![]() |
İmam Buhâri |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam Buhâriİmam Buhâri Hadis bilginlerinin ileri gelenlerinden biri Ebû Abdullah Muhammed b ![]() ![]() ![]() ![]() Berdizbeh el-Cûfî el-Buhârî ![]() Mugire b ![]() araciligiyla müslüman olmustur ![]() edilmistir ![]() yoktur ![]() Muhammed el-Buhârî, 13 sevvâl 194 h ![]() tarihinde Cuma günü Buhara'da dogmustur ![]() Buhârî nisbetiyle anilmasina sebep olmustur ![]() bebek iken babasi vefat etmis, kardesi Ahmed'le birlikte yetim kalmistir ![]() Kur'an'i ezberlemis ve Arapça ögrenmistir ![]() servet onun hiç kimseye muhtaç olmadan ilim ögrenmesinde yararli oldu ![]() ![]() yasinda annesi ve kardesi Ahmed'le birlikte hacca gitti ![]() ve kardesi Buhârâ'ya dönerken, kendisi ilim ögrenmek istegiyle Mekke'de kaldi ![]() ![]() ![]() Onsekiz yasinda "Kitâbu Kadâya's-Sahabe ve't-Tâbiin" ile "et-Târîhü'l-Kebîr" adli eserlerini yazdi ![]() sam'a, Misir'a, Basra'ya, Bagdat'a gitti ![]() Hicâz'da kaldi ![]() kalmadi ![]() ![]() ![]() sporlarina ilgi duydu, ata bindi, ok atti ![]() Akranlari Buhârî'den övgüyle bahsederler ![]() arasinda büyük muhaddis imam Müslim'de vardir ![]() ragmen, Buhârî'nin üstünlügünü çekemeyenler fitne çikarmaktan geri kalmadilar ![]() düsüncesini savundugunu yaydilar ![]() rahatsiz olan Buhârî, memleketi Buhâra'ya gitti ![]() rahat edemedi ![]() ![]() Halid Ibn Ahmed, çocuklarina Câmiu's-Sahîh'i ve et-Tarih'i okutmasi için Buharî'yi konagina çagirir fakat Buharî, bu teklifi kabul etmez ![]() oldugunu,isteyenin gelerek yararlanabilecegini, ilmi valinin konaginin duvarlari arasina hapsedemeyecegini bildirir ![]() olay üzerine Ahmed Ibn Hâlid, onu Buhara'dan sürer ![]() Buhara'dan ayrildiktan sonra Semerkand'a gider ![]() köyünde bulunan akrabalarinin arasina yerlesir ![]() Semerkand'lilar, Buhârî'den yararlanmak isterler ![]() gönderip Semerkand'a gelmesi ricasinda bulunurlar ![]() Semerkand'a gitmek için hazirlik yapmaya baslar ancak bu arada hastalanir ve Ramazan Bayrami gecesi vefat eder (30 Ramazan 256 h ![]() ![]() ögleden sonra kilinarak Hartenk'e defnedilir ![]() Imam Buhârî keskin bir zekâ ve ezberleme yetenegine sahipti ![]() Herhangi bir seyi ezberlemesi için ona bir defa bakmasi veya onu bir defa dinlemesi yeterliydi ![]() Semerkandlilar'in O'nun zekâ seviyesini denemek için sorduklari sorular bunu göstermesi bakimindan önemlidir ![]() Gezileri sirasinda dinlediklerini yazmamasi ve kendisine takilanlara, dinledigi bütün hadIsleri ezberden okumasi da dikkat çekicidir ![]() söhret bulmustu ![]() Ince yapiti uzun boylu idi ![]() görünüslü olmustu ![]() ![]() ![]() ilim konusunda çok dikkatli idi ![]() istemezdi ![]() kullanirdi ![]() Allah (c ![]() ![]() herkesten çok olmasina ragmen cerh ettigi (zayifligini ortaya koydugu) raviler hakkinda bile asagilayici tabirler kullanmazdi ![]() ihtilaf vardir)", "seketû anhu (sikaligi konusunda âlimler sustular)" derdi ![]() "münkerü'l-hadis (hadisi alinmaz)" terimidir ![]() Kütübü sitte müelliflerinden en-Nesâî, Buhârî'yi bizzat görüstügü seyhler arasinda saydiktan sonra söyle demistir: "O, sika, inanilir, akilli bir muhaddistir ![]() defa sahih kitap yazan odur ![]() derler: "Buhârî, Allah (c ![]() ayetlerindendir ![]() ![]() Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() gidiyordu ve arkasindan imam-i Buhârî de onu takip etmekteydi ![]() ayagini Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() ![]() Kitabini da her bakimdan ona nisbet ediyordu ![]() Buhârî ilmiyle amel eden bir insandi ![]() asiri derecede titizdi ![]() ![]() Hadis ilmine hizmet, bu yolla Allah (c ![]() ![]() (s ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam Buhâri |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam BuhâriBabasindan kalan mirasi bile bu yolda harcamisti ![]() Cömertligiyle söhret bulmustu, yardim ettiklerine Allah rizasi için elini uzatiyordu ![]() kilardi ![]() hatmederdi ![]() ![]() geceleri uykusundan kalkip, kandilini yakar, hadis tahric ederdi ![]() düsünürdü ![]() Kur'an'in üçte birini okurdu ![]() Kur'an'in üçte birini okumaya devam ederdi ![]() Buhârî'nin kendi ifadesine göre hadis aldigi hocalarinin sayisi binden fazladir ![]() bildigini, senedi zayif rivayetlere itibar etmedigini belirtir ![]() Hocalarinin baslicalari sunlardir: · · Ahmed b ![]() · · Ali b ![]() · · Yahya b ![]() · · Ismail b ![]() · · Ishak b ![]() ![]() Bunlarin disinda su isimleri de görüyoruz; · · Mekkî b ![]() · · Muhammed b ![]() · · Ibrahim b ![]() · · Ali b ![]() ![]() · · Yahya b ![]() · · Ibrahim b ![]() · · Süreyc b ![]() · · Ebu Asim en-Nebil es-Seybânî · · Muhammed b ![]() · · Abdullah b ![]() · · El Mekrî, Abdülaziz el-Üveysî ![]() Ögrencileri arasinda da en meshurlari sunlardir; · · Ebu isa et-Tirmîzî · · Muhammed b ![]() · · Ibni Ebi Dâvud · · Müslim b ![]() ![]() Câmiu's-Sahîh; Islâm'in ilk dönemlerinde hadIslerin Kur'an'la karismasi söz konusu oldugundan hadIslerin yazilmasi yasakti ![]() çogaltildi oria bir seyin karismasi engellendi ![]() bütünüyle vefat etmis, Islâm ülkeleri genIslemis, degisik düsünceler ortaya çikmisti ![]() toplanmasinin yararli olacagina inanildi ve hadIslerin tedvinine baslandi ![]() HadIslerin toplanmasina Tabiun döneminde baslanmistir ![]() imam Mâlik* (179 h ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() hadIslerine Sahabe ve Tabiun kavillerini ekleyerek Muvatta'yi tasnif etmistir ![]() çalismalar yapildi ![]() getirmesi iki sebebe dayanmaktadir ![]() hocasinin kendisinden böyle bir istekte bulunmasi, ikincisi de kendisinin görmüs oldugu bir rüyadir ![]() Buhârî, sahih adiyla anilan ve içerisine sadece kendince sahih oldugu sabit olan hadIsleri koydugu kitabini yazmakla hükümlerin kaynaklarini bulmada önemli bir hizmeti yerine getirmistir ![]() yasamis mezhep imamlarinin dayandigi temellerin saglam oldugunu, hiç birinin kisisel görüsle fetva vermedigini ortaya koydu ![]() sinirlarini az çok belirlemis oldular ![]() eserine büyük önem verdiler ![]() onun eserinin ortaya koydugu gerçekleri ve sartlari kabul ettiler, örnek aldilar ![]() olarak degerlendirildi ![]() Buhârî, bu eseri meydana getirirken çok titiz davrandi ![]() Eserine aldigi hadIsleri, alti yüz bin hadisin içinden seçti ![]() Sahih hadIslerin disinda kalan diger hadIsleri eserine almadi ![]() Eserin kabarmasini önlemek için sahih hadIslerin bile bir kismini almamistir ![]() yedibinikiyüzyetmisbestir ![]() geçmektedir ![]() hadis sayisi dört bin'dir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İmam Buhâri |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İmam BuhâriCâmiu's-Sahih'te hadIsler konularina göre kitaplara, her kitap da kendi arasinda bâblara ayrilmistir ![]() ihtilaf edilmeyen hadIslere yer verilmis, râvilerin güvenilir olmasi hususunda