![]() |
İbâdete Devam Ve Harami Terketmek |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İbâdete Devam Ve Harami Terketmekibâdete Devam ve Harami Terketmek «Ibâdetsin kelime mânâsi ![]() ![]() ![]() ![]() «Allah (C ![]() ![]() ![]() Bilesin ki ibadetin temeli, Allah (C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim, tasrali bir Arab, Muhammed Ibni Ali Ibni Hüseyin'e (Rahimehullah) «Sen Allah (C ![]() ![]() ![]() Tasrali Arab: «O'nu nasil olabiliyor da görüyorsun» diye sorar ![]() ![]() Duyu organlari vasitasi ile idrak edilemez, çünki insanlarin bir benzeri degildir ![]() ![]() ![]() Muhammed Ibni Ali'nin cevabini dinleyen tasrali Arab, bu sözlere «Allah (C ![]() ![]() Ariflerden birine «ilm-i batin» nedir?» diye sormuslar ![]() ![]() ![]() ![]() Bildirildigine göre; Kâ'bul-Ahbar (RahimeHullah) der ki: «Eger insanlar Allah (C ![]() ![]() "Kendisini, tanimaktan âciz kalmayi itiraf etmeyi iman kabul eden ve nimetlere kavusanin sükürde yetersiz kaldigini kabul etmesini sükür kabul eden Allah (C ![]() ![]() Mahmud-ül Verrak bir siirinde söyle der: «Allah (C ![]() Ayri bir nimet olduguna göre, ona karsilik olarak sükretmem gerekir ![]() O halde sükrün hedefine varmak, onun fazileti olmaksizin nasil mümkün olabilir? Günler ne kadar biribirine eklense ve ömür ne kadar uzasa bile Insana saadet gelince sevinci çevreyi etkiler ![]() Sikinti ne karsilasinca ardindan esir gelir ![]() Saadette de sikintida da ayri ayri öyle nimetler vardir ki ![]() Bunlari idrak etmeye degil hayaller, karalar ve denizler bile dar getir ![]() Buna göre insan ![]() ![]() ![]() ![]() Iman «zahir» ve «batin» olmak üzere iki kisimdir ![]() Zahiri iman: imana dil ile ifade etmektir, Batinî iman ise kalb ile baglanmaktir ![]() Müminlerin Allah (C ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Buna göre yapilan ibâdet sevap umuduna ve ceza korkusuna dayaniyorsa böyle düsünen kul gerçek mânâda ihlâs sahibi olamaz, o kendi nefsi için çalismis olur ![]() Peygamber'imiz (S ![]() ![]() ![]() "Hiç biriniz, yalniz sahibinin korkusu île görev yapan, yaramaz bir köpek gibi veya ücreti verilmeyince çalismayan kötü bir çirak gibi olmamalidir ![]() Nitekim Allah (C ![]() ![]() "Bazi kimseler Allah'a tek tarafli bir düsünce ile ibadet ederler, eger kendilerine hayir gelirse tatmin olurlar, ama eger bir fitne ile karsilasirlarsa yüz çevirirler ![]() ![]() ![]() (Hacc Sûre-i Celîlesi: 11) Allah (C ![]() ![]() ![]() "Tevekkülce" gelince, sikinti ve darlik aninda ve basimiza bir belâ gelince gönül rahatligi ve sogukkanlilik içinde Allah (C ![]() ![]() ![]() ![]() Böyleleri ne atalarindan, ne çocuklarindan, ne servetlerinden ve ne de teknolojik ürünlerden medet ummazlar ![]() ![]() ![]() Zaten kendisine tevekkül edenlere O ![]() ![]() «Riza" ´ya gelince o öa ilâhî takdirin her türlü gelismelerini gönül hosnutlugu ile karsilamaktir ![]() Âlimlerimizden biri der ki: «Allah (C ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim bir sâir söyle der: "Her nimet, azi disleri arasinda senin için türlü belâlar saklar ![]() Buna karsilik belâlar bekledigin yerden sevindirici sonuçlarla karsilasirsin ![]() Yasadikça basina gelenlere karsi sabirli ol; cünki her seyin sonu vardir ![]() Her sikintinin bir ferahtigi; her harisin bazi kusurlari vardir ![]() Hic süphesiz, bize en yeterli söz Allah (C ![]() ![]() Allah (C ![]() ![]() «— Aslinda hakkinizda hayirli olan bir sey sizin hosunuza gitmeyebilir ![]() ![]() ![]() (Bakara Sûre-i Celilesi: 216) Bilesin ki, kul dünya sevgisini terketmedikce ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Hikmet ehlinir sözlerindendir: «Dünya bir anlik bir zamandir, sen onu ibadetle geçir ![]() Sâir Ebû Velid-ül Baci bu konuda söyle der: «Ben kesinlikle bildikten sonra ![]() Bütün ömrümün aslinda bir an oldugunu ![]() Neden onun kiymetini bilerek, onu ![]() Iyilik ve ibadet yolunda kullanmayayim?» Sahâbilerden biri, bir gün Peygamber (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rivayet edildigine göre, Hz ![]() ![]() ![]() "iyilik su üç seyde belirir: Dilde, bakista ve sususta ![]() ![]() ![]() ![]() Düsünce içinde geçmeyen her sükût de oyalanmaktan baska bir sey degildir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nitekim Peygamber'imiz (S ![]() ![]() ![]() «— Bakis seytanin bir okudur ![]() ![]() ![]() ![]() Su vecizeleri dikkat ile okuyalim: «— Bakislarini basibos birakanlar, sik sik hayal kirikligina ugrar ![]() «— Hep öteye beriye bakmak, olaylarin perdesini kaldirir, insani rezil eder, cehennemdeki ikamet müddetini uzatir ![]() «— Gözlerine sahip ol ![]() ![]() Eflatun'a sormuslar, «Isitmek mi, yoksa görmek mi kalbe daha zararlidir ![]() Feylesofun cevabi su olmus: «Bakis ile isitmek kalb için kusun iki kanadi gibidir ![]() ![]() ![]() Muhammed Ibni Zey (rahimullah) der ki, «Insanin her önüne bakmasi, hem Allah (C ![]() ![]() Adamin biri önü sira giden bir köleye bakip gülüyormus, zâhidlerden biri ona söyle demis: «Behey akli bozuk! Kalbi bozuk ve bakisi zehirli adam! Sen amellerini yozan ve davranislarini tesbit edici ve koruyucu kâtip meleklerden utanmiyor musun? Onlar sana belâya ugramis ve derin bir batakliga gömülmüs bir zavalli olarak bakiyorlar ![]() ![]() Kadi Ercanî bir siirinde söyle der: «Ey gözlerim, bir bakista amaciniza vardiniz ![]() Kalbimi en zararli yere sürüklediniz ![]() Ey gözlerim, çekin elinizi kalbimden, cünki Iki kisinin bir kisiyi öldürmeye yürümesi namertliktir!» Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bir sâir söyle der: «Müridin nefsi Allah (C ![]() ![]() Kötülüge sürükleyen sebebler, üzerindeki te'sirini yitirince ![]() Vücudun bütün organlari bu yolda ona uyunca ![]() Bu durum onun hesabina çesitli nimet bagislar getirir ![]() Ebedilik yurdunda cömert insanlar onu bekler ![]() Günahkâr küçük - büyük her türlü günahin kökünü kaziyinca ![]() Abdullah Ibni Mübarek (rahimehullah) buyurur: «Imanin özü, Peygamber'imizin (S ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rivayet edildigine göre, sahabelerden Ebû Derda (R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() «— Ey Ebû