![]() |
Elektrik Piyasasi Dağitim Yönetmeliği |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Elektrik Piyasasi Dağitim YönetmeliğiELEKTRİK PİYASASI DAĞITIM YÖNETMELİĞİ ELEKTRİK PİYASASI DAĞITIM YÖNETMELİĞİ Elektrik Piyasası Dağıtım Yönetmeliği Enerji Piyasası Düzenleme Kurumundan Resmi Gazete Tarihi: 19/02/2003 Resmi Gazete Sayısı: 25025 BİRİNCİ KISIM : Amaç, Kapsam, Hukuki Dayanak, Tanımlar ve Kısaltmalar Amaç Madde 1 - Bu Yönetmeliğin amacı; 4628 sayılı Kanunla öngörülen piyasa modelinin oluşturulması için, dağıtım sisteminin güvenilir ve düşük maliyetli olarak işletilmesinde ve planlamasında uygulanacak usul ve esasların belirlenmesidir ![]() Kapsam Madde 2 -Bu Yönetmelik, eşit taraflar arasında ayrım gözetilmemesi ilkeleri çerçevesinde, dağıtım şirketi ile dağıtım sistemi kullanıcılarının yükümlülüklerini, uymaları gereken tesis tasarım ve işletme kurallarını, dağıtım sisteminin planlanması ve işletilmesi hususlarında ilgili taraflara uygulanacak usul ve esasları kapsar ![]() Hukuki Dayanak Madde 3 - Bu Yönetmelik, 4628 sayılı Elektrik Piyasası Kanununa dayanılarak hazırlanmıştır ![]() Tanımlar ve Kısaltmalar Madde 4 - Bu Yönetmelikte geçen; 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() 14 ![]() 15 ![]() 16 ![]() 17 ![]() 18 ![]() 19 ![]() 20 ![]() 21 ![]() 22 ![]() 23 ![]() 24 ![]() 25 ![]() 26 ![]() 27 ![]() 28 ![]() 29 ![]() 30 ![]() 31 ![]() 32 ![]() 33 ![]() 34 ![]() 35 ![]() 36 ![]() 37 ![]() 38 ![]() 39 ![]() 40 ![]() 41 ![]() 42 ![]() 43 ![]() 44 ![]() 45 ![]() 46 ![]() 47 ![]() 48 ![]() 49 ![]() 50 ![]() 51 ![]() 52 ![]() 53 ![]() 54 ![]() 55 ![]() 56 ![]() 57 ![]() 58 ![]() 59 ![]() 60 ![]() 61 ![]() 62 ![]() 63 ![]() 64 ![]() 65 ![]() ![]() 66 ![]() 67 ![]() 68 ![]() 69 ![]() 70 ![]() 71 ![]() 72 ![]() 73 ![]() 74 ![]() 75 ![]() 76 ![]() 77 ![]() 78 ![]() 79 ![]() ifade eder ![]() İKİNCİ KISIM : Dağıtım Sistemine Bağlantı BİRİNCİ BÖLÜM : Üretim Faaliyeti Gösteren Tüzel Kişiler Dışındaki Kullanıcılar İçin Bağlantı Esasları Bağlantı Başvurusu Madde 5 - Üretim faaliyeti gösteren tüzel kişiler dışındaki kullanıcılar, dağıtım sistemine bağlantı başvurularını, Elektrik Piyasası Müşteri Hizmetleri Yönetmeliğinde belirtilen esaslar çerçevesinde yaparlar ![]() Kullanıcılar tarafından yapılan bağlantı başvurularında; başvurunun niteliğine göre motor ve elektrojen gruplarının sayısı ve güçleri, aydınlatma ve ısıtma tesisatı ve güçleri, koruma sistemleri gibi diğer tesis ve/veya teçhizatla ilgili teknik özellikleri de içeren elektrik projesi dağıtım şirketine sunulur ![]() ![]() Kullanıcı tarafından sunulan elektrik projesi ve diğer bilgiler, dağıtım şirketi tarafından sadece söz konusu bağlantı faaliyetleri için kullanılabilir ![]() Bağlantı Başvurularının Değerlendirilmesi Madde 6 - Bağlantı başvuruları; Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği ve Elektrik Piyasası Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde değerlendirilir ![]() Dağıtım şirketi; bölgedeki yük karakteristiğine göre, kullanıcının hangi gerilim seviyesinden sisteme bağlanacağının belirlenmesinde ve kullanıcı bağlantılarının tesis ve tahsis edilmesi veya değiştirilmesi yönündeki taleplerinin karşılanmasında eşit taraflar arasında ayırım gözetmeksizin hareket eder ![]() Dağıtım şirketi; kullanıcı bağlantı noktasının veya kullanıcının işletme usullerinin diğer kullanıcılar üzerinde olumsuz etkiler yaratma olasılığının tespit edildiği durumlarda, kullanıcıdan alternatif bir gerilim seviyesinden bağlanmasını veya söz konusu olumsuz etkiyi ortadan kaldıracak çözümler uygulamasını talep edebilir ![]() Dağıtım şirketi ile TEİAŞ arasında yapılan bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmasında yer alan hükümler çerçevesinde belirlenen belli bir gücün üzerindeki yeni veya ilave bağlantı başvuruları kapsamındaki enerji talep ve tahsislerinin değerlendirilmesinde dağıtım şirketi TEİAŞ ile gerekli koordinasyonu sağlar ![]() Bağlantı Noktası Madde 7 - AG seviyesindeki bağlantı noktasının; a) Sayaçların kullanıcı mülkiyetinde olması durumunda, tesisatın dağıtım sistemine bağlandığı nokta, b) Sayacın dağıtım şirketinin mülkiyetinde veya kullanımının dağıtım şirketinin yetkisinde olması durumunda ise sayaç çıkışındaki bağlantı uçları, olduğu kabul edilir ![]() YG seviyesindeki bağlantı noktası; dağıtım şirketi ile kullanıcı arasında yapılan bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmasında yer alan hükümler çerçevesinde dağıtım şirketi tarafından belirlenir ![]() ![]() Bağlantı Anlaşması ve Bağlantının Tesisi Madde 8 - Dağıtım şirketi ile kullanıcı arasındaki bağlantı anlaşması Elektrik Piyasası Müşteri Hizmetleri Yönetmeliği hükümleri çerçevesinde imzalanır ve anlaşma hükümlerine göre bağlantı tesis edilir ![]() Sisteme Bağlantı Yapılması Madde 9 - Perakende satış sözleşmesi veya ikili anlaşmanın dağıtım şirketine ibraz edilmesini takiben bağlantı anlaşması hükümleri çerçevesinde sisteme bağlantı yapılır ![]() Dağıtım şirketi, bağlantının yapılmasından önce bağlantı anlaşması kapsamında belirlenmiş kontrol ve testleri yapar ![]() ![]() ![]() Kullanıcının, mevcut tesisinde ve/veya teçhizatında dağıtım sistemini etkileyecek bir işlem veya değişiklik yapması gerektiğinde, ilgili dağıtım şirketinin onayını alacağı bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmalarında yer alır ![]() İKİNCİ BÖLÜM : Üretim Faaliyeti Gösteren Tüzel Kişiler İçin Bağlantı Esasları Bağlantı Başvurusu ve Değerlendirilmesi Madde 10 - Dağıtım şirketi, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği uyarınca üretim tesislerinin dağıtım sistemine bağlantı ve/veya sistem kullanım talebi hakkındaki görüşlerini Kurum tarafından yapılan yazılı bildirim tarihinden itibaren kırkbeş gün içerisinde gerekçeleri ile Kuruma sunar ![]() Sisteme bağlantı yapılması halinde, sistem kullanımı açısından kapasitenin yetersiz olması nedeniyle genişleme yatırımı veya yeni yatırım yapılmasının gerekli olduğu ve yeterli finansmanın mevcut olmadığı hallerde, söz konusu yatırım dağıtım şirketi adına bağlantı yapmak isteyen tüzel kişi tarafından mevzuat kapsamındaki teknik standardlar sağlanarak yapılabilir veya finansman koşulları dağıtım şirketi tarafından uygun bulunması halinde tüzel kişi tarafından finanse edilebilir ![]() ![]() Bağlantı talebinin, bağlantı noktası itibarıyla Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliğinin 38 inci maddesinde yer alan hükümlere göre kabul edilmesinin mümkün olmaması ve öne sürülen red gerekçelerinin Kurul tarafından da uygun bulunması durumunda, talep reddedilir ve mümkün olması halinde, dağıtım şirketi tarafından bir başka bağlantı noktası teklif edilir ![]() ![]() Alternatif bağlantı noktası gösterilememesi veya alternatif bağlantı noktasının tüzel kişi tarafından kabul edilmemesi durumunda, Elektrik Piyasası Lisans Yönetmeliği hükümlerine göre işlem yapılır ![]() (Mülga fıkra: 24/08/2005-25916 S ![]() ![]() ![]() ![]() Tüzel kişi tarafından lisans başvurusu kapsamında talep edilen bağlantı noktasının dağıtım şirketi tarafından uygun görülmesi veya dağıtım şirketinin alternatif bağlantı noktası teklifinin tüzel kişi tarafından kabul edilmesi durumunda, tüzel kişiye lisansının verilmesini takiben, bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmasına esas olmak üzere, Ek-1'de yer alan veriler ile dağıtım sistemine bağlanacak tesis ve/veya teçhizata ilişkin bilgiler tüzel kişi tarafından dağıtım şirketine sunulur ![]() (Ek fıkra: 24/08/2005-25916 S ![]() ![]() ![]() ![]() Dağıtım sistemine veya TEİAŞ'ın bir dağıtım barasına bağlı olan veya sisteme bağlantı ve sistem kullanımı hakkında oluşturulan görüş çerçevesinde bağlanması uygun görülen otoprodüktör lisansı kapsamındaki üretim tesisleri hariç bir üretim tesisinin barası ile tüketicinin tesisleri arasında a) Tüketicinin faaliyeti kapsamındaki imalat sürecinin elektrik enerjisinin sürekliliğine ve/veya kalitesine duyarlı olduğunun ve tüketicinin bağlı olduğu dağıtım sistemindeki kesinti sıklığının ve kalitesizliğinin imalat sürecini etkilediğinin belgelenmesi, b) Tüketicinin bu durumu dağıtım şirketine bildirmesini izleyen üç ay içerisinde tüketiciyi olumsuz etkileyen sistem koşullarını giderici alternatif çözüm önerilerinin, dağıtım şirketince sunulmamış olması, durumunda mevzuat kapsamındaki teknik standartların sağlanması koşuluyla direkt hat tesis edilmesine, TEİAŞ ve dağıtım şirketinin görüşleri alınmak suretiyle Kurul tarafından izin verilebilir ![]() (Ek fıkra: 24/08/2005-25916 S ![]() ![]() ![]() ![]() Direkt hat tesis edilmesi halinde; dağıtım lisansı sahibi tüzel kişi tarafından, tüketicinin üretim tesisinin barasından ayrılması durumunda gerekli olacak emreamade kapasite tutulur ve emreamade tutulan kapasite için üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi tarafından dağıtım şirketine bir bedel ödenir ![]() ![]() Bağlantı ve/veya Sistem Kullanım Anlaşması Madde 11 - Ek-1'de yer alan veriler ile dağıtım sistemine bağlanacak tesis ve/veya teçhizata ilişkin bilgilerin tüzel kişi tarafından dağıtım şirketine verildiği tarihten itibaren altmış gün içerisinde bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşması dağıtım şirketi tarafından tüzel kişiye önerilir ![]() ![]() ![]() ![]() Tarafların mutabakatı halinde bağlantı ve/veya sistem kullanımına ilişkin hüküm ve şartları içeren bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşması imzalanır ![]() ![]() Uyum ve Testler Madde 12 - Üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi; dağıtım sistemine bağlanacak tesis ve/veya teçhizatının, sistemdeki tesis ve/veya teçhizata, bu Yönetmeliğe, bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmaları ile yan hizmetler anlaşmalarına uygun olduğunu aşağıdaki usul ve esaslar çerçevesinde dağıtım şirketine bildirir; a) Üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi; tesis ve/veya teçhizatına ait imalat testi veya sertifikaları içerecek şekilde gerekli tüm teknik verilerin ve parametrelerin yer aldığı bir uyum raporu taslağını ünitenin servise alınması ve senkronizasyonundan en az üç ay önce hazırlar, b) Üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi; dağıtım şirketi ile mutabık kaldığı bir test programı ve takvimi çerçevesinde, otomatik gerilim ve hız regülatörleri, diğer kontrol ve iletişim sistemleri üzerinde yapılacak servise alma testlerinin bir parçası olan açık ve yüklü devre ve fonksiyon testlerini TEİAŞ'ın bilgisi dahilinde dağıtım şirketinin gözetimi altında yapar, c) Üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi; testlerden