ortaklıkların hisse senetleri koşullarını sağladığı pazarda işlem görür Ancak bu durumda ortaklığın bağımsız denetimden geçmiş birleşmeye esas alınacak ara dönem mali tablosu, 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde aranan ilgili ara dönem mali tablosu olarak kabul edilebilir
Birinci fıkrada belirtilen işlemlerde devralan/yeni kurulacak ortaklığın devralma/birleşme sonucu oluşan aktiflerinin en az %51'inin hisse senetleri Borsa kotunda bulunan ortaklık aktiflerinden karşılanmış olması halinde, devralan/yeni kurulacak ortaklık hisse senetlerinin kota alınmasında kotasyon koşulları aranmaz
Son 3 yıldır faaliyette bulunan, son 2 yıla ilişkin mali tablolarına göre vergi öncesi kâr elde eden ve hisse senetleri Borsa kotunda bulunan bir ortaklığın üretim ve faaliyetleri ile ilgili olan aktiflerinden karşılanması ve sermayesinin asgari %51'ine sahip olması kaydıyla son bilanço aktif toplamının en az %15'inin sermaye olarak tahsisi suretiyle yeni bir ortaklık kurulması halinde, bu ortaklıkların durumu gösteren belgelerle başvurmaları üzerine, 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerinde belirtilen kotasyon koşulları aranmaz
Yatırım Ortaklıklarına Ait Hisse Senetlerinin Kotasyonu
Madde 15 -
(Değişik cümle: 11/01/2005 - 25697 SRG Yön/2mad)
Yatırım ortaklıklarınca ihraç edilen hisse senetlerinin ilk kotasyonunda aşağıdaki şartlar aranır
a)
(Değişik bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön7mad)
Çıkarılmış sermayelerinin ve halka arz edilen hisse senetlerinin nominal değerlerinin ödenmiş ya da çıkarılmış sermayesine oranlarının en az SPK'nın ilgili tebliğlerinde belirtilen tutar ve oranda olması,
b) Esas sözleşmenin Borsada işlem görecek menkul kıymetlerin devir ve tedavülünü kısıtlayıcı veya senet sahibinin haklarını kullanmasına engel olacak kayıtlar içermemekte olması,
c) Kuruluş ve faaliyet bakımından hukuki durumu ile hisse senetlerinin hukuki durumunun tabi oldukları mevzuata uygun olduğunun belgelenmesi
Borçluluğu Temsil Eden Menkul Kıymetlerin Kotasyonu
Madde 16 - Borçluluğu temsil eden menkul kıymetlerin Borsa kotuna alınması için aşağıdaki şartlar aranır
a) Başvurunun tertibin tamamı için yapılmış olması,
b) İhracın nominal tutarının en az 500 Milyar TL olması,
c) İhracın tümünün halka arz yoluyla satışa sunulmuş olması,
d) Ortaklığın;
1)
( Değişik bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön8mad )
Kuruluşundan itibaren en az 3 takvim yılı (halka açık ortaklıklarda halka arz edilen hisse senetlerinin nominal değerinin ödenmiş ya da çıkarılmış sermayesine oranı en az % 25 ise 2 yıl) geçmiş olması,
2) En son döneme ait mali tablolarının bağımsız denetimden geçmiş olması,
3)
( Değişik bend: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön1mad )
Başvuru tarihinden önceki art arda 2 yıla ilişkin mali tablolarına göre vergiden önce kâr etmiş olması, (halka açık ortaklıklarda halka arz edilen hisse senetlerinin nominal değerinin ödenmiş ya da çıkarılmış sermayesine oranı en az % 25 ise, en son yılda kâr etmiş olması),
4) Bağımsız denetimden geçmiş son bilançosundaki özsermaye toplamının en az 1 trilyon TL olması,
5) Finansman yapısının faaliyetlerini sağlıklı bir biçimde yürütebilecek düzeyde olduğunun Borsa yönetimince tespit ettirilmiş ve kabul edilmiş olması,
