![]() |
Kur’An İnsanı Nasıl Terbiye Eder? |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur’An İnsanı Nasıl Terbiye Eder?KUR’AN İNSANI NASIL TERBİYE EDER? Abdülhamit KAHRAMAN Kuran-ı Kerim’in inzal (iniş) sırası, aslında Allah (c ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Kur’an insanı terbiye ederken ‘üç aşmalı’ bir yol izler ![]() Birinci aşama; zihnin terbiyesi ![]() İkinci aşama; kalbin terbiyesi ![]() Üçüncü aşama; amellerin (hayatın) terbiyesidir ![]() Kur’an bu aşamaları uygularken asla aceleci bir tavır sergilemez, her zaman tedrici bir üslup benimser ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kur’An İnsanı Nasıl Terbiye Eder? |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur’An İnsanı Nasıl Terbiye Eder?1 ![]() Zihin; insan neslinin, beyni ve aklı ile gerçekleştirdiği tüm tefekkür, tasavvur anlama ve kavrama faaliyetlerinin hepsine birden verilen isimdir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İşte bu yüzden Rahman, insanın terbiye sürecine, zihin tasavvurlarındaki sorunların ve yanlışların düzeltilmesiyle başlar ![]() ![]() ![]() “Oku, yaratan Rabbi’nin adı ile ![]() “Kur’an’ı tertil üzere (ağır ağır/düşünerek) oku ![]() ![]() Kişinin zihinde aydınlık ve hakikat yoksa orayı karanlık ve cahillik doldurur ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Faydasız ilimden Allah’ a sığınırım” sözünden okumaktan kastın, fayda sağlamak olduğu da anlaşılmaktadır ![]() İlk inen ayetteki ikinci dikkat çekici nokta ise ‘Rabbi’nin adı ile’ ifadesidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() O yüzden insan Allah adıyla, Allah için ve Allah’ın kendisini terbiye etmesine müheyya olarak okumalıdır ![]() ![]() ![]() Terbiye Olmamada Israr ve Müstağnilik: Yine Rahman, terbiyenin başı olan ‘Alâk’ suresinde, “Hayır, gerçekten insan, azar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Takva; İnsanda Allah’a karşı korkup sakınma, titiz ve duyarlı yaşama, özünü ve kendini her türlü manevi kirlerden korumadır ![]() ![]() ![]() ![]() Rahman takvayı insanı örten bir elbiseye benzetir: “Ey Âdemoğlulları, biz sizin çirkin yerlerinizi örtecek bir elbise ve size süs kazandıracak bir giyim indirdik ![]() ![]() ![]() Elbise, insanı dıştan gelecek olumsuz etkilere karşı nasıl korursa, takvada insanı manevi anlamda dıştan ve içten gelebilecek olumsuz durumlara karşı korur ![]() ![]() “Şüphesiz, dönüş yalnızca Rabbinedir” (Alak- 8) İçinde bulunduğumuz hayatın, çoğu kez bizi sarıp kuşattığını ve bir yerlere doğru sürükleyip götürdüğünü fark etmeyiz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sonuçta insan, nerede ne kadar kalacaksa oraya o kadar önem vermesi gerekir! İşte bu, bir ahiret terbiyesidir ![]() Zihin Terbiyesinde Hak-Batıl ayrışması : “Ve şüphesiz sen pek büyük bir ahlak üzeresin ![]() ![]() ![]() ![]() “Şu halde yalanlayanlara itaat etme ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rahman, daha ikinci inen sure olan, Kalem suresinde iyilerle kötülerin, beyazlarla siyahların, aydınlıkla karanlığın arasını açmak ister ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Kur’An İnsanı Nasıl Terbiye Eder? |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() Kur’An İnsanı Nasıl Terbiye Eder?Terbiyeden ve Eğitimden Vazgeçmemek : “Şimdi sen Rabbinin hükmüne sabret ve balık sahibi (Yunus) gibi olma ![]() ![]() Terbiye süreci zor ve zahmetlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Allah’a söz vermişlerdi; Allah’a verilen söz ise (ağır bir) sorumluluktur” (Ahzâb- 15) “Müminlerden öyle adamlar vardır ki Allah ile yaptıkları ahide sadakat gösterdiler; böylece onlardan kimi adağını gerçekleştirdi, kimide beklemektedirler ![]() İman ettiğini söylemek, Rahman’a bir çeşit ağır bir söz vermektir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rahman, insanın inancının gelişmeye açık, ancak olumsuz değişmeye kapalı olmasını ister ![]() Rahman, kendisine verilen sözlere sadakat göstermemizi ister ![]() Rahman bizim kendimizi başıboş bırakmamamızı ister ![]() ![]() ![]() Kompleksler ve kişisel zaaflarımız, şahsi çukurlar ya da fazlalıklarımızdır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Rahman bizi Kitab’ına sımsıkı sarılarak yaşayanlardan eylesin ![]() Ayakları ve kalbleri O’nun (cc) yolunda sabit olanlardan eylesin ![]() Temizlenip arınmak, terbiye sürecinin başlangıcıdır ![]() ![]() İdeal olan, insanı yaratanının terbiye etmesidir ![]() ![]() Kur’an’ın her âyetinin mutlaka insanı onaran ve terbiye eden bir yönü vardır ![]() ![]() Bizi yaratan ve bizi her şeyimizle en iyi tanıyan ‘O’ olduğuna göre O’nun Kitabı ve O’nun güzel Rasulü’nün sünnetleri bizi terbiye etmelidir ![]() Terbiye süreci dikkate alınarak aşama aşama indirilen Kur’an, önce bir konuya dikkat çeker, sonra izah eder, sonra emreder veya yasaklar ![]() Bozulmaların ana kaynağı olan kompleks ve zaaflarımız, şahsi çukurlarımız ya da fazlalıklarımızdır ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
|