Geri Git   ForumSinsi - 2006 Yılından Beri > Eğitim - Öğretim - Dersler - Genel Bilgiler > Biyografiler

Yeni Konu Gönder Yanıtla
 
Konu Araçları
bin, meymun, mihrân

Meymûn Bin Mihrân

Eski 08-02-2012   #1
Prof. Dr. Sinsi
Varsayılan

Meymûn Bin Mihrân




MEYMÛN BİN MİHRÂN

Tâbiînin büyüklerinden, veli Hadîs ilminde sika (güvenilir), fıkıh ilminde ilmi çok olan büyük bir âlimdir Kûfe’de yetişti Sonra Rakka’ya yerleşti Künyesi Ebû Eyyûb’dur 657 (H37) de doğdu 734 (H 116)’de Cezire’de vefât etti 735’de vefât ettiği de rivâyet edilmiştir Halife hazret-i Ömer bin Abdülaziz tarafından kâdı ve vâli olarak Cezire’ye tâyin edildi Tâyin edildiği vazifesinin başına gitmek üzere halifenin yanından ayrılınca, Halîfe Ömer bin Abdülaziz buyurdu ki: “Bu Ebû Eyyûb Meymûn bin Mihrân ve onun emsâli olan büyük âlimler, aradan gider (vefât ederlerse), halk kumandandan mahrum kalan askere döner

Oğlu, “Babam, kavuştuğu bu yüksek derecelere, çok namaz kılmakla ,çok oruç tutmakla değil, Allahü teâlâya âsi olmakdan çok korkmakla ulaşmıştır” dedi Hasan-ı Basrî’nin dostlarından idi Her gün ve gecesinde bin rek’at namaz kılardı

Bir gün kendisine dediler ki, “Biz evimizde otururuz, rızkımız bize gelir, diyen kimseler hakkında ne buyurursunuz?” Buyurdu ki: “Onlar ahmaktır İbrâhim aleyhisselâm gibi bir yakîn (tam îmân) sâhibi olsalardı, sebeplere yapışırlar, onun gibi çalışıp kazanarak geçimlerini sağlarlardı

Arkadaşlarına şöyle derdi; “Bende hoş olmayan, sevimsiz bir hâl görürseniz, onu yüzüme karşı söyleyiniz Bir kimse, din kardeşinde uygun olmayan bir hâl görür de onu kendisine bildirmezse ona faydalı olamaz

Bir toplulukta, Beytülmâlın gelirlerinden biri olan vergiler hususunda konuşuluyordu Hazret-i Meymûn bin Mihrân şöyle söyledi “Hazret-i Ömer zamanında Irak taraflarından toplanan vergilerin tamamı bir milyon ukiyye olurdu Vergiler toplanıp, halifeye arzedildikten sonra, hazret-i Ömer, Basra ve Kûfe’den 10’ar kişi çağırır, bunlardan, vergi olarak alınan bu malların helâl olduğuna, bir müslüman veya zımmîden zulüm ile haksız olarak alınmadığına dâir, şâhidlik isterdi Bütün şâhidler, bütün vergilerin adâletle, kimseye zulüm ve haksızlık edilmeden toplanıldığını bildirirlerse, getirilen vergileri kabûl eder, aksi halde kabûl etmezdi

Bâzı insanların birbirlerine karşı zâlimce hareketlerde bulunduklarını duydukça üzülür, bâzan bu üzüntüsü, hastalanıp yatağa düşecek kadar fazla olurdu Kendisine, geçmiş olsun demeye gelinirdi Kendisine, “Birbirine uygunsuz davranan o kimseler barıştılar O sert durumdan kurtuldular” diye haber verilince sevinir ve iyileşirdi

Bir defasında namazını cemâatle kılmak için mescide gitti Namazın kılınmış olduğunu öğrenince çok üzüldü ve “Bir defa cemâatle namaz kılmak bana Irak vâliliğinden daha sevimlidir” buyurdu

Meymûn bin Mihrân şöyle anlatıyor: “Bir gün, Halîfe Ömer bin Abdülaziz ile beraber bir mezarlığa uğradık Halife ağladı ve “Vallahi, şu mezara girip de azâbdan emin olan kimseden daha nasibli, daha bahtiyar kimse bilmiyorum” buyurdu

Kendisine sordular “Arkadaşlarınızdan hiç ayrılmıyorsunuz ve hiç de birbirinize küsmüyorsunuz Bu nasıl oluyor?” Cevâbında buyurdu ki; Çünkü ben dostlarıma hiç husûmet (hasımlık) beslemiyorum Onlarla hiç mücâdele ve münâkaşa etmiyorum

Meymûn bin Mihrân hazretleri buyurdu ki:

“Allahü teâlânın takdirine rızâ göstermiyen kimsenin ahmaklığının tedâvisi yoktur

