Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Siyasal Bilgiler / Hukuk

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
alinacak, çalişmalarda, dişinda, güvenliğinin, hakkinda, ile, işaretlemeler, işiklar, karayollari, karayolu, kenarinda, levhalar, sağlanmasi, tedbirler, trafik, türlü, yapilacak, yapisinda, yolun, üzerindeki, yönetmelik, yönünden

Karayollari Trafik Güvenliğinin Sağlanmasi Yönünden, Yolun Yapisinda Yapilacak Her Türlü Çalişmalarda Alinacak Tedbirler İle Karayolu Dişinda, Kenarinda Veya Üzerindeki Diğer Levhalar, İşiklar Ve İşaretlemeler Hakkinda Yönetmelik

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Karayollari Trafik Güvenliğinin Sağlanmasi Yönünden, Yolun Yapisinda Yapilacak Her Türlü Çalişmalarda Alinacak Tedbirler İle Karayolu Dişinda, Kenarinda Veya Üzerindeki Diğer Levhalar, İşiklar Ve İşaretlemeler Hakkinda Yönetmelik




KARAYOLLARI TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANMASI YÖNÜNDEN, YOLUN YAPISINDA YAPILACAK HER TÜRLÜ ÇALIŞMALARDA ALINACAK TEDBİRLER İLE KARAYOLU DIŞINDA, KENARINDA VEYA ÜZERİNDEKİ DİĞER LEVHALAR, IŞIKLAR VE İŞARETLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK

KARAYOLLARI TRAFİK GÜVENLİĞİNİN SAĞLANMASI YÖNÜNDEN, YOLUN YAPISINDA YAPILACAK HER TÜRLÜ ÇALIŞMALARDA ALINACAK TEDBİRLER İLE KARAYOLU DIŞINDA, KENARINDA VEYA ÜZERİNDEKİ DİĞER LEVHALAR, IŞIKLAR VE İŞARETLEMELER HAKKINDA YÖNETMELİK


Resmi Gazete Tarihi: 19/06/1985
Resmi Gazete Sayısı: 18789
Bayındırlık ve İskan Bakanlığından:
BİRİNCİ KISIM : Amaç, Kapsam ve Tanımlar
BİRİNCİ BÖLÜM : Amaç ve Kapsam
Madde 1 - Bu Yönetmelik, özel hukuk gerçek ve tüzel kişileri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca karayolu yapısında yapılacak hertürlü çalışmalar ile zorunlu hallerde karayolu dışında, kenarında veya üzerinde bulunacak olan standart trafik işaretleri dışındaki levhalar, ışıklar, işaretler, ağaç, direk, yangın musluğu, çeşme, parmaklık, çit, ihata duvarı ve benzeri elemanların tesis edileceği yer, nicelik, nitelik, usul, esas ve şartları konusunda, karayolu trafik güvenliğinin sağlanması amacına yönelik alınması gerekli tedbirleri kapsar
İKİNCİ BÖLÜM : Tanımlar
Madde 2 - Bu Yönetmeliğin uygulanmasında adı geçen terimlerin tanımları aşağıda yapılmıştır
1 Levhalar: Standart trafik işaret levhaları dışındaki bütün levhalardır
Reklam ve ilan amacıyla, değişik renk ve şekillerde ışık veya ışık yansıtıcı cisimlerle yapılan düzenlemeler ile taş, duvar, sanat yapıları ve benzeri tesislerin yüzeylerine yoldan açıkça görülecek şekilde yazı yazılması, resim ve sembol yapılması da bu Yönetmeliğin uygulanmasında levha anlamındadır
2 Işıklar: Trafik düzenlemesinde kullanılan standart ışıklı trafik işaret elemanlarının dışındaki ışıklardır
3 İşaretler: Standart trafik işaretlerinin dışındaki işaretlerdir
4 Kavşak başlangıcı: Bir kavşakta kavşak kolundan kavşağa yaklaşıldığında, o koldaki geometrik değişikliğin başladığı noktadır
5 İş Sahibi: Yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşla protokol yapan veya bu kuruluştan izin alan kişi veya kişilerdir
Bu Yönetmelikle ilgili diğer terimlerin tanımları da, 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 3 Maddesinde belirtildiği şekliyle esas alınır
İKİNCİ KISIM
BİRİNCİ BÖLÜM : Genel Esaslar