titiz davranilmistir ![]() baglanarak ilk kaynaga kadar götürülmüstür ![]() titiz ölçülere vurduktan sonra sahih kabul edip, uymayanlari reddetme çigirini açan Buhârî olmustur ![]() âlimler bu yoldan giderek sahih hadIsleri zayif ve uydurma olanlarindan ayirmaya devam etmIslerdir ![]() yazanlar çok olmakla beraber Buhârî kadar titizligi ileri götüren olmamistir ![]() yolda tek olmasi onun Islâm ümmeti arasinda müstesnâ bir söhret ve güven kazanmasina sebep olmustur ![]() Sahih'in nerede telif edildigi hususunda degisik görüsler vardir ![]() çalismistir ![]() insanin onalti yillik çalismasinin mahsulü olan bu eserin telifini bir yere baglamak mümkün degildir ![]() Câmiu's-Sahih'te yer alan kitap (bölüm) sayisi doksanyedi, bâblarin sayisi üçbindört yüzelli kadardir ![]() sayisi da yirmi ikidir ![]() yer almaktadir ![]() yerde zikredilen hadIslerin sayisi yirmi üç kadardir ![]() Kur'an'dan sonra ana kaynak olan Buhârî'nin Sahih'i ile Müslim'in eserine Sahih adi verilmektedir ![]() "Sahihayn " denilir ![]() alti hadis kitabinin tümüne birden "Kütübü Sitte" denilmektedir ![]() Buhârî'nin bu eserine ait bir çok serh yazilmis ve üzerinde çalismalar yapilmistir ![]() Kari, Askalani'nin Fethu'l-Barî ve Kirmâni'nin Kevâkibü'd- Derârî, adli eserleridir ![]() Câmiu's-Sahih disinda, su eserleri vardir: · · Tarihu'l Kebir: Hadis ricaline ait önemli bir eserdir ![]() Sahasinda ilk yazilanlardandir ![]() yasinda iken Rasûlullah (s ![]() ![]() ![]() gecelerde yazmistir ![]() dört cilt,1959-1963 tarihlerinde üç cilt halinde basilmistir ![]() · · Târihu'l-Evsât: Tarihu'l Kebir'in kisaltilmisidir ![]() yazma nüshalari mevcuttur ![]() eserinde bundan nakiller yapmistir ![]() · · Tarihu's-Sagîr: Tarihu'l Kebir'in bir özetidir ![]() Zuafâü's-Sagîr ile birlikte Hindistan'da basilmistir ![]() Zuafâü's-Sagîr: Zayif ravilerin hallerinden bahseder ![]() Hindistan'da 1323 ve 1326 tarihlerinde basilmistir ![]() · · Et-Tarihu fi Ma'rifeti Ruvati'l-Hadîs ve Nükâti'l Âsâr ve's Sünen ve Temyizü Sikatihim min Züafâihim ve Târihu Vefâtihim: Küçük bir risâledir ![]() · · Eet-Tevârîhu'l Ensâb: Bazi sahIslarin özel hallerinden bahseder ![]() · · Kitâbu'l Künâ: Râvîlerin künyelerinden bahseden bir eserdir ![]() ![]() · · Edebü'l-Müfred: Ahlâk hadIslerini toplayan bir eserdir ![]() istanbul'da 1306, Kahire'de 1346, Hindistan'da 1304 yillarinda basilmistir ![]() · · Refu'l-Yedeyn fi's-Salati: Namazda el kaldirmakla ilgili bir risâledir ![]() yayinlanmistir ![]() · · Kitâbu'l-Kiraati Halfe'l-imam: Namazda imamin arkasinda okuma hakkinda yazilmis bir risâledir ![]() · · Hayrü'l Kelâm fi Kiraati Halfi'l Imam adiyla Orduca çevirisi ile beraber 1299'da Delhi'de, ayrica 1320'de Kahire'de basilmistir ![]() · · Halku'l-Ef'ali'l-ibâd ve'r-Redd Ale'l Cehmiyye: Cehmiyye mezhebinin görüslerini reddeden bir kitaptir ![]() basilmistir ![]() · · El-Akîde yahut et-Tevhîd: Akaid konusunda yazilmis bir eserdir ![]() · · Abarü's Sifat: HadIsle ilgili bir eserdir ve bazi kütüphanelerde yazma nüshalari mevcuttur ![]() ![]() zikredilen su kitaplarin ismini de görmek mümkün: · · Birri'l Valideyn · · El-Camiu'l Kebir · · Et-Tefsirü'l Kebir · · Kitabü'l Hibe · · Kitabü'l Esribe · · Kitabu'l Mebsut · · Kitabü'l ilel · · Kitabü'l-Fevâid · · Esamü's Sahâbe · · Kitabu'd-Duâfa · · El-Müsnedü'l-Kebir · · Sülâsiyyât ![]() Kaynak: Sâmil Islam ansiklopedisi |
![]() |
![]() |
|