“İnsan bir günah işlediği zaman, kalbine siyah bir nokta yerleştirilir Tövbe edince kalbi cilâlanır ve parlar Dolayısı ile o siyah nokta kaybolur Ama tövbe etmezse ve günah işlemeye de devam ederse, nokta nokta kalb kararır Nihâyet bu siyahlık bütün kalbi kaplar İşte buna (rân) kalbin tamamen kararması) denir

“İki arkadaş birbirlerini sevdikleri zaman, birbirini ziyâret etmeleri için aralarındaki mesafenin çok fazla olması mühim değildir

“Gizli işlenen günahın tövbesi gizli, âşikâre işlenen günahın tövbesi âşikâre olur

“Ey Kur’ân-ı kerîmi okuyanlar! Kur’ân-ı kerîmi dünyâlık kazancınıza âlet etmeyiniz

“İnsan, iki ortağın birbirini hesâba çekmesinden daha şiddetli olarak kendisini hesâba çekmedikce, tam müttakîlerden (takvâ sâhibi) olamaz

“Eğer bir kimse sana hased ediyorsa, sen onun şerrinden korunmak istiyorsan, işlerini ondan gizli yap

“Din kardeşlerine iyilik etmeden, onların rızâsını talep etmek şaşkınlıktır

“Gelen misâfirine yemek verip de imkânı varken tatlı ikrâm etmiyen kimse, yatsı namazını kıldığı halde vitri kılmıyan kimse gibidir

“Dostların sofrasında yenilen yemeğin hazmı kolay olur Düşmanın yemeği ise, insana ağırlık verir

“Bâzı hâllerde, yalan konuşmak doğruyu söylemekten daha hayırlıdır Meselâ elinde silâh olan bir kimse “Öldürmek için falan kimseyi arıyorum Gördün mü?” diye sana sorsa, sen o kimseyi gördüğün halde, birinin canını, diğerinin cinâyetten kurtulmasını isteyerek, o kimseyi görmediğini, yakında buralara uğramadığını söylemez misin? İşte bu niyyetle, böyle hâllerde yalan söylemek câiz ve lâzımdır

“Güzel amelleri, sadece gösteriş için ve desinler diye işleyen kimse, dışı dikkat ve itina ile süslenerek güzelleştirilmiş olan bir necâsete benzer

“Kişi hem namaz kılar, hem de kendisine lânet edebilir” buyurdu “Bu nasıl olur?” dediler Bunun üzerine; “Bilin ki Allahın la’neti zâlimlerin üzerine olsun” meâlindeki âyet-i kerîmeyi okudu ve buyurdu ki, “Bâzı kimseler, hem namaz kılar, hem de bâzı günahları işlemek sûretiyle kendilerine zulmederler Başkasının malını, izinsiz olarak almak, haklarına riâyet etmemekle onlara zulmetmiş yâni zâlim olmuştur

BAŞINA DÖKÜLEN ÇORBA

Bir gün Meymûn bin Mihrân'ın misâfirleri geldi Hizmetçisine, misâfirlere ikrâm etmek üzere acele yemek hazırlamasını söyledi Hizmetçi hemen çorba pişirip, bir tabağa koydu Sıcak çorba tabağını misâfirlerin önüne koymak için acele ile gelirken ayağı takılıp düştü Sıcak çorba da Meymûn hazretlerinin başından aşağı döküldü Hizmetçi mahcûb olup, bana kızacak diye çok korktu Bunu gören hazret-i Meymûn bin Mihrân buyurdu ki: "Sana kızmıyorum Seni affettim ve Allahü teâlânın rızâsı için seni serbest bıraktım Artık hürsün"

1) Hilyet-ül-Evliyâ; c4, s82
2) Tehzîb-üt-Tehzîb; c10, s390
3) Tezkiret-ül-Huffâz; c1, s98
4) El-A’lâm; c7, s342
5) Vefeyât-ul A’yân; c3, s29, 62
6) Tabakât-ul-kübrâ; c1, s40
7) Tabakât-ı İbn-i Sa’d; c7, s477
8) İslâm Âlimleri Ansiklopedisi; c2, s301

Alıntı Yaparak Cevapla
 
Üye olmanıza kesinlikle gerek yok !

Konuya yorum yazmak için sadece buraya tıklayınız.

Bu sitede 1 günde 10.000 kişiye sesinizi duyurma fırsatınız var.

IP adresleri kayıt altında tutulmaktadır. Aşağılama, hakaret, küfür vb. kötü içerikli mesaj yazan şahıslar IP adreslerinden tespit edilerek haklarında suç duyurusunda bulunulabilir.

« Önceki Konu   |   Sonraki Konu »


forumsinsi.com
Powered by vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
ForumSinsi.com hakkında yapılacak tüm şikayetlerde ilgili adresimizle iletişime geçilmesi halinde kanunlar ve yönetmelikler çerçevesinde en geç 1 (Bir) Hafta içerisinde gereken işlemler yapılacaktır. İletişime geçmek için buraya tıklayınız.