![]() |
İnfak Toplumun Güvencesidir |
![]() |
![]() |
#1 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnfak Toplumun GüvencesidirİNFAK TOPLUMUN GÜVENCESİDİR İbrahim SARMIŞ İnfak, kişinin sahip olduğu mal, bilgi, emek gibi değerleri başkalarıyla paylaşması demektir ![]() ![]() İnfak, Allah’ın Verdiğinden Yapılmaktadır Yüce Allah, bütün zenginlikleriyle tabiatı herkesin yararlanması için musahhar kılmıştır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Onun için evren üzerinde otorite ve hâkimiyet anlamında mülk Allah’ın olduğu gibi, mal ve servet anlamında da mülk Allah’ındır ![]() ![]() “Yerin, göklerin ve ikisi arasındakilerin mülkü Allah’ındır, dönüş onadır” (Maide 5/18) ![]() ![]() ![]() ![]() Yüce Allah’ın yarattığı ve insanların yararlanmasına sunduğu bu mülk, bireyler kazanıp özel mülkiyet olarak ellerine geçirmeden önce ilke olarak toplumun ortak mülkiyetidir ve herkes onda ortak olup yararlanma hakkına sahiptir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İslama göre bu özel mülkiyete birtakım yükümlülükler düşmektedir ki zekâttan sonra en önemlisi infaktır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() İnfak etmek, keyfe bağlı bir iş değil, farz bir ibadettir; Bilindiği gibi malın üzerindeki en büyük yükümlülük, İslam’ın üzerinde kurulduğu beş temelden biri olan zekâttır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Ey iman edenler! Kendisinde hiçbir alış-veriş, dostluk ve şefaatin bulunmadığı kıyamet günü gelmeden önce, size verdiğimiz rızıktan hayır yolunda harcayın ![]() ![]() “Ey iman edenler! Kazandıklarınızın iyilerinden ve rızık olarak yerden size çıkardıklarımızdan hayra harcayın ![]() ![]() ![]() “İman eden kullarıma söyle: Namazlarını dosdoğru kılsınlar, kendisinde ne alış-veriş, ne de dostluk bulunan bir gün gelmeden önce, kendilerine verdiğimiz rızıklardan Allah için gizli-açık harcasınlar” (İbrahim 14/31) ![]() İnfak müminlerin olmazsa olmaz niteliklerinden biridir ![]() ![]() ![]() Mazi, muzari, emir her kipte belirtildiği birçok âyetin yanında, kimi vaizler haksızlıklara, baskılara, zulümlere, adaletsizliklere, ayrımcılıklara, bozgunculuklara ve bütün şekilleriyle kötülüklere sözlü veya fiili olarak tepki göstererek kişilerin kendi elleriyle başlarına iş açmamaları veya başlarını belaya sokmamaları anlamında bir emniyet sübab yahut koruyucu olarak bağlamının dışında kullansalar da, gerçekte “Allah yolunda infak edin ve kendi ellerinizle kendinizi tehlikeye atmayın” (Bakara 2/195) âyeti infakla ilgili olup tek başına infakın ne kadar gerekli ve önemli olduğunu göstermeye yeterlidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İnfak Toplumun Güvencesidir |
![]() |
![]() |
#2 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnfak Toplumun Güvencesidirİnfak, İnanç, Kültür ve Medeniyet İşidir; Belirttiğimiz gibi infak etmek, Allah’ın emri olarak inancın gereğidir ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İnfak Toplumun Güvencesidir |
![]() |
![]() |
#3 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnfak Toplumun Güvencesidirİnfak, Toplumun Güvencesidir; Toplumun selamleti ve devamı iyi ilişkilerle mümkündür ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “İşledikleri bütün amelleri alır, toz duman ederiz/değersiz kılarız” (Furkan 25/23) ![]() ![]() Onun için yüce Allah, karşılığını mupatap kişilerden bekleyerek başa kakma, aşağılama, dedikodusunu yapma, ondan karşılığını bekleme gibi nedenlerle yapılan infakın boşa götürülmemesini ister (Bakara 2/264) ![]() Yapılan infakı şu veya bu şekilde boşa götürecek şeylerden kaçınmak gerektiği gibi, kişilerin kendileri için sevdiği ve alırken iğrenmeden alabilecekleri şeylerden infak etmedikçe hayır işlemiş olmayacakları da belirtilir ![]() “Ey iman edenler! Kazandıklarınızın iyilerinden ve rızık olarak