![]() |
Mevlâna’Nın Tebrizli Güneşi Şems |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mevlâna’Nın Tebrizli Güneşi ŞemsMevlâna’nın Tebrizli Güneşi Şems (Bilim ve Hikmet ışığında bu değerli büyüğümüzü seyretmek) Doç ![]() ![]() Horasan’dan Tebriz’e gelip yerleşen basit bir dokumacının oğlu olan Şems-i Tebrizî, aldığı terbiyeden, garip olmakla beraber manalı ve hesaplı hareketlerinden onun bir tasavvuf eğitimi aldığı, birçok mutasavvıfla görüştüğü anlaşılmaktadır ![]() Tebrizli Yalnız Sûfî Tebrizli Şemseddin, Konya’ya gelmeden önce, şehirleri gezerek, büyük ariflerle birlikte olur ![]() ![]() ![]() ![]() Zahirî İlimlerde Müderris Gizemli ve yalnız bir sûfî olan Şems’in kendisi hakkındaki en önemli bilgileri Makâlât adlı eserden almaktayız ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şems’i, sadece Mevlâna’yı coşturan, heyecanlandıran bir derviş saymak, onun ilmini ve irfanını göz ardı etmek demektir ![]() ![]() İlk Şeyhi Ebû Bekr Sellebâf Şems, ömrü boyunca iki gönül sultanıyla muhatap olmuştur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şemseddin-i Tebrizî’nin makamı ve mertebeleri o dereceye ulaşmıştı ki artık bunlarla kanaat etmiyor, daha yüksek bir makam arayışından ziyade, makamsızlık derecesine ulaşma anını bekliyordu ![]() ![]() ![]() “İkiz Ruhlar”ın İlk Vuslatı Tebrizli Şemseddin, Erzurum’da öğretmenlik yaparken ani bir kararla şehirden uzaklaşıp, kaybolur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şems’in Mevlâna’yla ilk karşılaşması farklı şekillerde anlatılmasına rağmen ilginçtir ![]() ![]() ![]() Mevlâna, Şems’le ilk buluşmalarında tam altı ay birliktelik sergilemişlerdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şems-i Tebrizî’nin gelişiyle, fünye ateş aldı, bomba infilak etti ![]() ![]() ![]() Emirlerin, bilginlerin ve sufîlerin cenderesinde sıkışıp kalan Mevlâna, Şems’le buluşmasıyla, medresenin tekdüze hayatından koparak yenilenme evresine geçti ![]() ![]() ![]() Tazyik, tahrik ve tacizlere dayanamayan Şems, habersiz olarak Şam’a gider ![]() ![]() ![]() Bu ayrılıştan sonra Mevlâna, herkesten uzaklaşır ve köşesine çekilir ![]() ![]() ![]() ![]() Konya’ya İkinci Geliş Bu ani gelişmenin neticesinde Sultan Veled, Şemseddin’i aramak üzere müridlerden bir topluluk ile Şam’a gittiler ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mevlâna’Nın Tebrizli Güneşi Şems |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mevlâna’Nın Tebrizli Güneşi ŞemsZorla elde edilen bir iknadan sonra Sultan Veled kendiliğinden, aşk ve istekle Şems’in üzengisi yanında yaya olarak hareket etti ![]() ![]() ![]() ![]() Bir müddet sonra Şems-i Tebrizî, Mevlâna’nın yetiştirmesi olan Kimya adında bir kız ile evlenmek isteğini, Mevlâna memnuniyetle kabul etti ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kayboluş/Son Gidiş veya Ruhun Bedenden Uçuşu Artık suyunu gereği kadar tutan barajın bendi yıkılmış ve Aşk pınarının suyuyla arzın sulanma vakti geldiği için, Şems aradan çekilmiştir ![]() Şems’in aniden ortadan kaybolması veya öldürülmesi günümüze kadar Mevlâna ile ilgili her araştırmanın muhtevasında önemli bir yer tutar ![]() ![]() Şems’in öldürülüş sırrı, Mevlâna hayattayken yalnız Sultan Veled ve birkaç has müridi arasında kalmış, ancak Mevlâna’nın vefatından sonra Eflakî’ye (ö ![]() ![]() ![]() Şems’in Kayboluşunun Mevlâna’daki Yansımaları Şems’in Konya’dan aniden ve habersiz ayrılışından sonra Mevlâna’nın yazdığı şiir ve gazellerde, onun öldürülmüş olduğuna dair bir işarete rastlanılmamaktadır ![]() ![]() Şems’in öldüğü söylentilerine, Mevlâna uzun süre inanamamış, Divan-ı Kebir’in en içli ve hazin şiirlerini söylemiştir ![]() Kimdir o? Hayat kaynağı eş öldü dedi! Kimdir o? Ümit söndü, ateş öldü dedi… Mel’un, dama çıktı yumdu bir an gözünü, Düşmandı ya Şems’e “Bak güneş öldü dedi” Şems-i Tebrizî’nin ayrılığının arkasından Mevlâna çok defa onun ismini kullanarak, bazen onun ağzından Divan-ı Kebir’in birçok gazel ve rubâilerini terennüm edip kaleme almıştır ![]() ![]() Görünmeyen Âlemin İnsanı Şems’in Ulaştığı Aşkın Hâli Gizemli ve sıra dışı bir sufî olan Şems, belli bir yerde uzun süre kalmayan zor isimdir ![]() ![]() ![]() Mevlâna, Şems’i, özgür ruhlu ve çekici bir insan olmanın yanı sıra, içsel varlık düzeyinde bir okyanus kadar çok sembolü anlayabilen bir kişi olarak görür ![]() ![]() Kendisini gizlemesine rağmen o, olgun, olgunlaştıran, söz (kal), hâl ve keşif sahibi bir Allah dostuydu ![]() ![]() ![]() Şems’i, onunla ilgili araştırmacıların sandığı ve tanıttıkları gibi basit bir Bâtınî dervişi olarak görmek, onu hafife almak anlamına gelir ![]() ![]() ![]() Mevlâna, Şems’i özgür, evrensel insan olarak, içsel varlık düzeyinde bir okyanus kadar çok sembolü anlayan bir kişi olarak tasvir eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Mevlâna’Nın Tebrizli Güneşi Şems |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Mevlâna’Nın Tebrizli Güneşi ŞemsŞems evrenin gelişmekte olan hafızasında insanlığın açığa çıkmasını ve kendini gerçekleştirmesini sembolize ediyordu ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Gizlemeyip ifşa ettiği bu mertebelere ulaşan Şems, sohbetinde bulunduğu insanlar onu kendilerine bağlayıp mürit edinmeye yeltendiklerinde sert bir kayaya çarpmaktadırlar ve Şems’i kaybetmektedirler ![]() ![]() ![]() ![]() Sözlerin ve kelimelerin anlatmada güçlük çektiği makamlara erişen Şems’in, çıktığı en uzun yolculuk ve bunun sonucundaki hüzünlü gurbeti, adeta bir sürgündür ![]() Dünyevî bilgilerin ötesinde irfan âleminin bilgisine sahip olan Şems, Mevlâna’ya salt aklın zincirinden kurtulmanın formülünü vermiştir ![]() ![]() Hâsılı, Okyanusların birbirlerinde buldukları fakat başkalarının bulamadıkları en önemli zenginlik, zahirî dünyada bulunmayan aynaydı ![]() ![]() * Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi İslâm Felsefesi Öğretim Üyesi ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|