![]() |
Osmanlı Devletinde Vakıf Kuran Kadınlar |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Osmanlı Devletinde Vakıf Kuran KadınlarOSMANLI DEVLETİNDE VAKIF KURAN KADINLAR Sevim CAN Tarih Öğretmeni Temelinde insanlar arasında yardımlaşma ve dayanışma anlayışı yatan vakıf müessesesi sosyal, ekonomik, dini, hukuki ve kültürel yönleriyle insan hayatına etkisi sebebiyle farklı adlarla bile olsa geçmişten günümüze varlığını sürdürmüştür ![]() İslâm hukukunun temel kaynakları olan Kur'an-ı Kerim ve hadis-i şeriflere baktığımızda, vakfı teşvik eden emirlere rastlanmaktadır ![]() Kur'an-ı Kerim'de: "Allah yolunda mal harcamak" (Bakara Sûresi 195, 261 ![]() yarışmak" (Bakara Sûresi 148, Âl-i İmran Sûresi 114 ![]() ![]() ![]() ![]() (nin sevabı) kesilir, amel defteri kapanır ![]() defteri kapanmaz" hadis-i şerifindeki "sadaka-i cariye" ile vakfın kastedildiği belirtilmektedir ![]() Vakıf, bir kişinin herhangi bir malını hiçbir etki altında kalmadan kendi arzusu ile Allah'ın rızasını kazanma niyetiyle, toplum yararına tahsis etmesidir ![]() ![]() "hayrat", vakfedilen gelir kaynaklarına "akar" denir ![]() ![]() 8 ![]() ![]() vakıf müessesesi büyük gelişme göstermiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Kayseri'de Hunat Hatun Medresesi, Mardin Hatuniye (Sitti Radviyye) Medresesi, Erzurum Yakutiye Medresesi, Kayseri Gevher Nesibe Hatun Şifahanesi, Sivas Divriği Melike Turan Daruşşifası, Ilduz Hatun tarafından yaptırılan Amasya Daruşşifası, İsmetiye Zaviyesi, Rabia Hatun Zaviyesi, Mal Hatun Zaviyesi, Danişmentli Elti Hatun'un yaptırdığı Kayseri Gülek Camii, Erzincan'da Mama Hatun Kervansarayı ve Türbesi, Sitti Radviyye'nin hayratı Radviyye Hamamı, Artuklu Hatunu Zübeyde Hatun'un Diyarbakır'da yaptırdığı Haburman Köprüsü, Ahlat'da meydana gelen yangın sonucu harap olan şehrin yeniden imarı için uğraşan Şah Banu Hatun bunlardan sadece birkaçıdır ![]() Osmanlı devleti zamanında başta padişah olmak üzere vezir, sultan hanımlar, büyük servet sahibi, orta halliler, geliri daha az olan insanlar tarafından vakıf yoluyla cami, mescid, namazgah, mektep, medrese, kütüphane, aşhane, kervansaray, bedesten, çeşme, yol, köprü, kale, mesire yerleri, deniz fenerleri, sebiller, dul ve yetim evleri, çocuk emzirme ve büyütme yuvaları meydana getirilmiştir ![]() vardı ![]() önlemek, hizmetkârların azarlanıp dövülmemeleri için kırdıkları kap - kacakların yerine konması, yoksul kızlara çeyiz verilmesine ve düğünlerinin yapılmasına, çalışamayacak kadar yaşlanan ve sakatlanan meslek erbabı ile işçilerine fonlar tahsisine, kitap yazılmasına, cezaevlerinde mahkumların ihtiyaçlarının karşılanmasına(5) kadar uzanan çok geniş vakıf amaçları mevcuttu ![]() Vakfedenin hayatı boyunca hatim indirilmesi, kendisinin, çocuklarının ve torunlarının ölümünden sonra ruhlarına Kur'an-ı Kerim ve mevlid okunması şartlarıyla kurulan vakıf sayısı da oldukça fazladır ![]() 1558 yılında İstanbullu Zeyni Hatun Vakfı'nın vakfiyesine göre; kendisi için her gün üç cüz, oğlu için günde bir cüz ve kızı için günde iki cüz okunacak ve her hafıza da 1,5 akçe ödenecektir ![]() Vakıf müessesesi öyle gelişmiştir ki; "Vakıflar sayesinde bir adam vakıf bir evde doğar, vakıf bir beşikte uyur, vakıf mallardan yer içer, vakıf kitaplardan okur, vakıf bir medresede hocalık eder, vakıf idaresinden ücretini alır ve öldüğü zaman kendisi vakıf bir tabuta konur ve vakıf bir mezarlığa gömülür ![]() ![]() Vakıf müessesesinin yanında kurucuları arasında kadınların bulunması ise vakıf müesesesinin kendisi kadar önemlidir ![]() ![]() Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi'nde bulunan 30 ![]() ![]() tanesi, Edirne'de kurulan vakıfların %20'si kadınlara aittir ![]() ![]() ![]() ![]() Toplumun en üst seviyesindeki hanım sultanlardan, Anadolu'nun küçük bir kasabasındaki kadınlara kadar her gelir ve seviyeden kadın vâkıf, vakıf kurma faaliyetine katılmıştır ![]() mensup kadınlar başta İstanbul olmak üzere Anadolu'nun pek çok yerinde vakıf eserler kurmuşlardır ![]() Çelebi Mehmed'in kızı Selçuk Hatun'un yaptırdığı eserler arasında Edirne'deki mescid ile Bursa civarındaki köprü gelmektedir ![]() II ![]() ![]() Yavuz Sultan Selim'in zevcesi Hafsa Sultan, oğlu Şehzade Süleyman (Kanuni Sultan Süleyman)'ın sancak şehri Manisa'da valilik yaptığı sırada ona refakat etmiş ve burada; cami, medrese, kütüphane, imaret, hânkah, şifahane, hamam ve sıbyan mektebinden oluşan bir külliye oluşturmuştur ![]() Külliye içindeki şifahane Osmanlı Devletinde kadınlar tarafından yaptırılan ilk şifahane olup burada, ruh hastaları musıkı ile tedavi ediliyordu ![]() ![]() ![]() Kanuni Sultan Süleyman'ın zevcesi Hürrem Sultan tarafından Mimar Sinan'a yaptırılan cami, medrese, şifahane, hamam, kervansaray ve su tesislerinin bulunduğu Haseki Külliyesi ve yine Hürrem adına yaptırılan Çifte Hamam bulunmaktadır ![]() Külliyenin içinde yer alan şifahanenin iki tabibi için aranan vasıflar şöyle sayılmıştır: "Tıp ve hikmek kanunlarını bilir, insanların mizaç ve ahvalinden anlayan, ilaç tertibinde mahir, kerim ahlaklı, güzel huylu, yalan söylemeyen ![]() ![]() ![]() Süleyman'ın kızı Mihrimah Sultan'ın da Edirnekapı ve Üsküdar'da olmak üzere iki külliyesi bulunmaktadır ![]() II ![]() ![]() külliyesinde medrese, şifahane, imaret, çifte hamam ve sıbyan mektebi vardır ![]() ve bu tesislerle İstanbul'da su birkaç semte de çeşmelerden verilmiştir ![]() III ![]() yaptırılan Yeni Camii'in temelleri 1597 yılında atılmıştır, ancak camiinin tamamlanması Turhan Valide Sultan'a nasip olmuştur ![]() sebil, mescid ve kuyulara bakacak hizmetlilere vakfetmiştir ![]() I ![]() ![]() ![]() bir servete sahip olan Kösem Sultan Üsküdar'da Çinili Camii, Çinili Hamamı ve yanında sıbyan mektebini, sebil ve çeşmesini yaptırmıştır ![]() ![]() Kösem Sultan'ın başlattığı Çanakkale hisarlarının yapımı Turhan Valide Sultan zamanında tamamlanmıştır ![]() Turhan Valide Sultan'ın hayratları arasında, 1663 tarihli vakfiyesine göre; mektep, darul hadis, sebil, çeşme, hünkar kasrı, türbe ve çarşı vardı ![]() IV ![]() ![]() ![]() "Sultan Suyu" adıyla anılan su yollarını yaptırmış ve bununla Yeni Cami'ye ve Ahmediye Camii'ne su getirilmiştir ![]() III ![]() ![]() III ![]() ![]() ![]() dönüştürülmüştür ![]() Osmanlı tarihinin en hayırsever sultanlarından biri olan Bezm-i Alem Valide Sultan'ın yaptırdığı eserler arasında; Gureba Hastahanesi ve Bezmi Alem Valide Sultan Mektebi en önemlileridir ![]() II ![]() ![]() hastahanenin vakfiyesinde; "Şayet bir hastanın iyileşmesi için limon gerekse ve limonun değeri bir altın lira olsa dahi alına" ifadesi vardır ![]() ![]() ![]() kütüphane, mektep ve müezzin odaları bulunmaktadır ![]() Hanedana mensup olmayan servetleri ölçüsünde İstanbul'un çeşitli yerlerine vakıf eserler nakşeden birkaç Osmanlı kadınının hayratları da şöyledir: "Yedi Sofralı Sakine