![]() |
İmam-İ Eş'ari |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ Eş'ariEhl-i sünnetin i'tikaddaki iki imamından biri ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'arî, üvey babası ile mu'tezile kelâmcılarından olan Ebü Ali Cübbaî'nin talebesi olduğundan, bu bozuk yol üzerine yetiştirilmişti ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'arî hazretlerinin, bu bozuk yoldan dönmesi şöyle nakledilir: Bir Ramazan-ı şerif ayının ilk günlerinde rüyasında Peygamber efendimizi gördü ![]() ![]() Bu rüyadan sonra Ramazan-ı şerif ayının ortasında, ikinci defa Peygamber efendimizi rüyada görmekle şereflendi ![]() ![]() ![]() ![]() Üçüncü defa Ramazan-ı şerifin yirmiyedinci gecesi, Peygamber efendimizi rüyada gördü ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu rüyasından sonra onbeş gün evinden çıkmadı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Önceden mu'tezile yolu üzere yazdıklarını ve bildirdiklerini iptal etti ![]() Ebü'1-Hasen-i Eş'ari hazretlerinin Ehl-i sünnet mezhebine geçmesi ile, kelâm ilmi, mu'tezilenin elinden kurtulmuş oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebü Sehl Su'lûkî şöyle anlatır: "Basra'da bir mecliste Ebü'l-Hasen Eş'ari ile mu'tezilîler arasında çetin bir münazara oldu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'ari hazretleri; tefsir, hadîs ve fıkıh ilmini zamanın meşhur âlimlerinden olan Zekeriyya bin Yahya es-Sacî'den, Ebü Halîfe el-Cumhî, Sehl bin Serh, Muhammed bin Ya'küb el-Mukrî, Abdurrahman bin Halef ed-Dabî'den öğrenmiştir ![]() Bağdad'da Cami-i Mensür'da Cum'a günleri Ebü İshak Mervezî'nin hadîs derslerine devam etmiş, kendisi de Ebü İshak Mervezî'ye kelâm ilmini öğretmiştir ![]() İmam-ı Eş'ari hazretleri tasavvuf ilminde de âlim ve evliya idi ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'arî, gayet tatlı, açık ve ikna edici konuşurdu ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'arî hazretlerinin zamanı, mu'tezile fırkasının Ehl-i sünnete çok saldırdığı, hatta zorbaya baş vurduğu bir döneme rastlamaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ebü Abdullah ibni Hafif şöyle anlatmıştır: "Gençliğimde, îmam-ı Eş'arî hazretlerini görmek için Basra'ya gitmiştim ![]() Basra'ya vardığımda, heybetli ve güzel yüzlü, yaşlıca bir zat gördüm ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ben, bu zatın haline ve ilmine hayran oldum ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Eş'ari |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ Eş'ariSonra, "Efendim, o mecliste neden siz baştan bir mes'ele sormadınız? Başkaları sorduktan sonra mevzuya girdiniz?" dedim ![]() “Biz, bunlarla konuşmak için söze girmiyoruz ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'ari; eser yazmak, münazaralara girmek ve kıymetli talebeler yetiştirmek suretiyle, Ehl-i ' sünnet i'tikadının yayılması ve böylece insanların saadete kavuşması hususunda büyük hizmetler yapmıştır ![]() ![]() Bunlardan Ebü Abdullah Taî, îmam-ı Ebü Bekr Bakıllanî'nin hocasıdır ![]() ![]() ![]() Diğer meşhur bir talebesi olan Dimyanî ile İbn-i Hafif, İmam-ı Eş'arî'nin münazara meclislerinde yanında bulunurlardı ![]() ![]() ![]() Şeyh Ebü Ali Zahir de, hocası îmam-ı Eş'arî'den öğrendiği Ehl-i sünnet bilgilerini Horasan'da yaydı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eserleri: İmam-ı Eş'ari hazretlerinin eserleri, beş grubta toplanır: 1 ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() 5 ![]() ![]() Eb'ül-Hasen el-Eş'arî hazretlerinin pekçok eseri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() "El-Umed" adlı eserde bildirilen kitaplardan ba'zıları: l- Kitab-ül-F'usül: Mulhidler (dinsizler), tabiatçı felsefeciler, dehrîler, zamanın ve alemin kadîm olduğuna inananlara reddiyedir ![]() ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 7 ![]() ![]() 8 ![]() ![]() ![]() 9 ![]() ![]() 10 ![]() ![]() 11 ![]() ![]() 