6) Menkul kıymetlerinin, piyasadaki mevcut ve muhtemel tedavül hacmi bakımından Borsa yönetimince önceden belirlenecek kriterlere uygun olması,
7) Kuruluş ve faaliyet bakımından hukuki durumu ile borçluluğu temsil eden menkul kıymetlerinin hukuki durumunun tabi oldukları mevzuata uygun olduğunun belgelenmesi,
8) Esas sözleşmenin Borsada işlem görecek menkul kıymetlerin devir ve tedavülünü kısıtlayıcı veya senet sahibinin haklarını kullanmasına engel olacak kayıtlar içermemekte olması
Hisse senetleri ile değiştirilebilir tahvillerin kotasyonunda birinci fıkrada sayılan şartlara ilave olarak tahvillerle değiştirilecek hisse senetlerinin bir borsa veya teşkilatlanmış piyasaya kote edilmiş olması şarttır Ancak hisse senetlerinin değerine ilişkin bir fikir oluşturacak yeterli bilgiye yatırımcıların sahip olduklarına Borsa yönetimince kanaat getirilmesi halinde bu şart aranmayabilir
Bu maddenin birinci fıkrasının (b) ve (d/4) bentlerinde belirtilen tutarlar, Devlet İstatistik Enstitüsünün
yıllık üretici fiyatları genel endeksinde meydana gelen ortalama fiyat artışı oranı dikkate alınarak Yönetim Kurulunca
arttırılabilir
Yatırım Fonları Katılma Belgelerinin Kotasyonu
Madde 17 - Sermaye piyasası mevzuatında ve yatırım fonu iç tüzüğünde Borsada işlem görebileceği belirtilen yatırım fonu katılma belgeleri, SPK'nın yazılı isteği üzerine Borsa kotuna alınır
Kamu Kuruluşlarına Ait Menkul Kıymetlerin Kotasyonu
Madde 18 - Genel ve katma bütçeli daireler, mahalli idareler ve kamu iktisadi teşebbüsleri tarafından ihraç edilmiş menkul kıymetler, ilgili Bakanlığın yazılı isteği üzerine Yönetim Kurulu tarafından Borsa kotuna alınır ve/veya işlem kurallarına göre işlem görür
Kamu kuruluşlarına ait bağlı ortaklık ve iştiraklerle özelleştirme kapsamındaki diğer şirketlerin kamuya ait hisse senetlerinin halka arz ile satışı durumunda, bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinde belirtilen şartların tamamının ya da bir kısmının aranmamasına Yönetim Kurulu karar verebilir
Yabancı Kuruluşlara Ait Menkul Kıymetlerin Kotasyonu
Madde 19 - Yurtdışında yerleşik ve faaliyet gösteren yabancı kuruluşların menkul kıymetlerinin Borsa kotuna alınmasında bu Yönetmelikte yer alan kotasyon şartlarına ilave olarak ilgili Bakanlığın izni aranır Ayrıca, başvurusu yapılan menkul kıymetlerin, çıkarıldıkları ülkenin en az bir borsasında kote edilmiş olması veya borsası bulunmayan ülkelerde çıkarılanların, Yönetim Kurulunca belirlenen kriterlere uygun olması gerekir
Yabancı kuruluşlar, menkul kıymetlerinin Borsa kotuna alınması için bu Yönetmelikte öngörülen bilgi ve belgeler ile Borsaya ve ilgili Bakanlığa başvurur
Borsa kotuna alınacak yabancı kuruluşlara ait menkul kıymetlerin tedavülü için, sözkonusu menkul kıymetlerin İMKB Saklama Merkezine veya bir bankaya depo edilmesi ya da kendi ülkelerindeki bir saklama şirketine depo ettirilip depo belgelerinin teslim edilmesi ve depo edilmiş menkul kıymet sertifikalarının tedavül etmesi istenebilir Bu durumda, depo edilmiş menkul kıymet sertifikalarına ilişkin SPK'nın düzenlemeleri ile Yönetim Kurulunun belirlediği ilke ve yöntemler esas alınır
Yönetim Kurulu, menkul kıymetlerin taşıdığı haklar ve tedavül kısıtlamalarına göre ya da çıkarıldıkları ülkelerin yasal düzenlemelerine göre, ilave şartlar isteyebileceği gibi, yerli ve yabancı kredi derecelendirme kuruluşlarınca derecelendirme çalışması yapılan borçlanma senetlerinin kotasyonunda bazı şartların aranmamasına da karar verebilir