Hatun" Vakfı; İstanbul'da Topkapı dışında cami, imam meşrutası, sebil, sebil meşrutasından oluşuyordu ![]() Ancak bu vakfın en önemli özelliği; caminin yanında bulunan sebil ile verilen su, mermerden yapılan sofra ve sabit bir tuzluğunun bulunmasıdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Çoğunluğu 1823 yılında İstanbul'da kadınlar tarafından yaptırılan 71 mektep vardır ![]() 1820 tarihinde kurulan medresenin akarları arasında Ankara'nın çeşitli yerlerinde 12 dükkan ve bir değirmen vardı ![]() göre; medreseye fen ilimlerinde mahir bir alimin müderris olması ve ayda 5 kuruş maaş, medresenin üç odasında kalan öğrencilere ayda 60 para verilmesi şart konmuştur ![]() Geçmişten günümüze uzanan vakıflar Osmanlı Devletinde cami, medrese, şifahane, kütüphane, çeşme, sebil, imaret, hamam, yol, köprü, fener, kale, imaret gibi hizmetlerle kadın, erkek, zengin, yaşlı, müslim, gayri müslim tüm insanların sosyal ihtiyaçlarını karşılamayı amaçlamıştır ![]() insanlarla paylaşma anlayışı vardır ![]() 1- Bahaeddin Yediyıldız: "İslâmda Vakıf" Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, İstanbul 1993, s ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İ ![]() ![]() ![]() ![]() 2- Yediyıldız: "Türk Kültür Sistemi İçinde Vakfın Yeri" Vakıflar Dergisi, Sa: XX, Ankara 1988, s ![]() ![]() 3- Ara Altun: Anadolu Artuklu Devri Türk Mimarisinin Gelişmesi, İstanbul 1978, s ![]() ![]() s 1-8, Yılmaz Önge, İbrahim Ateş, Sadi Bayram; Divriği Ulu Camii ve Daruşşifası, Ankara 1978, s ![]() ![]() 4- Erdem Yücel; "Osmanlı Tarihinde Vakıf Yapan Kadınlar" Hayat Tarih Mecmuası c ![]() ![]() ![]() ![]() 5- Mehmet Şeker: İslâmda Sosyal Dayanışma Müesseseleri, Ankara 1991, s ![]() ![]() 6- Yücel: s ![]() ![]() 7- İsmet Kayaoğlu: İslam Kurumları Tarihi, Ankara 1980, s ![]() ![]() 8- Gülsen Ataseven- Ayşegül Erdoğ: Vakıf ve Kadın Tebliğler, İstanbul 1999, s ![]() Sultan Vakfiyeleri -Belge Yayınları- Tarihi Araştırmaları ve Dökümantasyon Merkezleri Kurma ve Geliştirme Vakfı Yayınları, önsöz, İstanbul 1990 ![]() 9- Kadriye Yılmaz Koca: Osmanlı'da Kadın ve İktisad, İstanbul 1998, s ![]() 10- M ![]() ![]() 144 ![]() 11- Müjgân Cunbur: "Türk Kadınlarının Kurdukları Vakıf Kütüphaneler" Türk Kadını, Yıl: 1 Sa: 3-4, s ![]() 12- Yücel: s ![]() ![]() ![]() 13- Cunbur: "Selçuklu ve Osmanlı Devirlerinde Kadınların Kurdukları Şifahaneler" Erdem, C ![]() ![]() 14- Cunbur: s ![]() ![]() ![]() 15- Yücel: s ![]() ![]() 16- Yücel: s ![]() ![]() 17- Mücteba İlgürel: "Kösem sultan'ın Bir Vakfiyesi" Tarih Dergisi, 1966, XVI/21, s ![]() ![]() ![]() 18- Erdem Yücel; "Osmanlı Tarihinde Vakıf Yapan Kadınlar" Hayat Tarih Mecmuası C ![]() ![]() s ![]() ![]() 19- Erdem Yücel: "Osmanlı Tarihinde Vakıf Yapan Kadınlar" Hayat Tarih Mecmuası, c ![]() ![]() Ayanoğlu: "Vakıf Yapan Türk Kadınları" İstanbul Üniversitesi Hukuk Fakültesi Mecmuası, C ![]() ![]() 7-8, Cunbur: s ![]() ![]() 20- Yücel: s ![]() ![]() 21- Erdem Yücel: "Osmanlı Tarihinde Vakıf Yapan Kadınlar" Hayat Tarih Mecmuası, c ![]() ![]() s ![]() ![]() 22- Erdem Yücel: "Osmanlı Tarihinde Vakıf Yapan Kadınlar" Hayat Tarih Mecmuası, C ![]() ![]() Ayanoğlu: s ![]() ![]() 23- Ayanoğlu: s ![]() ![]() 24- Zeliha Gören: "Vakıflar Kuran Türk Kadınları" Türk Kadını, Yıl:1, Sa:2, s ![]() ![]() 25- Vakıflar Genel Müdürlüğü Arşivi: Zahide bint-i Es-Seyyid Üveys Efendi (1235-1840), s ![]() ![]() kaynak: Diyanet Dergisi |
![]() |
![]() |
|