12 ![]() ![]() 13 ![]() ![]() ![]() ![]() 14 ![]() ![]() El-Umed'de bildirilenlerden başka, îbn-i Fürek'in zikrettiği eserlerinden bazıları da şunlardır: 1 ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() 4 ![]() ![]() İmam-ı Eş'arî'nin ayrıca: Risale ketebbiha ila ehli's-sagr bi bab-ül-ebvab adlı eseri vardır ![]() ![]() ![]() Bunlardan başka şu eserleri de meşhurdur: Makalat-ül-îslamiyyîn: Bu eserinde i'tikadî fırkalardan ve kelâm ilminin ince mes'elelerinden bahsetmektedir ![]() ![]() El-îbane an usül-üd-diyane; Ehl-i sünnet dışı fırkaların reddi için yazılmış olup, bu husustaki delilleri içinde topladığı eseridir ![]() Kavl-ül-cumlat, Eshab-ül-hadîs ve Ehlüs-Sünne fi'l-i'tikad (basılmamıştır ![]() Risalet-ül-istihsan el-Havdu fi ilm-il-kelâm, basılmıştır, ingilizce tercümesi vardır ![]() İzah-ül-Bürhan et-Tebyîn ala usülid-dîn, Kitab-ül-ulüm, Tefsîr-ül Kur'an- eş-Şerh vet-tafsîl, îbn-i Asakir'in bildirdiğine göre, Ebü'l-Hasen Eş'ari'nin tefsiri 70 veya 300 cild idi ![]() İmam-ı Eş'ari, Ehl-i sünnetin i'tikadda iki imamından biridir, î'tikadda diğer imam da, îmam-ı Matüridî'dir ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Eş'ari |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ Eş'ariİmam-ı a'zam Ebü Hanîfe fıkıh bilgilerini toplayarak, kısımlara, kollara ayırdığı ve usuller, metodlar koyduğu gibi, Resulullahın ve Eshab-ı kiramın bildirdiği i'tikad, îman bilgilerini de topladı ve yüzlerce talebesine bildirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'arî de; îmam-ı Şafiî'nin talebesi zincirinde, bulunmaktadır ![]() ![]() ![]() Bu iki imamın ve hocalarının ve bunlarında hocaları olan, amelde dört hak mezheb imamlarının ve onlara tabi olanların îmanda, i'tikadda tek bir mezhebi vardır ![]() Bu mezheb Ehl-i sünnet vel-cemaat mezhebidir ![]() ![]() ![]() İnsanlara, kendilerini ve herşeyi yaratan Allahü teâlâyı haber veren Peygamberimiz, Allahü teâlaya, O'nun yarattıklarına ve O'nun emir ve yasaklarına îmanın nasıl olacağını da bildirmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Matürîdî ve îmam-ı Eş'ari ayrı bir mezheb kurmamışlar ![]() ![]() ![]() ![]() Ehl-i sünnet i'tikadının açıklanmasında bu iki imam meşhur olmuş, yaşadıkları zamanlarda i'tikadda doğru yoldan ayrılmış sapıkların ve yunan felsefesinin bataklıklarına saplanmış maddecilerin bozuk düşüncelerine karşı, Ehl-i sünnet vel-cemaat i'tikadını izah etmekte, bazı bakımlardan farklı usuller takip etmişlerdir ![]() ![]() Ebü'l Hasen-i Eş'arî buyuruyor ki: "Şeyhaynın (yani Hz ![]() ![]() ![]() ![]() İmam-ı Eş'ari hazretlerinin, Kafkas sıradağlarının Hazar Denizine ulaşan ucunda Bab-ül-ebvab (Demirkapı veya Derbend) denilen kasaba âlimlerine, Ehl-i sünnet i'tikadını bildirmek için yazdığı "Risaletün ila ehli's-sagr" (Hudüd ahalisine bir mektub) adlı eserinde bazı bölümlerin tercümesi şöyledir: Allahü teâlâya hamd olsun ki, bizi, doğru yola ulaştıran sünnet-i seniyyeye uymayı sevdirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullaha salat-ü selam olsun ki, bizi Allahü teâlânın emir ve yasaklarına da'vet etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullah, Peygamberlik vazifesini yerine getirdi ![]() ![]() Şimdi! Ey Bab-ül-ebvab halkından olan âlimler ve büyükler! Allahü teâlâ sizleri yüce kudreti ile muhafaza buyursun ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâya çok şükrettim ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ yardımcınız olsun ![]() ![]() ![]() Mektubunuzda bundan da bahsediyorsunuz ![]() ![]() Bunları okuyunca, dinde saptıranların, Resulüne uymaktan alıkoyanların şüphelerinden bizi ve sizi muhafaza buyurduğu için Allahü teâlâya hamd ettim ![]() Yine siz mektubunuzda, benden Selef-i salihinin asıl kabul edip, dayandıkları bazı hususları (yazmamı) istiyorsunuz ![]() Sonra gelenler de bu asıllara (bilgilere) uymak suretiyle, bid'at sahiplerinin düştüğü, Kur'an-ı