Madde 3 - Karayolu yapısında herhangi bir çalışma yapılamaz Yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluş tarafından yapılacak çalışmalar bu hükmün dışındadır
Başka türlü herhangi bir çözümün bulunmadığı hallerde:
A) Kamu hizmetinin bahis konusu olduğu işler için ilgili kamu kurum veya kuruluşu ile yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluş arasında protokol yapılarak,
B) Diğer işler için, özel hukuk gerçek ve tüzel kişilerince, yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluştan izin alınarak, çalışma yapılabilir
Yapılacak çalışmaların, protokol veya isim belgesinde belirtilen esaslara uygun olarak yürütülüp tamamlanması zorunludur
Protokol yapılmaksızın veya izin alınmaksızın yürütülen protokol veya izin belgesinde belirtilen esaslara aykırı olarak yapılan çalışmalar zabıtaca veya yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşça derhal durdurulur Bu çalışmalar sırasında meydana getirilen tehlikeli durum ve engeller bütün sorumluluk iş sahibine ait olmak üzere zabıtaca veya gerekli hallerde yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşla işbirliği yapılarak ortadan kaldırılır Yapılan masraflar iş sahibine ödetilir
Madde 4 - Çalışmalar esnasında, karayolunun sürekli olarak trafiğe açık tutulması esastır Zorunlu hallerde karayolu şeritler halinde trafiğe kapatılır ve enaz bir şeridin trafiğe açık tutulması sağlanır Bunun da mümkün olmaması halinde, trafik servis yolundan verilir
Çalışma mahalli, işin sahip veya sahipleri tarafından, Karayolları Genel Müdürlüğünce belirlenmiş olan yapım, bakım ve onarımlarda gerekli standart trafik işaretlemesine uygun olarak işaretlenir
Madde 5 - Yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluş, yapılacak protokol veya verilecek izin belgesinde belirtmek suretiyle karayolu trafik güvenliğinin sağlanması yönünden çalışma mahallindeki yol ve trafik durumunun icaplarına göre gerekli gördüğü ve bu Yönetmelikle öngörülmeyen şartları da iş sahibinden isteyebilir
Madde 6 - Yerleşim yerlerindeki yollarda yapılacak çalışmalarda, çalışma mahalli günün kararmasından itibaren aydınlatılır
Madde 7 - Erişme kontrollü karayolları için ilgili mevzuat hükümleri uygulanır
Madde 8 - Protokol veya izin belgesi ile yapımına müsaade edilen tesis sahipleri, yapılacak yol genişletme, değişiklik, bakım ve onarık veya benzeri faaliyetler öncesinde, yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşun yazılı ikazı üzerine, mevcut tesisi verilen süre içinde kaldırmak veya bu kuruluşun isteğine uygun hale getirmek zorundadır
Verilecek süre içinde yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşun isteği yerine getirilmediğinde, meydana gelebilecek hertürlü hasar ve zarar tesis sahibine ait olmak üzere bu kuruluşça zabıta ile işbirliği yapılarak kaldırılır ve yapılan masraflar tesis sahiplerinden ayrıca tahsil edilir
İKİNCİ BÖLÜM : Karayolu Yapısında Yapılacak Çalışmalar
Madde 9 - Alttan enine geçişler yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşun uygun göreceği projeye göre;
A) Karayolu eksenine dik boru çakılarak bu boru içine döşenecek ikinci bir boru ile alttan enine geçiş sağlanır
B) Boru çakışmasının mümkün olmadığı durumlarda, yolu yarmak suretiyle döşenecek boru içinden geçirilecek ikinci bir boru ile alttan enine geçiş sağlanır
C) Boru döşenmeyecek hallerde de, yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşça uygun görülecek şekilde alttan enine geçiş sağlanır
