![]() |
Kendini Bilmek, Allahü Teâlâ'yı Bilmenin Anahtarıd |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kendini Bilmek, Allahü Teâlâ'yı Bilmenin AnahtarıdKENDİNİ BİLMEK, ALLAHÜ TEÂLÂ'YI BİLMENİN ANAHTARIDIR Bil ki, geçmiş peygamberlerin kitaplarında, insana hitab eden şu söz meşhurdur: «Ey insan! Rabbini tanımak için kendini tanı» ![]() ![]() Bu söz şuna işarettir ki, insanın kendisi bir aynadır, ona bakan, Hakkı görür! Birçok insan kendine bakar ve fakat Hakkı göremez ![]() ![]() Bu da iki şekildedir: Biri çok derindir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Bu, şöyle izah edilir: Her şeyden önce kendini varlığıyla bilince anlar ki, bundan önce, nice yıllar geçmiştir ![]() ![]() ![]() Hakıykat, biz insanı birbiriyle karışık bir damla sudan yarattık ![]() ![]() ![]() İnsanın kendi aslından anlayabildiği, varlığından önce nutfe olmasıdır ![]() Fena kokulu bir damla su; onda akıl, kulak, göz, baş, el, ayak, dil, damar, sinir, kemik, deri ve et gibi şeyler yoktur ![]() ![]() Fakat, bütün bu akıllara durgunluk veren hâller onda meydana gelmiştir ![]() ![]() ![]() ![]() Bir kısmını anlattığımız bedenindeki zahirî ve bâtınî şaşılacak hâllere bakınca, kendini yaratanın kudretini görür ve bilir ki, her bakımdan tam bir kudret [yaratan] vardır, istediğini, istediği gibi yaratır ![]() ![]() Kendinde olan akıl almaz bu inceliklere ve âzalarının faydalarına ve herbirinin ne hikmetle yaratıldığına, el, ayak, göz, dil ve diş gibi zahirî azalarına, dalak, ciğer ve öd kesesine ve buna benzer diğer iç azalarına bakınca, kendini yaratanın ilmini bilip her bakımdan tam ve her şeyi kuşatmakta olduğunu ve yine böyle bir âlimin bildiğinin hiçbir şey olmadığım anlar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kendini Bilmek, Allahü Teâlâ'yı Bilmenin Anahtarıd |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kendini Bilmek, Allahü Teâlâ'yı Bilmenin AnahtarıdÇünkü, bütün akıllıların aklı bir araya gelse, onlara uzun ömür verilse, bu azalardan birini, yaratılışında olduğu şekilden çıkarıp daha iyi yapmayı düşünseler, yapamazlar! Meselâ, yenilen şeyleri kesmek için keskin olan ön dişlerini, ezmek ve öğütmek için uçları düz olan azı dişlerini, değirmene ezebileceği, öğütebileceği şeyleri atan dil küreğini, dilin altında bulunup, icabettiği vakitte yemekleri ıslatacak, hamur hâline getirecek kadar salgı yapan kuvvetini, sonra boğaza gidip, orada da kalmamasını, bütün dünyanın akıllıları, bundan daha mütekâmil ve bundan daha iyi bir başka şekilde yapamazlar ![]() Elin beş parmağı da bunun gibidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Eğer cihanın âlimleri bu parmakların yaratılışında bir başka şekil düşünseler, meselâ hepsi aynı hizada, yahut üçü bir tarafta, ikisi bir tarafta, yahut beş yerine altı veya dört olması icabederdi, yahut boğumlar üç veya dört olması lâzım gelirdi deseler veya düşünseler, böyle düşünce ve sözleri eksik olup, Allahü Teâlâ'nm bu yarattığı en mütekâmilidir ![]() ![]() İnsanın, her bir parçasında bunun gibi hikmetler, faydalar vardır ![]() ![]() İnsan kendi ihtiyaçlarına, önce yemeye, giymeye ve meskene bakınca ve yenecek şeylerin yağmura, rüzgâra, buluta, sıcağa ve soğuğa muhtaç olduğuna dikkat edince, onu salâha kavuşturacak san'atlara ve san'at için lâzım olan demir, tahta, bakır, pirinç ve diğer âletlere ve bu aletlerin nasıl yapıldığına dair bilgilere bakar ![]() Sonra bütün bu yaratılan ve yapılanlardaki şeklin tamamlığına ve güzelliğinin mükemmeliyetine bakar ![]() ![]() Buradan bir husus daha bilinir: Velilerin [Allah dostlarının] hayatı Allahü Tealâ' iledir ![]() ![]() ![]() Bunun gibi, Peygamber Efendimiz buyurdu ki: «Allahü Teâlâ'nın kullarına, şefkati, bir annenin süt emzirdiği çocuğuna şefkatinden daha çoktur» (3) ![]() O hâlde, kendi zâtının zuhurundan, Allahü Teâlâ'nm zâtını görür ![]() ![]() ![]() Zaruri olarak, yahut ihtiyaç olarak, yahut, iyilik ve güzellik için olanların hepsinin kendinde yaratıldığını ve bir arada bulunduğunu anlayınca, Allahü Teâlâ'nm lütuf ve rahmetini görür, işte bunun için kendini tanımak, Allahü Teâlâ'yı bilmenin anahtarı olur ![]() (1) 76 - Dehr: l - 2 ![]() (2) 7 – A’raf: l 56 ![]() (3) H ![]() ![]() ![]() İmam Gazali ![]() |
![]() |
![]() |
|