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : Kotasyon Ücretleri
Kotasyon Ücretleri
Madde 20 - Kotasyon ücretleri kota alma ücreti, kotta kalma ücreti ve yeniden kota alma ücretinden teşekkül eder
Kotasyon ücretleri tarifesi Yönetim Kurulunca tespit edilir ve SPK tarafından onaylandıktan sonra yürürlüğe girer
Kotasyon işlemlerinin ilk kotasyon ya da ilave kotasyon olup olmadığına göre farklı tarife belirlenebileceği gibi, kamu kuruluşlarına ait menkul kıymetlerden alınacak kotasyon ücretleri için de farklı tarife tespit edilebilir
Menkul kıymetlerin geçici veya sürekli olarak Borsa kotundan çıkarılması halinde kotasyon ücretleri iade edilmez
Kota Alma Ücreti
Madde 21 - Kota alma ücreti her kotasyon işleminde, menkul kıymetlerin nominal tutarları üzerinden alınır
Kota alma ücreti, menkul kıymetleri Borsa kotuna alınan ortaklıklarca, tebliğ tarihini izleyen 7 iş günü içerisinde ödenir
Kotta Kalma Ücreti
Madde 22 - Menkul kıymetleri Borsa kotunda bulunan ortaklıklar, ilgili menkul kıymetler Borsa kotunda kaldıkları sürece her yıl kotta kalma ücreti öderler Kotta kalma ücreti kota alma ücretinin ödendiği yıl alınmaz
Kotta kalma ücreti;
a) Ortaklık haklarını temsil eden menkul kıymetler için, ortaklığın bir önceki yıl Aralık ayı sonu itibariyle Borsa kotunda bulunan menkul kıymetlerinin toplam nominal tutarı üzerinden hesaplanır ve ait olduğu yılın Ocak ayı sonuna kadar ödenir
b) Borçluluğu temsil eden menkul kıymetler için, her tertibin bir önceki yıl Aralık ayı sonu itibariyle bakiyesi üzerinden hesaplanır ve ait olduğu yılın Ocak ayı sonuna kadar ödenir
c) Diğer menkul kıymetler için, kotta kalma ücretinin hesaplanma esas ve usulleri Yönetim Kurulunca belirlenir
Yeniden Kota Alma Ücreti
Madde 23 - Yönetim Kurulu tarafından geçici olarak kottan çıkarılan menkul kıymetlerin tekrar Borsa kotuna alınması durumunda ortaklıklar tarafından yeniden kota alma ücreti ödenir
Yönetim Kurulu, geçici kottan çıkarma kararına esas teşkil eden nedene göre, ilgili ortaklığa yeniden kota alma ücreti ile kota alma ücreti tarifesine göre hesaplanan tutarın 10 katına kadar tahakkuk yapılmasına karar verebilir
Yeniden kota alma ücreti, tebliğ tarihini izleyen 7 iş günü içinde ödenir
Yönetim Kurulunca sürekli olarak kottan çıkarılan menkul kıymetlerin tekrar Borsa kotuna alınması durumunda, menkul kıymetlerin Borsadaki diğer pazarlara alınması durumu hariç, bu Yönetmeliğin 21 inci maddesi hükümleri uygulanır
BEŞİNCİ BÖLÜM : Kottan Çıkarma
Borsa Kotundan Çıkarmayı Gerektiren Durumlar
Madde 24 - Aşağıdaki hallerde, menkul kıymetler kotasyon komitesinin görüşü alınarak veya bu komitenin teklifi üzerine Yönetim Kurulu kararı ile sürekli veya geçici olarak Borsa kotundan çıkarılabilir Yönetim Kurulu, kottan çıkarma kararını vermeden önce ilgili ortaklığı durumu düzeltmesi için uyarabilir ve süre verebilir
a) Ortaklığın hesap dönemi sonuna ait bilançosunda yer alan dönem zararı ve birikmiş zararlar toplamının, özsermayenin dönem zararı ve birikmiş zararlar dışında kalan diğer kalemlerinin toplamına ulaşmış olması,
b) Bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin birinci fıkrasının (p) bendinde belirtilen beyan yazısına uyulmaması,