Madde 10 - Karayolu altından enine geçişlerin mümkün olmadığı durumlarda, yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşun uygun göreceği projeye göre üstten enine geçiş yapılır
A) Üstten enine geçiş yol eksenine dik olarak yapılır Taşıtyolu kotunun en yüksek noktası ile maksimum sehimde tesisin en alçak noktası arasında enaz 6 metrelik düşey açıklık bulunması zorunludur
B) Karayolu üzerinden geçen iletim hattında olması muhtemel taşma ve kaçakların karayolu sınır çizgisi içinde zemine intikalini önleyecek her türlü tedbir alınır
C) Yüksek gerilim enerji nakil hatları için, gerilim farkı dikkate alınarak, bulunması zorunlu olan 6 metrelik düşey açıklığa, ilgili mevzuatta öngörülen atlama mesafesi de ayrıca ilave edilir
D) Meydana gelebilecek kopma halleri dikkate alınarak, kopan hatların karayoluna düşmemesi veya sarkmaması için gerekli tüm tedbirlerin alınmış olması zorunludur
E) Atlama direkleri arasında, iletim hattında ek yapılmaz
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Karayolu Kenarında Yapılacak Çalışmalar
Madde 11 - Karayolu sınır çizgisi dışında yapılacak hertürlü çalışmalar sırasında veya mevcut tesislerin işletilmesi ve arızası hallerinde, yolun yapısına ve trafik güvenliğine etki etmeyecek şekilde hertürlü tedbirlerin, tesis sahiplerince zamanında alınmış olması zorunludur
Bu hususa aykırı durumlar zabıtaca veya gerekli hallerde yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşla işbirliği yapılarak bertaraf edilir
Yapılan masraflar iş veya tesis sahibine ödetilir
Madde 12 - İş sahibince şehiriçi karayolu kenarında yapılacak çalışmalar süresince, kaldırımlarda tünel, tünel aydınlatması ve benzerlerini yaparak güvenli geçiş sağlamak ve yaya yollarını sürekli olarak trafiğe açık bulundurmak zorunludur
ÜÇÜNCÜ KISIM Karayolu Dışında, Kenarında veya Üzerindeki Diğer Levhalar, Işıklar, İşaretlemeler, Ağaç, Direk, Yangın Musluğu, Çeşme, Parmaklık, Çit, İhata Duvarı ve Benzeri Elamanlar
BİRİNCİ BÖLÜM : Genel Esaslar
Madde 13 - Bu kısımda adı geçen levha, ışık, işaret, ağaç, direk, yangın musluğu, parmaklık, çit, ihatı duvarı ve benzeri elemanların tesis edilmesi,
A) Belediye sınırları dışında, yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşun,
B) Belediye sınırları içinde, ilgili Belediye Başkanlığının,
İznine bağlıdır Mücavir alanlar belediye sınırı içi sayılır
Başvurular, görevli kuruluşun ilgili birimine yapılır
Verilen izinler Valiliğe bildirilir
Madde 14 - Bu kısımda adı geçen tesislerin, trafik işaretlerinin görülmelerini engellemeyecek, anlamlarını değiştirmeyecek, tereddütlere yol açmayacak veya yanıltmayacak, trafik için tehlike veya engel yaratmayacak şekilde ve yerde bulundurulmaları zorunludur Bu Yönetmelik hükümlerine aykırı olarak konulan, dikilen veya yapılan hertürlü tesis, bütün sorumluluk bunları tesis edenlere ait olmak üzere yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşça kaldırılır ve yapılan masraflar tesis sahibinden tahsil edilir
Madde 15 - Erişme Kontrollü Karayolları için ilgili mevzuat hükümleri uygulanır
Madde 16 - İzin belgesi ile yapımına müsaade edilen tesis sahipleri, yapılacak yol genişletme, değişiklik, bakım ve onarım veya benzeri faaliyetler öncesinde, yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşun yazılı ikazı üzerine, mevcut tesisi verilen süre içinde kaldırmak veya bu kuruluşun isteğine uygun hale getirmek zorundadır