elde edilen sonuçları ve kontrol sistemi parametrelerinin son ayarlarını içeren bir nihai uyum raporu hazırlar ![]() Sisteme Bağlantı Onayı Madde 13 - Bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşması çerçevesinde üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi tarafından hazırlanan nihai uyum raporunun dağıtım şirketine sunulduğu tarihten itibaren otuz gün içerisinde dağıtım şirketi, üretim faaliyeti gösteren tüzel kişinin bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşması gerekliliklerini yerine getirip getirmediği hakkındaki değerlendirmesini tamamlayarak üretim faaliyeti gösteren tüzel kişiye bildirir ![]() Dağıtım şirketinin değerlendirme yazısında; üretim faaliyeti gösteren tüzel kişinin yükümlülüklerini yerine getirdiğinin tespiti halinde, dağıtım sistemine fiziki bağlantının yapılacağı tarih de üretim faaliyeti gösteren tüzel kişiye bildirilir ![]() ![]() Dağıtım şirketi; dağıtım sistemine bağlı olarak üretim faaliyeti gösteren tüzel kişiye ait, tesis ve/veya teçhizatın çalışmasını izleme hakkına sahiptir ![]() Dağıtım sistemine bağlı bir tesis ve/veya teçhizat üzerinde ve/veya bunların ayarlarında herhangi bir değişiklik teklifi, dağıtım sisteminin bütünlüğü ve diğer kullanıcıların tesis ve/veya teçhizatı üzerindeki etkilerinin incelenebilmesi için üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi tarafından yeterli bir süre önceden dağıtım şirketine bildirilir ![]() ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : Üretim Tesislerinin Tasarım ve Performans Şartları Üretim Tesislerinin Tasarım ve Performans Esasları Madde 14 - Üretim tesislerine ilişkin tasarım ve performans şartları, TEİAŞ'ın bir dağıtım barasına veya dağıtım sistemine bağlı ünitelerin uyması gereken teknik ve tasarım kriterlerini kapsar ![]() Üretim Tesislerinin Performans Şartları Madde 15 - Üniteler, aşırı ikazlı olarak 0 ![]() ![]() ![]() Ünitenin kısa devre oranı; termik üniteler için 0 ![]() ![]() ![]() ![]() Senkron kompansatör olarak çalışan üniteler sıfır güç faktörü ile çalışabilecek, termik üniteler, aşırı ikaz ile çalıştırıldığında nominal güçlerinin % 75 ine kadar reaktif güç verebilecek, düşük ikaz ile çalıştırıldığında ise % 30 una kadar reaktif güç tüketebilecek, hidroelektrik üniteler, aşırı ikaz ile çalıştırıldığında nominal gücünün % 75 ine kadar reaktif güç verebilecek, düşük ikaz ile çalıştırıldığında ise % 60 ına kadar reaktif güç tüketebilecek kapasitede olmalıdır ![]() ![]() ![]() Ünite; a) 50 ![]() ![]() b) 49 ![]() kapasitede olmalıdır ![]() Normal işletme koşullarında, ünitenin aktif güç çıkışı, gerilim değişimlerinden etkilenmemelidir ![]() % 5 gerilim değişim aralığı içinde tümüyle emreamade olmalıdır ![]() Jeneratör Kontrol Düzenekleri Madde 16 - Her ünite; bağlı olduğu sisteme verdiği aktif ve reaktif gücün sürekli modülasyonu ile gerilim ve Elektrik Piyasası Şebeke Yönetmeliği çerçevesinde frekans kontrolüne katkıda bulunabilecek şekilde tasarımlanmış kontrol düzeneklerine sahip olmalıdır ![]() Zorunlu yan hizmetler kapsamında frekans kontrolüne iştirak edecek üniteler frekans kontrolü yapan, hızlı cevap veren, orantılı bir hız regülatörü veya ünite yük kontrolörü veya denk bir kontrol cihazına sahip olmalıdır ![]() Frekans kontrolüne iştirak edecek ünitelerin hız regülatörleri; uluslararası enterkonneksiyon şartında yer alan kuralları sağlayacak standardlara, bu standardların mevcut olmadığı durumlarda ise, Avrupa Birliği içinde frekans kontrol sisteminin tasarım veya tadilat standardlarına uygun olarak tasarlanmalı ve çalıştırılmalıdır ![]() Primer ve/veya sekonder frekans kontrolüne katılacak ünitelerin UCTE dokümanlarında yer alan şartları yerine getirmeleri gereklidir ![]() ![]() Hız regülatörleri için kullanılan standardlar; a) Bağlantı anlaşması başvurusunda veya, b) Bağlantı anlaşmasının değiştirilmesi için yapılan başvuruda veya, c) Hız regülatörü üzerinde yapılacak tadilattan önce mümkün olan en kısa sürede, dağıtım şirketine ve TEİAŞ'a bildirilir ![]() Hız regülatörü aşağıdaki asgari şartları sağlar; a) Hız regülatörü, diğer kontrol cihazları ile koordineli bir şekilde çalışma aralığı içinde ünitenin aktif güç çıkışını sabit tutacak şekilde kontrol eder, b) Hız regülatörü, ünitenin bağlı olduğu kısmın izole bir ada şeklinde sistemden ayrılması fakat ünitenin talebi beslemeye devam etmesi durumunda, frekansını mümkün olduğunca 47 ![]() ![]() ![]() c) Hız regülatörü; hidroelektrik üniteler için % 2 ila % 6, diğer üniteler için ise % 3 ila % 5 arasında bir hız düşümü ile çalışacak şekilde ayarlanır ![]() Hız regülatörü için belirlenen asgari şartlar, başka parametrelere dayanan gerekli ticari yan hizmetlerin TEİAŞ ve/veya dağıtım şirketi ile kullanıcı arasında müzakere edilmesine engel olmamalıdır ![]() TEİAŞ tarafından, yan hizmetler anlaşması kapsamında sekonder frekans kontrolü için seçilen ünitelere, UYDM otomatik üretim kontrol sistemi tarafından gönderilecek sinyalleri alan ve işleyen teçhizat, bağlantı anlaşmasındaki şartlara uygun olarak kullanıcı tarafından tesis edilir ![]() Ünitenin gerilimini sabit tutan otomatik ikaz kontrol sistemi ve gerilim regülatörü ile ilgili olarak; a) İkaz kontrol teçhizatı ve güç sistemi dengeleyicileri için teknik