Derda! Kazancin helâl, amelin salih olsun ![]() ![]() ![]() Isledigin amelleri begenmekten sakin, bu durum amelleri ortadan silen, korkunç bir tehlikedir ![]() ![]() ![]() Oysa ki hayalkirikligi ve zillet getiren nice günah vardir ki büyüklük ve kendini begenmislik duygusu doguran ibadetten daha hayirlidir ![]() Amellerinde riyaya düsmekten de sekin ![]() ![]() «O gün hic hesap etmemis olduklari seyler Allah tarafindan karsilarina çikarilir» âyeti söyle tefsir edilmistir: «Bazi kimseler dünyada iyilik sayarak isledikleri nice amelleri ![]() Seleften bir zat bu âyet okunurken "Vay riyakârlarin baslarina gelene" derdi ![]() Öte yandan Allah (C ![]() «Allah'a yaptigi ibadete hic bir ortak kosmasin» (Kehf Süre-i Celilesi: 110) âyetinin mânâsi söyledir: «Yâni bu kimse yaptigi ibâdeti ne gösteris maksadi ile açiga vursun» ne de yaptigindan utanarak gizlesin» Ibni Mes'ud'dan rivayet edildigine göre, Kur'ân'i Kerim´in en son inen âyeti sudur: "Allah`a döndüreleceginiz ve herkese, haksizliga ugramaksizin kazandiginin karsiliginin verilecegi günden korkunuz ![]() ![]() Sâir Muhammed Ibni Besir söyle der: «Dünün, yanilmaz bir sâhid srfati iie geride kalmistir ![]() Bu günün de yaptiklarina sâhid olacaklir ![]() Eger dün bir kötülük kazanmissan, bu gün, hamdederek, iki iyilik isle ![]() Iyilik îslemeyi, sakin yarina birakma ![]() Çünkü bakarsin ki, «yarin» gelmis ve sen yoksun!» Diger bir sâir de söyie der: «Arzularina uyarak günahi hemen islersin, Öteyandan ilerde Tevbe edecegini umarsin Bîr müddet sonra ansizin ölüm gelir! Bu yaptigin akilli ve tedbirlilerin isi degildir!» Hz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() 1 — Mümin henüz elde edemedikleri konusunda Allah (C ![]() ![]() 2 — Mümin elde ettiklerinden hosnut olur ![]() 3 — Mümin elinden kaçanlar için sabreder ![]() Bir vecizede de söyle denilmistir: «Belâya karsi sabreden muradina erer ![]() Bir sâir söyle der: «Basina bir belâ gelince sabretmelisin ![]() Hayal kirikligina ve aciya düsmemelisin ![]() Eger dünya, zineti ile üzerine gelecek olursa Buna karsi direnmek, iyilik ve takva delilidir ![]() Her iki durumda da zor kutlanarak nefsin ite devamli cihad et ki ![]() Hiç bir engel Ile karsilasmadan umduguna ulasasin ![]() Diger bir sâir de söyle der: «Sabir, dilegin anahtaridir ![]() O, her zaman, hedefe varmanin yardimcisidir ![]() Sabret, ne kadar uzasa bile geceler ![]() Çok defa mahzuna yardim etmistir ![]() Sabir sayesinde nice «heyhat, olmasi imkânsiz» denen hedefe varilmistir ![]() Baska bir sâir de söyle der: «Sabir imanin en saglam kulpudur ![]() Seytanin kiskirtmalarina karsi kalkandir o ![]() Sabirda faydali sonuçlar vardir ![]() Tez canliligin ise sonu hüsrandir ![]() Zaman sana keder ulastirdi ise ![]() Bize karsi zaten devirlerin tutumudur bu ![]() Güzelim sabir zirhina bürün ![]() Kesinlik ile bil ki, sabir cennetin kilavuzudur ![]() Sabir çesit çesittir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir baska çesit sabir, fakirlige ve hastaliklara dayanmaktir ![]() ![]() Imam Gazali |
![]() |
![]() |
|