kerim ve Sünnet-i seniyyeye muhalefet durumuna düşmekten kurtulmuşlardır ![]() ![]() Size bazı temel bilgileri, delilleri ile beraber bildirdim ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ sizi doğru yola hidayet eylesin ![]() Allahü teâlâ, Muhammed aleyhisselamı bütün dünyaya Peygamber olarak gönderdiği zaman, insanlar, birbirine zıt bir takım fırkalara ayrılmışlardı ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Eş'ari |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ Eş'ariBir kısmı felsefeci idi ![]() ![]() Bir kısmı, brehmen idi ![]() ![]() Bir kısmı, dehri idi ![]() ![]() Bir kısmı, mecusi idi ![]() ![]() Bir kısmı putperest idi ![]() ![]() ![]() Peygamberimiz Muhammed aleyhisselam ise, insanların, kainat, ve içindekilerin sonradan yaratılmış birer mahluk olduğuna, onların hepsinin yaratıcısı, sahibi ve maliki olan Allahü teâlânın varlığı ve birliği inancına da'vet etti ![]() Onlara, üzerinde bulundukları yolun yanlış olduğunu, böyle batıl yolları terk etmelerini istedi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine, insanın yaratılış safhaları, suret ve şekillerindeki değişik durumlara da mealen şu ayet-i kerime ile işaret buyuruldu: "Andolsun ki, Biz insanı (Adem'i) şüphesiz ki, çamurun özünden yarattık ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bunlar, Allahü teâlânın varlığının muhakkak lazım olduğunu ifade eden, O'nun irade ve tedbirine delalet eden en açık delillerdendir ![]() İnsan çamur özünden yaratıldı ![]() ![]() ![]() İnsana baktığımızda şunları görüyoruz: l ![]() ![]() 2 ![]() ![]() 3 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 4 ![]() ![]() ![]() ![]() 5 ![]() ![]() 6 ![]() ![]() 7 ![]() ![]() ![]() Bütün bunların çamur özü ve su ile düzenlenip, kısımlara ayrılması, mutlaka bir yaratıcıyı, bir düzenleyiciyi gerektirir ![]() ![]() ![]() Sonra Allahü teâlâ mealen: "Gerçekten, göklerin ve yerin yaratılışında, gece ile gündüzün birbiri ardınca gelişinde, akıl sahipleri için, Allahın varlığını, kudret ve azametini gösterir, kesin deliller vardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mesela, gece, insanların istirahatı olduğu gibi ve mahsüllerine fazla gelen güneş hararetini (sıcaklığını) serinletmektedir ![]() Gündüz ise, mahlükatın dağılıp hareket etmeleri, geçimlerini temin etmeleri için yaratılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() Bundan dolayı, onlara, çalışmaları için takatlarını geçmeyecek şekilde, zamanın bir kısmı gündüz, istirahatleri için yeterli bir miktarı da gece kılındı ![]() ![]() Böyle yapmakla, Allahü teâlâ mahlükatına merhamet buyurmuş, lütuf ve ihsanda bulunmuştur ![]() Yine, mahlükatı kuşatan renk tabakası, onların gözlerine münasip ve muvafık gelen renklerden yaratılmıştır ![]() ![]() Cisimlerin büyük ve ağır olmasına rağmen, yer ve göklerin ve onlarda bulunan hükümlerin (kanunların); Allahü teâlânın tutmasına muhtaç olduğuna, mealen "Doğrusu, gökleri ve yeri zeval bulmaktan Allahü teâlâ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Eş'ari |
![]() |
![]() |
#5 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ Eş'ariSonra felsefecilerin tabiatçı inanışlarından dolayı, ağaçların ve onlardan çıkan meyvelerin ancak, yer, su, ateş ve havanın te'siri ile meydana geldiği hakkındaki iddialarının bozukluğunu bize; Allahü teâlâ mealen "Arzda birbirine komşu kıt'alar (kara parçaları), üzüm bağları, ekinler, çatallı ve çatalsız hurmalıklar vardır ki, hepsi bir su ile sulanıyor ![]() Halbuki yemişlerin de bazısını bazısına üstün kılıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() Daha sonra Allahü teâlâ, her şeyin yaratıcısı olduğuna, bir olduğuna, işlerinin intizam ve tertip dairesinde cereyan etmesi ile delil getirdi ![]() ![]() ![]() Sonra, önce yaratıldıklarını kabul ettikleri halde, öldükten sonra tekrar diriltilmeyi inkâr edenlere karşı tekrar yaratılmalarının mümkün olduğunu