bilgiler ayrıntılı olarak bağlantı anlaşmasında belirtilir, b) Sistem kararlılığına ve çalışma aralığında ikaz akımı sınırlarına uygun olarak ünitenin reaktif güç çıkışını sınırlayan reaktif güç sınırlayıcıları bağlantı anlaşmasında belirtildiği şekliyle tesis edilir ve ayarlanır, c) Gerilim kontrolüne ilişkin olarak, sabit reaktif güç çıkışı kontrol modları ve sabit güç faktörü kontrol modları da dahil olmak üzere, diğer kontrol teçhizatı bağlantı anlaşmasında belirtilir, d) İkaz kontrol sistemi, ünite gücünün sıfırdan tam yüke kadar yavaş yavaş arttırılması durumunda, çıkış geriliminin önceden saptanan nominal değerinden % 0 ![]() e) Ünitenin büyük bir gerilim değişimine maruz kalması durumunda, çıkışı otomatik gerilim regülatörü tarafından kontrol edilen ikaz kontrol sistemi, jeneratör ikaz sargısının alt ve üst gerilim sınırlarına 50 milisaniyeyi geçmeyecek kadar kısa bir süre içinde ulaşabilmelidir, f) Ünitenin, sistemde ortaya çıkabilecek 0-5 Hz arasındaki düşük frekanslı elektromekanik salınımlarına karşı otomatik gerilim regülatöründe elektriksel sönümleme sağlama özelliğine sahip bir güç sistemi dengeleyicisi bulunmalıdır ![]() ![]() Ünitelerin devreye alınması veya çıkarılması işlemleri, sistemde aşırı yüklenme ve gerilim dalgalanmalarına yol açmadan gerçekleştirilir ![]() Ünitelerin TEİAŞ'ın dağıtım barası veya dağıtım sistemi ile senkronize olması için gerekli şartlar bağlantı anlaşmasında yer alır, senkronizasyon işlemleri ulusal ve/veya bölgesel yük dağıtım merkezlerinin talimatları doğrultusunda gerçekleştirilir ![]() Ünite Frekans Hassasiyeti Madde 17 - Üretim faaliyeti gösteren tüzel kişi, ünitelerini 47-52 Hz aralığı dışındaki frekanslardan doğabilecek zararlara karşı korumakla yükümlüdür ![]() ![]() Hızlı devreye girebilme özelliğine sahip ünitelerin bu özellikleri ile ilgili koşullara bağlantı anlaşmasında yer verilir ![]() ![]() ÜÇÜNCÜ KISIM : Projelendirme ve Tesis Tasarım Esasları Projelendirme ve Tasarımlandırmada Dikkate Alınacak Hususlar Madde 18 - Dağıtım tesis ve/veya teçhizatı ile dağıtım sistemine bağlanacak tesis ve/veya teçhizatın; projelendirme, tasarımlandırma, test ve montaj işlemleri TSE, CENELEC, IEC ve ilgili standardlar uyarınca yapılır ![]() ![]() Dağıtım şirketi ve/veya kullanıcı, projelendirme ve tasarımlandırma işlemlerinde aşağıdaki hususlara uymakla yükümlüdür; a) Dağıtım sistemine yapılacak bağlantılara ilişkin projelerin hazırlanmasında can ve mal emniyetinin sağlanması esas olup; projelendirme ve tasarımlandırmada, tesis ve/veya teçhizatın kısa devre akımına dayanma ve kısa devre akımını kesme kapasiteleri, izolasyon seviyeleri ve aşırı yüklenme durumları gibi hususların dikkate alınması zorunludur, b) Dağıtım sistemine bağlanacak tesis ve/veya teçhizatın, bu Yönetmelikte belirlenen gerilim ve frekans şartlarına göre projelendirilmesi ve tasarımlandırılması ve bu Yönetmelikte belirlenen çalışma sınırları içinde güvenli bir şekilde işletilmesi kullanıcının sorumluluğundadır, c) (Mülga bent : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() d) Dağıtım sisteminde yapılan her türlü bağlantı ve genişleme; gerilim kontrolünü olumsuz yönde etkilemeyecek şekilde projelendirilir, e) Dağıtım sistemi tesis ve/veya teçhizatının topraklanması ile koruyucu çoklu topraklama, TSE ve uluslararası standardlarda yer alan hükümler kapsamında, mevzuat uyarınca "dokunma ve adım" gerilimini güvenli düzeyde tutacak ve dönen akımları azaltacak şekilde yapılır ![]() Dağıtım sisteminde gerçekleştirilecek her türlü topraklama, ancak dağıtım şirketi yetkililerinin denetiminde gerçekleştirilir ![]() f) Kullanıcı tesislerinde, dağıtım sistemi ile koruma koordinasyonunun sağlanabilmesi için yük karakteristiklerine uygun, bağlantı kesme hızı ve seçiciliği ayarlanabilen koruma teçhizatı kullanılır ![]() ![]() 1) Tesis ve/veya teçhizatı koruyacak teçhizatın açma süre ve akımlarının TEİAŞ ve dağıtım şirketi tarafından belirlenen süre ve akımların altında olması, 2) TEİAŞ'ın dağıtım barasında ve dağıtım sisteminde otomatik tekrar kapama veya kademeli açma/kapama işlemlerinin yapılabileceği, 3) Tesis, teçhizat ve personelin dağıtım sistemindeki kısa devre olaylarına karşı etkilenmesini önleyecek bir şekilde işletilmesi ![]() Kullanıcı mülkiyeti sınırları içindeki koruma sistemlerinin işletme zamanları, seçicilikleri, açma kapasiteleri ve hassasiyetleri gibi hususlar bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmaları kapsamında düzenlenir ![]() Kullanıcı yük karakteristiğinin ek koruma gerektirmesi durumunda, TEİAŞ ve dağıtım şirketi, gerekli koruma teçhizatının ilgili standardlara göre kullanıcı tarafından kurulmasını talep eder ![]() ![]() ![]() Kullanıcı; TEİAŞ ve dağıtım şirketinden gerekli onayları almak kaydıyla, dağıtım şirketi ile arasında sistem özelliklerine uygun bir veri iletişim sistemi kurabilir ![]() Projelerin Hazırlanması ve Onaylanması Madde 19 - AG seviyesinde yapılacak bağlantı projeleri yapı iç tesisatına ait ise bağlantı gücüne göre meslek odasına kayıtlı ve odası tarafından belgelendirilmiş elektrik/elektrik-elektronik mühendisleri veya yetkilendirilmiş fen adamları tarafından hazırlanır ve imzalanır ![]() ![]() ![]() YG seviyesinde yapılacak bağlantı projeleri, meslek odasına kayıtlı