c) Kamunun aydınlatılmasında azami özenin gösterilmemesi ve yatırımcıların yatırım kararı almasında etkili olacak ve menkul kıymetin piyasa değerinde değişiklik yapabilecek her türlü bilgi ve belgenin derhal en seri haberleşme vasıtasıyla kamuya açıklanmak üzere ilgili düzenlemeler çerçevesinde Borsaya bildirilmemesi ve benzeri konularla ilgili olarak getirilen düzenlemelere uyulmaması,
d) Borsa yönetimince yapılacak düzenlemelere ve ilgili mevzuata uyulmaması,
e) Ortaklığın iflasına karar verilmiş olması veya Borsa yönetimince geçerli kabul edilebilecek durumlar dışındaki nedenlerle faaliyetlerinin 3 aydan uzun bir süre için durdurulmuş olması,
f) Ortaklığın, tasfiye veya süre dolma gibi herhangi bir nedenle sona ermesi,
g) Ortaklığın, borçlarını ödemekte güçlük içerisine girmiş veya finansman sıkıntısına düşmüş ya da konkordato mühleti talep etmiş olması,
h) Ortaklığın Borsaya ödemekle yükümlü olduğu ücretleri ödememesi ya da aleyhine yapılan icra takibinin sonuçsuz kalması,
i) Ortaklığın esas faaliyetini sürdürebilmesi için gerekli izin, lisans, yetki belgesinin iptal edilmesi veya ortadan kalkması,
j) Türk Ticaret Kanunu kapsamında ortaklığın, aktiflerinin satış fiyatları esas olmak üzere düzenlenen ara bilançosuna göre sermayesinin 2/3 ünü yitirmesi,
k) Borsaya sunulan ara dönemler de dahil olmak üzere son iki döneme ait bağımsız denetim raporunun (sınırlı, sürekli, özel) olumsuz görüş içermesi veya görüş bildirmekten kaçınılması,
l) Her türlü yangın, doğal afetler, harp hali, ***** faaliyetleri üretim faktörlerinin 2/3 ünün faaliyetten çıkması ve benzeri nedenlerle ortaklık faaliyetlerini önemli ölçüde etkileyecek gelişmelerin yaşanması,
m) Ortaklığı temsile yetkili kişilerin veya ortaklık yönetiminde söz sahibi kişilerin, öncelikle Borsaya verilmesi gereken bilgi ve belgeleri, Borsaya vermeden önce Borsa dışındaki üçüncü kişilere, basın-yayın kuruluşlarına ve diğer kişi, kurum veya kuruluşlara vermiş olması,
n) Borsa kotunda bulunan borçlanma senetlerinin itfa edilmesi ya da bakiyesinin talep edilmemiş kıymetlerden oluşması, ortaklığın vadesi dolan borçlanma senetlerini ödeyememesi ya da faizlerini zamanında ödeyememesi veya borçlanma senedi sahiplerinin haklarını kullanmalarına engel olabilecek işlemler yapması,
o) Menkul kıymetin piyasa değerinin, nominal değerinin çok altına düşmesi veya işlem hacmi ya da işlem sıklığının genel ortalamaların çok altına inmesi veya işlem görmesinin sürekli ya da geçici olarak durdurulması,
p) Borsaca veya Borsa tarafından görevlendirilenlerce istenecek bilgilerin verilmemesi veya eksik veya gerçeğe aykırı bilgi ve/veya belge verilmesi, defter ve belgelerin bu görevlilere ibraz edilmemesi, saklanması, yok edilmesi veya Borsa görevlilerinin görevlerini yapmalarının engellenmesi
Ortaklığın Kendi İsteği ile Menkul Kıymetlerinin Borsa Kotundan Çıkarılması
Madde 25 - Ortaklıklar, Borsa kotunda bulunan menkul kıymetlerinin kottan çıkarılması isteğiyle başvuruda bulunabilirler
Kottan çıkarılması talep edilen menkul kıymetler Borsada işlem görüyor ise, Yönetim Kurulu kottan çıkarma kararı verirken ilgili ortaklıktan, yatırımcıların mağduriyetlerinin önlenmesi amacıyla bir takım tedbirler almasını şart koşabilir Herhalûkarda, menkul kıymetlerin ihraçcı ortaklıkların isteği ile Borsa kotundan çıkarılması için Yönetim Kurulu nihai karar merciidir
Geçici veya Sürekli Kottan Çıkarılan Menkul Kıymetlerin Tekrar Borsa Kotuna Alınmaları