bildirdi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonra putlara tapanların yüzlerine vurarak, kendi yonttukları şeylere ibadet etmenin bozukluğunu mealen, "Siz kendi yonttuğunuz şeylere mi tapıyorsunuz?" (Saffat-95) kavli ile beyan etti ![]() Sonra mealen "Sizi de, yaptıklarınızı da Allahü teâlâ yarattı" (Saffat-96) buyurdu ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onlara de ki: "Musa'nın insanlara bir nur ve hidayet olarak getirdiği ve sizin de parça parça kağıtlar haline koyup hesabınıza geleni açıkladığınız fakat çoğunu gizlediğiniz o kitabı kim indirdi? Sizin bilmediğiniz ve atalarınızın da bilmediği şeyler, size (Peygamber diliyle Kur'an-ı kerimde) öğretilmiştir ![]() ![]() ![]() Nisa süresi 165 ![]() ![]() Resulullahın Ehl-i kitaba karşı onların kitaplarında, kendi vasıflarının bildirilmesi, isim ve hususiyetlerine işaretlerin bulunması ile delil getirdi ![]() ![]() Allahü teâlâ, Resulullaha hak Peygamber olduğu ve bildirdiklerinin doğru olduğu hakkında, mu'cizelerle yardım eyledi ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim onlar, böyle bir söz söylemekten aciz kaldılar ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hz ![]() ![]() ![]() Resulullah da, kendi kavminden olan, edebiyatta yüksek dereceye ulaşan edebiyatçıların, kendisine iman etmeme hususunda bu mazeretlerini bertaraf etti ![]() ![]() İşte Resulullah efendimiz, yukarıda bildirilen yanlış yollara sapmış kimselere, getirdiği deliller ve mu'cizelerle, yollarının bozuk olduğunu, da'vet ettiği yolun ise doğru olduğunu anlatıyordu ![]() Resulullah efendimiz, onlara daima karşısında duramıyacakları deliller getirdiği, aralarında uzun müddet kaldığı halde, fevkalade ihtiraslarından dolayı, iman etme şerefine kavuşamadılar ![]() Allahü teâlânın Resulullaha verdiği mu'cizelerden bazısı şöyledir: Şiddetli açlık vakitlerinde, kalabalık cemaatı, az bir yiyecek ile doyurması, susuzluk zamanlarında, mübarek parmakları arasında fişkıran suyla, hayvanları ve sahiplerini kanana kadar su içirmesi, kurdun kendisine konuşması, kızartılmış koyunun ben zehirliyim diye haber vermesi, ayın ikiye bölünmesi, çağırması üzerine ağacın yerinden sökülerek huzurlarına gelmesi, emri üzerine ağacın tekrar yerine gitmesi, insanlar kalblerinde saklayıp da haber vermesini istedikleri şeyleri haber vermesi ![]() Allahü teâlâ gizliyi, gizliden daha gizli olanları da bilir ![]() ![]() ![]() Kıyamet günü mü'minler Allahü teâlâyı göreceklerdir ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Eş'ari |
![]() |
![]() |
#6 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ Eş'ariResulullah da: "Ayı gördüğünüz gibi, kıyamet gününde Rabbinizi mutlaka göreceksiniz ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ yarattıklarından hiçbirine muhtaç değildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allahü teâlâ mahlukatını iki kısma ayırdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() [İnsanın işlerini Allahü teâlânın ezelde takdir etmesi demek, insanın neleri irade edeceğini bilmesi ve dilemesi demektir ![]() ![]() ![]() Takvimlere, bir sene içinde güneşin ne zaman doğup, ne zaman batacağı, hesaplanarak yazılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() İşte Allahü teâlânın da, ezelî ilmi ile, kulların kendi istekleri ile günah veya sevap işleyeceklerini bilmesi, kulların işlerine cebri bir müdahale değildir ![]() Allahü teâlâya ve Peygamber efendimizin iman etmeye davet ettiği şeylere iman eden kimseleri, küfürden başka hiçbir günah imandan çıkarmaz, imanlarını, ancak küfür giderir ![]() ![]() Ehl-i kıbleden olup, günahkâr olanları da, Allahü teâlâ mealen: "Ey iman edenler! Namaza kalktığınız zaman yüzünüzü ve ellerinizi (dirseklerinizle beraber) yıkayın, başınızı mesh edin ve ayaklarınızı yıkayın ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Küfrü gerektiren bid'at ve işlerden başka herhangi bir günahı