ve odası tarafından belgelendirilmiş elektrik/elektrik-elektronik mühendisleri tarafından hazırlanır ve ilgili dağıtım şirketinin yetkili elektrik/elektrik-elektronik mühendisleri tarafından kontrol edilerek dağıtım şirketi tarafından onaylanır ![]() Kullanıcı Mülkiyetindeki Tesis ve/veya Teçhizat Madde 20 - Kullanıcı mülkiyetindeki tesis ve/veya teçhizat, 18 inci maddede yer alan kriterlere uygun olarak projelendirilir ve tesis edilir ![]() ![]() Kompanzasyon Sistemleri Madde 21 - Dağıtım şirketi ve kullanıcı, mevzuat hükümleri uyarınca tesislerinde uygun kompanzasyon tesislerini kurmakla yükümlüdür ![]() Kullanıcılar tarafından yapılacak her türlü kompanzasyon ve/veya reaktör uygulamaları dağıtım şirketinin onayı ile gerçekleştirilebilir ![]() Dağıtım şirketi, bir kompanzasyon tesisini; a) Kontrol ve açma/kapama donanımının, kompanzasyon için uygun akım kapasitesine sahip olması, b) Dağıtım sisteminin ve diğer kullanıcıların işletme şartlarını olumsuz yönde etkilememesi, yönlerinden inceleyerek onaylar ![]() Kompanzasyon tesisinin dağıtım şirketi tarafından onaylanmış ve devreye alınmış olması; tesislerde sonradan ortaya çıkabilecek rezonans, harmonik bozulma, gerilim yükselmesi gibi hizmet kalitesini bozan durumların giderilmesi hususundaki kullanıcı sorumluluğunu ortadan kaldırmaz ![]() Bağlantı Noktasındaki Kısa Devre Gücü Madde 22 - Kullanıcının bağlantı noktasındaki tesis ve/veya teçhizatının kısa devre güçleri, dağıtım sisteminin bağlantı noktasındaki kısa devre gücünden daha düşük olamaz ![]() ![]() Dağıtım şirketi, sistemini projelendirirken, kullanıcı teçhizatından dolayı kısa devre seviyesinde meydana gelebilecek artışları dikkate alır ![]() ![]() Uzaktan Ölçme ve Kontrol Madde 23 - İlgili dağıtım şirketinin gelir/tarife düzenlemesi çerçevesinde onaylanarak yatırım planında yer alması halinde, dağıtım sistemine ait uzaktan ölçme ve/veya kontrol sistemleri dağıtım şirketi tarafından kurulur ve işletilir ![]() Taraflar arasında anlaşmaya varılması halinde, kullanıcıya ait açma/kapama teçhizatı da ilgili dağıtım şirketi tarafından kontrol edilebilir ve işletilebilir ![]() ![]() DÖRDÜNCÜ KISIM : Dağıtım Sistemi Planlaması Dağıtım Şirketinin Yükümlülüğü Madde 24 - Dağıtım şirketi; lisansı kapsamındaki dağıtım bölgesinde elektriğin dağıtım sistemine girişinden tüketim noktalarına iletilmesine kadar olan tüm aşamalarda, enerji akışının gerçek zamanlı olarak izlenmesi, sisteme ilişkin ihbarların alınması ve sonuçlandırılması ve koruyucu bakım onarım hizmetlerinin planlanması ile uygulanması konularında gerekli iletişim alt yapısını kurmakla yükümlüdür ![]() Dağıtım şirketi; ilgili mevzuat kapsamında bölgesel talep tahminlerini hazırlar ve TEİAŞ'a sunar ![]() Dağıtım şirketi tarafından hazırlanıp TEİAŞ tarafından sonuçlandırılan talep tahminleri Kurul onayına sunulur ![]() Dağıtım şirketi, Kurul tarafından onaylanan talep tahminleri doğrultusunda yatırım planını hazırlar ![]() Planlama Esasları Madde 25 - Dağıtım sistemi yatırım planı, aşağıdaki esaslar dikkate alınarak planlanır; a) Talep tahminleri esas alınmak suretiyle talebin karşılanması, b) Teknolojik gelişmelere ve talepteki değişimlere karşı esneklik, c) Hizmetin kalitesi, d) Düşük maliyetle yüksek hizmet kalitesinin sağlanması, e) Teknik kayıp, kaçak ve bedelsiz tüketim oranları, f) İletim sistemi yatırım planı ile eşgüdümün sağlanması ![]() Plan Dönemi Madde 26 - Dağıtım şirketi tarafından hazırlanarak Kurul tarafından onaylanan yatırım planı, Elektrik Piyasası Tarifeler Yönetmeliği ve ilgili tebliğleri çerçevesinde yürürlüğe konulan uygulama dönemi süresi için uygulanır ![]() Yatırım ve işletme maliyetleri asgari düzeyde olacak şekilde talep artışını karşılamak üzere, dağıtım şirketinin gelecek on yıllık dönemdeki perspektifini ortaya koyan ve kullanıcılara yol gösteren, dağıtım sistemi on yıllık gelişim raporu dağıtım şirketi tarafından hazırlanır ve Kurul onayını müteakip yayımlanması görevi de dağıtım şirketi tarafından yürütülür ![]() Sistem Veri Tabanı ve Güncellenmesi Madde 27 - Dağıtım şirketi, dağıtım bölgesindeki tüm tesis ve/veya teçhizatı gösteren bir veri tabanı oluşturur ve yatırımlara ilişkin birim maliyetleri güncelleyerek bu veri tabanına kaydeder ![]() ![]() BEŞİNCİ KISIM : Dağıtım Sisteminin İşletilmesi BİRİNCİ BÖLÜM : Sistem Gerilimleri ve Kullanıcı Faaliyetlerinin İzlenmesi Sistem Gerilimleri ve Değişim Sınırları Madde 28 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() İzleme Madde 29 - Dağıtım şirketi, kullanıcı faaliyetlerini izleme hakkına sahiptir ![]() ![]() Hizmet Kalitesine İlişkin Şikayetlerin İzlenmesi Madde 30 - Hizmet kalitesine ilişkin şikayetlerle ilgili olarak dağıtım şirketi tarafından ilgili kullanıcıların bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmaları çerçevesinde aşağıdaki işlemler yürütülür; a) Dağıtım şirketi, dağıtım sisteminin çeşitli noktalarında, hizmet kalitesine ilişkin izleme faaliyeti yürütür ![]() b) Dağıtım şirketi tarafından izleme faaliyeti kapsamında yapılan ölçüm ve testler sonucunda, bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmalarında yer alan teknik şart ve kriterlerin ihlal edilmiş olduğunun tespit edilmesi halinde, sonuçlar ve alınması gereken tedbirler hususunda ilgili kullanıcılar