Madde 26 - Sürekli olarak Borsa kotundan çıkarılmış menkul kıymetlerin Üçüncü Bölümde belirtilen kotasyon şartları gözönüne alınarak tekrar Borsa kotuna alınmalarına Yönetim Kurulu karar verebilir Sürekli olarak Borsa kotundan çıkarılan menkul kıymetlerin tekrar Borsa kotuna alınabilmesi için Yönetim Kurulunca belli bir süre geçmiş olma şartı aranabilir
Borsa kotundan geçici olarak çıkarılmış menkul kıymetlerin tekrar Borsa kotuna alınabilmesi için, öncelikle kottan çıkarma kararına esas teşkil eden nedenlerin ortadan kalkmış olması, Yönetim Kurulunun çıkarma kararında süre ve şartlar yer almış ise, bu şartların yerine getirilmiş olması ve verilen sürenin dolmuş olması gerekir
Yönetim Kurulu, geçici kottan çıkarma kararını, süre sonunda tekrar inceleyerek geçici kottan çıkarma süresini uzatmaya veya sürekli çıkarmaya dönüştürmeye karar verebilir
Borsada işlem görmekte iken yeterli işlem hacmine sahip olmaması veya belli bir süre işlem görmemesi nedeniyle kottan çıkarılan menkul kıymetlerin tekrar işlem görmesi ve kote edilmesi için, yeterli pazar derinliği ile gerekli işlem hacmini doğurabileceği ve tedavül kabiliyeti olabileceği hususunda Yönetim Kurulu, ortaklıkça kendisine sunulan bilgi, belge ve gerekçelerin yeterli olduğuna karar vermiş olmalıdır
Yönetim Kurulu, Borsa kotuna tekrar alınacak menkul kıymetlerin bu Yönetmeliğin 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (e) bendinde belirtilen miktardan aşağı olmayacak şekilde İMKB Saklama Merkezine depo edilmesini şart koşabilir
ALTINCI BÖLÜM : Kota Alınmamış Menkul Kıymetler
Kota Alınmamış Menkul Kıymetlerin Borsa'da İşlem Görmesi
Madde 27 - Borsada Yönetim Kurulunun kararı ile kota alınmamış veya kottan çıkarılmış menkul kıymetlerin işlem göreceği pazarlar teşekkül ettirilebilir Bu pazarlarda kottan çıkarılmış menkul kıymetler ile SPK kaydına alınmış ancak kota alınmamış menkul kıymetler işlem görürler
Hisse senetleri kot dışı pazarda işlem gören ortaklıkların sermaye artırımları nedeniyle ihraç edecekleri hisse senetlerinin kot dışı pazar kaydına alınmasında da bu Yönetmeliğin ilave kotasyon zorunluluğu hükümleri uygulanır
Kot dışı pazarda işlem gören menkul kıymetler, bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin (b), (c), (d), (e), (f), (h), (i), (j), (k), (m), (n) ve (p) bentleri hükümleri dikkate alınarak Yönetim Kurulu kararı ile geçici veya sürekli olarak işlem görmekten men edilebilirler
Pazar Ücretleri
Madde 28 - Pazar ücretlerini menkul kıymetleri Borsa kotunda olmayan ancak Borsa pazarlarında işlem gören kuruluşlar öderler
Pazar ücretleri pazar kayıt ücreti, kayıtta kalma ücreti ve yeniden kayda alma ücretinden teşekkül eder
Bu Yönetmelikte yer alan kotasyon ücretlerine ilişkin hükümler pazar ücretleri için de uygulanır
YEDİNCİ BÖLÜM : Çeşitli Hükümler
Bilgi Verme Yükümlülüğü