Verilecek süre içinde yolun yapım ve bakımı ile görevli kuruluşun isteği yerine getirilmediğinde meydana gelebilecek hertürlü hasar ve zarar tesis sahibine ait olmak üzere bu kuruşça kaldırılır ve yapılan masraflar tesis sahiplerinden ayrıca tahsil edilir
İKİNCİ BÖLÜM : Diğer Esaslar
Madde 17 - Levhalar
A) İzin süresi bir yıldır Her bir levha için ayrı izin alınır İzni yenilenmeyen, izin şartlarına aykırı olan, bozulan veya tahribolan ve yeniden izin verilmesi uygun görülmeyen levhalar, yapılacak yazılı uyarıyı takiben yazılı uyarıda belirtilen hususların verilecek süre içinde yerine getirilmemesi halinde görevli kuruluş tarafından kaldırılır
Karayoluna olan mesafesine bakılmaksızın, yoldan yararlananların açıkça görüp anladığı mesafe dahilindeki levhalar da bu Yönetmelik hükümlerine bağlıdır
B) Levhaların yanıp-sönen ışıklarla imal edilmesi, kırmızı, sarı ve yeşil ışıklarla veya bu renkteki ışık yansıtıcı cisimlerle tertiplenmesi yasaktır İçten veya dıştan aydınlatmalı levhalarda rölatif kamaşma indisi 1'den az olmalıdır
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce izin verilmiş olan levhalardan izin yenileme tarihinde durumu bu Yönetmelik hükümlerine aykırı görülenlere yeniden izin verilmez
C) Levhanın ölçekli projesi ve seçilen renkleri, görevli kuruluşun ilgili birimi tarafından onaylandıktan sonra, bu birim tarafından gösterilecek yer ve şekilde tesis edilir
D) Levhalar:
a) Standart trafik işaretlerine, Karayolları Genel Müdürlüğünün yapım ve bakım ağında bulunan karayollarında enaz 100 metreden ve diğer yollarda enaz 50 metreden,
b) Diğer işaretler ile birbirlerine, Karayolları Genel Müdürlüğünün yapım ve bakım ağında bulunan karayollarında enaz 25 metreden ve diğer yollarda enaz 5 metreden,
Daha yakına tesis edilemez
c) Bu hükmün uygulanmasında, yolun her bir kenarı ayrı mütalaa edilir
E) a) Belediye sınırları dışında Karayolları Genel Müdürlüğünün yapım ve bakım ağında bulunan karayollarında, karayolu sınır çizgisinden itibaren yolun her iki tarafında 5 metreden daha yakına, diğer yollarda karayolu sınır çizgisi içine, kavşak yakınlarında da görüş üçgeni içine levha konulması yasaktır
Görüş üçgeni: Kavşaklardaki komşu kollarda, kavşak başlangıcından itibaren, Karayolları Genel Müdürlüğünün yapım ve bakım ağında bulunan yollarda enaz 150 metre ve diğer yollarda enaz 50 metre mesafede taşıt yolunun tesis tarafındaki kenar çizgileri üzerinde alınacak iki noktanın birleştirilmesi ile bulunacak doğru parçasının, kavşak tarafında taşıtyolu kenar çizgileri ile teşkil ettiği alandır
b) Belediye sınırları içinde ve Karayolları Genel Müdürlüğünün yapım ve bakım ağında bulunan karayollarında, karayolu sınır çizgisi içinde ve karayolunun her iki tarafındaki sınır çizgileri ile belirlenmiş alanın üzerine gelecek şekilde levha konulması yasaktır
c) Belediye sınırları içindeki diğer yollarda, karayolu sınır çizgisi içine levha konulabilir
Ancak;
1 Taşıtyolu üzerine gelecek şekilde konulacak levhaların en alt noktası ile taşıtyolu kotunun en yüksek noktası arasında enaz 6 metrelik düşey açıklık olmalıdır
2 Taşıtyolunda, levhalara ait taşıyıcı elaman bulunmamalı, yayayolu üzerine konacak taşıyıcı elemanlar, yayayolunun özel mülk tarafındaki sınırına yakın yerde olmalıdır