yaparak, günahkâr olanlardan hiçbir kimse hakkında Cehennemliktir diye hükmedilemez ![]() ![]() Allahü teâlâ Kur'an-ı kerimde mealen: "Muhakkak ki, Allahü teâlâ, kendisine ortak koşanları bağışlamaz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnsanların amellerini yazan hafaza melekleri vardır ![]() ![]() ![]() ![]() Kabir azabı haktır, insanlar, kabirlerinde diriltildikten sonra imtihan edilecek ![]() Kabirde sual sorulacak, Allahü teâlâ dilediği kimseye cevap vermeyi kolaylaştıracaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sırat, Cehennem üzerine kurulmuş bir köprüdür, insanlar oradan amellerine göre sür'atli veya yavaş olarak geçecekler ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kalbinde zerre miktarı imanı olan kimse, Cehennemde günahı kadar yandıktan sonra, Cehennemden çıkacaktır ![]() Resulullahın şefaati, ümmetinden büyük günah sahipleri için olacaktır ![]() Ümmetinden bir kavmi yanıp, kara kömür olduktan sonra ateşten çıkarılarak hayat nehrine atılacaklar, vücudu hiç azap görmemiş gibi terü taze olacak ![]() ![]() ![]() ![]() Resulullahın mi'rac gecesi semaya çıkarıldığına dair habere iman etmek vacibdir ![]() Deccal'e, İsa aleyhisselamın inerek Deccal'i öldüreceğine, güneşin batıdan doğacağına, Dabbet-ül-ardın çıkacağına ve bunlardan başka, sika (güvenilir) zatların Peygamberden bize nakledip, doğruluğunu bildirdikleri, diğerleri gibi kıyametten önce vukua geleceklerine dair tevatür ile bildirilen diğer alametler hakkında gelen haberlere iman etmek lazımdır ![]() Peygamber efendimizin, gerek Allahü teâlânın kitabında ve gerekse sahih olan hadis-i şeriflerinde, bütün getirdiklerini tasdik etmeye, bunların muhkemleriyle amel, müşkil, müteşabih olanların nassını ikrar etmenin (kabul etmenin) tefsirini, ilim ihata edemiyecek olanların hakikatını, ilm-i ilahiyeye havale etmek vacibdir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam-İ Eş'ari |
![]() |
![]() |
#7 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam-İ Eş'ariMü'minlerin üzerine, emr-i maruf ve nehy-i anil-münker (iyiliği emredip, kötülükten alıkoyma) vacibtir ![]() ![]() ![]() Peygamber efendimizin hadis-i şerifi gereğince, asırların hayırlısı, Eshab-ı kiramın zamanıdır (asrıdır) Sonra Tabiin ve Tebe-i tabiin asırlarıdır ![]() Eshab-ı kiramın en üstünü, Bedir muharebesine katılanlardır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Muhacir ve Ensardan ibaret olan Bedir ehli arasında, Aşere-i mübeşşereden sonra efdaliyet, hicret ve önce müslüman olmaya göredir ![]() ![]() Eshab-ı kiram için, haklarında söylenen hayır sözlerden başkasından sakınmalıdır ![]() ![]() [Eshab-ı kiram arasında olan muharebeleri iyi sebeblerden dolayı bilmelidir ![]() ![]() ![]() ![]() Şu kadar var ki, Emir'in yani Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Herbirinin verdiği haber makbul idi ![]() ![]() ![]() ![]() O halde hepsini sevmek lazımdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Yine Peygamber efendimiz: "Esbabım hakkında bana eziyet etmeyiniz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şeyhaynın (yani Hz ![]() ![]() ![]() ![]() Ya'kub aleyhisselamın oğulları arasında meydana gelen işler, onların kıymetini düşürmiyeceği gibi, dünya işlerinde, Eshab-ı kiram arasında olup-biten işler de onların kadr-u kıymetlerini düşürmez ![]() İster icma ettikleri, ister ihtilaf ettikleri şeylerde olsun, Selef-i salihinin sözlerinin dışına çıkmak hiçbir kimseye caiz değildir ![]() Peygamber efendimizin: "Ehl-i havaric Cehennemin kelbleridir ![]() ![]() Yine Peygamber efendimiz: "Kaderiyye bu ümmetin mecusileridir" buyurdu ![]() Bunlar, Allahü teâlânın yaratması gibi yaratabileceklerini iddia ettiler ![]() Müslümanların birbirlerine iyilik etmesi ve sevişmesi lazımdır ![]() ![]() İşte Selef-i salihinin üzerinde bulunduğu temel bilgiler bunlardır ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|