Madde 29 - Menkul kıymetleri Borsa pazarlarında işlem gören ve/veya Borsa kotunda bulunan ortaklıklar Genel Yönetmeliğin 46 ncı maddesi ve SPK'nın özel durumların kamuya açıklanması, muhasebe standartları ile mali tablo ve raporlara ilişkin düzenlemelerinde belirlenen bilgi ve belgeleri dönemsel ya da münferit olarak Borsaya göndermek zorundadırlar Menkul kıymetleri Borsada işlem gören ortaklıklar ile ilgili kamuya açıklanacak bilgilerin SPK ve Borsa tarafından belirlenen esas ve usuller çerçevesinde elektronik serftifikalar kullanılarak elektronik ortamda gönderilmesi ve SPK'nın kağıt ortamında bildirim yükümlülüğünü kaldırması halinde sözkonusu bilgi ve belgeler Borsaya gönderilmiş sayılır Yönetim Kurulu, yukarıda belirtilen düzenlemelerdeki özel hükümler saklı kalmak kaydıyla, elektronik ortam da dahil olmak üzere sözkonusu bilgi ve belgelerin gönderim usul ve esaslarını tespit etmeye ve bu bilgi ve belgelerin tamamen ya da kısmen Borsa bülteninde yayınlanmasına veya bedeli ortaklıkça karşılanmak şartıyla basında ilan edilerek kamuya açıklanmasına karar vermeye yetkilidir
Yerinde İnceleme
Madde 30 - Menkul kıymetleri Borsada işlem gören ortaklıklar ile ilgili olarak, Borsa yetkilileri tarafından ortaklık merkezinde veya üretim ya da hizmet birimlerinde incelemeler yapılabilir Bu incelemelerde ortaklıklar Borsa yetkililerine, her türlü yardım ve kolaylığı sağlamak ve mali tabloları ile her türlü hesap ve işlemlerini incelemeye açık tutmak zorundadırlar Bu zorunluluk, inceleme konusu ortaklık ile sermaye veya yönetim ilişkisi bulunan ve incelemeye dahil edilmesine gerek görülen diğer ortaklıklar için de geçerlidir
Pazar Değiştirmelerde Uygulanacak Ücretler
Madde 31- Pazar değiştirmelerde uygulanacak kotasyon ve pazar ücretlerine ilişkin esaslar Yönetim Kurulunun teklifi ve SPK'nın onayı ile yürürlüğe girer
Diğer Hükümler
Madde 32 - Yönetim Kurulu, bu Yönetmelik hükümlerini yorumlamaya, açıklık bulunmayan hususlarda genel hükümleri de gözönünde bulundurarak karar vermeye, uygulamayı düzenlemeye ve yönlendirmeye yetkilidir
Kaldırılan Hükümler
Madde 33 - 13/3/1995 tarihli ve 22226 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Kotasyon Yönetmeliği ile ek ve değişiklikleri yürürlükten kaldırılmıştır
Geçici Madde 1 -
(Mülga madde: 08/08/2007 - 26607 SRG Yön9mad )

Geçici Madde 2 - Bu Yönetmelik yürürlüğe girdiği tarih itibariyle SPK nezdinde halka arz incelemesi devam eden şirketlerden Yönetim Kurulu tarafından hisse senetlerinin kota alınabileceğine dair olarak karar alınanlar için, sözkonusu kararda aranan şartlar hariç, bu Yönetmeliğin kotasyona ilişkin şartları aranmaz Bu şirketlerin hisse senetlerinin kotasyonunda bu Yönetmeliğin yayımından önce yürürlükte olan Yönetmelik hükümleri uygulanır
Geçici Madde 3 - Bu Yönetmeliğin 9 uncu maddesinin (e) bendi ile 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinin uygulanmasında, 1/1/2005 tarihine kadar son 3 yıllık mali tablolar yerine son 2 yıllık mali tabloların bağımsız denetimden geçirilmiş olması şartı aranır
Geçici Madde 4 - Menkul kıymetleri Borsada işlem gören ortaklıklar ile ilgili kamuya açıklanacak bilgilerin SPK ve Borsa tarafından belirlenen esas ve usuller çerçevesinde elektronik serftifikalar kullanılarak elektronik ortamda gönderilmesine ve bu ortamda kamuya duyurulmasına başlanmasını müteakip, SPK tarafından belirlenecek tarihten itibaren, bu bilgilerin Borsa Bülteninde ilanına ilişkin olarak bu Yönetmelik ile Borsa mevzuatının diğer hükümlerinde yer alan atıflar sözkonusu elektronik ortamda duyuru için yapılmış sayılır
Yürürlük
Madde 34 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer
Yürütme
Madde 35 - Bu Yönetmelik hükümlerini İstanbul Menkul Kıymetler Borsası Başkanı yürütür

Kaynak: mevzuatadaletgovtr

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.