3 Yayayolu üzerine gelecek şekilde konacak levhaların en alt noktası ile yayayolu kotunun en yüksek noktası sırasında enaz 2,50 metrelik düşey açıklık bulunmalıdır
4 Yayayolunun olmadığı hallerde, taşıtyolunun dış kenarından itibaren her iki tarafta ve ikişer metre mesafe içinde, taşıyıcı eleman bulunmamalıdır
F) Bu Maddede yer alan mesafe ile ilgili hususların tetkikinde, levhaların en yakın noktaları esas alınır
Madde 18 - Işıklar
Her durumda ve her türlü hava şartlarında sürücülerin görüşünü azaltmayacak, trafiği tehlikeye düşürmeyecek ve ışıklı trafik işaretlerinin anlamını taşımayacak şekilde olmalıdır
Madde 19 - İşaretler
Projesi, görevli Kuruluşun ilgili birimi tarafından onaylandıktan sonra, bu birim tarafından uygun görülecek yer ve şekilde tesis edilir
İzin alınmaksızın tesis edilen işaretler, görevli kuruluş tarafından kaldırılır
Madde 20 - Ağaç
Karayolu sınır çizgisi içinde ağaç dikilemez Dal uzantıları taşıt yolunda 6 metre yükseklikten daha aşağıda bulunamaz
Karayolu yapısını etkileyecek şekilde sulama yapılamaz Gerek görüldüğünde drenaj şebekesinin projesi istenebilir
Karayolunu yapan ve bakım altında tutan kuruluşça yapılacak ağaçlandırma bu hükmün dışındadır
Madde 21 - Direk
Bu Yönetmeliğin taşıyıcı elamanlarla ilgili hükümleri direklere de uygulanır
Madde 22 - Yangın Musluğu
Parkyeri ile birlikte tesis edilir Drenaj şebekesi, yolun alt yapısına zarar vermeyecek şekilde projelendirilir
Yangın musluğunun amaç dışında kullanılması yasaktır
Yangın musluğunun amaç dışında kullanılması yasaktır
Yangın musluğu yerleri özel olarak işaretlenir
A) Belediye sınırları dışındaki karayollarında, banket veya yaya yolu dışında bulunmalı, parkyeri alanı enaz 50 metrekare olmalıdır
B) Belediye sınırları içindeki karayollarında, banket üzerinde veya yayayolunda bulunabilir Bu halde parkyeri tesisi zorunlu değildir
Madde 23 - Çeşme
Ölçekli vaziyet planı üzerinde, parkyerinin, giriş-çıkış yollarının durumu ayrıntılı olarak gösterilir Drenaj şebekesi, yolun alt yapısına zarar vermeyecek şekilde projelendirilir
A) Belediye sınırları dışında:
Karayolu sınır çizgisinden itibaren yolun her iki tarafından enaz 50 metre mesafe içinde yapılacak çeşmeler de bu Yönetmelik hükümlerine bağlıdır
Enaz 75 metrekarelik parkyeri alanı ile birlikte tesis edilir Banket veya yayayolunun dışında bulunmalı, parkyeri alanı yoldan çeşmeye doğru enaz % 2 iniş eyimli olmalıdır
B) Belediye sınırları içinde:
Karayolu sınır çizgisinden itibaren yolun her iki tarafından enaz 10 metre mesafe içinde yapılacak çeşmeler bu Yönetmelik hükümlerine bağlıdır
Enaz 25 metrekarelik parkyeri alanı ile birlikte tesis edilir Karayolu banket veya yayayolunun dışında bulunmalı, parkyeri alanı yoldan çeşmeye doğru enaz % 2 iniş eyimli olmalıdır
Madde 24 - Parmaklık, Çit, İhata Duvarları:
Karayolu sınır çizgisi dışında tesis edilebilir
Kavşak yakınlarında azami yükseklik bir metreyi geçemez
DÖRDÜNCÜ KISIM : Dayanak
Madde 25 - Bu Yönetmelik 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanunu'nun 16 Maddesi gereğince çıkarılmıştır
BEŞİNCİ KISIM : Yürürlük ve Yürütme
Madde 26 - Bu yönetmelik hükümleri 2918 Sayılı Karayolları Trafik Kanununun 16 ncı maddesinin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren uygulanır
Madde 27 - Bu yönetmelik hükümlerini Bayındırlık ve İskan Bakanı yürütür

Kaynak: mevzuatadaletgovtr

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.