yerden size çıkardıklarımızdan infak edin/hayra harcayın ![]() ![]() ![]() “Sevdiğiniz şeylerden Allah yolunda harcamadıkça iyilik işlemiş olamazsınız ![]() ![]() İnfak, bireylerin birbirlerini sevmesini, karşılıklı sorumluluk bilinciyle hareket etmesini, bir vücudun organları gibi yardımlaşma ve dayanışma içinde olmasını, iyilik ve insanlık duygularının gelişmesini, birbirlerini koruyup kollamasını sağlar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Paylaşım olmayan yerde kıskançlık, nefret ve düşmanlığın yol açtığı sınıf bilinci oluşur ve servet sahiplerine karşı kin, nefret ve düşmanlık zamanla örgütlü hale gelerek sosyal patlamalara, ayaklanma ve devrimlere yol açar ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Bir ülkeyi helâk etmek istediğimizde, o ülkenin zenginlik sebebiyle şımarmış elebaşılarına emrederiz de onlar orada kötülük işlerler ![]() ![]() Yani ülkede sahip oldukları zenginliği iyilik ve ıslah etmek için değil, acımasızlık, adaletsizlik, haksızlık, ahlaksızlık, ayrımcılık, zorbalık, ayrımcılık, vd ![]() ![]() “Allah, bir ülkeyi örnek verdi: Bu ülke güvenli, huzurlu idi; ona rızkı her yerden bol bol gelirdi ![]() ![]() ![]() “Biz, refahından şımarmış nice memleketi helâk etmişizdir ![]() ![]() ![]() Allah’ın öğretilerini ölçü yapmayan, inanç, ahlak ve uygulamalarını, sosyal ilişkilerini bunlara göre düzenlemeyen toplumlarda amaç için meşru-gayri meşru ayırımı yapmayan birtakım insanlar, haklı haksız yollarla servet sahibi olurlar ![]() ![]() ![]() Merhum Seyyid Kutub’un, toplumda sosyal adalet, sosyal refah, fırsat eşitliği, ahlak ve yardımlaşma sağlanmadan bir ülkeye demokrasi gelse bile, karınlarını doyurmak için çöp bidonlarından topladıkları yemek artıklarındaki kurtçukların barsaklarını kemirdiği yığınla insanın yaşadığı bir ülkede ekonomik gücü ve sosyal nüfuzu ellerinde bulunduranların yapacakları küçük bir maddi fedakârlık yahut verecekleri bir rüşvetle hepsinin oylarını alarak parlamentoya seçileceklerini ve yasaları kendi çarklarını koruyarak her seçimde tekrar tekrar seçilmelerini sağlayacak şekilde oluşturacaklarını söyleyerek demokrasinin işe yaramayacağını belirttiği gibi, bu şımarık zenginler servetleriyle har vurup harman savurunca toplumu ayakta tutan bütün değerler dumura uğrayıp işe yaramaz olur ![]() ![]() ![]() Âhireti gözardı eden, eline geçirdiği mal ve imkânları kendisi yaratmış gibi her şeyi kendinden bilen veya düşünen, malı ve serveti toplumda ahlak ve faziletin, iyilik ve yardımlaşmanın, dayanışma ve paylaşmanın hâkim olması için değil, şımararak onunla hırsını, egosunu, zevkini, şehvetini tatmin etmek, başkalarına hava atmak, üstünlük ve tahakkum kurmak, sömürmek, ahlaksızlığı ve kötülüğü yayayarak bozgunculuk yapmak için kullananların egemen olduğu toplum, Karun ve Firavun toplumu gibi içten içe çürür, çatlar ve gerek içeriden ezilen tabanın başkaldırmasıyla, gerekse dışarıdan düşmanın bir darbesi ile yıkılır gider ![]() ![]() ![]() ![]() “Yeni sınıftan” birisi bana “Ebuzer ismini duymak bile beni ürkütüyor” demişti ![]() ![]() ![]() ![]() Abdurrahman bin Afv’a sarılmalar, Hz ![]() ![]() ![]() Görüldüğü gibi daha on kamyon ekmek yememiz lazım ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Halbuki esas çizgi (sünnet) bu değil ![]() ![]() ![]() Bir zamanlar “İslam gelecek vahşet bitecek”, “sınırsız ve sınıfsız İslam toplumuna doğru” diye duvarlara yazı yazdığımız, eskilerde “mücahid” şimdilerde “müteahhit” arkadaşımız, “diri diri gömülen kız çocukları” âyetinin tefsiri sadedinde söylediğim “Tuzla’da ölen işçiler” konusuna “bunun din ile ne alakası var” diye tepki veriyor ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
İnfak Toplumun Güvencesidir |
![]() |
![]() |
#4 |
Prof. Dr. Sinsi
|