dağıtım şirketi tarafından yazılı olarak bilgilendirilir, c) Taraflardan birinin izleme faaliyeti kapsamında yapılan ölçüm ve testlerin tekrarlanmasını talep etmesi halinde ölçüm ve testler tekrarlanır ![]() ![]() Tekrarlanan ölçüm ve testler sonucunda da, bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmalarında yer alan teknik şart ve kriterlerin ihlal edilmiş olduğunun tespit edilmesi halinde, kusurlu taraf bu durumun gecikmeksizin ortadan kaldırılmasından sorumludur ![]() d) İlgili kullanıcılar, kusurlu durumlarını, dağıtım şirketi tarafından yapılan yazılı bildirim tarihinden itibaren en geç otuz gün içerisinde ortadan kaldırır ![]() ![]() ![]() Bağlantı Gücünün Aşılmasına İlişkin İzleme Faaliyeti Madde 31 - Kullanıcı; bağlantı anlaşmasında yer alan güç sınırını aşamaz ![]() ![]() ![]() Kullanıcı; masrafları kendisine ait olmak kaydıyla güç ölçümünün tekrarlanmasını talep edebilir ![]() İKİNCİ BÖLÜM : Talep Kontrolü Talep Kontrolü Esasları Madde 32 - Sistem frekansını, Elektrik Piyasası Şebeke Yönetmeliğinde belirtilen frekans aralığında tutmak için üretim kapasitesinin yetersiz olması durumunda, TEİAŞ koordinasyonunda dağıtım şirketi tarafından aşağıda belirtilen esaslar çerçevesinde talep kontrolü uygulanır: a) Dağıtım şirketi tarafından yapılan talep kontrolü, b) TEİAŞ tarafından iletim sisteminin geriliminin düşürülmesi, c) Frekans röleleri ile yükün otomatik olarak kesilmesi ![]() Dağıtım şirketleri; TEİAŞ tarafından, kullanıcıların görüşü alınarak hazırlanan talep kontrolü prosedürüne uymakla yükümlüdür ![]() Dağıtım Şirketi Tarafından Yapılan Talep Kontrolü Madde 33 - Dağıtım şirketi, TEİAŞ ile yaptığı anlaşma çerçevesinde kendi talep kontrolünü yapabilir ![]() ![]() Talep, dağıtım şirketinin kabul etmesi halinde talep kesilmesine gerek kalmaksızın TEİAŞ tarafından sistem gerilimi düşürülerek de azaltılabilir ![]() a) Planlı dönüşümlü talep kontrolü: Sistemin tamamında veya önemli bir kısmında arzın talebi karşılayamama durumunun devam etmesi halinde mevcut arz, eşit taraflar arasında ayrım gözetmeksizin dağıtım şirketi tarafından tüketiciler arasında paylaştırılır ![]() ![]() b) Acil talep kontrolü: Sistemin tamamında veya önemli bir kısmında, arz talep dengesinin arz tarafında beklenmeyen bir eksiklik, iletim veya dağıtım kısıtları nedeniyle, daha yaygın olarak yük atılmasını veya sistemin kabul edilemez derecede düşük gerilim ve frekans seviyelerinde işletilmesini önlemek için el ile acil talep kontrolü uygulanır ![]() ![]() Talebin Düşük Frekans Rölesi ile Kesilmesi Madde 34 - Düşük frekans röleleri ile talebin otomatik olarak kesilmesi, kısa dönemli bir arz talep dengesizliğini ortadan kaldırmak için yapılır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Talep Kontrolünden Kullanıcıların Haberdar Edilmesi Madde 35 - Talep kontrolünden etkilenmesi muhtemel taraflar, dağıtım şirketi tarafından bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmalarında yer alan usul ve esaslar çerçevesinde mümkün olduğu takdirde önceden haberdar edilir ![]() ![]() ÜÇÜNCÜ BÖLÜM : İşletme İletişimi İşletme İletişimi Madde 36 - Dağıtım şirketi ve kullanıcılar; aşağıdaki yöntem ve usullere göre, işletme faaliyetleri ve olaylara ilişkin bilgileri birbirlerine iletir; a) Şebekenin işletilmesiyle ilgili olarak dağıtım şirketi tarafından yürütülen planlı bir faaliyetin, kullanıcının tesisini veya şebekesini öngörülenden farklı şekilde işletmesini gerektirmesi durumunda, kullanıcı dağıtım şirketi tarafından gecikmeden haberdar edilir, b) Kullanıcı tarafından gerçekleştirilen; kullanıcının şebekesi veya tesisini işletmesiyle ilgili planlı bir faaliyetin, dağıtım sisteminin öngörülenden farklı bir şekilde işletilmesini gerektirmesi durumunda, dağıtım şirketi, kullanıcı tarafından gecikmeden haberdar edilir ![]() c) Yukarıdaki (a) ve (b) bentlerinde belirtilen durumlardan birinin meydana gelmesi halinde, buna ilişkin muhtemel riskler ve sonuçları taraflarca yapılan bildirimlerde ayrıntılı olarak yer alır ![]() d) Sistemde; personel hatası ve/veya teçhizatın hatalı çalışmasından dolayı ortaya çıkan arıza, hatalı işletme gibi plan dışı olaylara veya normal işletme şartlarından ayrılmaya yol açan herhangi bir olaya ilişkin bildirimler yazılı bildirim yapılması için yeterli zamanın olmadığı hallerde; olayın meydana gelmesinin ardından otuz dakika içinde sözlü olarak yapılır ![]() ![]() Önemli Olaylar ve Bildirim Yükümlülüğü Madde 37 - Sistem gerilim ve frekansının normal işletme sınırlarının dışına çıkması, dağıtım sistemi kararsızlığı, teçhizatın aşırı yüklenmesi, bağlantıların el ile veya otomatik olarak kesilmesi ve bunların sonucunda kişi ve/veya kamu haklarına zarar veren olaylar önemli olay olarak kabul edilir ![]() Kullanıcının dağıtım şirketine bildirdiği bir olayın, dağıtım şebekesi üzerinde önemli bir etkisi olduğuna dağıtım şirketi tarafından karar verilmesi halinde, dağıtım şirketi kullanıcıdan önemli olay raporunu yazılı olarak hazırlamasını talep edebilir ![]() ![]() Önemli Olayların İncelenmesi Madde 38 - Önemli olayların; sistem ve kullanıcı tesis ve/veya teçhizatı üzerindeki etkileri, sebep ve sonuçları ilgili tarafların katılımı ile ortak olarak araştırılır ![]() ![]() DÖRDÜNCÜ BÖLÜM : Erişim ve Çalışma Güvenliği