![]() |
Vicdan Olmadan İman Olur Mu |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Vicdan Olmadan İman Olur MuVicdan olmadan iman olur mu? Kur'an'a sorunca “olmaz” diyor ![]() ![]() En iyisi Beled suresini okumak: “Ne yani, şimdi insanoğlu kimsenin kendisine güç yetiremeyeceğini mi sanıyor? Ve “Ben (bu konuma gelmek için) kucak dolusu servet harcadım” mı diyor? Yoksa o, kimsenin kendisini görmediğini mi zannediyor? Ona iki göz vermedik mi? Dahası bir dil, bir çift dudak? Ve ona (iyilik ve kötülüğün) açık seçik iki yolunu da göstermedik mi? Fakat o (ucunda cennet olan) sarp yokuşu aşmak için hiçbir bedel ödemedi ![]() Bilir misin nedir o sarp yokuş? Bir kişiyi daha zincirlerinden kurtarmaktır veya açlık gününde muhtaçları doyurmaktır; (mesela) yakını olan bir yetimi; ya da evsiz barksız, yurtsuz yuvasız bir düşkünü… Daha sonra iman edenlerden olmak ve birbirine hakkı ve sabrı tavsiye etmektir ![]() İşin püf noktası, 17 ![]() ![]() Servet ve güçle azıp şımaran insana açılan ilahi kredi dile getirildikten sonra, iyiyi veya kötüyü seçme yeteneğini doğru kullanmanın bir bedeli olduğu söyleniyor ![]() ![]() ![]() ![]() Ve tam burada “daha sonra, iman edenlerden olmak ![]() ![]() ![]() İşbu noktada iş çatallıyor ![]() Summe edatıyla ilgili lugavi spekülasyonlar burada başlıyor ![]() ![]() ![]() ![]() İmanın, salih amelin zemini olduğunda şüphe yok ![]() “Yok” dersek ve bu edatı asli manasından öyle kolayca çıkarıp aslında olmayan manalar takdir edersek, o zaman dilin hakikatinden nasıl emin olabiliriz? Bundan emin olmazsak neden emin olabiliriz? Aramızda nasıl konuşur, nasıl anlaşırız? Hemen burara “lafız ehli” ile “mana ehli” olan dilciler arasındaki kadim ihtilafı hatırlamak gerek ![]() Edatlar, özellikle de harf-i cerler birbirlerinin yerine kullanılır diyen görüşün en ateşli savunucusu Muğni sahibi dilci İbn Hişam (8 ![]() ![]() ![]() ![]() Ebu Ali el-Farisi okulunun takipçisi “mana ehli” dilcilerden olan Ebu Hilal el-Askeri bu yaklaşıma itiraz sadedinde İbn Durusteveyh'in şu sözünü nakleder: “Bu, dilin hakikatini iptal, lisandaki hikmeti yok etmektir; bu akıl ve kıyasla taban tabana zıttır ![]() Edatları birbirinin yerine kullanan görüş, Kur'an'da “ziyade” edatlar olduğunu savunan görüşle aynıdır ![]() ![]() ![]() ![]() Beled 17'deki “summe”, vicdan olmadan iman olamayacağını ifade eder ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bütün bu açıklamaların ardından Beled suresinin son üç ayetini okuyabiliriz: “İşte böyleleridir vicdan sahipleri; inkârda ısrar edenler ise vicdansız olanlardır: tarifsiz bir ateş onların üzerine güdümlenmiştir ![]() Demek ki 'iman'ın maksadı vicdan 'yeminine' sadakattir ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Vicdan Olmadan İman Olur Mu |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Vicdan Olmadan İman Olur MuDemek ki 'iman'ın maksadı vicdan 'yeminine' sadakattir ![]() Sadakat,sadakat yine sadakat ![]() Mevlam bize sıddık'ların arasında olmayı nasip etsin ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Her vicdan diyor ki, “Allah var” Ne insan başıboş bir divane, ne şu âlem sahipsiz bir fabrika ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Vicdanın hali ayçiçeği bitkisine benzer ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Allah cc razı olsun |
![]() |
![]() |
|