![]() İnfak Toplumun GüvencesidirArtık bunlar öğrencilik yılları radikallikleri oluyor ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() “Kenz’i” (yığmayı/biriktirmeyi),“tekâsür’ü” (çoğaltmayı/zenginlik yarışını) ve “istiğna”yı (zenginliğini her şeye yeterli görme küstahlığını) Allah’ı ve ahiret gününü inkar etmekle ve tağutlaşmayla ilişkili gören bir Kitabın mensuplarını, kariyerizm ve konformizm bataklığı nasıl paçavraya çeviriyor görüyorsunuz, değil mi? R ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphesiz malın kendisi nötr olup iyi işlerde kullanıldığı gibi kötü işlerde de kullanılır ![]() ![]() ![]() ![]() Ama “Abdestli Kapitalistler” gibi kullanacaksa, Allah Müslümanları zengin etmesin! Çünkü verdiği malda cimrilik edenler için Allah şöyle buyurur: “Allah'ın bol nimetinden verdiklerinde cimrilik edenler, sakın bunun kendileri için hayırlı olduğunu sanmasınlar, bilakis bu onların kötülüğünedir ![]() ![]() ![]() ![]() Günümüzde abdestli kapitalistlerin çoğunun yaptığı gibi, çalıştırdığı personelin maaş, ücret, mesai saatleri, ek mesai ücreti, sigorta, izin, tatil, çalışma şartları, gibi özlük haklarını en azından Allah korkusu, ahiret inancı ve kul hakkı bilincinden yoksun olan kapitalistler veya cahiliyye sistemleri kadar gözetmeyecekse, onlar gibi adaletsiz ve acımasız bir şekilde insanların emek ve alın terleri üzerinden servetini katlamaya çalışacaksa, kendisi ve yakınları müreffeh ve bolluk hayatı yaşarken, toplumda iş olmadığından çalıştırdığı kişileri karın tokluğuna çalıştırmaya ve ailelerini yoksulluğa mahkûm edecekse, insanları kapitalistlere ve cahiliye sistemlerine özendirip imrendirecekse, kendilerine rahmet okutturup onlara yönlendirecekse, Allah Müslümanları zengin etmesin! Çünkü bu şekilde haksızlık yapan ve serveti ile azgınlaşanların örneği, Musa’nın milletinden olduğu halde Firavun’un yanında yer alan Karun’dan başkası değildir ![]() Hz ![]() ![]() Ne yazık ki anılmaya değmeyecek kadar küçük bir azınlık dışında bu konuda maddi durumu elverişli olanlar veya aylık geliri onlarca kişiyi geçindirmeye yetenler, dünyalık şeylerde yatırım üstüne yatırım yapanlar, serveti ve geliri neredeyse yedi göbek sülalesine yetecek olanlar vurdumduymaz, cimri, bencil, duyarsız ve sorumsuz bir şekilde davranmaktadır ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Şüphesiz bunları söylerken zenginlik veya servet düşmanlığı yapmıyoruz ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ancak bütün bunlarla beraber “Kârûn, Musa'nın halkındandı ama onlara karşı azdı ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Demek istediğimiz; Rasulullah’ın “Dünyanın sizden öncekilere serildiği gibi size de serilmesinden ve onların dünya için yarıştıkları gibi sizin de dünyalık için yarışmanızdan, dünyanın onları helak ettiği gibi sizi de helak etmesinden sizin adınıza korkuyorum” uyarısında bulunduğu duruma düşmekten kaçınmaktır ![]() ![]() EVREN ÜZERİNDE OTORİTE VE HÂKİMİYET ANLAMINDA MÜLK ALLAH’IN OLDUĞU GİBİ, MAL VE SERVET ANLAMINDA DA MÜLK ALLAH’INDIR ![]() ![]() İNSANLARIN ALLAH’IN YARATTIĞI VE İSTİFADEYE SUNDUĞU ORTAK MÜLKİYETTEN, YASAL ÖLÇÜLER İÇİNDE EMEK, İMKÂN VE BECERİLERİ ORANINDA YARARLANIR VE ÖZEL MÜLKİYET EDİNİRLER ![]() ZEKÂTIN MALLARDAN HANGİ ORANLARDA ALINACAĞI VE NERELERE HARCANACAĞI BELİRLENMİŞKEN, İNFAKIN MİKTARI, ZAMANI VE HARCAMA YERİ SINIRLANDIRILMIŞ DEĞİLDİR ![]() TOPLUMUN SELAMLETİ VE DEVAMI İYİ İLİŞKİLERLE MÜMKÜNDÜR ![]() ![]() İNFAK BİREYLERİN BİRBİRİNİ KISKANMASINI, SERVET SAHİBİNE KARŞI KİN VE NEFRET DUYGULARI BESLENMESİNİ, SOSYAL AYRIŞMA VE ÇATIŞMAYI ENGELLER ![]() ÂHİRETİ GÖZARDI EDEN, ELİNE GEÇİRDİĞİ MAL VE İMKÂNLARI KENDİSİ YARATMIŞ GİBİ HAREKET EDEN KARUN GİBİ İNSANLARIN OLUŞTURDUĞU TOPLUM İÇTEN İÇE ÇÜRÜR VE YIKILIR GİDER ![]() MALIN KENDİSİNDE KÖTÜLÜK YOKTUR ![]() ![]() ![]() İbrahim SARMIŞ Prof ![]() ![]() emekli öğretim üyesi |
![]() |
![]() |
|