Erişim Madde 39 - Kullanıcıların veya dağıtım şirketinin mülkiyeti veya sorumluluğundaki sahalara erişime ilişkin hükümler, dağıtım şirketi ile kullanıcı arasında yapılan bağlantı anlaşmasında yer alır ![]() Dağıtım şirketi ve kullanıcı tarafından işletme sınırlarında yer alan tesis ve/veya teçhizatın bakım/onarımı, işletilmesi ve korunması ile ilgili olarak yetki ve sorumluluğun hangi tarafta olduğunu belirleyen bir yetki çizelgesi taraflarca hazırlanır ve bağlantı anlaşmasında belirtilir ![]() ![]() Çalışma Güvenliği Esasları Madde 40 - Dağıtım şirketi ve kullanıcı; mevzuat hükümleri çerçevesinde, dağıtım sisteminde veya kullanıcı tesis ve/veya teçhizatı üzerinde çalışan personelin sağlığının ve can güvenliğinin korunmasına ilişkin usul ve esasları kapsayan çalışma güvenliği yönetim sistemleri oluşturur ![]() ![]() Yetkilendirmelerde; dağıtım sisteminde veya kullanıcı tesis ve/veya teçhizatı üzerinde yürütülecek çalışmanın sınıfı, çalışanın mesleki ehliyeti, ehliyet sınıfı ve bu ehliyetin, tesisin hangi bölümleri için geçerli olduğu dikkate alınır ![]() Çalışma Güvenliği Eğitimi Madde 41 - Dağıtım şirketi ve kullanıcı tarafından dağıtım sisteminde veya kullanıcı tesis ve/veya teçhizatı üzerinde çalışan personele, her iki yılda bir çalışma güvenliği yönetim sistemi eğitimi verilir ![]() Eğitim sonunda yapılan sınavda başarılı olan personele çalışacağı tesis ve/veya teçhizatın gücüne ve gerilim seviyesine göre sınıf ve yetkisini belirleyen güvenlik yönetimi sertifikası verilir ![]() ![]() Kullanıcının çalışma güvenliği yönetimi eğitim programının kapsamı, süresi ve görevlendirilen eğitim personeli dağıtım şirketi tarafından onaylanır ![]() (Mülga fıkra: 24/08/2005-25916 S ![]() ![]() ![]() ![]() İşletme Sınırlarında Güvenlik Yönetimi Madde 42 - Dağıtım sistemi ile kullanıcı tesisleri ve/veya iletim sistemi arasındaki işletme sınırlarında veya ortak sorumluluğun bulunduğu yerlerde uygulanacak güvenlik yönetimi sistemine ilişkin hususlar bağlantı ve/veya sistem kullanım anlaşmaları kapsamında düzenlenir ![]() İşletme sınırları veya ortak sorumluluğun bulunduğu yerler için dağıtım şirketi, ilgili kullanıcı ve TEİAŞ tarafından; mülkiyet, sorumluluk ve yetki paylaşımına ilişkin olarak müşterek bir program hazırlanır ![]() ![]() ![]() Saha ve Çevre Güvenliği Madde 43 - Dağıtım şirketi ve kullanıcı tarafından, saha güvenliğinin ve emniyetinin sağlanması için gerekli düzenlemeler yapılır ve buralarda çalışacak personel muhtemel tehlikeler hakkında uyarılır ![]() Dağıtım şirketi ile kullanıcılar yaptıkları çalışmalarda çevre korunmasına yönelik gerekli tedbirleri alırlar ![]() Dağıtım şirketi ve kullanıcı tarafından çalışma güvenliği yönetim sisteminden sorumlu olarak tam zamanlı çalışan uzman kişi veya kişiler istihdam edilir ![]() Dağıtım şirketi ve kullanıcı tarafından; dağıtım sisteminde veya kullanıcı tesis ve/veya teçhizatı üzerinde gerçekleştirilecek her türlü faaliyetin ve alınacak güvenlik önlemlerinin izlenmesini ve rapor edilmesini sağlayan bir dokümantasyon sistemi kurulur ![]() BEŞİNCİ BÖLÜM : Acil Durum Yönetimi Acil Durum Yönetim Planı Madde 44 - Sistemin tamamen veya kısmen istem dışı enerjisiz kalması durumunda, sistemin kademeli olarak enerjilendirilmesine yönelik acil durum yönetim planları dağıtım şirketi tarafından hazırlanır ![]() Oturan Sistemin Toparlanması Madde 45 - Kısmen veya tamamen oturmuş durumdaki sistem, ulusal ve/veya bölgesel yük dağıtım merkezleri tarafından toparlanır ![]() ![]() Dağıtım sistemi ulusal ve/veya bölgesel yük dağıtım merkezleri koordinasyonunda dağıtım şirketi tarafından kademeli olarak ve belirlenen sıraya göre enerjilendirilir ![]() Toparlanma işlemi esnasında ulusal ve/veya bölgesel yük dağıtım merkezleri tarafından verilen talimatlar dağıtım şirketleri için, dağıtım şirketleri tarafından verilen talimatlar ise kullanıcılar için bağlayıcıdır ![]() Dağıtım şirketi ve kullanıcılar tarafından, toparlanma çalışmaları esnasında sistemi ve tesisleri yönetebilecek düzeyde mesleki eğitim ve ehliyete sahip personel görevlendirilir ![]() ALTINCI BÖLÜM : Numaralandırma ve Adlandırma Mevcut Tesis ve/veya Teçhizatın Numaralandırılması Madde 46 - Kullanıcı mülkiyeti sınırları içindeki tesis ve/veya teçhizatın güvenli bir şekilde işletilmesini ve hata riskinin asgari düzeye indirilmesini sağlamak amacıyla, tüm tesis ve/veya teçhizat dağıtım şirketi ile kullanıcı arasında varılan mutabakata göre numaralandırılır ve/veya adlandırılır ![]() ![]() ![]() ![]() Mevcut tesis ve/veya teçhizatın numaraları ve/veya adları, gerekmesi durumunda, karşılıklı mutabakat ile değiştirilebilir ![]() Yeni Tesis ve/veya Teçhizatın Numaralandırılması Madde 47 - Dağıtım şirketi veya kullanıcının, işletme sınırlarında yeni bir tesis ve/veya teçhizat tesis etmeyi talep etmesi halinde, bu tesis ve/veya teçhizata verilecek yeni numaralar ve adlar dağıtım şirketi tarafından ilgili taraflara yazılı olarak bildirilir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() YEDİNCİ BÖLÜM : Sistem Testleri Sistem Testleri Madde 48 - Sistem testleri; dağıtım sisteminde normal işletme koşullarının dışında bir çalışma şeklinin kontrollü olarak yapıldığı, etkilerinin ve sonuçlarının incelendiği testlerdir ![]() Sistem testlerinde; sistem güvenliği ile can ve mal emniyetinin sağlanması için gereken her türlü önlem alınır ![]() Dağıtım şirketi, sistem testlerinin yürütülmesinden ve koordinasyonundan sorumludur ![]() Dağıtım şirketi, iletim sistemi üzerinde etkisi olabilecek sistem testlerini TEİAŞ ile koordineli olarak gerçekleştirir ![]() Test Talebinin Bildirilmesi ve Test Ekibi Madde 49 - Dağıtım şirketinin veya kullanıcının, sistemi veya kullanıcıları etkileme ihtimali olan bir sistem testi yapılmasını talep etmesi halinde, dağıtım şirketi testten etkilenme ihtimali olan kullanıcıları belirler ve testten etkilenebilecek kullanıcılara test hakkında aşağıdaki bilgileri içeren yazılı bir ön bildirimde bulunur: a) Testin amacı, b) Testin mahiyeti, c) Önerilen test tarihi, d) Testin gerekliliği, e) Test edilecek tesis ve/veya teçhizatın mevcut durumu, f) Testten etkilenmesi muhtemel kullanıcılar ve adresleri ![]() Yazılı ön bildirim kapsamında; kullanıcıların bildirim tarihinden itibaren otuz gün içerisinde test ve etkileri ile öngörülen test tarihine ilişkin görüşlerini ve teste katılacak temsilcilerinin isimleri, görev, ünvan ve yetkilerini bildirmeleri istenir ![]() Kullanıcılardan gelen görüş ve öneriler çerçevesinde testin yapılacağı tarih ve test ekibi dağıtım şirketi tarafından belirlenerek kullanıcılara bildirilir ![]() Test ekibi, oluşturulmasından itibaren onbeş gün içerisinde toplanır ve aşağıdaki hususları dikkate alarak bir test programı hazırlar; a) Testin işletmede yol açacağı ekonomik kayıplar ve güvenlik ile ilgili riskler, b) Testin dağıtım şirketi veya TEİAŞ tarafından tesis ve/veya teçhizatın bakım onarım amacı ile devre dışı bırakıldığı tarihte yapılabilme veya diğer testlerle birleştirilebilme olanağı, c) Testin diğer üretim faaliyeti gösteren tüzel kişilerin programları ve yük dağıtım faaliyetleri üzerinde yaratacağı muhtemel etkiler ![]() Hazırlanan test programı çerçevesinde test gerçekleştirilir ![]() ALTINCI KISIM ![]() Hizmet kalitesi sorumluluğu Madde 50 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() Hizmet Kalitesinin Değerlendirilmesi Madde 51 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() Elektrik Kalitesine İlişkin Şartlar Madde 52 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() Elektrik Kalitesine İlişkin Bilgilerin Raporlanması Madde 53 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() Hizmetin Sürekliliğine İlişkin Performans Göstergeleri Madde 54 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() YEDİNCİ KISIM : Aydınlatma Aydınlatma Yükümlülüğü Madde 55 - Dağıtım şirketi, dağıtım bölgesindeki yerleşim alanlarında bulunan otoyollar hariç, Ek-5'de belirtilen asgari aydınlatma değerlerinde genel aydınlatma sistemlerini kurar, işletir ve bunların bakımını yapar ![]() Genel aydınlatma, yerleşim alanları ile sınırlıdır ![]() Sınıflandırma Madde 56 - Aydınlatma bölgeleri, nüfus yoğunluğuna göre aşağıdaki gruplara ayrılır: a) Şehir merkezi ve diğer kentsel alanlar, b) Kırsal alanlar ![]() Şehir merkezi ve kentsel alanlar için yol aydınlatması sınıflandırması, yolların türüne ve söz konusu yolların geçtiği bölgelerin özelliklerine göre yapılır: a) Yol türleri; Otoyol, ana yol ve tali yol kategorilerinden oluşur ![]() b) Bölgeler; 1) Ticari bölge: Bir yolun geçtiği bölgede yer alan serbest olmayan tüketicilerin en az % 60'ının ticarethane abonesi olması durumunda bu bölge ticari bölge olarak sınıflandırılır, 2) Mesken bölgesi: Bir yolun geçtiği bölgede yer alan serbest olmayan tüketicilerin en az % 80'inin mesken abonesi olması durumunda bu bölge mesken bölgesi olarak sınıflandırılır, 3) Ara bölge: Mesken bölgesi veya ticari bölge olarak sınıflandırılamayan bölgeler ara bölge olarak sınıflandırılır ![]() c) Kırsal alanlarda yol aydınlatması aşağıdaki sınıflandırma uyarınca yapılır; 1) Otoyollarda yalnızca giriş çıkışlar aydınlatılır, 2) Ana ve tali yollarda yalnızca yerleşim birimlerinin içinden geçen bölümler aydınlatılır ![]() Yolların aydınlatma sistemleri planlanırken yüzey malzemelerinin özelliklerine göre aşağıdaki şekilde sınıflandırılır: a) A sınıfı beton, b) A1 sınıfı beton üzerine asfalt, c) B1 sınıfı asfalt, d) Stabilize ![]() SEKİZİNCİ KISIM : Haberleşme ve Tebligat, Geçici ve Son Hükümler Haberleşme ve Tebligatlar Madde 57 - Bu Yönetmelik uyarınca yapılacak bildirimler 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine uygun olarak yapılır ![]() Geçici Maddeler Geçici Madde 1 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() Geçici Madde 2 - (Mülga madde : 17/10/2006 - 26322 S ![]() ![]() ![]() Geçici Madde 3 - Dağıtım şirketlerine, bu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen, lisansı kapsamındaki dağıtım bölgesinde elektriğin dağıtım sistemine girişinden tüketim noktalarına iletilmesine kadar olan tüm aşamalarda, enerji akışının gerçek zamanlı olarak izlenmesi, sisteme ilişkin ihbarların alınması ve sonuçlandırılması ve koruyucu bakım onarım hizmetlerinin planlanması ile uygulanması konularında gerekli iletişim alt yapısını kurması için lisanslarını aldıkları tarihten itibaren üç yıl için muafiyet tanınır ![]() Yürürlük Madde 58 - Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer ![]() Kaynak: mevzuat ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|